pluisje88 schreef:Als je zelf zeer stille handen hebt en je paard zeer fijngevoelig is dan is een hoofdstel als de lingus heel fijn. Mijn paard vindt het na nu 4x rijden fantastisch. Ze schuimt meer en lijkt zeer tevreden. Ze moeten er wel even aan wennen want het bit beweegt veel meer.
Aangezien de neusriem geen steun geeft aan het paard kunnen ze hun mond open doen of heel makkelijk onder je hulpen uit als ze dat willen. Bij een paard die daar aanleg voor heeft kan dat nare situaties opleveren.
Er zijn hier in de groep best veel mensen die hem hebben geprobeerd maar waar hij toch niet beviel. Dus zou eerst even kritisch nadenken welk soort paard je hebt, hoe jouw rijstijl is en welk soort combinatie jullie zijn. Als je dan komt op fluweel dan zou het zeker een optie zijn om te proberenwij zijn er blij mee!
Oh mocht iemand een keer een kapotte lingus hebben, ik zou heel graag een lingus kopstuk erbij willen hebben in maat full zwartze zijn niet los te koop volgens mij.
Zowel de styx als de lingus hebben riempjes dus je kunt hem daar hangen waar je wilt. Echter als je een paard hebt met een kort hoofd kun je dat zelf niet kiezen anders krijg je het bit niet vast. Echter kun je je in dat geval af vragen of je het juiste model koopt voor je paard.
Het is gelukkig geen paard dat snel onder de hulpen uit rent. Voorheen met sperriem deed hij vaak zijn mond open tijdens het rijden; dat is verdwenen nu we die eraf hebben gehaald.
Na een lange tijd niet rijden i.v.m. een blessure hebben we vooral veel grondwerk gedaan om alles weer in balans te krijgen. Afgelopen week is er een nieuw zadel gekomen, maar onder het zadel is het allemaal nog erg instabiel. We gaan eerst aan meer balans en stabiliteit onder het nieuwe zadel werken voor ik een nieuw hoofdstel ga aanschaffen. Tegen die tijd even kijken hoe realistisch de Lingus of de Styx dan voor ons is qua stilte van de hand. Altijd goed om de instructrice ook even te laten beoordelen