Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:57

Ruga schreef:
Waarom verbaast je dat precies? De huidige Zenata rijden nu nog steeds zo rond:
http://www.e-monsite.com/s/2008/11/19/b ... he-jpg.jpg

Awel :) , omdat Solinski de paardjes beschrijft die zich bij uitstek lenen tot de a la brida zithouding, kort, compact en dergelijke en dat de Berber zo'n type bij uitstek is om op dus a la brida, verzameld te rijden.

...maar dan lees ik op wiki:
In the etymology provided by the 1911 Encyclopædia Britannica, jennet is derived from the French genet, from Spanish jinete, a light horseman who rides à la jineta, explained as "with his legs tucked up." This referred to their style of riding with shorter stirrups, which they preferred for closer collection of the horse. The term is taken to be a corruption of Zenata, a Berber tribe famed for its cavalry. In English and French, the word came to refer to the horse rather than the style of riding. In Spanish, that meaning has developed in modern times. The American Heritage Dictionary's etymology is similar, citing the Middle English genet, from Old French; from the Catalan ginet, of Arabic and, ultimately, of Berber origin.[2]
bron:http://en.wikipedia.org/wiki/Jennet
Dat ze a la jineta stijl gebruikten ter bevordering van: closer collection of the horse???

Als ze zo goed waren, dan gebruikten ze toch beter de a la brida rijstijl om zo'n paardjes verzameld te rijden?
Alles hangt af natuurlijk welk zadel je ervoor gebruikt, maar ik wist niet dat hun type zadel zich ontleende tot ' a closer collection', dat zou je eerder verwachten van de a la brida stijl en de zadels die daarvoor gebruikt worden met zwaartepunt meer naar achteren. ze hadden ook geen internet en misschien was het gewoon omdat ze geen weet hadden dat er ook a la brida zadels bestonden waar ze veel beter hun paarden mee verzameld konden rijden :D

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:08

Ashkerlon schreef:
:') erg constructieve bijdrage aan het topic, een loos poppetje plaatsen bij een quote van een maand oud...
Maakt het topic des te interessanter en waardevoller voor de meelezers.

idd, zeker gezien het feit dat er mensen zijn die hier nog niet bekend mee zijn en het toch ergens moeten lezen/leren
en HC, jij leert toch graag aan anderen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:49

Ashkerlon schreef:
:') erg constructieve bijdrage aan het topic, een loos poppetje plaatsen bij een quote van een maand oud...

Over dat stockzadel, er loopt ergens een topic over dat type zadels. Misschien kunnen ze je daar gerichter helpen?

Ik zou zeggen: lees dit topic eens door voor je mauwt over constructieve bijdrages.
Meelezers met enige interesse kunnen zelf de moeite doen om te lezen wat al geschreven staat hier.

De mensen die ´hier nog niet bekend mee zijn´ Quibje, kunnen het beste bij het begin beginnen. Van dit topic.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:51

Cambiar schreef:
[ze hadden ook geen internet en misschien was het gewoon omdat ze geen weet hadden dat er ook a la brida zadels bestonden waar ze veel beter hun paarden mee verzameld konden rijden :D

Dat wisten ze best, maar hadden een gebruiksdoel met een ander zwaartepunt; voorwaards rijden, snél.

Staat uitgelegd eerder in het onderwerp.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 31-12-12 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:13

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 00:00

Cambiar schreef:
Als ze zo goed waren, dan gebruikten ze toch beter de a la brida rijstijl om zo'n paardjes verzameld te rijden?

Maar dat willen ze daar niet, zoals je in het filmpje hierboven goed kan zien.. die willen ergens hard naartoe racen, in het rond schieten, en hard wegracen, nu ritueel, vroeger voor echt. Andere rijstijl, en ander zadel er op, door ander doel van paard en ruiter.
Ik begrijp niet waar die 'closer collection' in dat artikel op slaat, maar het gaat vermoedelijk niet zijn op wat wij als verzameling zouden definiëren.

Zelf zit ik ondertussen te genieten van wat mooie Mongoolse ruiterscenes :D
BBC The secret history of Genghis Khan
http://youtu.be/K8FAVsS6lz8
Laatst bijgewerkt door Ruga op 02-01-13 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 00:09

Vraagje voor de andere Malibaud rijders hier in het topic. Wat hebben jullie er als dekje/matje/padd onder liggen? Corrector heb ik, woilach ook, maar gewoon uit nieuwsgierigheid, wat kan er nog?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:45

Huertecilla schreef:
Ashkerlon schreef:

Ik zou zeggen: lees dit topic eens door voor je mauwt over constructieve bijdrages.

Sorry, ik had er geen benul van dat 500+ woorden posts in het verleden, een vrijbrief konden vormen voor huidige "bijdrages".

Wisselen jullie trouwens af van zadel en rijstijl naargelang jullie training?
Bij "gewoon" springen en dressuur zie je dat er vaak naar een ander zadel gegrepen wordt naargelang de training. Een western-ruiter heeft meestal maar 1 zadel, maar heb je toch de verschillen tussen een reining en een pleasure zadel.
Zijn er hier die ik zeg maar, een spaans zadel verkiezen voor plat pistewerk en dan toch nog een gewoon springzadeltje er naast hebben als je enkele balken wil nemen? Of trek je echt een lijn: paard wordt of altijd "a la brida" of altijd "a la jinetta" gereden?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:51

Ruga schreef:
Vraagje voor de andere Malibaud rijders hier in het topic. Wat hebben jullie er als dekje/matje/padd onder liggen? Corrector heb ik, woilach ook, maar gewoon uit nieuwsgierigheid, wat kan er nog?

Ik wissel af met grandeurpad en wolldecke/woilach (en Corrector daaronder).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 12:11

Henkje schreef:
Ik wissel af met grandeurpad en wolldecke/woilach (en Corrector daaronder).

Juist ja, Grandeurpad, dat is inderdaad een goeie. Ik heb een beetje spijt dat ik die ooit weer verkocht heb met een boomloos zadel.

Ashkerlon schreef:
Wisselen jullie trouwens af van zadel en rijstijl naargelang jullie training?

Ik niet eigenlijk, maar ik doe niets van training waarvoor een Engels type zadel beter geschikt zou zijn. Mijn paarden zijn trailpaarden. Stel dat ik nu ineens in de lokale amateurcross zou willen meerijden, ok.. dan deed ik misschien het stof wel eens van m'n springzadel. Met mijn oud paard zou dat vervolgens geen probleem zijn, want die kan prima omschakelen tussen beide, die is in twee rijstijlen getraind. Theoretisch want die ga ik dat op zijn 27 niet meer aan doen :P
De twee jonge paarden, hmm, eerlijk gezegd, ik begin er niet aan om die voor die ene keer vertrouwd te maken met een ruiter die voor hun evenwichtspunt zit in plaats van er op.. Dat ligt dus aan mijn niet bestaande ambities op dat vlak, niet aan de mogelijkheden ;)
En die voor-de-lol cross hier zou ik eigenlijk ook wel rond komen op de Malibaud eerlijk gezegd, dat gaat niet zo erg in de hoogte, en tot een metertje kan je daar best mee springen.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 02-01-13 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:20

Ashkerlon schreef:
Zijn er hier die ik zeg maar, een spaans zadel verkiezen voor plat pistewerk en dan toch nog een gewoon springzadeltje er naast hebben als je enkele balken wil nemen? Of trek je echt een lijn: paard wordt of altijd "a la brida" of altijd "a la jinetta" gereden?

Het zadel is de interface van een manier van rijden met specifieke manier van signalen geven.

Indien je met indirecte teugel rijdt is het niet redelijk om te verwachten dat een paard direct ook naadloos begrijpt. Je zal dan oon met indirecte teugel moeten springen.

Voor het hoog!! springen zelf is een zadel verder naar voren beter en daarvoor is een ander type boom nodig. Dát is geen punt voor het paard voor dit gebruiksdoel.
Let op ´hoog´ want ook met een ´a la brida´ kan je prima springen. Hoger dan de meeste ruiters kunnen.

Ik rij point-to-point cross country, inclusief sprongen over natuurlijke hindernissen, met ecuyer zonder teugels dus zónder teugelhulpen :D
Nee niet in georganiseerd wedstrijdverband; gewoon zelf of voor de lol met mijn paard of ´tegen´ een vriend/vriendin met een 4x4 of terreinmotor over de caminos. Dat is vooral met een auto vol kinderen gewéldige lol en mijn paarden reageren daar heel leuk competatief op.
Kan prima met een ´al-la-brida´ doch als je een springzadel wil kan dat ook zo lang je maar coherent blijft met je signalen en dát is nog niet zo eenvoudig al was het alleen al omdat je niet consistent bent met zit en houding. Je zal logischerwijze de complexere signalen allemaal moeten vergeten omdat je die gewoon niet consistent uit kán voeren vanaf een andere plek in een andere houding.
Dat is elementaire dressuur :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:22

Ruga schreef:

Ik heb eerder in dit topic uitgebreid fotos geplaatst van de specifieke pads/deks welke wij gebruiken. Compleet met onderbouwde uitleg.
De ´open rug´ en het (hard)leer heb ik in de loop der jaren als van grote toegevoegde waarde voor de paarden ervaren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 12:29

Huertecilla schreef:
Ik heb eerder in dit topic uitgebreid fotos geplaatst van de specifieke pads/deks welke wij gebruiken. Compleet met onderbouwde uitleg.
De ´open rug´ en het (hard)leer heb ik in de loop der jaren als van grote toegevoegde waarde voor de paarden ervaren.

Weet ik.. ik had beter gevraagd 'is er iets nieuws op de markt verschenen de laatste jaren wat OOK interessant is?'. Zoals die Grandeur bijvoorbeeld, die is toch aanzienlijk beter geworden zag ik net. Zitten nu bovenaan een soort hardere inlages op als je wil.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:45

Ruga schreef:
Zoals die Grandeur bijvoorbeeld, die is toch aanzienlijk beter geworden zag ik net.

Dat zegt de fabrikant ja.
Komt als dit klopt een beetje meer in de richting van wat hardleer en de Corrector (evt. in combi) doen.

Hou héél goed in de peiling dat wat er in de handel is, doorgaans voor éngels type zadel is. Dat kan lang niet altijd zomaar onder andere types. Wat er hier (in andalusië) bijvoorbeeld inmiddels voor spaanse zadels aan (zweet)dekjes uit het Noorden in ruiterzaken (voor/door engelse klanten) is komen aanwaaien is 8)7 daarvoor.

Dit voor de meelezers want het is jou blijkbaar allemaal al duidelijk +:)+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 12:52

Net Len Brown zijn website ook nog eens opgeduikeld, eens kijken of daar wat nieuws is.. o jee.. helaas niet :+ :D Ik vind het nog steeds niet te geloven dat je zo'n ongelooflijk goed product bedenkt en dan jarenlang zo'n schikbarende website in leven houdt haha :Y)

http://thecorrector.net/

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:59

Ruga schreef:
Net Len Brown zijn website ook nog eens opgeduikeld, eens kijken of daar wat nieuws is.. o jee.. helaas niet :+ :D Ik vind het nog steeds niet te geloven dat je zo'n ongelooflijk goed product bedenkt en dan jarenlang zo'n schikbarende website in leven houdt haha :Y)

http://thecorrector.net/

Horror website!
Ik heb het hem wel eens fijntjes proberen te vertellen, maar kwartje viel niet ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:11

Ruga schreef:
Ik vind het nog steeds niet te geloven dat je zo'n ongelooflijk goed product bedenkt en dan jarenlang zo'n schikbarende website in leven houdt haha :Y)

Ah.. maar jij kent Len niet :D
Híj kan er niet mee zitten en ziet het als irrelevant;´tant pis´.

Als LB niet zo zou denken zoals hij denkt zou hij nooit op dat hele ´flex´ gedoe gekomen zijn.
Hoe hij dat presenteert is voor de functionaliteit totaal irrelevant.

Ik zie het als een komische noot en geeft Len eigenlijk wel gelijk.
Ík vind ík het net als hij niet te geloven dat zoveel ruiters niet door de vorm naar de inhoud kunnen kijken.
Triest tekenend voor de consumptiemaatschappij dat men niet verder dan uiterlijke details kan kijken. Tant pis voor die personen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:17

Is zo, maar daar help je de paarden dan mooi niet mee...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:21

Moragh schreef:
Horror website!
Ik heb het hem wel eens fijntjes proberen te vertellen, maar kwartje viel niet ;)

Ik heb het daar ook met hem over gehad en hij heeft het echt wel op zijn netvlies, alleen niet op dezelfde manier als jij/jullie.
Je kan ook stellen dat dit kwartje bij joú/júllie niet valt.
Perceptie is realiteit en die van jou/jullie net zo min absoluut :)*

LB staat echt wel open voor suggesties. Hij heeft twee van mijn teruggekoppelde ervaringen gelíjk ingevoerd in zijn productlijn.

Ík kan me nog steeds enorm _O- over een paginagrote advertentie in een belangrijk westernblad in de VS met mij als endorser.
Dat heeft onder meer tot een geweldig leerzaam contact met een ezeltrainster geleid. Die is overigens ook een héérlijk en vreselijk leerzaam voorbeeld van perceptie = realiteit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:33

Moragh schreef:
Is zo, maar daar help je de paarden dan mooi niet mee...

Is hij zijn broeder´s hoeder?

Ik heb hetzelfde.
Ik heb daarom, vanwege de ethiek, ooit de inhoud van mijn website geschreven. Dat is gratis ter beschikking op net. Daar houdt het voor mij mee op.
Dat het er zo goed uitziet is aan Bandida en Yole te danken.
Denk je dat het vervolgens gretig geleerd wordt???
Nâh...; kost teveel moeite.

Voor de overóvergrote meederheid van de ruiterij geldt dat ´in het belang van de paarden´ is alleen maar een leuke smoes wanneer het hen in hun eigenruiterbelang uitkomt.
Wanneer het puntje bij het paaltje komt is ´ja maar dan kan ík niet paardrijden!!´ (lees ´nee, want mijn lol is belangrijker´) werkelijkheid.

De modale ruiter wíl helemaal niet zodar er ook maar íets voor gedaan moet worden.
Zie ook het al te beroerd zijn om dit onderwerp eerst eens door te lezen. HEEL toepasselijk illustrerend.
Waarom zou je dus meer moeite moeten doen???
Nogmaals; ik geef LB helemaal gelijk.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:38

Is waar, maar jouw website is meer dan leesbaar (plus ik mag aannemen dat Len ook zijn product wil verkopen...)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 13:48

Moragh schreef:
Is waar, maar jouw website is meer dan leesbaar (plus ik mag aannemen dat Len ook zijn product wil verkopen...)

Het is een feit dat je wel even bezig bent met uitzoeken waar je nu eigenlijk kan bestellen, en hem dan vervolgens gewoon een e-mail stuurt in de hoop dat hij dat gaat zien :D
Vroeger.. want ik zou eerlijk gezegd gewoon bij jou bestellen nu. Ik kan een duidelijke webshop zelf wel appreciëren.
Wat dus niet weg neemt dat ik al LB z'n werk zeer sterk vind.
Dit bijvoorbeeld..
Afbeelding
Was vorige week net tot de zelfde vaststellingen gekomen, als de paarden hier zouden kunnen tekenen wat ze graag onder de buik willen, was het dit dus. Ik heb er eentje die 90% dat model is, maar dus zonder de slimmigheid van die draaiende buckle.
Bij voorkeur met schapenvacht aan de onderzijde wel. Ik weet niet zo goed waarom ze dat liever hebben, mogelijk omdat dat beter schuift over de wintervacht?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:33

Moragh schreef:

Len wil zijn producten wel verkopen, maar wil geen schaalvergroting. Daar heeft hij zijn leergeld wel voor betaald.
Hij is tevreden met genoeg.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:11

Ruga schreef:
Huertecilla schreef:

Weet ik.. ik had beter gevraagd 'is er iets nieuws op de markt verschenen de laatste jaren wat OOK interessant is?'. Zoals die Grandeur bijvoorbeeld, die is toch aanzienlijk beter geworden zag ik net. Zitten nu bovenaan een soort hardere inlages op als je wil.

Als je mijn bescheiden ervaring vraagt: niets boven puur natuur. Je hebt hem wellicht wel al gezien mijn wilde beest met enveloppe erop geflanst, om de corrector in te stoppen.
Hier met jouw ecuyer erop :D :http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-DXUENOJO.jpg
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-VXYEHBYK.jpg
Omdat ik nog geen tweede rendiervel met corrector heb voor de andere paarden, moet ik het stellen met een grandeurpad met inlages in die inclusief het zadel was. De wol van de grandeur is nep, dus verhit sneller en het pad verschuift ook sneller
(glijdt altijd naar achteren bij alle paarden, ondanks dat ik hem vastmaak:http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-GTB3N7ZF.jpg),
Terwijl het rendiervel juist voor stabiliteit zorgt (corrector blijft mooi in midden liggen als een dakje op de schoft) en nog beter druk verdeelt.
De grandeur is wel mooi in vorm gemaakt van de rug maar er is er geen opening voorzien voor de ruggegraad. Die heb ik wel voorzien in het rendiervel.
Voor mij verdwijnt het grandeurpad in het niets bij de combinatie rendiervel .
Zoals HC zegt, niets boven puur natuur. Voor deze zomer maak ik een hard stuk leder, zo doen de gaucho's het ook, met een lap pure wolvilt onder (foto is van een pad zelfgemaakt door Max van de criolloranch): http://www.mijnalbum.be/Album=GROIVTTA

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:30

Ruga schreef:

Ik zoek nog een singel voor m'n dikste merrie, want de jouwe ligt schuin: http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-3KP7FBTJ.jpg, deze zal misschien beter liggen, komt deze van Len Brown?
De eigenaar van de criolloranch rijdt met katoenen singels. Op de site waar ik m'n McClellan boom besteld heb (haha, toevallig, een firma waar LB nog voor gewerkt heeft), staan er hele goedkope (slechts 9 dollar). Lijkt me ook licht en luchtig in de zomer:http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-KXDNETV7.jpg
Westernpads kun je ook onder een mcclellan gebruiken, op de site stond er ook eentje uit vilt met wol onder voor redelijke prijs (toch goedkoper dan die veel te dure grandeurs met nepwol):http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-VO76Z4KK.jpg
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 02-01-13 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt