Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:40

Nou, aangezien de dame van't zadel waar ik naar zou gaan kijken duidelijk niet met een meetlint overweg kon heb ik nog geen zadel... (echt, 't verschil tussen 54 en 60 cm. is toch best duidelijk te zien zou je denken...) Beetje jammer dat ik daardoor dik 250 km. voor Jan Jeweetwel gereden heb, want voor die 60 cm lengte was ik al niet in de auto gestapt... toen bleek van de breedtematen ook nog geen zak te kloppen en was het zadel dus niet 'een béétje niet pas' maar gewoon 'komt niet in de buurt'!

Het blijft een gok, ik weet het, maar hoe groot achten jullie die kans dat een McClellan zadel zou kunnen passen? Ik was in de veronderstelling dat die gemiddeld niet zo breed zijn, maar ik lijk er nu in Duitsland een gevonden te hebben die dat wel is. Verkoper heeft het zadel op een zeer brede en ronde Anda gehad en ze denkt (geeft geen garantie natuurlijk) dat het gezien de maten die ik doorgegeven heb van een draadmal van de schouder, dat het zou kúnnen passen. Ik nijg er naar om te kijken of ik het zadel voor weinig in de vingers kan krijgen.

Zouden er hier geïnteresseerden zijn om het van me over te nemen op 't moment dat het toch niet past?

Ik hoop nog een foto van recht van voren te krijgen maar dit is 't zadel
Afbeelding
51 cm lang en ze geeft aan dat hij van voren 12 cm breed is halverwege en 24 cm onderaan. Misschien heeft iemand hier een McClellan zadel en kan die eens kijken hoe die maten in verhouding staat tot zijn/haar zadel?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 13:45

Francis schreef:
Misschien heeft iemand hier een McClellan zadel en kan die eens kijken hoe die maten in verhouding staat tot zijn/haar zadel?

Dat kan ik vanavond wel even voor je doen.

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:51

Dat zou super zijn Ruga, hij staat op Ebay en de veiling loopt morgen af, hoop van de eigenaar nog wel foto's te krijgen van voren en van haar paard maar hoe meer info ik kan verzamelen hoe meer 'educated' m'n gok zal zijn ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:57

ik heb bijna het zelfde zadel gehad,zonder de ringen.
mijn arabier was net te ''hol'' in de rug om mooi te passen.
maten weet ik niet meer want ik heb het verkocht maar het was een kort lichtgewicht zadel.

de criolloranch zou deze ook gebruiken,wie weet kunnen hun je meer info geven?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:12

Hij zal voor Raya waarschijnlijk ook niet voldoende rock hebben maar dat wil ik voorlopig met een swaybackpad opvangen, omdat ik er redelijk van overtuigd ben dat het bij Raya nog flink kan verbeteren met training/rijden. Zij is heel beroerd (in)gereden en heeft juist geleerd haar rug weg te drukken in plaats van de dragen. Als ze iets meer draagt is haar rug al bijna recht en deze is kort genoeg om niet met haar ronde achterhand in de clinch te komen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:33

Francis schreef:
Hij zal voor Raya waarschijnlijk ook niet voldoende rock hebben maar dat wil ik voorlopig met een swaybackpad opvangen, omdat ik er redelijk van overtuigd ben dat het bij Raya nog flink kan verbeteren met training/rijden. Zij is heel beroerd (in)gereden en heeft juist geleerd haar rug weg te drukken in plaats van de dragen. Als ze iets meer draagt is haar rug al bijna recht en deze is kort genoeg om niet met haar ronde achterhand in de clinch te komen.

Longeren met chambon kan al heel mooi voorwerk doen!

Evt kan ik nog wel meten voor je hoe breed de Forty van Malibaud is?
Ik heb ook die ene Guichard nog liggen trouwens, mocht je die nog eens willen passen...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:29

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:39

Moragh, op zich zou ik em wel willen passen maar eigenlijk is dat zadel me gewoon te ver boven m'n budget. Ik zit het wel heel stiekum te overwegen maar ik ben m'n job kwijt en het geld wat ik van Apenheul heb gekregen moet m'n WW een paar maanden aanvullen. Zonder heb ik alleen m'n WW en daar kan ik never nooit van rond komen. Ik moet dus nu eigenlijk een zo goedkoop mogelijk zadel.
Heb nog wel een Ludomar Venus van MP waar ik kan gaan kijken, die ligt niet zo ver weg. Ze vraagt er nog wel wat meer voor dan ik hoopte uit te geven maar ik hoop dat ze nog wat wil zakken.
Maar ik ben de Guichard zeker niet vergeten ;)

Thanks Cambiar, Ik heb ook weer adverteerders door elkaar gehaald. Dit zadel bleek op een pony te liggen die niet zo breed is als de mijne. Heb nu ook een foto gekregen waaruit blijkt dat het niet gaat passen. Op zich zou het rond de schouder nog wel gaan, hij is wel iets wijder dan jouw ecuyer, maar hij loopt van voor naar achter het zelfde door terwijl Raya d'r rug breder wordt naar achteren, die is gewoon heel rond.

Dit zijn foto's van haar pony en het zadel. Raya is echt beduidend ronder op d'r rug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben nu trouwens al een paar keer de Sommer Spirit tegen gekomen. Jammer dat dat zo'n duur zadel is, die vind ik wel heel gaaf, maar zelfs 2e hands nog rond de 1000 euro...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 19:54

Dus ik hoef niet meer te meten?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:56

Als jouw Raya dit zadel qua breedte niet zou passen gok ik dat de Guichard ook niet past hoor... Zal grofweg zelfde zijn gok ik van deze foto. Maar goed, je moet een zadel gewoon op een paard zien om te beoordelen.

Overigens is de Sommer Spirit een zadel met engelse boom.
Wel erg leuk zadel inderdaad, maar dus wel engels....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:36

Verdorie zeg...die zou denk ik wel prima passen hier...
Lijkt we een heel recht zadel, in de ecuyer zit denk ik ietsje meer rock en die ligt als gegoten bij m'n dames...
Een venus? Wat leuk! Die kosten toch nog redelijk wat ook tweedehands??

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 21:17

Low budget kan je ook nog eens naar Randol's kijken Francis. Niet de boomloze, de gewone randonnée zadels. Voor die prijs (ca. 350 € nieuw) heb je uiteraard geen Europees gemaakt zadel, maar ik heb er in Frankrijk, waar ze nogal populair zijn bij de buitenrijders, verschillende gezien op paarden die je in een Malibaud of Guichard nooit gaat gepast krijgen, ze maken dus blijkbaar iets met een bredere boom. En ik moet zeggen dat de kwaliteit me ook nog wel mee viel (ik had echt iets goedkoop karton-achtig verwacht, en dat was niet zo). Het is geen topleer en het is no nonsense, maar nu ook niet om te zeggen dat ze slecht in mekaar zitten of zo.
Of ja, voor zo ver je dat aan de buitenkant kan zien, maar wat kan je verstoppen in een McClellan zadel?

Hier nog een mooie Malibaud (tweedehands) http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:16

Dankt je Ruga, nee, je hoeft niet meer te meten, ik ga dit niet gokken. Als 'ie nu in de buurt lag en ik kon em passen dan is't geen probleem maar deze moet ik eerst kopen en dan is me de gok gewoon weer te groot. Voor de liefhebber, hij staat op Ebay.de en over een paar uur loopt 'ie af, bedrag staat nu op 251 euro. http://www.ebay.de/itm/121054901453?ssP ... 1438.l2649

Hier trouwens nog een interessante voor de liefhebber: http://www.ebay.de/itm/absolut-neuwerti ... 4ac0b9a143

Ruga, de Randols heb ik al heel vaak naar gekeken want ik vind dat optisch een héél leuk zadel. Kwalitatief zal het 'naar prijs' zijn maar 't is wel een type zadel wat ik zou willen hebben. Maar helaas weet ik van dit zadel al dat hij te lang is en te smal. Er zouden in Frankrijk ook van deze zadels met brede boommaat moeten zijn inderdaad, dat heb ik al eerder gehoord, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen, ook in Duitsland niet, waar toch ook veel geadverteerd wordt met deze zadels. Ze zijn zo'n 58 cm. lang (bij een seatmaat van 15") en da's helemaal dragende lengte dus te lang voor mijn dame en in een medium boom komt zij dus ook niet, denk dat ze vergelijkbaar zijn qua breedte met de standaard Malibaud (ook die is te smal, de extra wijde heb ik nog niet kunnen vinden om te passen).
Die Maliboud die je daar plaatst, is dat dan die brede maat? Ik zou ze kunnen vragen of ze langs willen komen maar volgens mij is dit zadel nogal nieuw en daar zullen ze dus ook wel meer voor willen dan ik nu wil/kan uitgeven. Maar ik ga ze mailen, niet geschoten is altijd mis ;)

Moragh, ik weet dat de Sommer een engelse boom heeft (hoewel, wat ik er van gezien heb zou ik eerder een soort hybride-vorm noemen, helemaal engels is't ook niet). Maar goed, da's helemaal niet aan de orde want die zadels zijn gewoon echt nog een graadje duurder. Staat er nu een op Ebay, die moet nog 4 dagen ofzo en staat nu al over de 1000 euro.
Wat de Guichard betreft, die zou ik nog gewoon kunnen passen, dat kan met die McClellan van Ebay niet, die moet ik eerst kopen. Die gok is me gewoon te groot, ik heb al zo lang met dat stocksaddle moeten leuren dat ik eigenlijk niks meer koop voor het op Raya heeft gelegen. Alleen als uit alles lijkt dat er een grote kans is dat het past, dan wil ik het gokken. Maar als ik naar deze boom kijk heb ik daar gewoon geen goed gevoel over. Niet zozeer qua schouderbreedte, maar meer het verloop van het zadel naar achter. Daar zou hij voor Raya vlakker moeten worden, dus meer zoals een westernboom zeg maar. En volgens mij is de Guichard ook meer op die manier opgebouwd toch?

't Is wel weer lastig hoor, ik weet gewoon zeker dat er wel zadels zijn die Raya kunnen passen, zó dramatisch is d'r rug nou ook weer niet, alleen breed. Ik wilde eigenlijk voor max 400 euro wat zien te vinden maar het lukt gewoon niet, niet het soort zadel wat ik wil, die zijn gewoon duurder. Dus moet ik kijken naar wat dan wel mogelijk is. Ik hoop nu maar een beetje op die Venus, da's ook echt wel een leuk zadel, maar dan moet ze sowieso nog wat met d'r prijs zakken want ik kan gewoon niet te ver over dat bedrag heen nu. Lukt dat niet dan zet ik 't geld weg en moet ik zien dat ik door spaar. Maar dat gaat zonder werk en alleen WW voorlopig niet lukken dus wordt 't 'zonder zadel rijden' ben ik bang (ik heb nu zo'n 12 jaar nagenoeg niet meer gereden dus of dat goed gaat komen...)

Ik had me nog zó voorgenomen om bij m'n volgende paard éérst naar 'makkelijke zadelrug' te kijken... weer mislukt :P

Edit: Hoe zat het nou met de Malibaud, is de Forty de breedste maat of de 42? (of slaat forty niet op 40 en stel ik nu een heel blonde vraag :o? :o )

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 09:49

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:39

Francis, als jij de McClellan van ebay koopt en zadel past niet, wil ik het best van je overnemen. Ik ga zelf niet bieden, want dan bieden we tegen elkaar op en is wat zinloos. Had eerst gedacht om zelf eentje te maken, maar iets meer dan 300 euro is de prijs van een kale McClellanboom van kwaliteit, dus voor die prijs ga ik hem zelf niet maken...

Als ik je paardje bekijk, dan zal die toch niet breder zijn dan mijn Lusitanomerrie, die ook weinig schoft heeft. Ik vermoed dus dat die van ebay op je paardje zal passen.
De forty is nog breder denk ik, die was net ietsje te breed voor mijn dikste meisje vooraan aan de schouder.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:52

Francis schreef:
Edit: Hoe zat het nou met de Malibaud, is de Forty de breedste maat of de 42? (of slaat forty niet op 40 en stel ik nu een heel blonde vraag :o? :o )

Forty (gewoon 40 eigenlijk ja) is breedste.
de nummers duiden op de lengte van de zit.
Ne kan er dan ook vanuit gaan dat een 38 korter is van een 42...
Maar ze kunnen wel even breed zijn (38 W is dan wat wijder en 40 wijdste)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:03

Cambiar, je mag van mij bieden, ik ben gestopt met bieden dus je biedt sowieso niet tegen mij op, het huidige bod is boven mijn hoogste bod van 250. Over 4 uur loopt de veiling af, eigenaar heeft al aangegeven wel naar het buitenland te willen verzenden (staat niet in de veiling maar die toezegging had ik al, dus mocht je bieden dan kun je aangeven dat je de advertentie van mij door hebt gekregen).

Ruga, Raya is idd beetje 'modelletje fjord', ze is kort maar niet overdreven kort, een brede schouder, maar niet overdreven rond (m'n paint had rondere schouders bijv.), ze heeft wel een goede schoft maar m.n. haar rug is heel rond. Momenteel ook wel te dik maar dat uit zich dan vooral in haar buik, de mal hoefde ik nauwelijks breder te zetten. Die heb ik een paar weken terug nog een keer op d'r rug gelegd voor ik naar dat westernzadel ging kijken en toen was ze behoorlijk dik (staat op dieet en glucobalance inmiddels, ze heeft 'ergens' nogal op gereageerd maar waarop weet ik nog niet, ze krijgt nl. al geen krachtvoer). Ik heb de mal toen bijna niet aan hoeven passen terwijl ik hem de vorige keer op maat had gemaakt toen ze beduidend slanker was. Heel veel invloed op de zadelpasvorm heeft dat dus niet, hoogstens de invloed van de singel zeg maar, singelplek is met haar ronde buik (ook als ze slank is is die vrij rond. Google maar op Hucul, beetje rastypische bouw) dus ook wel belangrijk, liefst wil ik een zadel met een driepuntsrigging zodat daar speling in zit.
Ze is 1.44 hoog.

Hier kun je aardig zien wat haar 'model' is:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en hier kun je't verloop van haar schouder wel enigszins zien
Afbeelding

die buik is er tot nu toe erg slecht af te krijgen maar ze heeft tot nu toe ook alleen vrije beweging gehad en wat stapwerk aan lange teugels maar weinig arbeidsintensief werk. Daar gaan we mee beginnen zodra de paddock begaanbaarder wordt. Ik vertrouw er op dat die buik dan minder wordt en m.n. haar rug moet nog beter worden, op de 2e foto kun je goed zien dat er bijna geen rugspieren op zitten.

Thanks Moragh. Ik denk alleen dat zelfs de Forty nog te 'schuin' is voor haar, ze heeft op haar rug een veel platter zadel nodig.
Op MP staat een schitterende HO-endurance te koop, die heeft volgens mij de perfecte boom voor haar. Dat zou echt m'n 'wenszadel' zijn maar ik durf er niet aan. Héb 't geld nu wel maar dat kost me gewoon 2 maanden aanvulling op m'n WW... als ik nou volgende week een baan vind dan zou ik dat zadel direct willen kopen, maar nu moet ik toch maar verstandig zijn... (verstandig zijn zuigt... ^) )

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:16

Wat een lief kopje...zo'n paardje wil m'n vriend ook graag hebben...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:22

:D thanks Cambiar, ze is (in ieder geval zolang ik 't kan rekken) niet te koop. En 'zo'n paardje' moet je in Polen halen, denk dat ze de enige Hucul kruising in Nederland is. ;)
Godzijdank heb ik een ontzettend goedkoop plekje gevonden eind vorig jaar. Ik heb andere paarden mede vanwege geld moeten verkopen maar daar waren beide keren ook extra redenen, in dit geval niet, Raya is echt 'mijn' paard en ik ga echt tot het uiterste om te voorkomen dat ze weg moet, alleen van het idee kan ik al acuut in een depressie schieten.
Ik hoop toestemming te krijgen om een (pensioen)paardje in pension er bij te nemen zodat ik op die manier de kosten nog iets meer kan drukken.

Oh, nog even over die Ludomar Venus, die blijkt dus helaas ook te smal, dus mocht hier nog een liefhebber zijn, ze vraagt er 550 euro voor: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... trera.html
Afstand tussen de zweetbladen is 34 cm. schrijft ze net, hij is voor haar grote en heel brede Lucitano ook te krap.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:08

Herkenbaar type ;)
Het is wel typisch zo'n paard waar zadels makkelijk bij naar voren glijden... Zeker met die ronde ribbenkast...
En de lichte holling in de rug moet je ook in de gaten houden... Ik kan het op de foto's niet helemaal goed zien, maar ik gok dat ze op zich qua boommaat nog niet eens zo idioot breed is, maar haar schouderblad is wijder, dus daar moet genoeg ruimte voor blijven...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:57

francis@ dit vind ik nou een superknol voor een recado.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:27

Nah, recado zie ik zelf niet zo zitten, denk niet dat ik daar gelukkig van word.

Moragh, bovenaan haar schouder is ze idd niet extreem breed, op haar rug wel behoorlijk rond, 't is van voor naar achter echt zo'n tonnetje en idd, de schouder loopt van boven naar beneden gezien ook behoorlijk schuin. De voorkant van het zadel moet dus redelijk schuin zijn, niet al te breed van boven maar wel breed van onder en naar achter toe moet het zadel vlakker/platter/breder worden. Vind dat maar es...
Ja, zoals ik zei, volgens mij staat er nu op MP zo'n soort zadel, maar te duur voor mij nu. Toch maar boomloos dan?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:49

Tja, met een heel klein budget zal je iets moeten he...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 19:21

Boomloos eens een jaartje (of twee) goed aan het werk zetten en terwijl je conditie en spieren opbouwt doorsparen voor het zadel van je dromen?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:01

Nou, zoiets had ik idd ook bedacht, maar dan idd gewoon een boomloos zadeltje, geen BBP, dan heb ik toch net even wat meer onder m'n kont.