[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quibje

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:44

ik denk dat ze bedoelt alleen de pommel passen
en volgens mij kan dat

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:56

Is er iemand met ervaring in de Christ Iberica?
Ik heb heel wat pagina's doorgelezen maar het lijkt meer P een Barefoot-topic ;)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:58

er is ook een Christ Iberica topic. :D Wacht effe, ik zoek het voor je op.

edit : [HK] Ervaring Christ Iberica Plus BBP
we zijn naar de HK gebonjourd dus niet meer zo makkelijk te vinden, helaas.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:59

Hierzo! Geweldige ervaringen!!! Mijn zit is enorm verbeterd en ik cross er beugelloos mee door de bak. Zoon rijdt er ook mee (in stap zonder beugels) en hij heeft een lich beperking. Is altijd erg van de houvast maar vindt dit zadel super. Wat wil je verder weten?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:00

jokari schreef:

Dit topic toch ook :=

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:04

jokari schreef:

Dank je! _/-\o_

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:48

Thx ga ik dat eens proberen met de losse pommel. Die kan er inderdaad uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:12

Ik vond de Iberica niet zo, de Butterfly VEEL fijner :j

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:28

Ja maar Zilfstar, dit topic staat wel nog altijd bij Harnachement, het andere niet meer. :D

Ik zou die Butterfly best wel eens willen uitproberen, jammer dat ik niemand ken die zo'n ding heeft. Eén Christ was duur genoeg om zelf te kopen. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:32

Ik heb zelf alleen nog de zitting van de Butterfly :P

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:29

T.a.v. De Torsion, die zou ik niet zomaar zonder pommel gebruiken. Daar wordt het een soort van pannenkoekzadel van, helemaal plat aan de voorkant. Lijkt mij niet comfortabel vor het paard.

Vorige week heb ik de pommel van barefoot en Torsion vergeleken. De Torsion (hout uit 2003)is iets wijder dan de medium van barefoot.
De platte zijkanten van de Torsion pommel zijn breder dan de Barefoot, ik kreeg de Torsion dus ook niet in het Barefoot zadel van mijn dochter. Andersom past denk ik wel, het hoesje van de Torsion zal dan iets ruim zijn, maar dat is beter dan een leeg lijkt mij.

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:58

Ben ik weer
Heb de pommel uit de torison en de pommel gepast. Hij is te smal. Staat er meer boven op dan er om
Snap dat het dan gaat schruiven.
Het is inderdaad een houte pommel maar hoe weet ik welke maat het is?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:02

Torsion heeft maar 1 maat geloof ik.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:07

tiwi1969 schreef:
T.a.v. De Torsion, die zou ik niet zomaar zonder pommel gebruiken. Daar wordt het een soort van pannenkoekzadel van, helemaal plat aan de voorkant. Lijkt mij niet comfortabel vor het paard.

Vorige week heb ik de pommel van barefoot en Torsion vergeleken. De Torsion (hout uit 2003)is iets wijder dan de medium van barefoot.
De platte zijkanten van de Torsion pommel zijn breder dan de Barefoot, ik kreeg de Torsion dus ook niet in het Barefoot zadel van mijn dochter. Andersom past denk ik wel, het hoesje van de Torsion zal dan iets ruim zijn, maar dat is beter dan een leeg lijkt mij.

(Als dit een reactie is op mijn post, misschien niet helemaal goed verwoord) leeg zou ik ook helemaal niet aanraden, mijn idee was gewoon om de pommel kaal te passen om te zien of het wel de goede maat is.

Wel raar dat ze maar 1 maat hebben... http://www.horsewhispers.com.au/index.p ... ion-system Het zou flexibel(er) moeten worden (pas met lichaamswarmte) maar als het van hout is zie ik dat nog niet zo snel gebeuren?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:37

car0linee schreef:
Zou ik hier met een vraag binnen mogen vallen?

Ik ben me wat aan het oriënteren op de Hidalgozadels en heb al veel ervaringen op bokt en in dit topic kunnen lezen. Nu ben ik alleen benieuwd of er ook mensen ervaring hebben met een Hidalgozadel en een jong paard. Ik las dat deze zadels wel geschikt zijn voor jonge paarden juist omdat ze 'meegroeien', maar heeft iemand hier ook ervaring mee?

Ik heb een 3.5 jarige half Andalusische merrie die nu al behoorlijk rondgeribt is terwijl ze nog lang niet uitgegroeid is en ook nog maar heel minimaal in training staat. Er staat ons dus nog wat te wachten en zou het zonde vinden om nu weer een duur zadel aan te schaffen en dat dit zadel over een jaar weer te klein is. (al is die kans er natuurlijk altijd, met welk zadel dan ook). Alvast bedankt :)

Zeker mag dat!
De zadels passen zich inderdaad steeds aan. Ideaal voor paarden in de groei en paarden die spierverlies hebben en weer aan het opbouwen zijn in de training.
Ik heb een keer een Hidalgo gepast op een jonge lusitano. Deze was nog wat overbouwd, en haar schouder spier was ook nog niet ontwikkeld. Op dit paard schoof de dressuur versie, voor dit paard was het zadel op dat moment niet geschikt. Maar als je aangeeft dat je paard al aardig ontwikkeld is, is het altijd mogelijk om een keer te proberen. In de meeste gevallen blijft het zadel mooi stabiel liggen door het V-aansingelsysteem.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:18

Ik heb mijn cheyenne binnen. Super blij mee, kan niet wachten er mee te gaan rijden.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:20

En ik heb gisteravond mijn London opgehaald :D Hopelijk is de bak vanmiddag een beetje te doen, dan ga ik hem gelijk uitproberen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:25

Stybba schreef:
(Als dit een reactie is op mijn post, misschien niet helemaal goed verwoord) leeg zou ik ook helemaal niet aanraden, mijn idee was gewoon om de pommel kaal te passen om te zien of het wel de goede maat is.

Wel raar dat ze maar 1 maat hebben... http://www.horsewhispers.com.au/index.p ... ion-system Het zou flexibel(er) moeten worden (pas met lichaamswarmte) maar als het van hout is zie ik dat nog niet zo snel gebeuren?

dan had ik je inderdaad niet goed begrepen. :D lig met griep in bed, daar zal het wel aan liggen.

De oude pommels zijn van hout, de nieuwe van kunststof zoals vermeld in jou link. Die ik nog heb liggen is een oude houten.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:18

Hier vandaag met mijn nieuwe London gereden. Mén, wat is dat wennen := Nieuw zadel is echt niet leuk, haha.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:17

Ik heb vandaag ook even mijn nieuwe oude London uitgeprobeerd. Ik kon mijn crosspony een stuk makkelijker door de plassen sturen haha :')

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:20

Ik heb vandaag m'n london opgehaald, moet helaas zo werken dus morgenochtend gelijk proberen :D

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:37

@rianne_: Zit ie goed? :D

Om nog even terug te komen op de pijnlijke benen in mijn barefootje Arizona. Ik heb de beugels een gaatje langer gedaan, en gaat al een heel stuk beter!

Heb trouwens echt het gevoel dat ze véél beter loopt onder dit zadel dan mijn vorige engelse boomzadel. Ze ontspant nu veel meer, en vooral aan de galop merk ik het. Dan ging met mijn vorige zadel met best wat moeite (lees eerst heel hard draven en niet netjes aanspringen) en nu gaat dat zo soepeltjes!!

Hadden jullie dit ook misschien? :)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:46

Herkenbaar :j Ik merkte dat we eindelijk een fatsoenlijke bocht konden maken in de galop i.p.v. als een plan er doorheen en dat ook voltes in draf gewoon rond waren. Na het testen van het zadel alleen niet meer in een bak gereden :')

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:10

hier ook duidelijk verschil in de galop +:)+

kimieofzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:09

Ik heb eigenlijk een vraag over een boomloos zadel.
Hoe werkt het?
Ik heb wel foto's gezien enzo. maar het lijkt of het anders is dan een 'normaal' zadel.
Kan iemand het een beetje uitleggen aan me?