[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:38

In een "normaal" dressuur of springzadel zit een stugge boom, een raamwerk waar de rest van het zadel omheen gebouwd is. Een boomloos zadel heeft dit raamwerk niet. Boomloze zadels zijn opgebouwd van stevige, maar soepele materialen. Hierdoor beweegt het zadel soepeler mee met de bewegingen van het paard als hij loopt of z'n hoofd omhoog/naar beneden brengt. En het zadel "groeit" mee met je paard. Als hij iets dikker wordt of juist wat bespiering verliest, vormt het zadel gewoon mee. Misschien heb je hier wat aan:

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Verschillen-Barefoot-conventionele-zadels/

Samantha89

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:05

Helaas heb ik maar 1 x kunnen rijden op mijn cheyenne :( afgelopen maandag liep m'n merrie niet goed, echt gewoon zwaar kreupel. Ik had al een vermoede dat het een peesblessure zou zijn. Ben vandaag met d'r naar de kliniek geweest voor een echo en inderdaad het is een blessure aan de oppervlakkige buiger. sowieso 3 maanden rust en over 8 weken moet ik terug. M'n dametje ;( en 't zit nog op een rot plek ook, een stuk onder de sprong en precies onder een band die daar loopt, daarom loopt ze dus ook kreupel, want op 't moment dat ze beweegt drukt die band op d'r pees. -O-

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:19

Samantha89 schreef:
Helaas heb ik maar 1 x kunnen rijden op mijn cheyenne :( afgelopen maandag liep m'n merrie niet goed, echt gewoon zwaar kreupel. Ik had al een vermoede dat het een peesblessure zou zijn. Ben vandaag met d'r naar de kliniek geweest voor een echo en inderdaad het is een blessure aan de oppervlakkige buiger. sowieso 3 maanden rust en over 8 weken moet ik terug. M'n dametje ;( en 't zit nog op een rot plek ook, een stuk onder de sprong en precies onder een band die daar loopt, daarom loopt ze dus ook kreupel, want op 't moment dat ze beweegt drukt die band op d'r pees. -O-

Jeetje, wat ontzettend klote zeg :(:) ik hoop dat ze goed hersteld!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:20

Ik heb zonet mn barefoot london geprobeerd! Eerst deed de binnenkant van mn bovenbeen even: AUW haha maar dat was even een kwestie van wennen. Daarna lekker gereden maar na de galop lag het zadel zowat op dr hals... Het schijnt dat er nu een flexibele pommel in zit, dus daar ga ik even naar kijken en opmeten welke ze nodig heeft. Ook heb ik nu met een korte leren singel gereden, maar ik heb nog een neopreen banaansingel, dus wellicht is dat ook nog een optie.

Vond het wel lastig om het zadel goed te leggen, maar mn merrie vond het volgens mij wel lekker. Ze was behoorlijk fris en daarna liep ze heel los. Had ook het gevoel dat ze achter een grotere pas maakte.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:23

Ik overweeg om een mattes onderlegger aan te schaffen zonder bontranden maar met een mogelijkheid om inlages er in te plaatsen. Nu zijn het volgens mij alleen meerdere vakken per zijde, zou een paard geen last krijgen van die naden tussen een vak? Dan kan ik beter een mattes zonder inlage vakken kopen en deze onder mijn bf pad plaatsen. Wat denken jullie?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:27

Mijn barefoot London schuift. -O- Zou een pad met anti slip wat meer helpen? Tenminste dat werd mij aangeraden (Grandeur-pad).
Ik heb er al een grotere pommel in, ook al uitgebreid de 'veelgestelde vragen' gelezen op de Barefoot website.

Én ik mis regelmatig steun van de wrongen. Zijn er nog dikkere wrongen te verkrijgen?
Of zou een Lexington dan toch iets meer voor mij zijn?

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:30

Mayflower_ schreef:
Mijn barefoot London schuift. -O- Zou een pad met anti slip wat meer helpen? Tenminste dat werd mij aangeraden (Grandeur-pad).
Ik heb er al een grotere pommel in, ook al uitgebreid de 'veelgestelde vragen' gelezen op de Barefoot website.

Én ik mis regelmatig steun van de wrongen. Zijn er nog dikkere wrongen te verkrijgen?
Of zou een Lexington dan toch iets meer voor mij zijn?

Heb je nu een grandeur pad of zijn deze anti slip? :o En het links-rechts verschuiven viel bij mij dus echt zo mee! Echt minimaal, mn boomzadel schuift veel meer.

Ik heb namelijk deze grandeur pad: http://www.equisenso.be/img/ApadStandardPad_LRG.jpg

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:33

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:00

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:11

Een Mattes pad met bont zorgt wel beetje voor een 'torentje'. Ik heb er laatst eentje onder mijn Trekker gehad.

Onder mijn Cheyenne had ik altijd een physiopad of budget pad, beiden hebben een stroeve onderkant. Dat bleef goed liggen.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:41

pmarena schreef:
Even terugkomen op een oudere quote hoor :P
Vilar schreef:
Ik heb de Easytrek al gezien en in m’n handen gehad. En ik moet zeggen, het is een puik zadel! Kwalitatief ziet het er super uit, heel degelijk, mooi soft leder ook. De pommel is flexibel, doch stevig, en dus niet slap, ook niet uitrekbaar zoals bijv. leer dat is.
Binnenkort ga ik ‘m passen en testen, ben erg benieuwd! Ben ook erg benieuwd naar het andere nieuwe flexibele zadel waar Per Mi Cavallo straks mee komt!

Had je deze inmiddels al getest eigenlijk? Ben altijd wel benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen, blijft toch interessant :j

Hoi pmarena, sorry voor de late reactie, ben sinds gisteren terug van een heerlijke (zonnige!) vakantie! {:}
De Easytrek Comfort ligt goed, paard loopt er fijn onder. Het “comfort” klopt ook :) . Het zadel past niet op een hoge(re) schoft, er schijnt wel een nieuw model te komen met teruggesneden kamer voor schoftvrijheid.
Er zijn foto’s gemaakt, ben vergeten te vragen of deze ook op de website komen te staan. Als dat zo is, dan geef ik wel een seintje.

Ik heb verder nog niet bijgelezen hier en daar, dat ga ik wel weer doen als ik op m’n werk ben }> . Nu lekker nagenieten van de resterende vrije dagen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:58

Heeft iemand een oplossing voor een bokriempje voor een barefoot cheyenne maat 2? Mijn moeder leert rijden en ik wil graag dat ze de pommel los gaat laten maar heeft nog regelmatig wel de steun nodig. Een gewoon bokriempje past niet. De winkel waar we waren, en waar we de barefoot hebben gekocht, heeft al flink meegedacht maar uiteindelijk zijn we als tijdelijke oplossing gekomen op een halve teugel door de ringetjes en dan als een lus aan zichzelf vastgespen. En hoewel we dat de volgende keer wel gaan gebruiken, wil ik eigenlijk toch een echt bokriempje. De ringetjes van de barefoot liggen echter véél te ver uit elkaar om een gewoon bokriempje te gebruiken. Hij haalde het net van ring tot ring, op de bok. Victor heeft alle ruimte nodig bij schoft die de pommel levert, er kan krap 1 vinger onder, dus dat is echt geen mogelijkheid, en het moet dus eigenlijk ruim pommelhoog komen zodat mijn moeder haar handen op de juiste plaats kan houden terwijl ze ook het bokriempje vast heeft.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:07

Twee sperriemen aan elkaar?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:16

Het zou relatief makkelijk te maken moeten zijn als je een beetje verstand van tuig maken/aanpassen hebt. Dus als je contact opneemt met een zadelmaker (of een ruitersportzaak die ook dat soort diensten aanbied) zou het niet te veel kosten denk ik?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:34

Begin nu toch te twijfelen of een BF met wrongen en vps niet fijner voor ons is.. Moeilijk, moeilijk..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:41

Tja vraag een testzadel aan met vps en wrongen en dat weet je het zeker of het wel of niks voor je. ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:51

Ik heb nu 3x met de London gereden (2x kort maar fanatiek in de bak en 1x buiten) en allemachtig, wat heb ik een spierpijn _O- Maar wat is het toch een fijn zadel :D

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:52

Ik vind BF wel heel fijn, maar heb nu een Arizona maat 2 met dijwrongen seatsafer, maar krijg daar bij niet de steun die ik prettig vind.. Daar komt bij dat de maat 2 Arizona nogal lang is voor mijn merrie en ik pas met m'n maat 46 denk ik niet in een maat 1..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:56

Je heb ook van andere merken een testzadel waaronder ook zadel met een klein oppervlakte, maar wel genoeg ruimte voor de ruiter

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:01

Cynthiaaapje schreef:
Ik vind BF wel heel fijn, maar heb nu een Arizona maat 2 met dijwrongen seatsafer, maar krijg daar bij niet de steun die ik prettig vind.. Daar komt bij dat de maat 2 Arizona nogal lang is voor mijn merrie en ik pas met m'n maat 46 denk ik niet in een maat 1..

Maar wat voor steun zoek je eigenlijk precies? Misschien is iets van een Barefoot cherokee of just-adjust iets voor je? Die zijn allebei korter dan de Arizona, die inderdaad nogal lang is in vergelijking met de andere barefoot zadels in maat 2. Kijk anders even op de website voor de maten van de verschillende zadels.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:22

Vind alle BF wel mooi. Ik wil graag steviger en zekerder zitten.. Kan bijvoorbeeld ook nog steeds niet fantsoenlijk galloperen, terwijl ik dit zadel al 5+ jaar heb. Woensdag komt er iemand met oa trekker zadels, maar zelf vind ik BF wel heel erg fijn.. Wordt waarschijnlijk, passen, zoeken en uitproberen..

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:21

Mizora wat dacht je van gewoon een stukje touw aan de oogjes knopen of een halstertouw om de hals van je paard? Het is als het goed is maar voor korte tijd (totdat je moeder stabieler zit) dus ik zou niet al te moeilijk doen of veel geld er aan uitgeven.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:43

Ik zou inderdaad ook niet te moeilijk doen. Zonde van je geld/tijd!

Wat voor hoofdstel hebben jullie bij je BF arizona? En is er toevallig iemand die een combi hoofdstel gebruikt? (rijdt bitloos, maar momenteel in het bos nog met een bitje)

Ik kan gewoon echt niets vinden in de goede kleur. De kleur is al lastig te zien op foto's.
Ik wil eigenlijk de Bosal Bridle Oaklet van BF. Maar die gaat waarschijnlijk niet passen op mijn ponyhoofdje en vind hem ook wel erg duur. :o

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:29

_Dribbel schreef:
Ik zou inderdaad ook niet te moeilijk doen. Zonde van je geld/tijd!

Wat voor hoofdstel hebben jullie bij je BF arizona? En is er toevallig iemand die een combi hoofdstel gebruikt? (rijdt bitloos, maar momenteel in het bos nog met een bitje)

Ik kan gewoon echt niets vinden in de goede kleur. De kleur is al lastig te zien op foto's.
Ik wil eigenlijk de Bosal Bridle Oaklet van BF. Maar die gaat waarschijnlijk niet passen op mijn ponyhoofdje en vind hem ook wel erg duur. :o

Ik reed met dit hoofdstel, past er wel leuk bij:
Afbeelding
Maar ja, dat is geen bitloos/gecombineerd

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:38

Is dat dezelfde kleur als de arizona?
Waar heb je hem gekocht als ik vragen mag :) ?