[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:45

Jansje: Jeetje wat een mafkezen die kennissen zeg :=
Geen enkel zadel hoort zo te zitten, zaten ze je niet al giechelend voor de gek te houden :P

Gelukkig heb je het zadel daarna gewoon normaal gelegd :j

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt :)
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoe-w ... goed-ligt/

Daks: een Fries van hoe hoog? :oo

Qua zadel is het maar net welk model je aanspreekt, wil je een zadel met een knop, met een western- of Engelse singel, met lange of korte zijkanten, met fenders of gewone beugelriemen, met iets van wrongen of juist niet....dat soort dingen :)

Kwetal

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:09

Ik ga toch even irritant doen - :+ Daks -- met een Ghost moet het ook kunnen en die zitten ook binnen je budget. Misschien Teteltee langs laten komen met meerdere merken en modellen???

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:19

Pmarena Ja Daks is 1.77 m misschien inmiddels al groter.
Kwa zadel weet ik het nog niet western lijk mij ook wel wat maar weet niet hoe dat zit. Wil wel een beetje groot zadel want ja paard is ook een reus en een mini zadel ziet er dan echt niet uit.

Kwetal ghost ken in niet heb je meer info?

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:26

Ik rij een Bels met een maat 1.. vergeleken met dit zadel op andere paarden, lijkt het op Nina wel een kinderzadel :')

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:33

Klopt wat Kwetal zegt over de inkeping in pads, je ziet ook wel eens dat de schoft dan op het eerste gezicht mooi vrij ligt maar dat net dat wat stuggere naadje (sorry daar moest ik even om lachen, word een beetje simpel van al dat klussen :+) waar de inkeping bij elkaar komt dan toch op de schoft drukt, en dat vinden veel paarden niet leuk. Ik voel dan ook bij pads met inkeping helemaal tot aan dat punt. Kost soms wat moeite, maar loont wel :) Mijn paard is blij met een inkeping, maar doet het ook prima zonder.. Nu is die van mij wel het type stoïcijnse wat-kan-mij-het-schelen Fjordenman dus die laat sowieso niet snel iets merken, maar toch.. Is heel paard-persoonlijk dus!

*gaat weer aan het witten/grijzen/lakken*

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:43

Jansje73: Ik ga met Pmarena mee, wat een onzin. Sowieso hoor ik zooooveeeeeeel verhalen over boomloos die totaal niet kloppen, gevalletje klok en de klepel.. En dan vaak van mensen die een keer, jawel, een boomloos zadel op een plaatje hebben gezien :') Zeg niet dat dat bij jouw kennissen het geval is hoor, maar het is een klein frustratiepuntje van me, ik werk er aan :+

Daks: Wat een mega gave tocht ga jij maken! Als je hulp nodig hebt in je keuze dan ben je bij mij wellicht aan het goede adres, help je graag :j

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:37

Hoi allemaal! Ook ik kom even binnenvallen :D

Zes weken geleden heb ik namelijk een BBP-zadel van Ghost gewonnen. Een combi-model met de drukverdeling van een boomlooszadel, maar de zachte zitting van een BBP. Omdat ik er zelf super blij en tevreden mee ben en Ghost hier meerdere keren voorbij zie komen, wil ik graag mijn ervaringen met jullie delen :)

De levering ging via BuitenZinning. Het contact ging via de mail ontzettend snel en fijn (ik zie dat je ook in dit topic actief bent, leuk!). Het zadel werd verder boven verwachting snel geleverd: 17 dagen duurde het slechts voordat een grote doos met gloednieuw BBP-zadel voor de deur stond! Een nog grotere verassing was dat het zadel goed paste. Ik rij op een hele kleine fjord waarbij vrijwel iedere BBP zo'n 20 cm te lang is of waar haar schouders onder verdwijnen, maar zie hieronder hoe de Ghost Picollo lag:
Afbeelding

Omdat ik geen pad met inlages heb, gebruik ik het zadel gewoon zonder beugels. De eerste keer dat ik er op zat voelde ik wel dat ik zo'n 10 cm boven haar rug zat, maar binnen no-time was ik daaraan gewend. Het zit verder heerlijk zacht op het schapenwol en ondanks dat er geen pommel, wrong en extra cantle bij zit geeft het toch een heel stevig gevoel. Zie hier een foto van achter:
Afbeelding

En ponylief zelf liep er ook meteen ontspannen mee weg!
Afbeelding

Ik heb het opgebouwd tot een uur nu, en het rijdt ongelooflijk fijn :) In vergelijking met het (boom)zadel waar ik normaal op rijd kan ik veel beter de bewegingen aanvoelen en naar mijn idee ook beter inwerken. Tel daar de prijs, service en kwaliteit bij op, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik ontzettend tevreden ben met deze Ghost en toch wel voor boomloos ben gevallen! :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:43

Leuk om te zien xIrlijn! Ik overweeg namelijk die BBP voor mijn paardje tzt (nu even blut haha).

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:55

darkadia schreef:
Leuk om te zien xIrlijn! Ik overweeg namelijk die BBP voor mijn paardje tzt (nu even blut haha).

Het is inderdaad best een investering haha. Maar het is het het geld zeker waard! Ik zou dan wel, als je het echt alleen als BBP wilt gebruiken, specifiek vragen om wollen kussens i.p.v. de 'zadelkussens' zodat je je paard nog beter voelt. Maar hij zit verder heerlijk. Als ik het bijvoorbeeld vergelijk met mijn Ride On BBP zit de Ghost veel zachter en 'vrijer' door de wollen i.p.v. stoffen zitting (de drukverdeling daargelaten) en vind ik het wat kleinere/kortere zitoppervlak ook boven verwachting prettig. Maar dat zullen de meeste Ghost gebruikers ook wel ervaren hebben denk ik :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:58

dankjewel xlrlijn, wat een mooie foto's weer *-:) mijn handen jeuken...mag ik? (ja ik ben Don van Ghost) :o

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:23

xirlijn, Oh, dankje wel voor je positieve bericht! Leuke foto's!

Ik ben ook weer thuis van vakantie, het was heerlijk! De eerste was draait alweer, nu al het achterstallige doen en dan zelf ook weer even van de paarden genieten!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:41

Dat ziet er heel comfortabel uit :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:42

pleiada schreef:
Dat ziet er heel comfortabel uit :)

Dat zit het ook zeker :)

En je mag ze gebruiken hoor Kwetal! Welke wilde je (of allebei)? Dan stuur ik het grote formaat even door!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:51

Ik heb ondertussen een Roma in zwart met bruine wrong en zit besteld :D
Nu geduld hebben!

Laatste 2 testdagen sloeg Ruperta helaas om. Ik ging een Barefoot pad testen, bij het draven begon ze een beetje naar binnen te vallen en te bokken. Dus ik dacht dat het door de pad kwam. Ben afgestapt en helaas.. Ook met Ghostpad had ze toen zoiets van "vandaag niet". Kwam de bak amper door, ze sloeg met alle benen in het rond. Dus ik heb de Ghost wel goed kunnen testen bij een bokkend, boos paard. Ik heb er veel steun in :+

Nu staat ze onder behandeling van een Cranio Sacraal therapeut die ook bijna afgestudeerd Osteopaat is. Ze zit dus ook niet zo lekker in haar vel op het moment.
Heb toch een Ghost besteld, want de Fjord liep er heerlijk mee rond. Kan ik op mijn gemak Ruperta nog een paar keer proberen als ze weer wat vaker behandeld is en beter in haar vel zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:31

Zijn kifrapad inlages stevig?
Hoe liggen ze onder n cherokee zadel??

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:36

De Kifra pads hebben memoryfoam inlages. Niet heel dik, redelijk soepel. Voor mij onder vps zadel Arizona prima. Je kan er altijd andere inlages in doen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:40

Inderdaad, het is vrij dun memoryfoam. Best prettig spul, denk ook dat het onder vps (icm het dikke vachtje) genoeg is.

Alleen hebben wij een pannekoekzadel wat dat betreft, dus (alleen) de HD er in. Was precies goed.

Denk dat je bij een Cherokee maat 1 niet veel pad meer ziet. (mijn foto is met een Randolls maat 0,5 ongeveer) De Cherokee heb ik ook een tijdje gehad maar is echt veel groter! Ons zadeltje gaat meer richting Cheyenne mt 0.
Een maat 2 durf ik al helemaal niks over te zeggen of dat past.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:51

Ik was van plan te sparen voor een dressuurmodel voor op mijn ghost voor bij wedstrijden. Maar mijn vriendin zei me dat hier in belgië (nog) niet met boomloze zadels gereden mag worden. Tenzij op medisch vlak aangetoond door de DA.
Dan zou ik voor mijn twenter over 2 jaar toch voor een boomzadel moeten gaan.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:01

MaricoGraphy schreef:
Ik was van plan te sparen voor een dressuurmodel voor op mijn ghost voor bij wedstrijden. Maar mijn vriendin zei me dat hier in belgië (nog) niet met boomloze zadels gereden mag worden. Tenzij op medisch vlak aangetoond door de DA.

Is het niet zinvoller om dat bij bevoegde instanties na te vragen ipv "bij een vriendin"?
En zoek eens uit waar dan volgens de hotemetoten van jullie Hippische sportbond een zadel aan moet voldoen? Want er zijn boomloze zadels waaraan je ht helemaal niet kunt zien en ik denk dat het gemiddelde jurylid het niet eens opvalt als je met een Ghost komt - wit dekje er onder en gaan met die banaan :)

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:03

Anoniem schreef:
Zijn kifrapad inlages stevig?
Hoe liggen ze onder n cherokee zadel??

Op de site van Kifra staat een foto van de pad met mijn cherokee maat 1 :)

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:04

Kwetal schreef:
MaricoGraphy schreef:

Is het niet zinvoller om dat bij bevoegde instanties na te vragen ipv "bij een vriendin"?
En zoek eens uit waar dan volgens de hotemetoten van jullie Hippische sportbond een zadel aan moet voldoen? Want er zijn boomloze zadels waaraan je ht helemaal niet kunt zien en ik denk dat het gemiddelde jurylid het niet eens opvalt als je met een Ghost komt - wit dekje er onder en gaan met die banaan :)

Precies mijn gedachte!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:09

Ik ga het internet eens afsurfen op zoek naar info hihi

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:25

De belse versie van de knhs (weet niet hoe het verder geregeld is in belgie qua instanties)
Maar die zullen vast wel de reglementen online hebben staan?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:27

Vriendin rijd bij de VLP (vlaamse liga voor paardensport) heb hun reglement doorgelezen. Er staat wel duidelijk dit: "dressuurzadel is gewenst" over boomloos vind ik niks terug.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:30

Als het er uit ziet als is het waarschijnlijk al genoeg