mooie tuigage ten koste van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: mooie tuigage ten koste van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 07:56

Tinky12 schreef:
Rowo...dat heb ik ook wel eens naar mijn hoofd geslingerd gekregen...waarom ik in godsnaam met dát zadel rijd...dat is te goed voor bosklossen...dat is een wedstrijd zadel Clown
Uhm...de gemiddelde wedstrijd van ijslanders duurt per onderdeel hooguit 5 minuten...tel daar een beetje loswerken bij op...nah...laten we het op een totaal van een 1/2 uur houden Tong uitsteken
Ik rijd bijna dagelijks met mijn bosklosser tussen de 1 en 1,5 uur...soms meer...soms minder en daarom mag hij van mij best een wedstrijdzadel hebben wat ons beide goed past...lekker zit en nog mooi is ook.
Hebben we toch nog iets met wedstrijden te maken Nagelbijten / Gniffelen
of mogen bosklossers alleen maar goedkope,waardeloze zadels hebben...dacht het niet.Mijn mannen hebben kwaliteit op hun rug....goed passend want ze lopen er bijna dagelijks mee.

Je hebt groot gelijk hoor Ja

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:13

rowo schreef:
Clitia schreef:

Heeft nu op 4 paarden gelegen, 3 van rond de 1.70m en 1 van bijna 1.80. En ja dat pastte toch echt!!! Moet ik er bij zeggen dat ik mijn zadel zeker 1x per jaar laat bekijken door een zadelmaker en zo nodig op laat vullen, of juist niet.

Uche uche, zei ik dat niet? Anyway, de grootte van een paard heeft niets met de bouw te maken. Een zadel is bedoeld voor 'n bepaalde schoft, hoog, laag, breed, smal, enz. Als twee paarden allebei 1.60 zijn, maar de ene heeft 'n schoft die 10cm hoger is dan de rug, en de ander een schoft die 2cm hoger is dan de rug, dan is er geen één zadel (beter gezegd: boom) die op beide paarden goed zal passen. Bij de één zal 't drukken, of bij de ander zal 't schuiven/kantelen/klapperen.[/quote]

.[/quote]

daar ben ik het niet mee eens, een zadel met een smalle kamer op een breed paard, of een brede kamer op een smal paard.. nee, dat gaat je niet lukken.
maar ookal zijn de paarden een verschillende maat, zijn hebben ze allebij een brede ronde rug.
ik heb dan ook een 'brede' (want het is maar net wat je zelf breed vind natuurlijk) kamer in mijn zadel.
alleen de kleine heeft wel minder schoft, dus dat de kamer daar een ent boven haar schoft ligt.. lijkt mij niet storend.

een paard voelt toch niet of het 2 of (bwz van spreken)10 cm van zijn rug ( of schoft) ligt?

en bij action ligt het ook vrij... dus wat is het probleem?

rowo schreef:
Maar door degene die het bericht postte werd eerder aangekaart dat ze hem had omdat het zadel in begon te zakken. In haar woorden "naar de rug van het paard gaat staan"
MISTRAL94 schreef:
Een gelpad of andere onderlegger kan natuurlijk ook gebruikt worden voor paarden met een gevoelige rug Knipoog Men gebruikt dit niet altijd om het euvel van een slecht passend zadel op te lossen!

nee dat begrijp ik Knipoog
Maar door degene die het bericht postte werd eerder aangekaart dat ze hem had omdat het zadel in begon te zakken. In haar woorden "naar de rug van het paard gaat staan" Tong uitsteken

dan lees je of niet goed wat ik zeg, of je verdraait mijn woorden!

een zadel gaat ietsje inzakken, en veranderd dus een HEEL KLEIN beetje.
hierdoor wordt een heel klein beetje minder goed passend.
en als een gelpad deze heel kleine verandering tegen gaat ( wellicht zijn de kussens nu wat wijder van de rug.. daar geef ik je gelijk in) of in iedergeval niet storend maakt.. wat is er dan mis aan?
ik trek mijn dek niet in de kamer, ik trek mijn gelpad niet in de kamer..de kamer zelf blijft even wijd.
hoogstends wordt het paard ietsje breder, maar dan nog, zorgt de gelpad voor een veel betere drukverdeling dan welke kussens van welk zadel dan ook.
dus als de kussens van mijn zadel daar ietsje 'dunner' zijn, maar ipv dat zit er een ander 'kussen' onder, dat veel beter verdeeld!

ik voorkom een gevoelige rug met een gelpad,
en niet om een slechtpassend zadel passend te maken, want ik heb ookal aangegeven dat dit niet verstandig is om te doen.

het is een prima zadel, het ligt mooi, maar nu nog mooier, en mijn paarden lopen er erg fijn mee.
ik voorkom er gewoon problemen mee.

zoveel mensen zoveel wensen.

ik vind het niet zo een probleem dat ik de dingen anders doen dan een ander, het is geen dierenmishandeling..
het is niet zo dat ik mijn paarden afros, of te weinig beweging geef, of juist veel te hard laat werken.
dat ik ze (zoals genoemd met de bitring of slofteugels) pijn doe of dwing in een andere houding dan natuurlijk te lopen.

en Clitia,
nee, het zijn een koffievos en een donkerbruine, en als je een drukking aan de witte haren herkent heb je naar mijn mening veel te lang doorgereden.
een drukking herken je aan een bultje op de rug, eerst alleen na het rijden, dan constant, en later krijg je de witte haren. (litteken).

mijn pony heeft dit aan haar benen van peesbeschermers, omdat een meisje haar eens verzorgd heeft toen ik op vakantie was.
ze heeft ze toen veel te trak aangetrokken (wat ik al had uitgelegd niet te doen), en toen ook nogeens vergeten aftedoen (!!! hoe kun je). het was midden in de zomer..
de volgende ochtend troffen ze mijn paard met vreselijk dikke benen aan, en vochtbulten op de plek waar het elastiek zat.
verder is er geen blijvende schade gelukkig, alleen van die lelijke witte plekken...

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:34

_Nicky schreef:
Nee hoor, hier blijven de pads netjes in de kamer. Knipoog
Hmmz, ik zal eens opletten hoe het dekje ligt als ze begint met rijden. Ik nam aan dat ze goed begon, ze heeft tenslotte de dure dekjes, dus de kennis, maar wellicht heb ik haar overschat.
rowo schreef:
Maaar jij zei dus dat een zadel echt maar op 1 paard past, dat is dus niet zo.
Kun je even quoten waar ik dat heb gezegd?
MisDaad schreef:
daar ben ik het niet mee eens, een zadel met een smalle kamer op een breed paard, of een brede kamer op een smal paard.. nee, dat gaat je niet lukken.
maar ookal zijn de paarden een verschillende maat, zijn hebben ze allebij een brede ronde rug.
ik heb dan ook een 'brede' (want het is maar net wat je zelf breed vind natuurlijk) kamer in mijn zadel.
alleen de kleine heeft wel minder schoft, dus dat de kamer daar een ent boven haar schoft ligt.. lijkt mij niet storend.

een paard voelt toch niet of het 2 of (bwz van spreken)10 cm van zijn rug ( of schoft) ligt?

Kijk, het zadel ligt op de lange rugspier. Althans, dat hoort. Als de boom te breed is, ligt ie deels naast de lange rugspier, op de ribben. Als de boom te smal is, ligt het zadel deels op de ruggenwervels. Als een zadel 10cm boven de rug/schoft ligt, is imo de boom te smal.
Maar daar voelt ie niets van hoor Ach gut Nors opkijken

En je hebt toch echt zelf gezegd dat je paarden heel verschillend zijn van bouw. Èn dat je ook nog paarden van anderen rijdt met dat zadel. Zeker groene paarden zullen niet zo'n brede ronde mooi bespierde rug hebben als je eigen paarden?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:44

Ik ben niet alleen van mening dat mooie tuigage ten koste van het paard gaat, maar ook wat tegenwoordig als ''praktisch en nuttig'' wordt gezien soms. Een goed voorbeeld daarvan zijn de 'vliegenmaskers' die bijvoorbeeld het gezichtsveld van een paard beperken en zelfs de ogen kunnen beschadigen. Wat is er mis met een gewoon gordijntje denk ik dan?
Ook heb ik wel eens paarden in de stapmolen zien staan met een redelijk dikke deken op om de vacht maar zo kort mogelijk te houden. Dat gaat i.m.o. ook zeker ten koste van het paard en heeft verder niks met een modegril te maken.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:49

MisDaad schreef:
een zadel gaat zich ALTIJD naar de rug van je paard vormen.
natuurlijk laat ik mijn zadel netjes elk jaar opvullen...

En op welke van je twee paarden laat je dat zadel elk jaar netjes opvullen? Want dan is die andere toch wel dik de klos lijkt me. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:08

Schimmelig schreef:
Ik ben niet alleen van mening dat mooie tuigage ten koste van het paard gaat, maar ook wat tegenwoordig als ''praktisch en nuttig'' wordt gezien soms. Een goed voorbeeld daarvan zijn de 'vliegenmaskers' die bijvoorbeeld het gezichtsveld van een paard beperken en zelfs de ogen kunnen beschadigen. Wat is er mis met een gewoon gordijntje denk ik dan?
Ook heb ik wel eens paarden in de stapmolen zien staan met een redelijk dikke deken op om de vacht maar zo kort mogelijk te houden. Dat gaat i.m.o. ook zeker ten koste van het paard en heeft verder niks met een modegril te maken.

Ik ben het met jou eens, hoor. Ik zie sowieso het nut al niet van een stapmolen (lijkt me dodelijk saai voor het paard, je zal zelf een kwartier in zo'n ding moeten rondstappen), maar dan helemaal met dikke deken op... Gestoord
Vliegenmasker lijkt me ook niet prettig zitten?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:11

Gisteren liep iemand nog met d'r paard over 't erf, met deken op. 't Arme paard heeft 't al warm genoeg zonder...

Ik denk dat ze niet wilde dat ie nat werd, 't dreigde te gaan regenen...

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:12

Clitia schreef:
_Nicky schreef:
Nee hoor, hier blijven de pads netjes in de kamer. Knipoog
Hmmz, ik zal eens opletten hoe het dekje ligt als ze begint met rijden. Ik nam aan dat ze goed begon, ze heeft tenslotte de dure dekjes, dus de kennis, maar wellicht heb ik haar overschat.
rowo schreef:
Maaar jij zei dus dat een zadel echt maar op 1 paard past, dat is dus niet zo.
Kun je even quoten waar ik dat heb gezegd?
MisDaad schreef:

Kijk, het zadel ligt op de lange rugspier. Althans, dat hoort. Als de boom te breed is, ligt ie deels naast de lange rugspier, op de ribben. Als de boom te smal is, ligt het zadel deels op de ruggenwervels. Als een zadel 10cm boven de rug/schoft ligt, is imo de boom te smal.
Maar daar voelt ie niets van hoor Ach gut Nors opkijken

En je hebt toch echt zelf gezegd dat je paarden heel verschillend zijn van bouw. Èn dat je ook nog paarden van anderen rijdt met dat zadel. Zeker groene paarden zullen niet zo'n brede ronde mooi bespierde rug hebben als je eigen paarden?

Afbeelding

zadelkamer.. de voorkant .. bij het ene zadel is dit hoger dan bij het ander, maa voor de rest kan het dan op de rug echt wel het zelfde liggen.
als je een zadel met terug gesneden kamer hebt, veranderd dat toch ook niets aan hoe het verder op de rug ligt??
gewoon het model van het zadel.

natuurlijk kijk ik eerst of het zadel idd past op een ander paard, meestal is dat wel het geval.
maar soms inderdaad niet, dan heeft de eigenaar voor tuig te zorgen.

ik zie het heus wel als een zadel ergens drukt of wringt...

Schimmelig schreef:
En op welke van je twee paarden laat je dat zadel elk jaar netjes opvullen? Want dan is die andere toch wel dik de klos lijkt me

nee.. want het past ze alle twee..

net als schoenen, op slechte schoenen kun je niet lopen, maar als jij en je vriendin de zelfde maat hebben, kun je best elkaars schoenen dragen, ookal heb je niet exact het zelfde model voet. kan een bepaald model schoen wel op meerdere voeten passen Frusty

ik werk in de horeca, dus zware belasting voor mijn voeten.
ookal passen mijn voeten prima in mijn schoenen, en kan ik er uren op lopen en heb ik echt wel goede schoenen aan, als ik aan het werk ben, doe ik er toch echt een zooltje !

Afbeelding

omdat mijn schoenen niet goed zitten??
nee, omdat het net wat fijner loopt, en echt niet omdat mijn schoenen niet goed ziten, en ook echt niet dat mijn schoenen ineens niet meer passen als ik er een zooltje in doe...

zo werkt het bij mijn paarden ook!
die verrichten ok zware arbied, en dat beetje extra comfort gun ik ze dan wel, dan kunnen ze nog beter presteren.

of denk je echt dat ik als het zadel op eenvan mijn paarden niet zou passen, ik stug door zou rijden????

het past gewoon, en voor de zekerheid zit er een gelpad onder Boos!

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:21

Yamcha schreef:
Schimmelig schreef:

Ik ben het met jou eens, hoor. Ik zie sowieso het nut al niet van een stapmolen (lijkt me dodelijk saai voor het paard, je zal zelf een kwartier in zo'n ding moeten rondstappen), maar dan helemaal met dikke deken op... Gestoord
Vliegenmasker lijkt me ook niet prettig zitten?

als je 1 of 2 paarden moet rijden niet, nu moet je er (ik noem maar wat) 5 rijden?? en allemaal een kwartier losstappen en uitstappen...
dan komt een molen handig van pas.

ik ben het wel met je eens, als je 1 paard te rijden hebt, en je kunt het niet eens op brengen om het dier normaal over de weg, of desnoods in de bak los -en uit te stappen, dan ben je eigelijk ook het paard niet waard.
het dier doet ook zijn best voor jou, dus dan mag jij ook best je best voor hem doen!!

vliegenmaskers gebruiken wij ook al jaren op stal!

nooit meer ontstoken ogen, het dier heeft er ook echt geen last van die paar uur per dag.
je kunt er gewoon doorheen kijken. ( jij hebt toch ook geen last van je zonnebril???) en er komen sowieso geen vliegen bij de ogen.
geen stof en vuil ook..

ik vind het ideaal.

en als het het dier niet hinderd, en wel een last weg neemt (al die vervelende vliegen!!).. why not.

je legt toch ook een vliegendek op je paard?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:40

MisDaad schreef:
vliegenmaskers gebruiken wij ook al jaren op stal!

....

je legt toch ook een vliegendek op je paard?

Ontstoken ogen? vliegenmaskers? op stal? nee en ook geen vliegendek!

Onze paarden hebben ruimte en afwisselende omstandigheden om een plek met minder vliegendruk te zoeken en houden elkaar vliegenvrij.
Dát is wat ík vind wat je voor je paarden kan doen Knipoog

hc

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:48

nee... haha.. op stal gebruiken we ze, maar niet als de paarden op stal staan!
alleen als ze in het land staan Lachen

en van al het gekriebel van de vliegen worden de paarden vaak ril en geïrriteerd, wat resulteert in vliegen... sporten, een zwartgelopen weiland, en .. blessures.

not good...

dus.. vliegen dekens op in het land Lachen

op stal staan mijn paarden uiteraard gewoon 'bloot'

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:55

hmm, over vliegennetjes valt nog wel wat te zeggen i.m.o. die gordijntjes kun je doorgaans na enkele dagen gaan zoeken in het land en zo'n vliegenkap blijft in ieder geval beter zitten. Bovendien hoef je dan geen halster om te laten in het land, zo'n vliegenkap gaat wel stuk als er wat druk op komt te staan (bij een halster duurt dat aanzienlijk langer), dat weegt voor mij veel zwaarder mee. Mijn paard stond ook een tijdje met snotogen vanwege die vliegen, met die kap kregen haar ogen de kans om te herstellen en nu is het al aanzienlijk minder (die kap heeft ze maar een paar dagen opgehad). Dat ding gaat ook alleen maar op als het echt nodig is.
Die van mij staat trouwens dag en nacht op het land.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:59

Mijn paard heeft een erg gevoelige huid en de vliegen veroorzaken irritatie plekjes rond de ogen:

Afbeelding

Mijn paard vindt het een hele opluchting, zo'n vliegenmasker om in de wei.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:00

Bij ons hebben ze ook een vliegenmasker om in de wei, maar alleen op dagen dat ze er zichtbaar last van hebben. Het werkt goed tegen irritatie (de shet kreeg ontstoken ogen van al die beesten in zijn ogen, met masker was dit zo over). Viegendekens zijn bij ons niet nodig..

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:52

Voor sommige paarden zal dit best een uitkomst zijn, vooral voor panische paarden die al freaken als er iets rond hun hoofd zoemt. Veel mensen zetten de maskers in mijn ogen op omdat het een soort van modegril is en niet nadenken over de gevolgen. In veel gevallen zijn de maskers niet nodig en volstaat een simpel gordijntje, maar ik begrijp dat uit het land vissen hiervan voor sommige wat lastig is Tong uitsteken
Als vergelijking zou jezelf enige uren een vliegenmasker op kunnen zetten en kijken hoe jij de gevolgen ervan ervaart. Bij veel paarden leidt het namelijk tot hoofdpijn,... een klacht die niet niet 123 gelijk ziet... Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:54

die gordijntjes gebruiken wij niet, omdat die bij de shet de ogen erg irriteerde. Daarnaast willen wij inderdaad ook geen halsters aan in de wei, veel te gevaarlijk, die masker vliegen zo af als ze zouden blijven haken ofzo

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:10

Als mensen dat zeggen vraag ik mij altijd af waaraan een paard zou kunnen blijven haken in de wei? Lachen
Is de wei dan niet goed omheind, of staan er bomen in Verward

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:12

Ze kunnen aan de vreemdste dingen blijven hangen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:18

MISTRAL94 schreef:
Ze kunnen aan de vreemdste dingen blijven hangen

Nou, noem eens wat voorbeelden. Mijn paard staat namelijk altijd met halster in de wei en nu weet ik van mijn paard dat hij gewoon niet altijd even handig is, maar hij is nog nooit ergens in, of aan blijven hangen Lachen

Deze wei is overigens netjes omheind met een stevig staal met houten hek en er staan een aantal hoge bomen in.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:23

Schimmelig schreef:
Als mensen dat zeggen vraag ik mij altijd af waaraan een paard zou kunnen blijven haken in de wei? Lachen
Is de wei dan niet goed omheind, of staan er bomen in Verward

Ach, als je paard in een natuurgebied staat, staan er ook een hoop struiken en bomen in Clown . Meer nog dan hekken als omheining. Daarbij krabt 'ie van mij graag aan zijn hoofd met zijn achterhoef, dus ja, dan kijk je wel beter uit.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:34

Geen idee noem ze maar op, zijn al genoeg ongelukken gebeurd dat paarden blijven hangen met een halster. Daar komt bij dat niet iedereen het goed voor elkaar heeft, mijn paarden hebben voor de zekerheid helemaal geen halster om. Beter voorkomen dan genezen dnek ik maar Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:41

Heb een keer meegemaakt dat een pony met z'n hoef vast zat in zijn halster... Maar daarbij was het halster denk ik ook wat aan de ruime kant.
Maar veel mensen hebben een boom oid in de wei, als schuilplek oid...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:45

Nu is mijn ervaring dat als een paard met hoef in een halster kan blijven hangen, het halster meestal niet goed 'afgesteld' is. Zoiets moet behoorlijk los zitten willen ze er een hoef tussen krijgen. Anyway, mijn voorkeur gaat ook wel uit naar bloot, maar als het niet kan omdat er zo'n gordijntje aan moet... dan helaas niet.

PartOulOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:03

Ik ben het ook erg met je eens van, Dat ze dingen kopen dat het juist niet goed gaat liggen maar ik vind zelf een setje en bandages omdoen en alles wel erg leuk Haha!
Maar je moet het natuurlijk niet 'verkeerd' gebruiken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:09

Schimmelig schreef:
Nu is mijn ervaring dat als een paard met hoef in een halster kan blijven hangen, het halster meestal niet goed 'afgesteld' is. Zoiets moet behoorlijk los zitten willen ze er een hoef tussen krijgen. Anyway, mijn voorkeur gaat ook wel uit naar bloot, maar als het niet kan omdat er zo'n gordijntje aan moet... dan helaas niet.

Nee, idd... die van mij gaat ook bloot de wei op (wel met wat vliegen-spray overigens Knipoog )
Maar je hebt idd van die mafketels die er nu nog dekens op gooien...
Zelfs de smoes: "maar anders gaat die steeds in de poep liggen" heb ik wel eens bij mij op stal voorbij horen komen