Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:51

pluisje88 schreef:
Als je zelf zeer stille handen hebt en je paard zeer fijngevoelig is dan is een hoofdstel als de lingus heel fijn. Mijn paard vindt het na nu 4x rijden fantastisch. Ze schuimt meer en lijkt zeer tevreden. Ze moeten er wel even aan wennen want het bit beweegt veel meer.
Aangezien de neusriem geen steun geeft aan het paard kunnen ze hun mond open doen of heel makkelijk onder je hulpen uit als ze dat willen. Bij een paard die daar aanleg voor heeft kan dat nare situaties opleveren.

Er zijn hier in de groep best veel mensen die hem hebben geprobeerd maar waar hij toch niet beviel. Dus zou eerst even kritisch nadenken welk soort paard je hebt, hoe jouw rijstijl is en welk soort combinatie jullie zijn. Als je dan komt op fluweel dan zou het zeker een optie zijn om te proberen :) wij zijn er blij mee!

Oh mocht iemand een keer een kapotte lingus hebben, ik zou heel graag een lingus kopstuk erbij willen hebben in maat full zwart ;) ze zijn niet los te koop volgens mij.

Zowel de styx als de lingus hebben riempjes dus je kunt hem daar hangen waar je wilt. Echter als je een paard hebt met een kort hoofd kun je dat zelf niet kiezen anders krijg je het bit niet vast. Echter kun je je in dat geval af vragen of je het juiste model koopt voor je paard.

Het is gelukkig geen paard dat snel onder de hulpen uit rent. Voorheen met sperriem deed hij vaak zijn mond open tijdens het rijden; dat is verdwenen nu we die eraf hebben gehaald.

Na een lange tijd niet rijden i.v.m. een blessure hebben we vooral veel grondwerk gedaan om alles weer in balans te krijgen. Afgelopen week is er een nieuw zadel gekomen, maar onder het zadel is het allemaal nog erg instabiel. We gaan eerst aan meer balans en stabiliteit onder het nieuwe zadel werken voor ik een nieuw hoofdstel ga aanschaffen. Tegen die tijd even kijken hoe realistisch de Lingus of de Styx dan voor ons is qua stilte van de hand. Altijd goed om de instructrice ook even te laten beoordelen :)

sashaj45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:53

Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een nieuw anatomisch hoofdstel. Ik vind het Woodstock trenshoofdstel er echt super fijn uitzien.
Link: https://www.nikahorseproducts.nl/hoofds ... stock.html

Alleen het kopstuk ziet er niet fijn uit. Maar ik zou er natuurlijk ook een ander kopstuk bij kunnen kopen.
Heeft iemand enig idee welke ik daarvoor zou kunnen gebruiken? Of heeft iemand een goed alternatief?

lotte002

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:37

sashaj45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:46

Klopt idd. Maar daar zit maar een riempje aan, dus dat past niet.

Ik kwam net ook het hoofdstel Waldhausen S Line Sensation tegen. Ook heel mooi.

Weet iemand hoe deze valt kwa maat? Mijn paard past altijd een full maar dan wel op de kortste gaatjes

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:01

Ik lees ook even mee over de Waldhausen S line, die ooruitsparing ziet er goed uit :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:27

Als jullie zoeken dan komen jullie wel op ervaringen over de Waldhausen uit in dit topic. Vooral Boemel heeft er het een over geschreven

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:35

De meeste hoofdstellen die men anatomisch noemt is dit absoluut niet.
De bakstukken ontzien niet de zenuwbanen in het paardenhoofd en verdelen de druk niet op het paardenhoofd. Anatomisch is uitgevonden als verkoopbevorderend woord voor hoofdstellen waarvan de neusriem iets is aangepast. Er zijn maar weinig merken die hier wel aan voldoen.

De Torsy en de micklem zijn de hoofdstellen die hier wel aan voldoen en massaal slecht worden gekopieerd bijlange na niet voldoen wat zij beweren te zijn "anatomische" voorkomen van druk naar de oso belangrijke Atlas van het paard

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:05

Anatomisch is toch gewoon een aanpassing van een (deel van het) hoofdstel? Ik persoonlijk vind de Torsy echt niet mijn smaak en idem voor Micklem.
Ik denk dat elk paard weer anders reageert (zoals te lezen valt in het topic) en niet persee die twee merken 'de beste' zijn? :)

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:28

sashaj45 schreef:
Klopt idd. Maar daar zit maar een riempje aan, dus dat past niet.

Ik kwam net ook het hoofdstel Waldhausen S Line Sensation tegen. Ook heel mooi.

Weet iemand hoe deze valt kwa maat? Mijn paard past altijd een full maar dan wel op de kortste gaatjes

Waldhausen valt normaal imo. Mijn paard heeft bijna altijd cob en deze past netjes in cob :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:35

Waldhausen S-line heeft een erg fijn kopstuk. Hoofdstel blijft mooi stabiel zitten en ik vind m ook nog eens erg mooi.

Qua pasvorm... ik denk dat ie net wat groot valt.

Ik had een Full, maar die was echt te ruim. Gelukkig kunnen ruilen voor een Cob. Die past mooi op beide paarden (164cm en 168cm).

xJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:25

Hoi! Ik zag vandaag een advertentie over het Presteq Faysport hoofdstel. Zijn er hier Bokkers met ervaring met dit hoofdstel?

Ik vind hem er erg mooi uitzien, en het heeft veel anatomische voordelen. Werkt dit beter dan een “standaard” hoofdstel? Ik heb zelf een 5 jarige ruin, wellicht dat dit hoofdstel hem wat meer stabiliteit kan bieden?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:30

Als je de zoekfunctie gebruikt in dit topic dan kom je wel wat tegen.

xJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:47

pluisje88 schreef:
Als je de zoekfunctie gebruikt in dit topic dan kom je wel wat tegen.

Ohja, ik zie het! Sorry, ben nog niet heel handig met Bokt

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:39

Sorry dat ik weer lastig kom doen met mijn brainfarts maar ik ben echt een eeuwige twijfelaar.

Ik wilde dus heel graag een anatomisch hoofdstel zonder sperriem en ik heb dan wel eentje gevonden die ongeveer is wat ik wilde maar lees nu dus ook veel dat het bit veel meer beweegt als je geen stabiele hand hebt. In hoeverre geldt dat voor alle modellen? Of enkel bij vaste/losse bakstukken?

Want als dat echt zo irritant is dan wil ik een sperriem overwegen, maar ik rij voorlopig nog met mijn oude Micklem en daar had ik laatst het sperriempje over duke zijn neus zitten tijdens het rijden. Ik doe ze nooit echt vast omdat ik dat niet nodig vind, maar nu heb ik hem 1 gaatje strakker gedaan de laatste keer en dan krijg ik met moeite nog 2 vingers tussen de neusriem. Maar doe ik dat niet dan gaat hij dus onder zijn kin door blijkbaar.
En dan wil ik dus weer liever geen sperriem. Volgen jullie nog? :')

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:51

Granoek schreef:
Ik doe ze nooit echt vast omdat ik dat niet nodig vind, maar nu heb ik hem 1 gaatje strakker gedaan de laatste keer en dan krijg ik met moeite nog 2 vingers tussen de neusriem. Maar doe ik dat niet dan gaat hij dus onder zijn kin door blijkbaar.
En dan wil ik dus weer liever geen sperriem. Volgen jullie nog? :')

Euhm nee sorry. Ik ben de weg kwijt ;)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:55

Ja het is eigenlijk gewoon de vraag of de stabiliteit die een sperriem aan het bit geeft opweegt tegen het vervelende van dat extra riempje.

Ligt een bit echt zo onstabiel zonder sperriem (of bv lage neusriem), al dan niet met vaste of losse bakstukken?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:35

Volgens mij maakt het qua bit niet echt uit qua stabiliteit met of zonder sperriem.
Kan je tot de tijd niet bij de Micklem het sperriempje onderlangs doen? Dan kan hij ook niet los. Wat ik het irritante vind aan die sperriemen is dat het bij mijn paard zo snel het bit op de mondhoeken drukt.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:39

Ik heb gisteren voor het eerst met mijn Profi Rider Revolution gereden. Hij liep er ontzettend fijn op! Wel nog iets hangerig, maar wel weer meer ontspannen dan dat hij normaal doet. Hij klooit nog wel iets met het bit, maar heb wel het idee dat hij de stabielere ligging met de vaste bakstukken fijner vindt.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:01

__denise schreef:
Volgens mij maakt het qua bit niet echt uit qua stabiliteit met of zonder sperriem.
Kan je tot de tijd niet bij de Micklem het sperriempje onderlangs doen? Dan kan hij ook niet los. Wat ik het irritante vind aan die sperriemen is dat het bij mijn paard zo snel het bit op de mondhoeken drukt.

Ja en dat is ook waarom ik er in eerste instantie geen wilde inderdaad. Bedenk me nu ook dat ik jouw pb nog niet beantwoord had haha even laptop halen

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:06

Maar bij de micklem drukt of trekt er toch helemaal niks aan het bit als je hem niet aansnoert? Ik heb mijn riempjes altijd erg los maar voor mijn paard maakt het geen verschil of hij wel f niet vast zit. Als hij het bit in de mondhoeken drukt lijkt me dat je je hoofdstel anders moet afstellen..

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:10

Als ik het riempje los doe, gaat hij dus over zijn kin heen en dan bijt hij er op, ondanks de zeer aanwezige baard

Hier zie je het:
Afbeelding

Doe ik de neusriem hoger, dan duwt dus de sperriem tegen het bit

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:15

Laat je hem letterlijk los hangen? Kan me voorstellen dat hij dat irritant vindt dat gebungel. Zou zelf niet op het idee komen om dat te doen. Erg irritant voor het paard. Ik heb hem gewoon heel los vast. Op het laatste gaatje. Er bungelt niks, zit niet strak en trekt het bit al helemaal niet vast in de mond. Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je precies bedoelt of waar je heen wilt. O:)

Als je zo het bandje gewoon heel los dicht doet kan het bit nooit in de mondhoeken getrokken worden als je het mij vraagt.

En daarbij, als je het riempje er perse af wilt hebben dan sloop je het er toch gewoon af ;)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:19

Granoek schreef:
Als ik het riempje los doe, gaat hij dus over zijn kin heen en dan bijt hij er op, ondanks de zeer aanwezige baard

Hier zie je het:
[ [url=m/jMM0TQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Doe ik de neusriem hoger, dan duwt dus de sperriem tegen het bit

Vind je neusriem lijkt het te laag hangen. Snap dat hij dan makkelijker over de kin naar beneden valt als je hem extreem los doet. Te losse neusriem is ook niet fijn voor het paard.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:27

pluisje88 schreef:
Laat je hem letterlijk los hangen? Kan me voorstellen dat hij dat irritant vindt dat gebungel. Zou zelf niet op het idee komen om dat te doen. Erg irritant voor het paard. Ik heb hem gewoon heel los vast. Op het laatste gaatje. Er bungelt niks, zit niet strak en trekt het bit al helemaal niet vast in de mond. Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je precies bedoelt of waar je heen wilt. O:)

Als je zo het bandje gewoon heel los dicht doet kan het bit nooit in de mondhoeken getrokken worden als je het mij vraagt.

En daarbij, als je het riempje er perse af wilt hebben dan sloop je het er toch gewoon af ;)

Nee uiteraard niet :') hier zat hij op het tweede gaatje, ik heb hem de keer erna op het derde gedaan maar dan krijg ik geen 2 vingers onder de neusriem

De neusriem is inderdaad laag, omdat als ik hem hoger doe dus de sperriem het bit omhoog duwt.

En dat is dus waarom ik een nieuw hoofdstel zoek en me afvroeg of er dat eentje met of zonder sperriem moest worden

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:51

Hm jouw hoofdstel heeft geen losse gespjes om de neusriem nog iets te fine-tunen zoals de Fairfield Chester of wel?