Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:54

Vanillia schreef:
Hm jouw hoofdstel heeft geen losse gespjes om de neusriem nog iets te fine-tunen zoals de Fairfield Chester of wel?

Nee klopt! En het stuk dat je daar dus nog kan fine tunen is het stuk dat bij mij (denk ik) te kort is. Groot paard en lang hoofd..
Vandaar dat ik in eerste instantie geen sperriem meer wilde, maar ik wil ook niet inleveren aan stabiliteit en daar zit dus mijn dilemma

pluisje88

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:57

Oh zo nu begin ik je verhaal te begrijpen. Maar de neusriem 1 gaatje hoger moet wel kunnen toch? Er lijkt zo op de foto best genoeg ruimte te zijnndaarvoor?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:01

Balen! Ik heb mijn hoofdstel al een paar maanden en ben ook nog steeds zoekende naar wat nou voor mij de beste gaatjes zijn om te gebruiken, is toch echt minder makkelijk dan een normaal hoofdstel. Stiekem wel blij om te horen dat ik niet de enige ben die daarmee worstelt :P
Heeft jouw paard ook echt behoefte aan die stabiliteit of is het meer jouw idee? Die van mij wordt minder rustig in de aanleuning als ik mijn sperriem (te) los heb, dus die lijkt de extra stabiliteit van een sperriem wel echt fijner te vinden.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:07

pluisje88 schreef:
Oh zo nu begin ik je verhaal te begrijpen. Maar de neusriem 1 gaatje hoger moet wel kunnen toch? Er lijkt zo op de foto best genoeg ruimte te zijnndaarvoor?

Ja denk je? Ik ga het zo meteen eens proberen en dan maak ik een foto, ik had het idee dat ie dan niet lekker zat.

Vanilla, zéker niet de enige. Heb met mijn ander paard en dit hoofdstel ook al gepruld destijds. Denk ook dat de stabiliteit vooral voor mij is, paard ben ik net aan het beleren en ik ben zelf ook al wat jaar uit de lessen geweest dus mijn handen liggen niet meer zo stil als vroeger denk ik.

Ik ga even snel dat hoofdstel aanpassen en foto maken

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:12

Granoek, zou het een idee zijn om je neusriem hoger te hangen en er dan langere bitriempjes aan te knopen? Denk dat het dan mooier uitkomt allemaal.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:43

tennan schreef:
Granoek, zou het een idee zijn om je neusriem hoger te hangen en er dan langere bitriempjes aan te knopen? Denk dat het dan mooier uitkomt allemaal.

Hier kom ik inderdaad ook bij uit nu ik de neusriem hoger heb gedaan

Even kijken dat ik het goed zeg, dit is dus hoe hij eerst zat met de sperriem op het eerste gaatje even gewoon voor de plaats ervan

Afbeelding

Afbeelding

En hier heb ik de sperriem op 2 en de bakstukken/neusriem 1 gaatje hoger gedaan en kaakriem best strak opdat de bakstukken weg blijven bij het jukbeen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De neusriem zit heel duidelijk beter maar ik weet niet of ik er gek van ben

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:05

Kan ook dat een ie gewoon geen Micklem hoofd heeft. Je kan wellicht ook kijken naar iets waar je de sperriem er makkelijk vanaf kan halen. Kan je kiezen :P

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:12

Ik vind hem eigenlijk te krap zitten bij hem. Hij zit te dicht bij het jukbeen. Als je naar het bit kijkt zie je ook dat de bit ophanging niet recht door loopt vanaf het kopstuk, maar iets naar beneden. Denk dat hij gewoon iets lager moet zitten en dat je neusriem dan ook beter past.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:27

Als ik dit zie denk ik eigenlijk dat het horizontale stuk leer over zijn neus gewoon te kort is en dat dat de sperriem van zijn plek trekt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:17

Ga mee mer bovenstaande reacties. Denk idd dat dit hoofdstel niet past bij het typenhoofd van je paard.
Als je paar geen extra stabiliteit van het bit nodif heeft kan je prima gaan voor een hoofdstel zonder ‘sperriem’ maar als je paard er wel baat bij heeft dan zou ik meer kijken naar hoofdstellen die je wat meer kan verstellen of zelfs op maat kan samenstellen zoals een PS of Sweden pioneer of Hooks chester oid.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:21

Daphneeeej schreef:
Ga mee mer bovenstaande reacties. Denk idd dat dit hoofdstel niet past bij het typenhoofd van je paard.
Als je paar geen extra stabiliteit van het bit nodif heeft kan je prima gaan voor een hoofdstel zonder ‘sperriem’ maar als je paard er wel baat bij heeft dan zou ik meer kijken naar hoofdstellen die je wat meer kan verstellen of zelfs op maat kan samenstellen zoals een PS of Sweden pioneer of Hooks chester oid.

De chester valt vrij klein en volgens mij is er geen x-full?
mijn haflinger merrie heeft een full vd chester. Niet vanwege de lengte vh hoofd, maar wel vanwege de breedte vh voorhoofd, de breedte over de manenkam (nee, ik ga geen derde oor scheren), en de kaak.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:32

Super bedankt voor jullie input, dan zijn wij wellicht gewoon niet geboren voor micklem.
Heb met snel zoeken deze gevonden in xfull:
https://www.horze.be/hoofdstellen/horze ... BR-XF.html
Maar ga zeker nog wat verder kijken. Weet nu ook veel beter waar ik op moet letten, super fijn. Bedankt!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:36

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:50

Ja zij heeft al vanalles voor ons hersteld/gemaakt/aangepast maar hiervoor kom ik dan toch een beetje boven budget uit :)

Luna02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:43

Jennifer3010 schreef:
Hoi! Ik zag vandaag een advertentie over het Presteq Faysport hoofdstel. Zijn er hier Bokkers met ervaring met dit hoofdstel?

Ik vind hem er erg mooi uitzien, en het heeft veel anatomische voordelen. Werkt dit beter dan een “standaard” hoofdstel? Ik heb zelf een 5 jarige ruin, wellicht dat dit hoofdstel hem wat meer stabiliteit kan bieden?

Ik vind hem ook fantastisch! Helaas nergens acties met BF. Ben nog een beetje aan het nadenken of de sperriem eventueel ook van dit hoofdstel af te knutselen is. Zoek eigenlijk een hoofdstel zonder sperriem maar verder is dit precies wat ik zoek!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:05

Even nieuwsgierig; welk voordeel zie jij vs andere anatomische hoofdstellen wat de hoge prijs en (te) grof ijzerwerk rechtvaardigd? Ik zie het zelf namelijk echt niet :)

Luna02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:55

Vanillia schreef:
Even nieuwsgierig; welk voordeel zie jij vs andere anatomische hoofdstellen wat de hoge prijs en (te) grof ijzerwerk rechtvaardigd? Ik zie het zelf namelijk echt niet :)

Haha het zal ook zeer persoonlijk zijn. Ik denk dat ik er zo enthousiast van word omdat ik het idee heb dat dit hoofdstel precies is wat mijn paard nodig heeft. Ik heb het idee dat de vorm van het kopstuk anders is dan de vorm van andere anatomische hoofdstellen. Zoals ik het zie zit er pas een ‘knik’ in het hoofdstel vanaf het bevestigingspunt van de frontriem, waardoor het punt waar de onderkaak verder doorloopt meer vrij komt te liggen dan bij andere anatomische hoofdstellen. De neusriem drukt niet op kiezen en wangen en op diverse plekken wordt gebruik gemaakt van elastische verbindingen om de druk te verminderen.

Zoals ik al zei; ik denk vooral dat mn paard het hier heel goed op zou doen (enorm gevoelige onderkaak atm na veel spanning en blessure). Enige minpuntje is die sperriem haha

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:41

Vanillia schreef:

Ze hebben een erg goede marketingafdeling en een “klantengroep” die in het marketingverhaal gelooft ;)

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:45

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:11

Ik vind er weinig anatomisch aan moet
Ik eerlijk bekennen...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:32

Liiesjjj schreef:
Ik heb een hoofdstel gevonden wat ik heel gaaf vind: https://www.equibling.nl/product/lequi- ... ana-bruin/ alleen hebben ze hem alleen nog in cob en ik heb een full nodig.

Nu ben ik zelf al op onderzoek uit gegaan en kwam bij de volgende hoofdstellen uit:

https://www.horze.nl/hoofdstellen/horze ... DBR-F.html
https://www.horze.nl/hoofdstellen/imper ... lor=BR/CBR
https://www.agradi.nl/br-hoofdstel-ando ... r-full.htm

Maar het is hem toch allemaal net niet.. weten jullie misschien een goede optie?

Mijn br hoofdstel lijkt op jouw eerste

Afbeelding

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:02

pluisje88 schreef:
Vanillia schreef:

Ze hebben een erg goede marketingafdeling en een “klantengroep” die in het marketingverhaal gelooft ;)

:))

Liiesjjj wil je een anatomisch hoofdstel of gewoon een nieuw hoofdstel?

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:04

Haha! Ik dacht dat ik na het met een schuin oog me ingelezen te hebben in de anatomishe hoofdstellen, wel zo ongeveer wist waar ik naar moest zoeken. Niets is minder waar :')

Ik heb nu mijn oog laten vallen op de Schockemöhle Equitus Beta Hoofdstel Anatomic Line. Maar jeetje, die is prijzig. Ik ga nog even dit topic doornemen en kijken welke hoofdstellen er al voorbij zijn gekomen. Misschien zit er wel eentje tussen voor mij :j

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:17

Liiesjjj schreef:
Haha! Ik dacht dat ik na het met een schuin oog me ingelezen te hebben in de anatomishe hoofdstellen, wel zo ongeveer wist waar ik naar moest zoeken. Niets is minder waar :')

Ik heb nu mijn oog laten vallen op de Schockemöhle Equitus Beta Hoofdstel Anatomic Line. Maar jeetje, die is prijzig. Ik ga nog even dit topic doornemen en kijken welke hoofdstellen er al voorbij zijn gekomen. Misschien zit er wel eentje tussen voor mij :j

Ik ben voor onderstaande gegaan. Fijn kopstuk en vond m qua pasvorm en prijs beter

https://www.artofriding.nl/nl/sensation-s-line.html