Ervaringen Fager bitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 00:51

xSCWx schreef:
De Baucher komt bij druk iets hoger in de mond te liggen (wat soms ook positief kan uitpakken- maar is paard afhankelijk) maar een hefboomwerking is het inderdaad niet.
De bauchers van Fager zijn momenteel in de aanbieding, zo te zien scheelt het inderdaad nogal, de loose baucher zal misschien minder verkopen waardoor ze er meer korting op doen. Wie zal het zeggen. De originele prijs is hetzelfde (€135)

Ja, daarom twijfel ik. De Sally lijkt verder goed aan te sluiten en voor 40 euro vind ik het nog wel een gokje waard.

xSCWx

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 01:15

Ja voor dat geld zou ik het ook wel durven gokken, daarvoor verkoop je hem eventueel op marktplaats wel weer door.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:36

Daphneeeej schreef:
Odetje92 schreef:
Loose baucher heeft geen hefboomwerking, een gewone baucher met vaste ring wel

alle 2 hebben geen hefboomwerking, dat zijn achterhaalde theorieen. Je hebt pas hefboomwerking als de bevestiging van je teugel lager zit dan het mondstuk. Bij een baucher zit nogsteeds de teugel gewoon in een ring die op zelfde hoogte zit als mondstuk zoals bij een trens.

Good to know! Van mijn loose baucher wist ik het zeker, maar twijfelde over de gewone

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 08:58

Je zou ook voor een pelham kunnen kijken. Lijkt heftig maar opzich als je met twee teugels rijd zonder tussenstuk dan werkt het infeite gewoon als een trens, alleen de hefboom (onderste teugel) kan je erbij pakken mocht het uit de hand lopen.
Wellicht helpt voorop rijden ook.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 00:52

Iemand ervaring met de Fager Lisa?

Heb nu de Harry horse ongebroken trens maar zoek iets wat net wat meer anatomisch is

Paard tolereert geen gerommel in zijn mond zoals een gebroken bit en het liefst ook gewoon RvS materiaal

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 00:37

Albert schreef:
Kom in dit topic nog niet echt ervaring tegen met model Greta.
Gezien de paarden hier het beste lopen op enkel gebroken roestvrijstalen bitten ben ik nieuwsgierig naar ervaringen met dit model.

Beetje laat maar misschien heeft iemand er iets aan….. voor een echte gevoelige merrie die absoluut niet wil lopen met een dubbelgebroken bit en nog iets onrustig was op de Sprenger Satinox enkelgebroken, heb ik de Greta nu. Top! Voor het eerst geen protest op het bit. Het is een 14mm bitje wat in het midden zo goed als even breed is als bij de bitringen. Heel zacht. Ik heb wel de fixed rings, lekker rustig.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 19:27

Iemand nog een idee?
Ik rij nu alweer een jaartje op de watertrens fager john. Een simpele dubbelgebroken bit met zeer vlakke schakels. Toch mis ik wat stabiliteit! Hij is wat onrustig in de aanleuning, en heeft heel erg de nijging om of zich vast te zetten en hoofd omhoog te doen of erachter te kruipen. Een ongebroken bit wordt hij sterk en stug op, evenals een bustrens. Ik ben dus nu eigenlijk opzoek naar een Watertrens maar die wel stabiliteit geeft. Zou een enkelgebroken iets kunnen zijn?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 01:19

Ik heb ook een merrie die een dubbelgebroken te druk vindt, en op een ongebroken bit gaat hangen en stug wordt. Ik ben overgestapt op enkelgebroken en dat gaat goed. Nunog bustrens maar dan is ze nog wat stug. Ik wil hetzelfde mondstuk ook nog even proberen als watertrens. Dus ja, enkelgebroken is de moeite van het proberen waard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 19:15

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:41

Ik heb de mattias zojuist als testbit besteld. Enorm benieuwd! Volgens de omschrijving zou die perfect bij ons moeten passen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:39

Ik heb de mattias bustrens en ben er heel tevreden over!

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:46

Ah goed om te horen! T blijft natuurlijk per paard verschillend maar hoop dat ik er net zo tevreden over zal zijn als jij. :P

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:16

Nou kleine update over de Mattias: ik heb hem gehouden. Dit lijkt wel de match voor ons. :D

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 12:42

Ik heb de John in loose baucher al een tijdje, super bit. Maar ik wil waarschijnlijk tzt WE wedstrijden gaan rijden en wordt dit waarschijnlijk toch gezien als hefboom bit. Dus ik zoek nu een vergelijkbaar exemplaar met normale ringen

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:54

Wie kan me helpen… ik heb een Sally bustrens overgenomen en ondanks dat mijn paard hem uit mijn handen grist (dat doet ze anders nooit) vind ik haar toch niet helemaal fijn. Ze is veel met het bit (met het rolletje) bezig en daardoor wat afgeleid en onrustig in de hand. Ik heb vandaag mijn dubbel gebroken trust weer gepakt en dat is ze veel stiller op, maar ook echt beduidend zwaarder.

Welke Fager variant zou ik het best kunnen proberen? Maria, Mattias, Mats, Matilda, Maja :7 Als iemand wil ruilen tegen mijn Sally zou dat helemaal mooi zijn!

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 23:22

Mrijn schreef:
Wie kan me helpen… ik heb een Sally bustrens overgenomen en ondanks dat mijn paard hem uit mijn handen grist (dat doet ze anders nooit) vind ik haar toch niet helemaal fijn. Ze is veel met het bit (met het rolletje) bezig en daardoor wat afgeleid en onrustig in de hand. Ik heb vandaag mijn dubbel gebroken trust weer gepakt en dat is ze veel stiller op, maar ook echt beduidend zwaarder.

Welke Fager variant zou ik het best kunnen proberen? Maria, Mattias, Mats, Matilda, Maja :7 Als iemand wil ruilen tegen mijn Sally zou dat helemaal mooi zijn!

Ik wil niet ruilen maar ik heb wel een Carl en een Greta in de aanbieding, beide 12,5 cm. Lenen om te proberen mag ook

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 00:29

Ik heb de matthias en daar doet mijn paard het echt goed op. Geen rolletje waardoor een stille(re) aanleuning

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:31

BoktVerlaten schreef:
Mrijn schreef:

Ik wil niet ruilen maar ik heb wel een Carl en een Greta in de aanbieding, beide 12,5 cm. Lenen om te proberen mag ook

Wat een lief aanbod! Misschien dat ik de Carl wel van je wil lenen. Is het een bustrens?

Sally is trouwens al vertrokken naar haar nieuwe baasje. Dat ging heel rap

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:33

ivy_power89 schreef:
Ik heb de matthias en daar doet mijn paard het echt goed op. Geen rolletje waardoor een stille(re) aanleuning

Is de Mattias ook zo licht van gewicht en wat warmer? Ik weet nou niet wat de Sally zo aantrekkelijk maakte om hem echt uit mijn hand te pakken terwijl ze met mijn Trust (ook sweet iron) een stuk minder enthousiast is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:42

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:08

Wat een lief aanbod! Misschien dat ik de Carl wel van je wil lenen. Is het een bustrens?

Sally is trouwens al vertrokken naar haar nieuwe baasje. Dat ging heel rap[/quote]

Carl is inderdaad een bustrens. Stuur anders maar even een pb, dan kunnen we iets eregelen dat je hem kunt lenen

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:03

Mocht je wedstrijden rijden dan moet je wel even rekening ermee houden dat dit niet meer mag met de Carl vanwege het platte tussenstukje.

Om die reden heb ik ook nog een Carl te koop voor de liefhebber.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 00:47

Ik heb de Mattias ook, ik vind hem echt onwijs prettig! Bij Finerider kan je hem bestellen als testbit.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 17:28

Hier momenteel de fager mattias om te testen voor mijn 3.5 jarige merrie.

Zoekend naar het juiste bit. Bitloos beleerd en nu momenteel op dubbele teugel met uiteindelijk hopelijk het voor haar fijnste bitje.

Ook al 3 weken de neue schule starter getest. Doet ze het ansich ook redelijk op. Ben benieuwd. Afgelopen weekend was ze voor t eerst heel fijn op de fager, benieuwd of dat blijft. Dan schaf ik hem aan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 17:34

Ik heb een Alice liggen, nog nooit zo'n dode mond gehad op een bit. Dus terug naar de dikke koperen bustrens met ijzeren inlages (eigenlijk een westernbit). Dus titanium mag dan lichtgewicht zijn, het werkt niet bij elk paard. Het leek me heel erg fijn.