Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:34

DuoPenotti schreef:
En voor het paard, hoe is dat?
Ik vind het zelf wel fijn dat het zweetblad de singelstoten en gespen (heb vzh) bij het paard weg houd.
Dan zit daar een stevige bescherming. Niet alleen een slap dekje

Mijn paarden liepen ook beter onder een monoflap, anders had ik het nooit genomen. Passend op paard is 1, daarna passend bij mij. En dat heeft wel meer dan 10 zadels gekost en daarna op maat laten maken. Gespen zitten niet op het paard, maar op de singel, ook bij spring zadels, omdat je gewoon een korte singel ipv lange gebruikt door de lange stoten.
Er zullen ook paarden zijn die er juist weer minder onder lopen. Ik heb het geluk dat mijn voorkeur ook die van de laatste paar paarden was. Zelfs bij 1 die extreme zadeldwang / singelnijd had en kon ontploffen als het niet goed voelde.

Ook geen andere druk met drukmeting trouwens. Hoewel ik mijn twijfels heb over drukmetingen om te bepalen of zadel past door slechte ervaringen en zadelmakers die daar op af gaan en niet op wat het paard toont. Maar monoblad gaf geen andere druk bij stoten iig.

Daarom snap ik het zelf tweedehands kopen niet zo. Ja, er zijn mensen die er genoeg verstand van hebben om het redelijk in te kunnen schatten, maar het grootste gedeelte van de mensen kan dat niet. En dan is het zadel toch niet zo lekker passend, maar ze zitten zelf goed. Of het past redelijk op het paard maar niet voor de ruiter. Dat heeft toch nog steeds een effect op het paard. Laat staan als het budget ook nog extreem klein is. Of mensen die al jaren geen controle meer hebben gehad van het zadel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 11:19

PSvanLot schreef:
Avalanche schreef:
Zou je denken? Je zou door zo'n onderzoek er ook achter kunnen komen dat voorkeur sterk gerelateerd is aan lichaamslengte en type bijvoorbeeld. Ik ben gewoon ff aan het brainstormen he, dus schiet vooral :D

Dan blijft het toch nog steeds een kwestie van smaak? Kunt 100 mensen zoeken van 1.70 met kledingmaat 36 en dezelfde lichaamsbouw, dan nog zit de een liever in een zadel met veel wrong en de ander zonder etc. Kan nooit een objectief onderzoek zijn.

En wat wil je uiteindelijk uit het onderzoek halen? Meningen?

Nee, wat ik zou willen weten is of er een relatie is tussen lichaamsbouw en voorkeur voor een bepaald type zadel.

En dan even los van het paard, puur wat werkt voor de ruiter.

Bij paarden weten we bijvoorbeeld dat bitvoorkeuren voor het paard sterk gerelateerd zijn aan de anatomie van de mond. Dat is niet helemaal random, daarom is bit fitten ook een succes. Hoofdstel voorkeuren zijn ook niet random.
Punt is dat veel mensen denken dat smaak compleet subjectief is, maar onderzoek wijst uit dat er wel degelijk vaak een reden is waarom iets als prettig ervaren wordt. En uiteraard heb je overal uitzonderingen.

Overigens kun je de ruiter dan vragen om een voorkeur uit te spreken voor een merk + type (en maximaal 5 of zo).

Dan die ruiter een test laten doen op een mechanisch paard (zodat je corrigeert voor de scheefheid van een normaal paard) en daarbij een drukmeting uitvoeren. Balans is namelijk prima te meten, met een pad onder het zadel (of erop) en sensoren in de beugels.

MyWishMax

Re: Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:52

Maar welk zadel prettig is hangt juist ook af van het paard. Dus op een meganisch paard zegt niks over voorkeuren op een levend wezen die ook invloed uitoefent.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:55

Plus hoe wil je zulk onderzoek dubbel geblindeerd en bias free houden? Als iedereen heel goed kan zien wat voor zadel hij/zij onder de kont heeft. Dus als deelnemer A bevooroordeeld is wat betreft zadels X levert het niets objectief meetbaars op.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 11:57

MyWishMax schreef:
Maar welk zadel prettig is hangt juist ook af van het paard. Dus op een meganisch paard zegt niks over voorkeuren op een levend wezen die ook invloed uitoefent.

Als dat echt zo is, dan is het toch niet logisch dat de wrongen steeds groter zijn geworden en de zit steeds dieper? 20 jaar geleden hadden we ook al hete, sensibele paarden, dus daar zit die verandering niet. Imo zit daar wel degelijk persoonlijke voorkeur.

Fly_high schreef:
Plus hoe wil je zulk onderzoek dubbel geblindeerd en bias free houden? Als iedereen heel goed kan zien wat voor zadel hij/zij onder de kont heeft. Dus als deelnemer A bevooroordeeld is wat betreft zadels X levert het niets objectief meetbaars op.

Geen idee eigenlijk :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:00

Maar het zadel wat ik op mijn ene paard het fijnste vond was op andere paard juist niet het fijnste. Ook al paste dat type daar ook goed op. Ik heb op elk paard een ander zadel gehad, niet alleen vanwege pasvorm voor paard maar ook voor mij.

Dat heeft echt niks met heet, sensibel of die wrongen te maken. Wel met het paard, het zadel en de ruiter waarbij het dus bij elk paard anders kan zijn, net als bij elke ruiter.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 12:10

Maar MWM, hoe verklaar je dan dat er zadelmerken zijn die bomen maken die op elke warmbloed best heel redelijk liggen (Kieffer vroeger bijvoorbeeld)?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:31

Vroeger werd er ook iets minder krap gekeken naar hoe een zadel lag. Een stel van de oude zadels zou nu niet meer op een paard gelegd worden. En ja, sommige passen op een gedeelte van de warmbloedig, niet op elke. Toen ook al niet, hoor. Maar op vergelijkbaar gebouwde paarden. Zeker niet op elke warmbloed, daarvoor is er echt te veel verschil in bouw. Maar daar was vroeger ook zeker al sprake van.

Verder snap ik niet wat dat te maken heeft met op elk paard een ander zadel fijn vinden als ruiter? Die zadels moeten altijd op het paard passen :+ Maar zoals ik al zei, zelfs op het paard perfect passende zadels kunnen nog verschillen voor de ruiter per paard. Zelfde merk, precies hetzelfde type en op ene paard zat het geweldig, andere paard toch niet.

Ik geef dus ook nooit voorkeur aan bij het zoeken van een nieuw zadel. Zodra het op het paard past, het beste passen niet best redelijk, gaan we zoeken naar juiste match voor mij. En dat wisselt dus gewoon.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:11

PSvanLot schreef:
Avalanche schreef:

Dan blijft het toch nog steeds een kwestie van smaak? Kunt 100 mensen zoeken van 1.70 met kledingmaat 36 en dezelfde lichaamsbouw, dan nog zit de een liever in een zadel met veel wrong en de ander zonder etc. Kan nooit een objectief onderzoek zijn.

En wat wil je uiteindelijk uit het onderzoek halen? Meningen?

Nee, wat ik zou willen weten is of er een relatie is tussen lichaamsbouw en voorkeur voor een bepaald type zadel.

En dan even los van het paard, puur wat werkt voor de ruiter.

Bij paarden weten we bijvoorbeeld dat bitvoorkeuren voor het paard sterk gerelateerd zijn aan de anatomie van de mond. Dat is niet helemaal random, daarom is bit fitten ook een succes. Hoofdstel voorkeuren zijn ook niet random.
Punt is dat veel mensen denken dat smaak compleet subjectief is, maar onderzoek wijst uit dat er wel degelijk vaak een reden is waarom iets als prettig ervaren wordt. En uiteraard heb je overal uitzonderingen.

Overigens kun je de ruiter dan vragen om een voorkeur uit te spreken voor een merk + type (en maximaal 5 of zo).

Dan die ruiter een test laten doen op een mechanisch paard (zodat je corrigeert voor de scheefheid van een normaal paard) en daarbij een drukmeting uitvoeren. Balans is namelijk prima te meten, met een pad onder het zadel (of erop) en sensoren in de beugels.

Voor mij maakt het weinig uit waar ik op zit. Wel of geen diepe zit, wel of geen grote wrong. Dit kun je nooit een sluitend onderzoek laten zijn.

En of er nu wel of niet veel druk is gemeten, dat zegt niets over wat de ruiter ervaart in gevoel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 14:10

Dank voor alle feedback! Super bruikbaar. Niet haalbaar dus?