Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:52

Ik heb de barefoot contour bridle. Vind hem zelf erg mooi. Het enige wat ik misschien nog wil laten maken is een kaakriem. Maar moet zeggen dat ik hem eigenlijk helemaal niet mis. Heb er wel een andere frontriem omheen gedaan. Oren blijven mooi vrij en het leer is erg fijn. Hele charmante fotos maar ze laten het hoofdstel wel mooi zien :)

Afbeelding

Afbeelding

karelien

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:33

Ik heb de F.R.A pardoes aangeschaft en er nu twee keer mee gereden. Ben er nog niet weg van van t bitloze rijden. Mijn paard gaat behoorlijk diep lopen en daardoor heb ik veel meer "druk" in mijn handen dan met een bit. Ook krijgt ze na twee keer al kale plekken op haar neus van de neusriem. Iemand tips?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:56

karelien schreef:
Ik heb de F.R.A pardoes aangeschaft en er nu twee keer mee gereden. Ben er nog niet weg van van t bitloze rijden. Mijn paard gaat behoorlijk diep lopen en daardoor heb ik veel meer "druk" in mijn handen dan met een bit. Ook krijgt ze na twee keer al kale plekken op haar neus van de neusriem. Iemand tips?

Heb van de week het boek over bitloos rijden van Lisanne Thomas gelezen en vond er goeie rijtechnische tips in staan! Het gaat oa dus ook over het paard dat zichzelf en zijn nek moet leren dragen en niet moet gaan hangen in jouw handen/rijden. Ze moet meer het achterlijf gebruiken en minder op de voorhand lopen, etc. Ik kan wat foto's maken en je mailen? Maar ik heb het boek ook op de bokt markt staan ;-)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:29

karelien schreef:

Zoals hierboven gezegd is, kan dit goed komen doordat je paard niet goed met de achterhand meeloopt en daardoor op de voorhand valt. Grote kans dat dit ook het geval is wanneer je met bit rijd, maar dat het leunen op het bit onprettiger is dan op een neusriem en jij het daardoor dan niet voelt.

Mijn pony deed dit in het begin ook en een enkele keer wordt ze nog wel eens zwaar in de hand, voorals als ze wat moe of lui is. Meer voorwaarts rijden en wat overgangen rijden verhelpt dit al snel :)

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:02

Ik heb gekozen voor de barefoot physio contour samen met de barefoot Side pull neusriem.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:08

karelien schreef:

De Pardoes schuurde bij mij ook een beetje op de neus de eerste keer. Gelijk een bontje eromheen gedaan en nu nergens meer last van. :)

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:00

Runa schreef:
karelien schreef:

Zoals hierboven gezegd is, kan dit goed komen doordat je paard niet goed met de achterhand meeloopt en daardoor op de voorhand valt. Grote kans dat dit ook het geval is wanneer je met bit rijd, maar dat het leunen op het bit onprettiger is dan op een neusriem en jij het daardoor dan niet voelt.

Mijn pony deed dit in het begin ook en een enkele keer wordt ze nog wel eens zwaar in de hand, voorals als ze wat moe of lui is. Meer voorwaarts rijden en wat overgangen rijden verhelpt dit al snel :)

Ik weet zeker dat mijn paard niet op de voorhand loopt met bit. vaak gefilmd de laatste tijd. Meer voorwaarts rijden is niet echt wat met haar. Ze heeft al een beetje een te hoog tempo van haar zelf, overgangen rijden doe ik al. Maar het zal ook wel wennen wezen.

Bontje is een goed idee. Zijn er nog speciale voor?

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:01

woepsie90 schreef:
karelien schreef:

Heb van de week het boek over bitloos rijden van Lisanne Thomas gelezen en vond er goeie rijtechnische tips in staan! Het gaat oa dus ook over het paard dat zichzelf en zijn nek moet leren dragen en niet moet gaan hangen in jouw handen/rijden. Ze moet meer het achterlijf gebruiken en minder op de voorhand lopen, etc. Ik kan wat foto's maken en je mailen? Maar ik heb het boek ook op de bokt markt staan ;-)

Ga t boek even opzoeken

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:36

Hoi
Ik heb een een jong paard van 4 jaar oud. Het is een draver die niet geschikt bleek voor de drafsport en is dus bij een handelaar terecht gekomen die niet geschikte of uitgekoerste dravers opkoopt, inrijd en weer verkoopt. Ik heb hem dus weer van die handelaar gekocht, eigenlijk midden in zijn opleiding omdat hij wat moeilijker in te rijden bleek dan andere dravers. Nu heb ik in het verleden heel wat paarden ingereden dus dat vond ik niet zo'n probleem. Omdat mijn paardje wat verlegen en onzeker is heb ik een stap terug genomen. Ik merkte dat hij wat gevoelig op het bit reageert dus heb ik hem een kingekruist bitloos hoofdstel die ik nog had bij hem omgehangen, hij werd meteen een stuk rustiger met zijn mond. Gister heb ik toch weer geprobeerd een bit in te hangen, maar dat ging dus niet goed, tong er uit gooien, achter het bit kruipen enz. Nu probeer in me dus te verdiepen in verschillende bitloze hoofdstellen maar kom er niet goed uit. Kan iemand mij wat uitleg geven en vertellen wat je aanraad en waarom? Alvast bedankt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:41

Barbar: mijn vriendin heeft ook een draver en merkte ook veel meer rust nadat ze overgestapt is op bitloos. Per paard zal de juiste optoming verschillen. Zo reageert haar paard het fijnste op een touwhalster. Ikzelf men met een kaakgekruiste optoming en hiermee wordt diezelfde pony ookaf en toe bereden.

Gevoelsmatig heb ikmeer een voorkeur voor een sidepull kaak en kingekruist kan wel eens afknellen f geem goede release hebben. Ikzelf zou wel voor koorden of rodgenaaide riemen gaan vanwege betere release.

De meeste paarden reageren goed op een sidepull. Maar dit kan dus wel per paard verschillen

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:15

@Barbar: mijn draver heeft een klein mondje en best wel veel tong, wat ook vaak resulteerde in de problemen die jij schetst. Bij ons werkte het om met een Micklem multibridle te gaan rijden met een Myler bitje, (simpel level 1 of 2 bitje) dit is een dun bit en de micklem zorgde voor een stille ligging van het bit.
Daarnaast reageerde zij altijd goed op een gewone side-pull (wat je ook kan testen met de micklem).
Misschien kan je hier wat mee proberen?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:56

Ik heb een FRA kingekruist hoofdstel en merk idd dat de release niet best is. Ik zit sterk te denken aan kaakgekruist en dan met koorden. Wat is verder het voordeel van sidepull? Imo is dat niet veel meer als met halster rijden? Ik heb ook nog een touwhalster, daar kan ik het ook nog mee proberen. Ik idd ook het idee dat mijn paard niet veel ruimte in zijn mond heeft dus tzt kan ik ook nog wel een dunner bitje proberen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:57

barbar schreef:
Ik heb een FRA kingekruist hoofdstel en merk idd dat de release niet best is. Ik zit sterk te denken aan kaakgekruist en dan met koorden. Wat is verder het voordeel van sidepull? Imo is dat niet veel meer als met halster rijden? Ik heb ook nog een touwhalster, daar kan ik het ook nog mee proberen. Ik idd ook het idee dat mijn paard niet veel ruimte in zijn mond heeft dus tzt kan ik ook nog wel een dunner bitje proberen.

Als je paardje verder wel fijn loopt op kingekruist maar je he alleen zorgen maakt om release dan zal je moeten kijken naar de FRA Lami, dit hoofdstel heeft van gekruiste hoofdstellen de meeste release.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:01

Of ik hem lekker vind lopen op kingekruist ben ik ook nog niet helemaal over uit, ik miet mijn hulpen nog al duidelijk maken zeg maar, kan zijn omdat hij hier nog aan moet wennen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:38

barbar schreef:
Of ik hem lekker vind lopen op kingekruist ben ik ook nog niet helemaal over uit, ik miet mijn hulpen nog al duidelijk maken zeg maar, kan zijn omdat hij hier nog aan moet wennen.

Als je nog niet weet welk systeem het beste werkt maar wel het gevoel hebt dat kingekruist het niet is, dan blijft kaak en sidepull over. En bij Barefoot hebben ze een hoofdstel met ronde touwen die je kan gebruiken als sidepul én kaakgekruist! Is model Syringa 2-in-1, kan je gewoon op de barefootsite bestellen. Je kan de kaakdelen eruit halen en dan de teugels gewoon aan de zijringen klikken. Super simpel.

Meestal koop ik iets tweedehands als ik eerst wil uitproberen maar omdat dit hoofdstel twee systemen heeft vond ik het de gok waard om nieuw te kopen :)
Mijn ex racepaard heeft normaal gesproken maar full (hij is 167cm) dus ik had maat 2/full besteld maar was veeeeel te groot! Maat 1/cob zit hem beter...

Succes!

Afbeelding

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:11

Ok, dat is ook nog eens een mooi hoofdstel. Miss ga ik idd die wel kopen, heb ik meteen twee vliegen in een klap.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:11

Mijn draver kan in de bak zowel op sidepull als kaakgekruist. Kingekruist heb ik zelf niet. Myler bitje doet hij het ook fijn op of op touwhalster. Ik heb de kaakgekruiste van Emiel voest, door vrij dunne koorden is de release wat beter dan van bijv de barefoot walnut of barefoot contour juwel. Sidepull durft hij nog weleens in te gaan hangen. Is iets minder 'streng' doordat deze echt alleen op neus werkt en kaakgekruist ook op wangen en nek. Ik heb toevallig recent de sidepull lado binnen gehad. Die zal ik morgen of overmorgen eens testen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:08

Jet valt mij op dat veel dravers bitloos lopen, ook hier op bokt al een aantal reacties van dravereigenaren, allemaal kleine mondjes of andere redenen?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:18

barbar schreef:
Jet valt mij op dat veel dravers bitloos lopen, ook hier op bokt al een aantal reacties van dravereigenaren, allemaal kleine mondjes of andere redenen?

Ik dacht (dus correct me if i'm wrong) dat dat ook kwam door de manier waarop Dravers in de koers aangespoord worden om harder te gaan: ze krijgen druk in de mond, waardoor het hoofd meer omhoog gaat, waardoor ze harder gaan. Omgekeerd dus, waardoor bitloos misschien makkelijker is bij deze paarden.
Maarr ik heb geen idee of dit wel waar is!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:33

In dat geval (pakt het bit vast) is het symptoombestrijding ;) Want het valt prima af te leren, maar de makkelijkste weg is bitloos, zodat ze de associatie daarmee niet hebben. Maar het is wel zo dat ze over het algemeen wat rommeliger met de mond zijn, en zonder bit rustiger, wat niet zo zeer gerelateerd is aan het koersen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:40

Klopt, het is dan wel symptoombestrijding. Maar veel mensen doen bij dit soort dingen natuurlijk aan symptoombestrijding. Ik heb het al een paar keer (buiten dit topic) voorbij zien komen, dus vandaar dat ik het zei!
Zijn dravers echt rommeliger met de mond? Hoe komt dat denk je? Er zijn natuurlijk ook andere paardenrassen die wat gevoeliger zijn, maar dat specifiek Dravers rommeliger zijn wist ik niet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:09

Die van mij gaat idd ook harder op druk, al is dat al een stuk minder. Dat rommelige in de mond herken ik ook wel, toen ik hem net had stond hij te pas en te onpas met zijn mond te klooien, dat is nu ook een stuk minder, ik zie het nog soms, als hij bijv eten wil of hij vind dat hij te lang staat te wachten.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 22:47

Dravers zijn idd heel erg rommelig in de mond. Er zitten er een paar tussen die dat niet zijn. Mijn paard was ook heel erg rommelig en nu bijna tot niet meer.
Wat bij dravers ook is, wanneer je 'trekt' of druk in de mond geeft gaan ze harder.
Gelukkig doet mijn paard dit bijna niet meer.

Je hebt heel veel geduld nodig met een draver, overstappen op bitloos kan ook. Maar zelf rijd ik liever met bit omdat ik met een bitloos hoofdstel geen druk wil geven op zijn neus. En ben bang dat ik dot tpch ga doen.
Met een neckrope kan ik wel rijden, dus bitloos zou ook wel kunnen. Alleen heb geen geld voor een bitloos hoofdstel en mijn paard loopt prima op een bit hoofdstel.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 23:05

Nou ben ik wel benieuwd of mijn draver dit ook heeft :') heb hem nu 3,5 week maar nog niet gereden :D wel hoofdstel met verschillende bitten gepast en toen was hij behoorlijk aan het kauwen etc. Nou heb ik wel al een bitloos hoofdstel klaar hangen omdat dit sowieso mijn doel is, of hij nou wel of niet rommelig is :j We gaan het zien!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:33

Draver van mn vriendin wordt dressuurmatig met bit gereden. Buiten rn met springen bitloos. Is hij veel beter op te rijden. Symptoombestrijding? Ja misschien. Is dat erg? Mijn inziens niet. Ik ben van mening dat bitloos over het algemeen prettiger/beter is dan met bit.