Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:17

en dat vraag ik me dus ook af, vooral ook omdat ik het volgende vond:
Citaat:
Der konventionelle starre Baum entstand in der Ära des englischen Sattels. Hierbei wird durch breite und recht weit auseinander liegende Trachten die Auflagefläche verbessert.
Damit der Baum nicht labil wird, ist Sitz flach und die Taille breit gehalten.

De konventionele starre boom is ontstaan in de era [?] van het engelse zadel. Hierbij wordt door brede en eigenlijk zeer wijd uitelkaar liggende trachten het draagvlak verbeterd. Zodat de boom niet labiel word, is de zit vlak en de taille breed gehouden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:18

en verder:
Citaat:
Der moderne Federbaum kennzeichnet sich durch eine schmale Taille und einen tiefen Sitz der auf das Bestreben zurückzuführen ist, dichter ans Pferd zu kommen.

De moderne verende boom kenmerkt zich door een smalle taille en een diepe zit die terug te voeren is uit een streven dichter aan het paard te komen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:20

Hier kan ik zelf ook niet gek veel uithalen Alane, ik weet niet of iemand anders een conclusie kan trekken?

Edit: De knik in de boom heeft dus met de taille te maken, maar het lijkt me sterk dat de knik daar zou zitten?
Gezien ze het hebben over het versmallen van de taille, als daar dan nog eens een knik in komt lijkt mij dat niet er steviger op worden?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:26

Een echte conclussie niet, maar ze maken onderscheid tussen verschillende bomen, er is nog een derde boom, de kunststof boom.

Nu weet ik niet zeker of het in dit topic was of in een ander topic waar wat werd vertelt over zit breedtes.
De conventionele boom is dus breder in de taille om hem stabieler te laten liggen, de verenden (weet eigenlijk niet of dat een juiste vertaling is voor federbaum) kan juist smaller worden in de taille + een dieper zit.
Nu vraag ik mij dus af (hoe mer ik zoek naar antwoorden hoe meer vragen ik vind Tong uitsteken ) of het een ook niet met het ander te maken heeft.

want ze schrijven ook dit over de federbaum:
Citaat:
Wichtige Kennzeichen des Federsattels sind die vorne einwärts geschwungenen Trachten, die für die schmale Taille sorgen, und am Sitz nach außen laufen und in einen höheren Hinterzwiesel übergehen.

Belangrijke kenmerken van het federsattel zijn de aan de voorkant naar binnen gedwongen [?] trachten, die voor de smalle taille zorgen, en bij de zit naar buiten lopen en in een hogere achterlopel/boom overgaan.

edit: op verkeerde knopje geklikt, heb nog wat toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Alane op 11-07-06 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:27

Als ik dit zo lees (en nog wat andere dingen op internet) lijkt het mij dat het niet alleen met de knik heeft te maken maar met de gehele bouw van de boom.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:29

had nog wat toegevoegd Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:32

vwb stabiliteit:
Citaat:
Zur Stabilisation werden Stahlfedern eingebaut und durch seine reduzierte Polsterfläche ermöglicht der Federbaum eine bessere Einwirkung des Reiters.

Ter stabilisatie worden er staalfedern ingebouwd en door zijn gereduceerde polsterfläche maakt de federbaum een beter inwerking van de ruiter mogelijk.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:17

Alane schreef:
vwb stabiliteit:
Citaat:
Zur Stabilisation werden Stahlfedern eingebaut und durch seine reduzierte Polsterfläche ermöglicht der Federbaum eine bessere Einwirkung des Reiters.

Ter stabilisatie worden er staalfedern(verenstaal) ingebouwd en door zijn gereduceerde polsterfläche (kussens) maakt de federbaum(verende of geveerde boom) een beter inwerking van de ruiter mogelijk.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:14

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:20

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:35

Ullwinn schreef:
Ik heb een KN uit 1996, is dit er dan 1 met een diepe zit of niet? (en is het een oude type KN of niet?)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=BZJGGN77
http://www.mijnalbum.nl/Foto=UTHKVZ78
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TZ4IMG7K

Hij is dus nog niet zo lang geleden helemaal opnieuw opgevuld door Harnessmaker Ja

ws is het dan nog een oud model
je zou het zadel open moeten laten maken, als je het zeker wil weten
als ie onlangs opgevuld is door harnessmaker ,weet hij misschien nog wel of er een nieuwe of oude boom in zit

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:38

harnessmaker schreef:
Alane schreef:
vwb stabiliteit:

Ter stabilisatie worden er staalfedern(verenstaal) ingebouwd en door zijn gereduceerde polsterfläche (kussens) maakt de federbaum(verende of geveerde boom) een beter inwerking van de ruiter mogelijk.

dank je wel Haha!

Die 'polsterfläche' is dat het gedeelte van de zit of de kussens onder het zadel?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:41

Alane schreef:
Die 'polsterfläche' is dat het gedeelte van de zit of de kussens onder het zadel?

de kussens onder het zadel

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:00

unamie schreef:
Alane schreef:

de kussens onder het zadel

gokje of weet je dat zeker?
In duitsland spreekt men toch duidelijk over (keil)kissen en niet altijd over polsterfläche terwijl een bankstel zowel kissen heeft maar ook een polsterfläche Ja

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:05

Alane schreef:
gokje of weet je dat zeker?
In duitsland spreekt men toch duidelijk over (keil)kissen en niet altijd over polsterfläche terwijl een bankstel zowel kissen heeft maar ook een polsterfläche Ja

gokje idd
maar aan de zinvorming te zien bedoelen ze de kussens
hoewel ik van duitse bloed ben, is mijn duits niet zo goed Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:14

Ik woon vlak aan de grens, ik snap wel wat men bedoelt maar kan het nooit dusdanig vertalen dat de strekking van het verhaal behouden blijft Haha!

Als ik de stukjes die over die 'federbaum' achterelkaar doorlees hebben ze het over het zitvlak van de boom, als ik het stukje 'los' lees dan zou inprincipe de onderkant (op tevullen vlakte, als ik het heel letterlijk vertaal) ook bedoelt kunnen worden.
Maar dan zou het eigenlijk haaks staan op de dikkere (keil) kussens wat je heden ten dage ziet. Waarbij dikkere kussens wederom niet juist gekozen is, de kussens lopen verder door dan bij de oudere zadels.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:18

@alana
ik kan het makkelijk fout hebben hoor, jou duits is vast veeeel beter dan het mijne Haha!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 00:37

Interessant topic dit!
Ik lees al de hele tijd mee maar had nog niet gereageerd.
Ik ben ook al jaren een heel tevreden klant van Van Triest en heb respect voor het geduld waarmee Unamie hier zijn verhaal steeds uitlegt. Precies hetzelfde als wat jij zegt, heb ik daar idd ook te horen gekregen. Geen reden om niet aan het verhaal te twijfelen/er kritisch tegenover te staan trouwens!

Mede door dit topic heb ik ook het besluit genomen toch mn zadel maar were eens te laten checken daar, dus heb een afspraak gemaakt. Ik ga dan ook eens vragen hoe dat precies gebeurt, het verbreden van zo'n boom. Ik heb het al bij drie verschillende zadels laten doen en nooit problemen gekregen.

FF ontopic over de diepe zit etc.
Begrijp ik het goed dat zadels met een diepe zit dus meer vakmanschap van de zadelmaker vergen, omdat het als het ware ' vlak' gevuld moet worden, zodat het op de paardenrug toch goed ligt, en dat er dan geen problemen zijn, maar als dat niet gebeurt wel?
Welke rol speelt het gebruik van keilkussens hierin? Die 'revolutie' passeerde toch ongeveer tegelijk met de opkomst van de diepe zit of heb ik dat mis?

Verder denk ik, wat hier al eerder genoemd is, dat het ' vast' zitten van de ruiter(in een diep zadel, en dan ook nog het liefst met van die enorme kniewrongen) niet erg bevorderlijk is voor het meegaan in de bewegingen van een paard. Dat zal meespelen bij rugproblemen.
Ik heb een poos op een Ainsley Vanguard gereden, echt zo'n kuipje, en dat zelf ervaren. Dat zat echt niet lekker!
Nu heb ik dus via Van Triest een oud model County Competitor die er nog erg goed uitziet. Hopenlijk kan deze terug aangepast worden aan mijn in de breedte gegroeide paard...

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 06:16

Rieja schreef:
Nu heb ik dus via Van Triest een oud model County Competitor die er nog erg goed uitziet. Hopenlijk kan deze terug aangepast worden aan mijn in de breedte gegroeide paard...

Welk model heb jij van County (misschien met foto?), want diegene waar ik al opgezeten heb was ook een echte kuip Knipoog

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:57

Het wordt er niet makkelijker op het onderwerp Knipoog

Wilde nog even kwijt dat ik dit super goede discussie vindt zoals deze nu gaat Ja

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:07

Van Passier heb ik al antwoord ontvangen
Zij kunnen mijn vragen niet zo 1, 2 3 beantwoorden, ze vragen mij om telefonisch contact op te nemen en dan te bekijken of ze me toch van dienst kunnen zijn.
Mijn vragen waren:
of ze foto's ter beschikking kunnen en willen stellen van kale bomen voor 1995 en na 1995, wat het graverende verschil is tussen de bomen van zadels met een diepe zit en geen diepe zit. En inhoeverre het aantoonbaar is dat zadels met een diepe zit van na 1995 (indien er verschil zit tussen de bomen van voor en na 1995) schade toebrengen aan een paardenrug, en wat daar de oorzaken van zouden kunnen zijn.
Passier wordt vervolgd Ja
Laatst bijgewerkt door Alane op 12-07-06 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:39

oei passier krijgt het vast een beetje warm Tong uitsteken
dat van die schade ben ik benieuwd wat ze zullen antwoorden
ze zeggen vast dat het op te lossen is met goed vullen Clown

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:10

unamie schreef:
oei passier krijgt het vast een beetje warm Tong uitsteken
dat van die schade ben ik benieuwd wat ze zullen antwoorden
ze zeggen vast dat het op te lossen is met goed vullen Clown

Dat verwacht ik ook, of iets in de trant dat alleen bij hun bomen/zadels het op zo'n manier is toegepast dat het niet schadelijk is.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:40

Tja, dan heeft het geen nut om een van die zadelmakers te contacteren als alle argumenten bij voorbaat toch als nutteloos worden gezien omdat ze volgens jullie niet waar zijn.

Dan kan je beter nog aantal zadelmakers bellen over hun mening, dat die misschien objectiever zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:16

Precies... dan kun je ook over van Triest genoeg argumenten bedenken om zijn theorie compleet te ontkrachten... Door niet te willen bijscholen cq niet met de tijd mee willen gaan, houd hij vast aan het idee dat de nieuwerwetse bomen not-done zijn. (om maar even wat te noemen)
Want bij wil het er niet steeds niet in dat merken/zadelmakers als Prestige, Sommer, Passier, Stubben, Kieffer, Hulsebos, Daaleman, County, KN enzovoort willens en wetens zadels op de markt brengen die slecht zijn voor een paard. En dat er maar 1 zadelmaker is in de hele wereld die dat ontdekt heeft en dat in die 10 jaar alle anderen dusdanig bedrijfsblind en/of slecht opgeleid zijn.

@Skipper: ik heb niet alleen Passier aangeschreven maar ook Stubben, kieffer en Sommer.