Pluizebolpum schreef:c_alsemgeest schreef:in plaats van prediken met bitloze optomingen denk ik dat de energie beter gestoken kan worden om mensen op een eerlijke en juiste manier gebruik te laten maken met het tuig van hun keuze en dan doel ik enkel op "gewone" bitten (simpel water/bustrensje) of met een vriendelijk bitloos hoofdstel.
Dat ja, maar ook gewoon gedegen en vooral objectieve artikelen, danwel onderzoeken, waardoor het voor mij makkelijker wordt de optoming te kiezen die het allerbeste past bij mijn paard en wat ik met dat dier wil doen.
Het lijkt me ook bijzonder aardig als daardoor bitloos algemeen geaccepteerd raakt zodat zoveel mogelijk mensen, indien het voor dat paard het beste is of als ze dat zelf willen, gewoon voor bitloos kunnen kiezen, ook tijdens het rijden van wedstrijden...
(ik ben dus duidelijk niet voor of tegen, alleen behoorlijk 'grijs'op dit gebied)
Ja ik ben ook voor het toelaten van bitloos op wedstrijden... maar ik vind ook dat niet elke ruiter die met bit rijd daarop veroordeeld moet worden alsof die 'fouter' is dan het bitloze tuig.
Ik denk namelijk dat beide even veel/weinig schade aan kunnen richten in ruiterhanden.
En dan alles met hefboom daargelaten (hack, stang... e.d. )
Ik vind dat de keuze met/zonder bit even gewoon moet worden in de ruiterwereld als nu bv bustrens/watertrens is