DuoPenotti schreef:En voor het paard, hoe is dat?
Ik vind het zelf wel fijn dat het zweetblad de singelstoten en gespen (heb vzh) bij het paard weg houd.
Dan zit daar een stevige bescherming. Niet alleen een slap dekje
Mijn paarden liepen ook beter onder een monoflap, anders had ik het nooit genomen. Passend op paard is 1, daarna passend bij mij. En dat heeft wel meer dan 10 zadels gekost en daarna op maat laten maken. Gespen zitten niet op het paard, maar op de singel, ook bij spring zadels, omdat je gewoon een korte singel ipv lange gebruikt door de lange stoten.
Er zullen ook paarden zijn die er juist weer minder onder lopen. Ik heb het geluk dat mijn voorkeur ook die van de laatste paar paarden was. Zelfs bij 1 die extreme zadeldwang / singelnijd had en kon ontploffen als het niet goed voelde.
Ook geen andere druk met drukmeting trouwens. Hoewel ik mijn twijfels heb over drukmetingen om te bepalen of zadel past door slechte ervaringen en zadelmakers die daar op af gaan en niet op wat het paard toont. Maar monoblad gaf geen andere druk bij stoten iig.
Daarom snap ik het zelf tweedehands kopen niet zo. Ja, er zijn mensen die er genoeg verstand van hebben om het redelijk in te kunnen schatten, maar het grootste gedeelte van de mensen kan dat niet. En dan is het zadel toch niet zo lekker passend, maar ze zitten zelf goed. Of het past redelijk op het paard maar niet voor de ruiter. Dat heeft toch nog steeds een effect op het paard. Laat staan als het budget ook nog extreem klein is. Of mensen die al jaren geen controle meer hebben gehad van het zadel.