Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:34

heeft iemand misschien een suggestie voor een close contact niet-engels zadel voor een barok paard met ver terug liggende schouders. Deuber Barock Renaissance heb ik geprobeerd maar krijg daar het gevoel van te veel boven het paard te zweven. Is de Doma meer close contact? Iemand enig idee. Suggesties zeer welkom.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:38

Niets meer close contact dan de ecuyer van Malibaud +:)+
De doma vond ik echt vreselijk. De seat is precies een kuip en het lijkt of je erin 'hangt'. Geen sprake van een onafhankelijke zit.

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:59

kun je ergens een Malibaud uitproberen? De Renaissance van Deuber vond ik behalve het "hoge" kamelengevoel qua houding helemaal niet verkeerd dus hoopte ik op een ander model die dat zou kunnen ondervangen. Ik heb de Startrekk van Deuber ook wel eens geprobeerd en vond die qua houding ook echt goed zitten (maar dat was voor een ander paard).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:22

Haha, zoals je zegt, kamelengevoel :D
De startrekk daarentegen, espaniola, die wil ik nooit meer kwijt, zalig zadel en ideaal voor jonge paarden (zo makkelijk aanpasbaar)!
Als je dan uiteindelijk plaatsneemt in de ecuyer, dat is thuiskomen, lekker stevig vergeleken met de iets meer zwabberige espaniola, heel veel feedback. Ik ben blij dat ik beide heb.
Mijn oudste merrie heeft ook ver terugliggende schouders, singelplek meer naar voor, heb ik ook eerst even moeten zoeken naar de juiste onderdelen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 00:32

Cambiar schreef:
Als je mijn bescheiden ervaring vraagt: niets boven puur natuur. Je hebt hem wellicht wel al gezien mijn wilde beest met enveloppe erop geflanst, om de corrector in te stoppen.

Dat rendiervel is mooi ja :)
Ik heb zelf ook nog een mooie grijze schapenvacht liggen waar ik 'op een dag' eens iets mee ga doen.

Die koordsingels zijn goed hoor. Zo lang ze maar goed breed zijn (en niet té wit :P ).
Hier verkiezen alle drie de paarden dezelfde singel, wat onpraktisch.. maar daar gaan we spoedig wat aan doen. 't Is een volledig lederen Cattleman's met verbrede zone onder de borst en met schaap gevoerd. Maar dus niet met die roteerbare gesp van Len, dat zou best praktisch zijn lijkt me, geen enkel paard kan je kaarsrecht onder het zadel aansingelen en daarmee doe je die kleine afwijking dan toch met iets minder kracht op één zijde.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:35

Ah... nu zie ik het van die roterende gesp...dat zou echt ideaal zijn hier! Thx voor de tip! Ik probeer dat zelf eens te maken zo'n singel, kan dat hier ook wel gebruiken!

Ik denk dat ze die schapevacht verkiezen omdat het misschien ook de druk verdeelt onder de buik?
Is het deze singel die je hebt? http://www.lonestarstore.nl/images/Singelledermetwol_000.jpg

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 00:58

Cambiar schreef:
Ik denk dat ze die schapevacht verkiezen omdat het misschien ook de druk verdeelt onder de buik?
Is het deze singel die je hebt? http://www.lonestarstore.nl/images/Singelledermetwol_000.jpg

Jaja die is het. Echt merkbaar gelukkigere paarden als ze die aan het zadel hebben, en teleurstelling als er weer een andere aan zit.. Ik moet dus snel eens achter een tweede vol-lederen-geen-rek-met-schaap ding.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:07

Tof zeg, ga dat zeker ook proberen. Gevoelige ladies hier...de eric Letixerant singel vinden ze veel minder erg (ze bijten maar half zo erg bij het aansingelen, tot bijna niet :D ), maar die is enorm rekbaar...

Ruga

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 11:38

Rekbaar hebben ze hier een hekel aan, die heb ik ondertussen niet meer.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:44

Die singel van Len Brown ziet er inderdaad erg mooi uit :j (vind het trouwens ook een vreselijke site erg moeilijk om er wijs uit te worden)..Ik heb ook een eric letixerant singel,maar ook bij mij vinden ze de anatomische leren singel met schapenvel hoes het fijnst tot nu toe..Ik zou die van LB best willen proberen maar die wel erg aan de prijs :(

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:45

Ik ga ze zelf maken, Pleiada. Misschien is dat een beter idee dan tijd steken in nieuwe bitloze systemen te maken die daarna toch maar gecopieerd worden...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:41

Dat is inderdaad wel zonde van je tijd..Ik vind de bitloze hoofdstelletjes wel echt super mooi zoals jij ze maakt..Als je zon singel zelf kan maken zou ik het zeker doen, ben benieuwd hoe je paarden erop gaan reageren ivm de letixerant..Ik heb in elk geval gemerkt dat een goede singel erg belangerijk is..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:00

Hier lijken ze de singel het allerbelangrijkste te vinden :D . In begin was het happen en slaan naar de singel, de twee zussen om 't er meest (gevoelige veiga's). Ridade werd echt histerisch als ik wou aansingelen, nochtans deed ik het heel voorzichtig, happen en slaan. Una, haar halfzus kapte gewoon van achter naar voren met haar achterbeen. Door de Tixerant singel lukte het plots wel, omdat ik daar heel erg zachtjes en gradueel kan aan trekken. Ik ben toch blij dat ik ze met deze singel wat kon leren...
Ben ook benieuwd, alleszins goeie tip van Ruga ;) !

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:23

Ruga schreef:

Rekbaar is ook gewoon een slecht idee.

Een singe moet vooral voorkomen dat het zadel kantelt, draait. Daar hoeft deze niet strak voor te zitten want het zadel moet over de schoft meer omhoog dan een correct afgestelde singel toestaat.

Een rekbare singel ... rekt.
1. Die moet dus voldoende strak zitten om kantelbare rekruimte te voorkomen.
2. Die zit dus in de uitgangspositie niet los.
-> Alle rektrek in rust is als gewicht in het zadel.
-> Er is geen neutrale stand waarbij het zadel niet op de rug omlaag getrokken wordt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:47

Even een vraagje voor de corrector-experts. Zijn er ook shims om een lichte vorm van bridging op te vangen? Meeste zadels zijn té recht voor mijn bolletje met licht holle rug, maar ik ben er van overtuigd dat het grotendeels een kwestie van de juiste spieren trainen is, zij is op haar vorige plek altijd behoorlijk fout gereden waardoor ze weinig tot geen rugspieren/buikspieren heeft ontwikkeld. Ik wil nu dus nog niet direct een zadel aanschaffen wat die ruglijn volgt aangezien ik dan juist in de problemen ga komen naarmate ze meer getraind raakt en meer gaat dragen. Nu overweeg ik al een tijdje de corrector maar een corrector i.c.m. een swaybackpad wordt me weer een beetje te veel vulling onder 't zadel. Zou dus mooi zijn als er 'swayback-shims' zijn voor de corrector, maar heb ze op de site niet kunnen vinden.

Wat 'rekbare' singels betreft, ik heb daar toch erg goede ervaringen mee, paard wat blijer is, zadel wat minstens net zo goed (tot beter) blijft liggen, ondanks niet strakker hoeven aansingelen (ik heb daar sowieso een hekel aan, dier moet kunnen ademen). Ik denk dat veel te maken heeft met de kwaliteit van de 'rek'. Die 'rek' moet je je niet té veel van voorstellen, althans, bij een góede elastische singel niet. De singel die ik had viel zo met de hand niet uit te rekken, daar moest ik op gaat staan en met twee handen de andere kant omhoog trekken om de 'rek' te voelen. Dat is geen 'elastiek' wat je even 'poing' laat zeggen. Deze singel gaf voldoende stevigheid om een zadel op z'n plek te houden, maar ook net voldoende rek voor een paard om vrij te kunnen ademen. Zo'n singel hoef je dus ook niet 'aan te trekken' waardoor je 'rektrek' hebt zoals jij dat noemt HC. Als dat wel nodig is om je zadel op z'n plek te houden heb je óf geen passend zadel óf een te 'slappe' rekbare singel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 15:09

Francis schreef:
Even een vraagje voor de corrector-experts. Zijn er ook shims om een lichte vorm van bridging op te vangen? Meeste zadels zijn té recht voor mijn bolletje met licht holle rug, maar ik ben er van overtuigd dat het grotendeels een kwestie van de juiste spieren trainen is

Dat is moeilijk te zeggen zonder een beeld er bij ;)

Dit lijkt me ook nog een interessante pad. Bestaat ook in barrel-race maat, wat onder een Malibaud past. De grote zijn geschikt voor zadel en zadeltassen.
http://shop.impactgel.com/Contour-Saddle-Pads_c73.htm
Goedkoop is het niet, maar het is een combinatie van vilt, leer en 'harde' kunststof platen middenin.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:47

Hoezo moeilijk te zeggen? Ik vraag alleen of er swayback shims zijn voor de corrector, meer niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:11

Francis schreef:
Hoezo moeilijk te zeggen? Ik vraag alleen of er swayback shims zijn voor de corrector, meer niet.

Je kan balance shims plaatsen waar je wil (best LB mailen en advies vragen). Maar of dat 'een lichte vorm van bridging' gaat oplossen kan ik niet zeggen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:47

Huertecilla schreef:
Ruga schreef:

Rekbaar is ook gewoon een slecht idee.

Een singe moet vooral voorkomen dat het zadel kantelt, draait. Daar hoeft deze niet strak voor te zitten want het zadel moet over de schoft meer omhoog dan een correct afgestelde singel toestaat.

Een rekbare singel ... rekt.
1. Die moet dus voldoende strak zitten om kantelbare rekruimte te voorkomen.
2. Die zit dus in de uitgangspositie niet los.
-> Alle rektrek in rust is als gewicht in het zadel.
-> Er is geen neutrale stand waarbij het zadel niet op de rug omlaag getrokken wordt.

Ik was zo wie zo al aan het uitkijken naar iets anders. Ik ben benieuwd naar de singel die Ruga heeft, hoe ze daar op zullen reageren.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:51

Francis schreef:

Nee die zijn er niet, maar als je op de site van Len kijkt dan zie je dat er vrij veel brigding problemen met de corrector worden opgelost.
Corrector is in het midden flexibel dus die zakt wat ik de holling van het paarden en de piekpunten aan voor en achterkant worden verdeeld.

Dus geen shims voor alleen het midden (al kan je in een sock natuurlijk wel spelen met welke inlages je wil...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:03

Ook niks mogelijk met de boomloosshims? Die liepen toch meer van voor naar achter? Of heb ik dat verkeerd onthouden?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:09

Kan natuurlijk altijd zelf iets fabrieken en bij de sock in stoppen maar ben bang dat je dan juist weer te veel afbreuk doet aan de werking van de corrector zelf. Op Len z'n site lees ik juist eerder dat hij een beetje 'bridging' wil en dat de meeste zadels juist te rond zijn. Nu ben ik het met hem eens dat er ruimte moet zijn in de boom voor een paard om de rug rond te maken (kijk maar es wat er met een kale boom op een rug gebeurt als je alleen het hoofd van het paard maar naar beneden vraagt in stilstand), maar daar zijn natuurlijk wel grenzen aan. Maar wat jij zegt is natuurlijk ook waar Moragh, de eventuele bridging die er wel is wordt door de corrector weer opgevangen...
Nou goed, moet nog bij 't zadel gaan kijken dus eerst maar zien hoe groot het probleem werkelijk is en óf het er überhaupt is en dan maar es zien. Dan mail ik Len wel gewoon om advies.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:49

Mijn paard heeft ook een duidelijke voorkeur voor een elastische singel. Bij een gewone singel gaan de oren in de nek en durft ze happen. De singel die ik nu gebruik is er 1 van FRA, dus volledig elastisch, maar niet met de gewone hand uit te rekken.
Paard is er stukken blijer mee, hoewel ik even hard aansingel met een gewone singel. Er kan nog netjes een hand tussen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:10

Mijne was idd ook die van FRA. De rek je niet zo met je handen uit idd.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:34