Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 07:21

Remember schreef:
Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die op hetzelfde paard kussens met en zonder stitchline hebben geprobeerd en wat het verschil was?

Ik heb alles geprobeerd, dit dus ook :D Op meerdere paarden.
Effect hangt een beetje af van het type paard, met name rondgeribt of ovaalgeribt maakt verschil uit.
Overall kun je stellen dat een kussen zonder stitchline lager aansluit, daardoor meer 'push' van onderaf geeft en daardoor kan de schoft iets meer vrij komen. Let wel op dat het zadel niet te ver achterover komt te liggen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:21

Heeft iemand van de WOW gebruikers ervaring met het Barock model . Zit ed.
Zit dan net zo vrij qua beenligging als de bekendere barock modellen ?
Door een oude blessure ( Fractuur in de rug ) zit ik niet meer comfi in een dressuurzadel .
Ben tot heden altijd heel tevreden geweest over het Flair concept van WOW .
En de vrijheid die paardlief heeft onder het zadel .
Kan enkel plaatjes vinden van een Barock WOW zadel . Maar geen gebruikservaringen .

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:52

Zinzi_jewel schreef:
Het zweetblad kun je toch in 2 verschillende posities aan het zadel plaatsen ??
Denk nl dat ik hem niet goed terug gezet heb ...

Ja, je kunt hem in meerdere standen plaatsen, geeft echt wel veel verschil hoor! Dus kan me voorstellen dat je het goed voelt als het anders is nu :D

http://www.fteltd.co.uk/wow/wowflapposition.htm

Dank je Aimee! Die van mij is niet heel erg rond geribt, en ben benieuwd of hij zonder stitchline nog net even wat meer vrijheid rond de schoft krijgt en meer vd rem af komt. Eens kijken of ik dit via mijn fitter een keer kan proberen.

Aimee

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:39

Als je echt wil dat het paard van de rem afkomt, heb je een zadel nodig met een andere vorm boom erin :o

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:15

Daar is het budget niet voor helaas, en ik moet zeggen dat ik toch wel erg tevreden en blij ben met de wow, dus wellicht dat dit wat helpt. Ik heb ook niet het idee dat hij erg geremd wordt door het zadel, maar alle beetjes helpen. Of heb jij de ervaring dat een wow sowieso altijd (teveel) druk geeft op de negatieve punten?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:36

Aimee schreef:
Als je echt wil dat het paard van de rem afkomt, heb je een zadel nodig met een andere vorm boom erin :o

Kan je dat toelichten ?? Ik denk dat je iets bedoelt dat de wow-boom teveel druk geeft rondom de schoft ?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:11

Heeft met de 'stop' reflexpunten te maken :j, al denk ik niet dat elk paard hetzelfde reageert op elk zadel, net zoals dat het negatieve punt niet bij elk paard op exact hetzelfde plekje zitten. Daarom vraag ik me ook af hoe wow 'gemiddeld' scoort op dat gebied zeg maar.

Ik moest overigens bij mijn paard best moeite doen om die reflex uit te lokken, terwijl bij een ander paard waar ik dat probeerde ik veel sneller en meer reactie kreeg, en ook net op een ander plekje.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:13

Natuurlijk kan ik dat toelichten, anders zet ik zo'n stelling hier niet neer :D

Zodra een zadel contact maakt met de negatieve reflexpunten van de schoft, remt het zadel het paard af.
Leg je hand maar eens op de schoft van je paard, buig vervolgens de hals in. Het paard zal niet weglopen. Daarvoor hoef je géén druk te geven, alleen het opleggen van je hand is al voldoende. Doe hetzelfde zonder hand op de schoft en het paard zal wel wegdraaien.
Door de vorm van de boom van Wow maakt een Wow eigenlijk altijd contact met de schoft en remt dus het paard af.
Overigens geldt dat niet specifiek voor Wow, maar voor bijna alle zadels.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:47

Remember schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Het zweetblad kun je toch in 2 verschillende posities aan het zadel plaatsen ??
Denk nl dat ik hem niet goed terug gezet heb ...

Ja, je kunt hem in meerdere standen plaatsen, geeft echt wel veel verschil hoor! Dus kan me voorstellen dat je het goed voelt als het anders is nu :D

http://www.fteltd.co.uk/wow/wowflapposition.htm

Dank je Aimee! Die van mij is niet heel erg rond geribt, en ben benieuwd of hij zonder stitchline nog net even wat meer vrijheid rond de schoft krijgt en meer vd rem af komt. Eens kijken of ik dit via mijn fitter een keer kan proberen.

Dank Remember ; heb hem verplaatst . Straks eens proberen of mijn been lekkerder ligt .
Merkte gisteren een soort stoelzit bij mezelf op . Heb dit nooit eerder zo ervaren bij Wow .

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:09

Ik ben samen met mijn instructrice tot de ontdekking gekomen dat ik mijn bekken automatisch te ver naar voren kantel in mijn wow...als ik wél recht zit, liggen mijn benen of te ver naar achter, of ik zit in stoelzit én krijg ik pijn in mijn onderrug (en ik heb nooit last van rugpijn ofzo, dus het is echt het zadel). Normaal komt de fitter morgen, ik hoop dat dat opgelost kan worden...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:26

Ik ondekte dat ik ook in stoelzit ging zitten ! Heb mn zweetblad naar achteren gelegd eergister en vandaag gereden . Ging weer lekker ...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:53

De zweetbaden naar achter leggen, hoe doe je dat? Ik heb het een x geprobeerd maar dan krijg ik een plooi in m'n blad, of laat je dan de achterste bevestiging los ( volgens mij kan dat ook)
Ik zit trouwens wel mooi rechtop op de wow hoor ik van iedereen. Juist geen stoelzit..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:55

Volgens mij hoef je dan toch alleen de voorzijde los te maken en het blad wat naar boven of onder te schuiven zodat het andere gaatje voor komt om vast te schroeven. Ik kreeg dan geen plooi in mijn zweetblad

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:57

Ja ik dus wel, ik kan alleen de middelste een gat opschuiven , de bevestiging vooraan draait dan mee, maar de achterste bevestiging kan ik niks mee, zit maar 1 bevestigingspunt en dan krijg ik dus die plooi....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:13

Ik heb de achterste schroef er geheel uitgehaald en de voorste losser gedraaid . Dan het blad verschoven en weer vast gezet .
Ik zat eerder nooit in stoelzit maar keurig in Balans . En denk dat ik blad er anders op gezet heb toen ik zadel keer uiteen gehaald heb .
Vandaag weer lekker gereden ...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:18

Zinzi_jewel schreef:
Ik ondekte dat ik ook in stoelzit ging zitten ! Heb mn zweetblad naar achteren gelegd eergister en vandaag gereden . Ging weer lekker ...

de mijne ligt volgens mij al naar achteren, ik was aan het denken om de beugelriemen aan de achterste haak te doen, maar dan komen m'n knieën helemaal niet meer op de juiste plaats te liggen ...Volgens mij heb ik gewoon een kleinere zit nodig.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:44

Ooh achterste haak gebruik ik ook ...
Welke maat zitting heb je dan ?
Ik 18 maar dat zou best 17/17, 5 kunnen zijn nu ik wat kg s kwijt ben .
Maar maakt verder geen verschil in zitten .
Heb je misschien een foto dat je in je zadel zit ?
Soms helpt het om even je benen naar voren omhoog en terug te bewegen zodat je je bovenbenen correct aanlegt .
En even opletten dat je goed op je zitbeen knobbels zit .

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:49

Ik heb een 17,5 inch nu, heb het altijd al aan de ruime kant gevonden, maar nu we dit ontdekt hebben, ik weet niet, volgens mij heeft dat er toch mee te maken...in mijn vorige zadel zat ik toch altijd netjes recht en dat lijk nu niet meer te lukken. Vorige zadel was een 16,5 inch, maar ben toen wat bijgekomen (had daarvoor altijd ondergewicht) dus ik dacht dat een 17,5 wel kon dan? Maar naar mijn gevoel nu toch niet...

Dat is het dus, ik kan niet goed op mijn zitbeenknobbels blijven zitten zonder dat ik heel mijn balans naar achtere moet brengen en dan zit ik helemaal in stoelzit. Ik kantel automatisch weer naar voren en bovenlichaam netjes op de plaats wil hebben. Dan kantelt mijn bekken in het diepste punt van het zadel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:53

Heb je een diepe zit zeker in je zadel . Waardoor je altijd in het diepste dus in het midden van je zadel moet gaan zitten .
Probeer je blad eens wat achteruit te leggen en je riemen op de achterste haak .
Denk dat je dan een heel eind komt ...
Ben benieuwd of het werkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:59

Een maat 1 is 17 inch, een maat 2 is 18 inch.

welke maat heb jij? Voor zover ik weet zijn er geen halve maten bij WoW

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:08

Zinzi_jewel schreef:
Heb je een diepe zit zeker in je zadel . Waardoor je altijd in het diepste dus in het midden van je zadel moet gaan zitten .
Probeer je blad eens wat achteruit te leggen en je riemen op de achterste haak .
Denk dat je dan een heel eind komt ...
Ben benieuwd of het werkt

Ja, ik heb een diepe zit. En in het diepste punt, kantelen mijn bekken dus automatisch naar voren (wat ik op mijn vorig zadel niet had, heb nu meteen geen ander zadel ter beschikking om het te proberen). Mijn zweetblad ligt al achteruit. Beugelriemen op de achterste haak kan ik proberen (nu ik erover nadenk, volgens mij zitten ze op de achterste), maar aangezien mijn benen nu al helemaal los van de wrongen liggen als ik mijn bekken op de juiste manier kantel en dan mijn benen onder me probeer te houden. Daarom vermoed ik dat een kleinere zit misschien beter zou zijn?

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:11

Mri schreef:
Een maat 1 is 17 inch, een maat 2 is 18 inch.

welke maat heb jij? Voor zover ik weet zijn er geen halve maten bij WoW

hm dat zal dan wel maat 1 zijn, een 18 inch, zo groot is het nu ook weer niet.
Maar als ik vergelijk met vorige zadel dat een 16,5 inch was, is mijn wow toch echt wel een heel stuk ruimer, ik denk niet dat het maar een halve inchmaat scheelt...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:17

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:40

Is dat je wow die erop ligt ?
Vindt het zadel namelijk erg royaal voor jou achterste .
Je zou je benen iets meer met de binnenkant mogen aanleggen . Dus hele been meer naar binnen draaien .
Maar daar los je nog niet je huidige probleem mee op .

Leuk paard trouwens :-D

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:50

Dat is idd mijn wow en je bevestigt mijn vermoedens, de fitter vond dus dat ik deze inchmaat mocht hebben, maar een maat kleiner zou beter zijn voor mij denk ik, zeker na wat ik nu dus met mijn instructrice geconstateerd heb...

Mijn benen liggen trouwens wel netjes aan hoor, dat is de beugel die vertekent :) Is beweegbaar, dus gaat een beetje in een hoek staan en zo lijkt het alsof ik mijn tenen afsteek, maar dat is niet zo gelukkig :) Maar ik heb al vanalles gebprobeerd, ik krijg die beugel niet zo dat alles toch recht toont zoals het effectief is...en ik moet ze helaas wel gebruiken wegens een oude knieblessure waar ik met gewone beugels last van krijg...Met gewone beugels ziet het er wel gewoon recht uit...

En dankjewel :D