Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Re: Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:01

ben benieuwd lijntje.. we wachten af Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:43

volgens mij is hier onderzoek naar gedaan, uiteindelijk bleek dat er weinig verschil was tussen ademhaling bijgezette pony/niet bijgezette pony. Dit is dacht ik aangetoond door oa tijdens het lopen (bijgezet op loopband, en niet bijgezet) de bloedgassen te meten. Er was een klein verschil maar nu niet in die mate... Trouwens vind het weer een beetje overdreven topic. geen idee wat dat filmpje erbij komt doen. Ik kan je net dezelfde ademgeluiden laten horen bij een pony die niet in conditie is, en even 3 toertjes rondloopt. dusja wie zal het zeggen. Moet niet eens getrukeerd zijn. Feit is dat die pony zeker niet normaal klinkt en het niet komt door het bijzetten. de eeuwige discussie of ontspannen, niet kunnen slikken enzovoort ivm schuimen in de mond zal hier op bokt wel blijven bestaan. Ik ken paarden die schuimen zonder bit, zoals hier al vermeld op de vorige pagina, de speekselkleur en de houding kunnen er ook nog iets aan doen. En wie denkt dat bitloos fijner is dan een bit mag mij eens uitleggen waarom. Volgens mij zijn ze beide niet fijn en moeten we gewoon allemaal stoppen met paardrijden. Clown Neen serieus het blijft een eeuwige discussie. er zijn altijd voor- en tegenstanders blijven. Het is maar hoe je ermee omgaat.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:44

Nicolletje schreef:
Ninx schreef:
Kan er niks aan doen Sul, maar ik vind dat hele bitloze verhaal toch knap interessant.
Ben nu eens even aan het omkijken naar een bitloos hoofdstelletje.....
Al het zonder ook lukt, ben ik eigenlijk best happy.... Haha!

Het is best de moeite waard Ja ik ben ook een 'ouwetje' en kende 25 jaar niks anders dan 'bit hoort gewoon' en ik reed na 15 jaar zo weg op mijn eigen paard zonder bit.
Sterker nog, hij heeft altijd geprobeerd bitten door te kauwen, altijd erg onrustig met bit in. Mijn eerste bit was een rubberen bit, nou die was zo door Clown

Iets anders, ik heb zelf ook tanden als een paard (wie zegt dat nou over zichzelf Huilen van het lachen ) en mis dus in de onderkaak aan beiden kanten kiezen waar met wat fantasie een 'bit' in zou kunnen.
Ik heb nu een soort plastic beugel om alles na mijn slotjesbeugel op zijn plaats te houden tot aan de implantaten. Ik merk aan mezelf dat ik me zéér onprettig voel met 'iets in mijn mond', ik word er onrustig door en ga 'knarsebeugelen'.

Ik kan niet zeggen hoe het voor een paard zou moeten voelen, maar ik weet na al dat gedoe met mijn tanden wel dat iets in je mond, hoe klein ook, voelt als een enorm obstakel en dat pijn in je mond echt zeer doet.

Ik ben het niet met je eens dat een bit een paard pijn doet, iedergeval als je juist rijdt, hem voorzichting in en uit doet zonder dat het tegen de tanden wordt geslagen en zonder dat je hem eraan meetrekt o.i.d. Ik heb tijdens het rijden amper druk op het bit (pakje boter nog niet eens), ik zit er niet aan te rammelen/trekken zodat ze zelf rustig wordt in haar mond en ze schuimt heerlijk nu we tegenwoordig zo goed nageeflijk lopen..

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:37

Ik vind dat je dit filmpje alleen als onderbouwing van een mening kan gebruiken wanneer je vergelijk materiaal kan laten zien.

Ik mis een filmpje waarbij hetzelfde paard, in dezelfde bak rondjes loopt in dezelfde houding, maar dan zonder bit.
Pas dan weet je of deze ademhaling door het bit komt of niet..

Als wordt beweert dat de houding van deze pony zijn ietwat vreemde ademhaling veroorzaakt, zou ik ook graag dezelfde pony zonder bijzet, maar met bit en een keer zonder bit op film willen zien.

Dit betekent niet dat ik pro- of anti- deze houding of bit gebruik ben, ik zie alleen een overtrokken redenering uit 1 bewijs.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 19-09-09 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten na deze reactie verwijderd. Aangezien dit al een oud topic is. Gelieve niet meer in te reageren.