Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:26

Eva_D schreef:
foxy80 schreef:
Ik scan deze week het BIT artikel in waarbij ze bontjes en gelpads getest hebben. Dit helpt hopelijk een hoop onzin uit de wereld...Mizora, bedankt voor de onderbouwde insteek! (maar HH is ook prut kwaliteit hoor)

Onzin dat een bontje goed is, of onzin dat een bontje slecht is ?
Ben benieuwd !

Onzin dat een bontje goed is EN onzin dat een bontje slecht is!
De waarheid ligt in het midden: een bontje KAN een hulpmiddel zijn in SPECIFIEKE GEVALLEN!
En voor alle ruiters die het zo mooi vinden, of wiens paard een gevoelige rug heeft, of die klappen in hun eigen rug moeten opvangen: KOOP IETS ANDERS!

Maar in het kort: het artikel ging specifiek over het testen van klappenopvangers/drukverdelers en consoorten, er werden gelpads, schuimrubber onderleggers, en bont getest op verschillende onderdelen zoals warmte, druk etc. Mattes kwam als beste uit de test, zelfs beter dan de gelpads van Indra/Action.
Ik snor het artikel op. Maar dan nog: een bontje kan alleen goed zijn als je het nodig hebt, anders doe je nog steeds beter zonder!!!

Snoevie

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:01

dat is wat ikzelf nou steeds duidelijk wilde maken,in sommige gevallen nuttig,maar in de meeste gevallen onnodig.

ik ben wel benieuwd naar het artikel

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:24

ik heb er wel eentje, dit komt omdat ik vaak spring en het zo schokdempend werkt met het springen, mijn pony is ook erg gevoelig op zijn rug en met een bontje loopt hij gewoon beter

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:28

Ik had een bontje onder m'n zadel, omdat het zadel niet goed lag. Heb m'n zadel laten opvullen en nu gebruik ik hem dus niet meer.

Heb het bontje nog wel een tijdje gebruikt toen het zadel al was opgevult, maar vernam toch dat ik zelf niet beter zat en dat het paard het ook niet prettig vond.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:30

ons zadel was aangemeten voor onze vorige pony, en we reden op een gegeven moment beide onze vorige pony en ons huidige paard met hetzelfde zadel.
Toen besloten we er een bontje onder te leggen, zodat het zadel ook niet teveel naar de rug van ons huidige paard zou gaan liggen. We rijden er nogsteeds mee, ons paard loopt er lekkerder op. Het is net wat zachter voor de rug.

Het is bewezen dat echte, goede lamsvellen pads van hoge kwaliteit de druk wel verdeeld over de rug, en sommige paarden reageren daar goed op.
Het is ook afhankelijk van het zadel natuurlijk.

Bij een aangemeten zadel leggen we er overigens geen bontje onder, en ook niet bij een slecht passend zadel, want een slecht passend zadel gebruiken we sowieso niet.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:50

@ Foxy: jij weet het beter uit te leggen ;)

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:07

Ik vind in principe ook geen bontje onder het zadel, zeker niet met als doel om het zadel beter te laten liggen. Ik denk nog steeds dat het meer een modegril is dan dat het daadwerkelijk iets bijdraagt...

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:16

Overigens kan ik me wel voorstellen dat het in specifieke gevallen tijdelijk (en dan heb ik het over een paar dagen/weken) nuttig kan zijn, maar permanent nee. Dan lijkt mij dat er beter een goed passend zadel gezocht kan worden (als dat de reden is voor gebruik bontje) of een andere oplossing.

Ik vraag me wel af wat in die specifieke gevallen dan beter is een gelpad of lamswollen bontje?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:27

Lamswol bontje met ruggengraatvrijheid direct op de rug.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:16

Mezzelune schreef:
Overigens kan ik me wel voorstellen dat het in specifieke gevallen tijdelijk (en dan heb ik het over een paar dagen/weken) nuttig kan zijn, maar permanent nee. Dan lijkt mij dat er beter een goed passend zadel gezocht kan worden (als dat de reden is voor gebruik bontje) of een andere oplossing.

Ik vraag me wel af wat in die specifieke gevallen dan beter is een gelpad of lamswollen bontje?

Gelpad!

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:51

Joceline schreef:
Mezzelune schreef:

Gelpad!

Haha ja dat denk ik ook, maar wil graag weten waarom precies? Is er ook echt bewijs voor?

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:20

Ik vind het er vaak wel mooi uitzien zo'n bontje, ik denk ook dat het daarom vaak gebruikt wordt. Niet omdat het echt een functie heeft.

Het lijkt mij ook dat een gelpad beter is..

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:48

In het artikel van de BIT staat duidelijk dat een bontje van Mattes beter is dan welke gelpad ook.
Ik heb het artikel ingescand in pdf, kan iemand dit online krijgen?

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:04

Waarom zou een bontje van een bepaald merk beter zijn dan een ander?
Een bontje is een bontje in mijn ogen..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:12

Omdat een bontje van verschillende soorten wol, dikten, kwaliteit en bewerking kan zijn. Ook de vorm en of er ruggengraatvrijheid in zit maken verschil.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:02

Je kan natuurlijke wol mixen met nep, en je hebt ook gewoon neppers die als echt verkocht worden. Sommige zijn met zo' n agressieve kleuringen bewerkt dat de kwaliteit van de wol vermindert. Andere fabrikanten slagen erin geen ruggegraatsvrijheid te voorzien.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:23

En de kwaliteit van de wol heeft een impact op de drukverdeling?

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:37

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:57

Ik rijd met een bontje, niet omdat ik dat mooi vindt staan, maar omdat het nodig is. Mijn paard heeft al een speciaal zadel voor paarden met een hoge schoft, maar omdat zijn schoft érg hoog is moest er nog een bontje onder om het zadel perfect passend te maken.

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:29

somige paarden hebben dat gewoon nodig.
en als je het mooi vind staan, en het past.
dan kan je het best doen toch?

xx

ellentje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:58

vandaag nog in de les,
na mij reed er nog iemand op mijn paard
zij doet het zadel er af en legt er even een bontje tussen, dus ik vraag waarom ze dit zou doen
en zij antwoord me dat het beter is voor de drukverdeling
ik ben er dan verder maar niet op ingegaan van heel de liggen van het zadel enz
maar vind het toch erg jammer

ook onder het zadel van mijn verzorgpaard ligt een bontje
maar ik ga er maar van uit dat ze weet wat ze doet

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:13

Bij mijn jonge paard rij ik wel met bontje. Het zadel wat ik nu ervoor gebruik had ik al voor jester. Omdat ik niet nu al een duur passend zadel ga kopen (die komt over 2 maanden ofzo), rij ik nu voorlopig met bontje. Wel met anky of Es, en bontje. Ik vind het namelijk zonde om er nu 1 te kopen, en later me zadel weer kan verkopen omdat ie niet meer past

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 06:38

niks geen bontje

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:43

Nee, een goedpassend zadel heeft geen bontje nodig. Zelfs geen dekje, dit doe ik alleen voor het zweet.

Meloentjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:16

Ik rij zonder bontje!