Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:51

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:04

Jeetje wat een verhaal Nobel01. Knap van je dat je dit allemaal nog kan! Daar neem ik mijn petje voor af.
Ik rijd ook met een beperking, ik ken de uitdaging, maar die van jouw is groter.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:10

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:45

Ik ben ruim 4 jaar geleden plotseling aan mijn armen verlamd geraakt door een neurologische aandoening. Dat is gedeeltelijk hersteld, toen kon ik mezelf niet aankleden, dronk ik koffie met een rietje enzo. Maar gelukkig ben ik zo hersteld zodat ik me net kan redden. Ik had niet gedacht dat ik ooit weer op een paard zou rijden, maar met een opstapje kom ik er nu wel zelfstandig op en ik rijd vooral met mijn zit.
Dit waren wij gister tijdens een bokt fotomeeting. Met Micklem natuurlijk ;-)

Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:58

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:02

Nog niet, Twister is pas 1,5 jaar onder het zadel en hij is al 13. Daar heb ik een hele kluif aan gehad. We lessen volgens het rechtrichtprincipe, zeker omdat ik rechts slechter ben dan links is dat wel goed voor ons. Onze "juf" gaf aan dat we deze zomer waarschijnlijk wel zouden kunnen uitkomen. Ik weet nog niet of we dat gaan doen, maar het begint wel weer te kriebelen. Als we gaan starten dan doen we dat zeker met de Micklem, daar loopt hij lekker mee. En 'never change a winning team'.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:55

Wie weet wat het verschil is tussen rijden met bitclips en zonder bitclips?
Ik rij altijd met, maar wedstrijden mag niet met bitclips. Iris loopt echt super fijn nu, dus ik vind het wat eng om die clips er af te gaan halen. We gaan in oktober een wedstrijd zonder startpas rijden, dan moeten de clips er af zijn.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:16

Ik vond bitclips niet fijn rijden, de teugelinwerking werd minder direct.
Als je het juist wel prettig vindt dan denk ik dat je er om moet denken dat je dus directer in de mond inwerkt.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:28

Mijn aanleuning is stiller nu. Ik heb volgens mij maar 2 of 3 keer zonder clips gereden, maar weet niet precies meer wat ik daar van vond. Blijkbaar vond ik met clips fijner, anders had ik ze er wel weer af gedaan ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:36

Als je in oktober pas gaat uitkomen, dan heb je nog genoeg tijd om aan de aanleuning te werken.
Tegen die tijd moet het zonder bitclips ook goed gaan.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:38

Hopelijk krijg ik het hoofdstel woensdag. Ben echt benieuwt hoe de paarden er op gaan reageren. Hoop echt zeer positief.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:51

Mijn paard 1x met bitclips gereden, hij reageerde daar niet goed op. Bit hangt misschien steller, maar je hand werkt ook onduidelijker in. Ik rijd dus zonder..

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:51

Ik heb nu 1 keer zonder bitclips gereden en een keer gelongeerd. Ik moet zeggen, ze liep net zo lekker zonder als met, dus we gaan voortaan zonder :)

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:22

Ik heb een tijdje geleden in dit topic gereageerd en wilde weer even een update plaatsen. Ik heb nu ruim een jaar de Micklem Competition. Ik heb 'm niet heel intensief gebruikt ivm ziekte van mn paard e.d., maar ben nu weer meer aan het rijden.
In het begin moest mn paard erg wennen aan het hoofdstel. Ook valt het hoofdstel erg klein (de riempjes) en moest ik bij de keel-en kinriem er een gaatje bij laten maken. Gelukkig wordt het leer nu steeds soepeler en past het steeds beter. Ik heb er wel nieuwe gladlederen teugels en een nieuwe frontriem bij gekocht. Dat scheelt ook een stuk.

Bij m'n vorige hoofdstel (stubben) liep mijn paard steeds vaker weg als ik het hoofdstel om wilde doen. Maar nu blijft hij gewoon netjes staan en lijkt er helemaal geen problemen meer mee te hebben. Ook reageert hij veel gevoeliger op de hulpen.
Hij loopt alleen wel af en toe veel te diep en is dan niet meer voorwaarts, maar ik geloof niet dat dat met het hoofdstel te maken heeft. Zover ik me kan herinneren begon hij daar al mee in de laatste maanden dat ik m'n andere hoofdstel nog gebruikte. Gelukkig wordt dit al veel minder.

Ik rij overigens altijd zonder bitclips. Heb nog nooit met bitclips gereden..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 07:46

Ik heb 'm nu ook een jaar; ik gebruik hem elke dag. Afgelopen week eens met een gewoon hoofdstel gereden, maar mn hulpen komen dan minder duidelijk door voor mijn gevoel. Als ik de buitenhand begrens of een ophouding maak, reageerde hij daar minder snel op.
Ook voor het longeren en lange teugelen (ik heb de multi) vind ik dit een onwijs prettig hoofdstel. Laatst nog weer bitloos gereden.. het is super fijn dat er zoveel met dit hoofdstel kan.
Voor mij is dit één van mijn fijnste aankopen ooit geweest.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:29

Is voor paard wel even wennen het hoofdstel. Ben nog iets aan het monsteren met de afstelling, maar merk wel duidelijk verschil met rijden!!

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:58

Ik rij nu een aantal keren zonder bitclips, gaat super! Die gaan er niet weer aan denk ik.

Ik vind het nog steeds jammer dat ie zwart met goudkleur is, ipv zilverkleurig. Misschien schaf ik nog wel eens een competition aan. Bitloos werkt voor ons niet fijn, helaas.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:54

wat is nu eigenlijk het grote verschil met een "gewoon" hoofdstel?
Ik heb zelf het idee dat het hem vooral in de neusriem zit (vergelijkbaar met een lage neusriem?) en in de "bakstukken". Klopt dit?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:25

Paarden reageren er wel iets anders op. Wat mij opvalt is dat ze niet gelijk gaan schuren als je het hoofdstel er af haalt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:36

danamuts schreef:
wat is nu eigenlijk het grote verschil met een "gewoon" hoofdstel?
Ik heb zelf het idee dat het hem vooral in de neusriem zit (vergelijkbaar met een lage neusriem?) en in de "bakstukken". Klopt dit?

Misschien moet je hier eens naar kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=MZ7aJkVWRMo

De neusriem is nl niet vergelijkbaar met een lage neusriem.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:31

Hebben meer mensen de ervaring dat de paarden minder schuren na het rijden? Daar hoor ik wisselende verhalen over.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:32

Ja ik heb eigenlijk ook de ervaring dat mijn pony minder schuurt. Het was me niet opgevallen maar nu het ter sprake komt hier..
Meestal moest ze gelijk na het uitdoen van het hoofdstel ergens tegenaan schuren (het liefst tegen het baasje aan natuurlijk = baasje niet blij mee) Dat doet ze helemaal niet meer!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:33

Nee hoor, die van mij schuurt net zo hard. Zweet voornamelijk onder de neusriem en achter de oren..

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:13

Die van mij wel veel minder erg, alleen als ze erg heeft lopen zweten.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:38

Die van mij schuurt ook net zo hard, als ik niet uitkijk schuurt ze zelfs nog met haar hoofdstel nog om