Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
karelien schreef:Ik heb de F.R.A pardoes aangeschaft en er nu twee keer mee gereden. Ben er nog niet weg van van t bitloze rijden. Mijn paard gaat behoorlijk diep lopen en daardoor heb ik veel meer "druk" in mijn handen dan met een bit. Ook krijgt ze na twee keer al kale plekken op haar neus van de neusriem. Iemand tips?
karelien schreef:Ik heb de F.R.A pardoes aangeschaft en er nu twee keer mee gereden. Ben er nog niet weg van van t bitloze rijden. Mijn paard gaat behoorlijk diep lopen en daardoor heb ik veel meer "druk" in mijn handen dan met een bit. Ook krijgt ze na twee keer al kale plekken op haar neus van de neusriem. Iemand tips?
Runa schreef:karelien schreef:Ik heb de F.R.A pardoes aangeschaft en er nu twee keer mee gereden. Ben er nog niet weg van van t bitloze rijden. Mijn paard gaat behoorlijk diep lopen en daardoor heb ik veel meer "druk" in mijn handen dan met een bit. Ook krijgt ze na twee keer al kale plekken op haar neus van de neusriem. Iemand tips?
Zoals hierboven gezegd is, kan dit goed komen doordat je paard niet goed met de achterhand meeloopt en daardoor op de voorhand valt. Grote kans dat dit ook het geval is wanneer je met bit rijd, maar dat het leunen op het bit onprettiger is dan op een neusriem en jij het daardoor dan niet voelt.
Mijn pony deed dit in het begin ook en een enkele keer wordt ze nog wel eens zwaar in de hand, voorals als ze wat moe of lui is. Meer voorwaarts rijden en wat overgangen rijden verhelpt dit al snel
woepsie90 schreef:karelien schreef:Ik heb de F.R.A pardoes aangeschaft en er nu twee keer mee gereden. Ben er nog niet weg van van t bitloze rijden. Mijn paard gaat behoorlijk diep lopen en daardoor heb ik veel meer "druk" in mijn handen dan met een bit. Ook krijgt ze na twee keer al kale plekken op haar neus van de neusriem. Iemand tips?
Heb van de week het boek over bitloos rijden van Lisanne Thomas gelezen en vond er goeie rijtechnische tips in staan! Het gaat oa dus ook over het paard dat zichzelf en zijn nek moet leren dragen en niet moet gaan hangen in jouw handen/rijden. Ze moet meer het achterlijf gebruiken en minder op de voorhand lopen, etc. Ik kan wat foto's maken en je mailen? Maar ik heb het boek ook op de bokt markt staan
barbar schreef:Ik heb een FRA kingekruist hoofdstel en merk idd dat de release niet best is. Ik zit sterk te denken aan kaakgekruist en dan met koorden. Wat is verder het voordeel van sidepull? Imo is dat niet veel meer als met halster rijden? Ik heb ook nog een touwhalster, daar kan ik het ook nog mee proberen. Ik idd ook het idee dat mijn paard niet veel ruimte in zijn mond heeft dus tzt kan ik ook nog wel een dunner bitje proberen.
barbar schreef:Of ik hem lekker vind lopen op kingekruist ben ik ook nog niet helemaal over uit, ik miet mijn hulpen nog al duidelijk maken zeg maar, kan zijn omdat hij hier nog aan moet wennen.
barbar schreef:Jet valt mij op dat veel dravers bitloos lopen, ook hier op bokt al een aantal reacties van dravereigenaren, allemaal kleine mondjes of andere redenen?