Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:05

Huertecilla schreef:
Bij portugese zadels is er in portugal een verassende en ook praktische oplossing gebruikelijk. Tussen de vaste singelstoten aan het zadel en de singel zit een riem welke in een V de twee verbindt. Dat geeft ook enige aanpassingsmogelijkheid. Het is bekend als 'compensatie'-singel.

Heb jij toevallig een foto als voorbeeld hiervan Peter?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:24

Interessant & leerzaam topic, ook ik ben op zoek naar een nieuw zadel. We hebben in principe een "veedrijverszadel" nodig, om in ruig bergachtig landschap dóórzittend te rijden. Probleem is dat er hier in IJsland niet een zeer lange zadelmaaktraditie is, de binnenlandse producten worden meest op geimporteerde engelse stijl bomen gebouwd. De kwalitatief betere zadels zijn allemaal gericht op de toernooimarkt (=rondjes tölten op een mooi geegaliseerde baan...).

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:36

Kuggur schreef:
Interessant & leerzaam topic, ook ik ben op zoek naar een nieuw zadel. We hebben in principe een "veedrijverszadel" nodig, om in ruig bergachtig landschap dóórzittend te rijden. Probleem is dat er hier in IJsland niet een zeer lange zadelmaaktraditie is, de binnenlandse producten worden meest op geimporteerde engelse stijl bomen gebouwd. De kwalitatief betere zadels zijn allemaal gericht op de toernooimarkt (=rondjes tölten op een mooi geegaliseerde baan...).

Guichard?
http://www.greendistance.nl/index.php?id=24

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:00

Hm, de classic ziet er interessant uit, ook een kortere ijsland versie zie ik. Jammer dat de euro sinds vorig jaar meer dan twee keer zo duur is geworden (ja alle import is meer dan twee keer zo duur geworden), dus voor tot de aanschaf over wordt gegaan moeten we in ieder geval verder zijn dan het "laten we dat eens uit gaan proberen" stadium.
Zeker is dat we er een opvallende verschijning mee zouden zijn... :D

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:09

Kuggur schreef:
Hm, de classic ziet er interessant uit, ook een kortere ijsland versie zie ik. Jammer dat de euro sinds vorig jaar meer dan twee keer zo duur is geworden (ja alle import is meer dan twee keer zo duur geworden), dus voor tot de aanschaf over wordt gegaan moeten we in ieder geval verder zijn dan het "laten we dat eens uit gaan proberen" stadium.
Zeker is dat we er een opvallende verschijning mee zouden zijn... :D

Alle modellen kunnen zo kort komen, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat de importsituatie niet zo heel geweldig is daar!
Pittige tijd zal dat zijn op dit moment!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:41

Hoofstelversieringen:

http://www.quietpress.com/ maakt t/m Suttton Hoo replica met email.

http://www.hr-replikate.de/

Portugese singel:

http://www.elmosquero.de/images/product ... -477-1.jpg

Singelplek:
Het extreem is een rond model muildier. Heeft eigenlijk heen singelplek en de enorme ribwalving duwt een singel achter de ellebogen. De enige oplossing is twéé singels. De achterste ligt nét op de achterzijde van het borstbeen, net op de wee teruglopende ribwelving.
Het vaquera zadel is op speciaal verzoek met twee singels leverbaar.
Bij western zadels is het soms een optie, doch het is niet makkelijk een lekker korte western te vinden hoewel de oúde dat doorgaaans wel zijn.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:34

De zadels en decoratie in Tunesie zijn eigenlijk niet meer wat ze geweest zijn.
Tijdens het SaharaDouzFestival in December komen de Libiers meestal voor een parade en steken ze mij de ogen uit met beslag en mooie keurige afgewerkte optuiging, tijdens een gesprek met 1 van de mannen kreeg ik wel de verklaring dat ze gesponsord worden:

http://lh4.ggpht.com/_sg2_ysmRxe8/Svk88 ... C09034.JPG

Gisteren hadden we een zjaffa voor onze voordeur en kreeg ik deze optuiging te zien, waarschijnlijk ook uit Libie geimporteerd, zonder beslag maar wel met borduursels. De stijgbeugel die je nog net ziet hangen veroorzaakt op de parades vaak de ongelukken met andere paarden. De ruiters kunnen hun paarden niet stoppen vanuit een rengalop en botsen vaak tegen andere deelnemende paarden aan, hun beste methode om het paard te stoppen, maar wel een funeste. Zo kregen wij ons paard een keer terug met een forse borstwond die gehecht moest worden:

http://lh5.ggpht.com/_sg2_ysmRxe8/Svk7u ... C04319.JPG

http://lh6.ggpht.com/_sg2_ysmRxe8/Svk7u ... C04322.JPG

Zoals Lakshmi al eerder had beschreven zijn de zadels van hout. De zadels worden op een aantal dekens gelegd. Het rare is dat de plek op de schoft vaak uit de dekens wordt geknipt en niet de plek onder het zadel over de lengte van de ruggegraat.
Dat is de rede dat er vaak enorm beschadigde plekken op schoften van de paarden te vinden zijn.
Het is echt lastig aan het verstand van de jongens te brengen die gelijk hebben met een luchtgat, dat het op een andere plek veeel efficienter is. Zo worden ook plukken van de manen die onder het zadel komen en onder het hoofdstel vallen afgeknipt.
Ik heb een keer op zo'n houten zadel gereden en het zit erg naar. Langer dan een half uur hield ik niet uit, hoewel ik toen nog wel verder moest,...
Wij hebben zelf een houten zadel maar dan voor decoratie in huis, helaas zonder de decoratieve geborduurde doeken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:23

Deze zadels worden op maat gemaakt, maar wellicht hangt er een ferm prijskaartje aan:
(Kijken bij Iberisch sattel, Portuguesa en show sattel)
http://www.rieser-saddle.de/start.htm
De nieuwe Guichard had ik nog niet gezien! Lijkt heel interessant voor trektochten, maar minder geschikt om dressuur te rijden.

Om m'n merrie zadelmak te maken, twijfel ik tussen aanpasbare, boomloze Startrekk Espaniola (ze zal nog veel vermageren denk ik door te werken) en de Ultra Flex Bent Branderup. Even testen lijkt me aangewezen, gezien de prijs.
Leuke site waarin de Ultra Flex Bent Branderup beschreven staat:
http://www.arheo.lv/saddle_bridle/saddle_bridle_lv.htm (die bitten lijken me wel echt marteltuigen :-( )

Ik heb met enkele soorten Spaanse en Portugese zadels gereden en ik voelde me er minder in, omdat ik niet echt veel voeling had met de rug door de dikke kussens. Misschien goed om te wandelen, maar voor dressuur kreeg ik minder feed-back van wat onder me gebeurde.

@Bedouin: wat een leuk profiel!

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:41

Vind die van Startrekk ook best mooi maar 'boomloos' in combi met 'zadel mak maken' bleek bij mijn Merens een erg foute combinatie. Was dan wel een Freeform maar ik durf het niet meer aan en ga toch maar voor een boomzadel. Dan over een jaar ofzo maar weer wat anders, wil toch uiteindelijk naar een vaquero als dat kan dus een schoolzadel als tussenstap is wel goed denk ik.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:43

Huertecilla schreef:
Hoofstelversieringen:

http://www.quietpress.com/ maakt t/m Suttton Hoo replica met email.

http://www.hr-replikate.de/

Portugese singel:

http://www.elmosquero.de/images/product ... -477-1.jpg

Singelplek:
Het extreem is een rond model muildier. Heeft eigenlijk heen singelplek en de enorme ribwalving duwt een singel achter de ellebogen. De enige oplossing is twéé singels. De achterste ligt nét op de achterzijde van het borstbeen, net op de wee teruglopende ribwelving.
Het vaquera zadel is op speciaal verzoek met twee singels leverbaar.
Bij western zadels is het soms een optie, doch het is niet makkelijk een lekker korte western te vinden hoewel de oúde dat doorgaaans wel zijn.

Met een Doma Vaquera zadel (campo flex) hing ik op bepaald moment met zadel en al onder de buik van een rondgeribd paard met weinig schoft, na een hevige bok-serenade (zadel paste mooi, gecontroleerd door zadelpasser, maar paard was juist zadelmak en doordat hij schrok van ander paard, vloog hij er wild bokkend vandoor). Ik heb het zadel toen verkocht, maar heb er nu spijt van, zou gepast hebben op mijn barokke Lusitanomerrie.
Had eerst eens moeten proberen met een V-vormige singelbevestiging, waarmee sommige van die zadels uitgerust zijn. De singel van mijn vaquerazadel zat onder de schaapvacht door en hield zo zadel op de rug, geen ideaal systeem volgens mij.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 10-11-09 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:47

Francis schreef:
Vind die van Startrekk ook best mooi maar 'boomloos' in combi met 'zadel mak maken' bleek bij mijn Merens een erg foute combinatie. Was dan wel een Freeform maar ik durf het niet meer aan en ga toch maar voor een boomzadel. Dan over een jaar ofzo maar weer wat anders, wil toch uiteindelijk naar een vaquero als dat kan dus een schoolzadel als tussenstap is wel goed denk ik.

Ow... wat is er precies fout gegaan? Ook verschoven?
VaquerO is dus het westernmodel....westernzadels liggen inderdaad wel vaster op ronde ruggen heb ik gemerkt...maar niet echt mijn ding :o .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:05

Cambiar schreef:
VaquerO is dus het westernmodel.....

???? echt niet!

De singel van de vaquera is wat een ´oversingel´ heet.
Het voordeel is dat het zadel de spanning over het hele zadel opvangt, dus over het hele draaglvak verdeelt. Ander voordeel is dat het iets aanpassingsmogelijkheid aan de singelplek geeft.
Eerder verschuiven is er geen nadeel van.

Het is bij veel zadels mogelijk tot gebruikelijk een oversingel als extra zekerheid toe te passen.

Het is eeuwenlang gebruikelijk geweest om standaard een V-ophanging met oversingel te combineren. Daarna is dit eeuwen een extra voor jacth en/of slagveld geworden. Tegenwoordig is het alleen nog gebruikelijk bij typische werkzadels in daarwerkelijke, ruige, werkomstandigheden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:12

Nee, niet VaquerO (HC, ik denk dat ze het 'merk' Vaquero bedoelt.. er is een westernzadelmaker die dat als merknaam voor zijn zadels gebruikt) alsjeblieft NIET (ga er hier niet op in maar ik heb er dus een gehad en een goed zoeker vindt hier op Bokt voldoende leesvoer. Meer info eventueel per PB)!! Ik bedoel vaquera natuurlijk. Westernzadels zijn wel mijn ding maar niet die van Ben. Té korte rug voor een westernzadel dus daar heb ik met bloedend hart al afscheid van genomen. Maar inmiddels ligt de focus op 'iberisch' en ik denk dat ik daar ook wel aan kan wennen ;)
En de Freeform ging idd vreselijk aan't schuiven. Op een ontzettend ronde fjord zonder schoft van m'n vriendin lag hij super en heel stevig en op Ben, die toch echt goed schoft heeft, wel rondgeribt is maar minder rond op de schouder, ging hij dus aan't glijden. Paard gaat er in vliegende vaart vandoor in een heel klein binnenbakje en de bocht om kwam ik er met zadel en al naast te hangen, niks aan te houden. Ik tegen de muur gekwakt en daarna onder de achterbenen van het paard en't zadel kwam onder aan z'n buik te hangen. Gevolg: zowel paard als ruiter een hele dikke deuk in het vertrouwen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:25

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:
VaquerO is dus het westernmodel.....

???? echt niet!

De singel van de vaquera is wat een ´oversingel´ heet.
Het voordeel is dat het zadel de spanning over het hele zadel opvangt, dus over het hele draaglvak verdeelt. Ander voordeel is dat het iets aanpassingsmogelijkheid aan de singelplek geeft.
Eerder verschuiven is er geen nadeel van.

Het is bij veel zadels mogelijk tot gebruikelijk een oversingel als extra zekerheid toe te passen.

Het is eeuwenlang gebruikelijk geweest om standaard een V-ophanging met oversingel te combineren. Daarna is dit eeuwen een extra voor jacth en/of slagveld geworden. Tegenwoordig is het alleen nog gebruikelijk bij typische werkzadels in daarwerkelijke, ruige, werkomstandigheden.

Wat is dan verschil tussen een vaquero en vaquera zadel?
Dat van die V-gurthung had ik hier gelezen, misschien was het de moeite waard om eens te proberen:
Werde ich mal probieren. Vielen Dank! Der Sattel hat jeweils eine V-gurtung die schon mehr halt geben muß. Die Sättler sagen alle das er eine schwierige Sattellage hat. Er kann so schön bewegen, aber natürlich stört es ihm wenn der Sattel nach vorne schiebt (soll auch nicht) während dem Reiten.
http://www.berber-online.de/forum/viewtopic.php?p=8691&sid=9e0cdd655ad82bcc579da0f31df7c35d
Het systeem met die oversingel leek me niet zo handig. Misschien lag het gewoon aan de bouw van het paard (brede rug, dikke kont, maar iets smallere schouders. Als paard er met hoofd tussen z'n benen al bokkend vandoor gaat is dit geen ideale situatie voor stabiliteit van een zadel :-).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:33

Is vaquera/vaquero niet 't zelfde als met grulla/grullo... 't is maar net wie het uitspreekt en welke taal je hanteert?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:07

Koe = vaca.

Een man die koeien drijft = vaquero.

Een zadel = silla of montura

Omdat zadel in beide gevallen vrouwelijk is, krijgt het bijvoegelijke naamwoord ook de vrouwelijke uitgang.

Dus een koeiendrijvers-zadel = silla (of montura) vaquera

Het betreffende zadel is dus type vaquera ook al rijdt daar van oorsprong de vaquero mee :-)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:10

Huertecilla schreef:
Koe = vaca.

Een man die koeien drijft = vaquero.

Een zadel = silla of montura

Omdat zadel in beide gevallen vrouwelijk is, krijgt het bijvoegelijke naamwoord ook de vrouwelijke uitgang.

Dus een koeiendrijvers-zadel = silla (of montura) vaquera

Het betreffende zadel is dus type vaquera ook al rijdt daar van oorsprong de vaquero mee :-)

Aha :)* . Hoe dom van mij. Twee jaar Latijn gevolgd en daar niet opkomen, voel me vreselijk :o?
:o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:18

Cambiar schreef:
Als paard er met hoofd tussen z'n benen al bokkend vandoor gaat is dit geen ideale situatie voor stabiliteit van een zadel :-).

Juist wel. Daar is het voor bedoeld. Het houdt juist het zadel heel zeker op de plek.
Alle spaanse veedrijvers en alle spaanse rejoneadores rijden ermee :)*
Het vaquera zadel is ontworpen met oversingel. Tegenwoordig één, optioneel twee. Héél solide en veilig.
De singel is een speciale uitvoering met ´katrol´.
Door de riante kussens en het katrolsysteem kan het zadel heel makkelijk incorrect aangesingeld zijn. Zowel te strak als te los. Zéker als het zadel nog niet goed ingereden is op het paard.
Het is niet ingewikkeld doch niet als de gebruikelijke zadelstoten aan engelse zadels.

Voor engelse zadels is men naar de huidge zadelstoten gegaan omdat de veerboom geen oversingel toestaat. Ook ligt dit type zadel te ver naar voren voor de functie van een oversingen: het zou het omgekeerde V ijzer te hard op/tegen de schouderrand trekken. Die zijn echter niet het onderwerp van dit topic.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:27

Cambiar schreef:
Aha :)* . Hoe dom van mij. Twee jaar Latijn gevolgd en daar niet opkomen, voel me vreselijk :o?
:o

Nergens voor nodig. Je dénkt niet in Latijn maar in NL en dat kent dergelijke uitgangen niet. Is voor ons na bijna 10 jaar nog steeds geen automatisme.
Achteráf is alles logisch altijd.
Daar moet ik ook altijd om lachen als kritiek op mijn site: ´Daar staat niet nieuws op, allemaal heel logisch´.
Ja, achteraf ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:40

Francis schreef:
Ja Bandida, dat is Ben en ik wist inderdaad al dat de Malibaud niet gaat lukken op hem. Baal ik best van want dat was eigenlijk precies 't zadel wat ik wilde. Western is qua lengte weer geen optie, daar heb ik dus direct toen ik Ben kocht al afscheid van genomen (met bloedend hart want ik vind dat toch gewoon heerlijk rijden. En ik rijd met dusdanig lange beugels dat het inderdaad al een flink eind a-la-brida is). Dus dan moet je verder zoeken. Ik ben er nu wel over uit dat ik geen gewone portuguesa wil, da's me weer iets té veel opgesloten. De 'halfportuguesa' zou nog een optie kunnen zijn, maar ik wil toch eerst zien of ik een verkorte versie kan vinden van een schooler/española/alta escuela, dat type spreekt me net wat meer aan en ik denk dat ik daar net wat meer bewegingsvrijheid in hem om ook dat kleine sprongetje te maken e.d. voor de TREC. Ik houd de orthoflex zoals HC heeft ook nog even in optie, en -dat lijkt me ook nog wel een erg interessante optie - de Campo-Flex van Bentaiga.com. Het liefst zou ik die zadels stuk voor stuk es proefzitten om te bekijken wat ik zelf nou het prettigst vindt, maar vind maar es iemand in de omgeving die die zadels heeft... Ik heb nog even wat te doen :D

@Francis: Zoek jij een Campo Flex van Bentaiga? Had ik dat geweten. Mijn zadeltje heeft meer dan een jaar te koop gestaan en heb er maar 650 euro voor gekregen. Heb er al spijt van dat ik het verkocht heb. Zou waarschijnlijk passen op je Merens.
Hier reed ik op een Merens-hengst die verkocht werd. Zadel paste super op de ronde rug! Totale lengte was 49 cm.
(Foto's in m'n profiel)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:48

Cambiar: hoe is jouw ervaring met bentaiga?
Ik vind die kussens zo raar aan de achterkant....
Ze lijken mij op wat smallere paarden te diep te liggen, dus te ver de ribbenboog op...

En merci voor de foto van de singel HC, verhelderend, en ik ken het systeem inderdaad.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:11

Ja lekker Cambiar, kom je nu mee! ;) Vind het idd een heel interessant zadel. Misschien niet direct om hem mee in te rijden, maar wel voor 'later als we groot zijn'. En had je'm nog gehad, dan had ik hem idd wel willen uitproberen. Even je profiel gechecked maar dat ziet er idd wel heel goed uit, paard lijkt het zelfde type te zijn als mijn Ben. Valt me erg mee hoe kort het zadel lijkt. Had die hengst ook een extra korte rug, of normaal?
Hoe beviel het zadel jou zelf verder?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 23:59

Moragh schreef:

Vind ik ook wel een interessant zadel. Heeft iemand er eentje in gebruik momenteel?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:04

Daar was ik ook nieuwsgierig naar idd. Zou dat zadel graag es uitproberen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:21

Moragh schreef:
Ik vind die kussens zo raar aan de achterkant....
Ze lijken mij op wat smallere paarden te diep te liggen, dus te ver de ribbenboog op...

En merci voor de foto van de singel HC, verhelderend, en ik ken het systeem inderdaad.

Bedoel je aan de onderkant, dus de kussens die op de rug komen?
Die lagen eigenlijk fantastisch, breed draagvlak, ruggegraat vrij, overal aansluitend. Voor paard leek dit zadel zeer zeer comfortabel. Ook meisje die dit zadel gekocht heeft bevestigde dat.
Was eigenlijk een zadel op maat gemaakt voor zeer rondgeribd paard. Dus wat zo'n zadels op smalle paarden geven heb ik geen idee van.
Qua zit voor de ruiter uiterst comfortabel, net een fauteuil, maar dan vooral in stap. Op een heel bol paard (nog bollere buik dan de Merens), zat ik absoluut niet vast als die begon te bokken. Ook had ik wat problemen met de onderkant van zadel die na tijdje wat begon te duwen in m'n been, maar op een ander paard had ik er dan weer minder last van, waarschijnlijk omdat z'n buik minder uitstak :-).
Nu ik die link gelezen heb die Huertecilla geplaatst had over anatomie bekken en verschil man/vrouw begrijp ik al beter waarom ik wat problemen had met de iets 'wijdere' zit.
Ik zou heel graag opnieuw zo'n zadel kopen (ben Duitse sites al aan het afschuimen :-) ), de mixta versie dan, maar dan meer voor trektochten. Voor dressuur misschien liever een iets minder breed zittend zadel.
Qua kwaliteit mooi afgewerkt en zeer robuust. Zeer mooie kwaliteit van leder.
Of bedoelde je met mijnheer Bentaiga zelf? Tja, dat zijn pure Duitse commercanten é...wel vriendelijk, maar ze willen geld zien :-) :x .