[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:32

Bestaan er ook halfpads met wollen onderkant?

Duhelo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:43

kwa drukken van de kussens op de inlages. is het dan niet interessanter om pads te gebruiken die zelf de inlage functie overnemen maar zonder losse inlages?
zoals bv de dikkere westernpads?
tot mijn burionipad binnen is gebruik ik nu mijn dikke viltpad. ding kan ik prima omhoog trekken. ruggegraat ligt vrij. mooie zweetplek én geen randjes die kunnen drukken...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:45

Jildau schreef:

Ik heb daarvoor een grandeurpad toegetakeld :) Dat is prima gegaan!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:51

Afbeelding
Volledige Barefoot look

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:53

Naar aanleiding van het perongeluk geplaatste maar stiekem toch informatieve filmpje over hoe de pad het al of niet passen van het zadel beïnvloedt, had ik toch nog een vraag over de kussens van de ghost.
(https://www.youtube.com/watch?v=i95-bm_3U4s)

De standaardpositie van de kussens vind ik namelijk best dicht bij elkaar zitten waardoor ik het idee heb dat er (te) weinig ruimte over blijft voor de ruggengraat. Om diteven te testen heb ik gister iemand op het zadel op mijn pony laten zitten en gevoeld hoe breed het kanaal is tussen waar de kussens het paard raken. Dit vond ik toch wat tegenvallen, ik had verwacht dat door het gewicht de kussens meer uit elkaar zouden staan, maar dat was niet het geval.

Mijn vraag is nu waarom de kussens dan meestal niet aangepast worden? Is het niet zo dat het ene paard een bredere ruggengraat heeft dan het andere en moet het kussenkanaal daar niet op aangepast worden? Drukt het anders niet op de ruggengraat?

Het viel mij ook op dat de kussens van de ghost veel sneller op het randje van de inlages drukken als je niet uitkijkt, terwijl ik bij mijn barefoot nooit problemen heb gehad met dat het zadel drukte op plekken buiten de inlages. De ruimte tussen de raakvlakken laat bij Barefoot dus meer ruimte voor de ruggengraat dan de Ghost met de kussens op de standaard plek. Waarom is dit?
Laatst bijgewerkt door Runa op 16-05-16 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:59

Jildau schreef:

Afbeelding

Ja zekers bestaan er halfpads met wol, ook christ en grandeur vast ook wel.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:38

Daphneeeej schreef:
Jildau schreef:

[ Afbeelding ]

Is dat handig met zoveel bont aan voor en achterkant? Ik zoek ook half pad met wol aan de onderkant en waar de inlagevakken open van kunnen?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:59

ik had er ook 1 volledig van wol was van grandeur. inlagen konden ook verandert worden

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:59

Runa schreef:
Het viel mij ook op dat de kussens van de ghost veel sneller op het randje van de inlages drukken als je niet uitkijkt, terwijl ik bij mijn barefoot nooit problemen heb gehad met dat het zadel drukte op plekken buiten de inlages. De ruimte tussen de raakvlakken laat bij Barefoot dus meer ruimte voor de ruggengraat dan de Ghost met de kussens op de standaard plek. Waarom is dit?

Je kunt de kussens toch verplaatsen? Bij Barefoot zitten ze in het zadel weggewerkt.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:01

Kwetal schreef:
Je kunt de kussens toch verplaatsen? Bij Barefoot zitten ze in het zadel weggewerkt.

Dat is het punt niet. Omdat je eerder aangaf dat de kussens door slechts 1 iemand ergens in amerika aangepast worden, vroeg ik me af waarom dat zo is. Hier in europa hebben paarden toch ook andere ruggen(graten)?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:15

missanita84 schreef:
[ [url=m/LxdoGq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Volledige Barefoot look

Heb je een anders paard,of vergis ik me :o

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:34

pleiada schreef:
missanita84 schreef:
[ [url=m/LxdoGq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Volledige Barefoot look

Nee dat klopt :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:39

Runa schreef:
Naar aanleiding van het perongeluk geplaatste maar stiekem toch informatieve filmpje over hoe de pad het al of niet passen van het zadel beïnvloedt, had ik toch nog een vraag over de kussens van de ghost.
(https://www.youtube.com/watch?v=i95-bm_3U4s)

De standaardpositie van de kussens vind ik namelijk best dicht bij elkaar zitten waardoor ik het idee heb dat er (te) weinig ruimte over blijft voor de ruggengraat. Om diteven te testen heb ik gister iemand op het zadel op mijn pony laten zitten en gevoeld hoe breed het kanaal is tussen waar de kussens het paard raken. Dit vond ik toch wat tegenvallen, ik had verwacht dat door het gewicht de kussens meer uit elkaar zouden staan, maar dat was niet het geval.

Mijn vraag is nu waarom de kussens dan meestal niet aangepast worden? Is het niet zo dat het ene paard een bredere ruggengraat heeft dan het andere en moet het kussenkanaal daar niet op aangepast worden? Drukt het anders niet op de ruggengraat?

Vergeet niet dat hoe kleiner het oppervlak op de rug is, dus hoe breder de kussens staan, hoe meer druk er komt op het andere deel van de kussens. En ik denk niet dat die druk zich voor een deel netjes naar de zijkant gaat verplaatsen als je de kussens breder plakt.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:41

Heb je een anders paard,of vergis ik me :o[/quote]

Nee dat klopt :)[/quote]

Leuk paard hoor!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:58

Runa schreef:
Kwetal schreef:

Dat is het punt niet. Omdat je eerder aangaf dat de kussens door slechts 1 iemand ergens in amerika aangepast worden, vroeg ik me af waarom dat zo is. Hier in europa hebben paarden toch ook andere ruggen(graten)?

Ik denk dat we hier langs elkaar heen praten??? Iedereen verplaatst ze - er is echter 1 iemand in de VS die heel ver gaat in het individueel aanpassen, met behulp van andere, of extra inlagen en "wiggetjes" en andere materialen, zoals vilt/Poron XRD etc. Maar iedereen zet ze verder uit elkaar, of schuin - zodat het past op de ruggen van alle paarden.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:15

Die ghost western heeft eigenlijk best veel van de podium western..Grappig :)
Heeft de man van ghost ook niet iets met podium zadels te maken gehad?Of vergis ik me?
Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:18

Atent schreef:
Daphneeeej schreef:
[ Afbeelding ]

Is dat handig met zoveel bont aan voor en achterkant? Ik zoek ook half pad met wol aan de onderkant en waar de inlagevakken open van kunnen?

Je kan deze versie ook bestellen zonder de bont randen, alleen bont aan de onderkant of alleen een bontrandje aan de voorkant. De inlagenvlakken zijn vanaf de bovenkant te openen en mattes heeft zelf vilten inlages waarvan je er 3 voor elke kant krijgt.
http://www.gooischepaarden.nl/epages/78 ... cts/603915
Ik heb wel bontrandjes omdat ik een dressuur boomlooszadel heb wat de looks/bouw heeft van een boomzadel.
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:24

pleiada schreef:
Die ghost western heeft eigenlijk best veel van de podium western..Grappig :)
Heeft de man van ghost ook niet iets met podium zadels te maken gehad?Of vergis ik me?
[ [url=m/QnaMzX.jpg]Afbeelding[/url] ]

:o
Ja...... heel lang geleden heeft hij daar ook aan gewerkt :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:42

pleiada schreef:

Nee dat klopt :)[/quote]

Leuk paard hoor![/quote]

Dank je

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:03

Een vraagje voor Pmarena: Bij de happy vally zit er een gecontourde tussenlaag voor een smallere zit. Kan deze ook los gekocht worden en gebruikt worden voor de andere Barefoots?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:05

Gisteren mijn Arizona nut op mijn haf uitgeprobeerd. :D
Afbeelding
Heb voor hem alleen een kortere singel nodig. Alleen op het allerstrakst bleef het zadel goed liggen maar dan komt de singel onder de pad te liggen.

Heb er helaas niet zelf op kunnen zitten want heb helaas teveel last van mijn nek... morgen de dokter maar bellen..
Maar mijn bijrijder wilde uiteraard wel! Heb ook nieuwe teugels... :+
Afbeelding

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:17

Daphneeeej schreef:
Jildau schreef:

[ Afbeelding ]

Zulke was ik wel tegen gekomen maar leek me niet praktisch onder een gewoon dekje. ;) Denk dat een tweedehands Barefoot pad verbouwen misschien nog de kortste en goedkoopste manier is inderdaad!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:20

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:22

Daphneeeej schreef:
Jildau schreef:
Zulke was ik wel tegen gekomen maar leek me niet praktisch onder een gewoon dekje. ;) Denk dat een tweedehands Barefoot pad verbouwen misschien nog de kortste en goedkoopste manier is inderdaad!

http://www.gooischepaarden.nl/epages/78 ... cts/603915

En dan bij correction dinges 1 pocket kiezen? Passen dan de inlages zoals de HD erin? Zou wel top zijn..

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:26

Jildau schreef:
En dan bij correction dinges 1 pocket kiezen? Passen dan de inlages zoals de HD erin? Zou wel top zijn..

Ik heb een pad met 1 pocket en heb er ook nog 1 zonder wol met 2 pockets. Ik durf niet te zeggen of barefoot inlages er in passen (dan moet je sowieso minimaal de L pakken) Die met 1 pocket is degene met volledige/hele inlages. De inlages van mattes vind ik wel echt top inlages! Veel fijner dan de meeste inlages die ik ken/heb gehad.