Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:44

Avalanche schreef:
Super mooi. Let wel op dat ie niet strak voor je bovenbeen zit he, dan kan je nog wel bewegen in je zadel.

Beetje eiige foto maar goed gelukkig nog ruimte en moet nog afvallen

Afbeelding

Avalanche

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:09

Netjes hoor :)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:52

Laurahh schreef:
Ik heb net vandaag 3 singels van Kramer binnen gekregen, hier naast elkaar op de foto;

[ [url=m/vhOCjB.jpg]Afbeelding[/url] ]
*knip*

Ik heb ze nog niet gepast, ga ik morgen doen. Ik laat je weten hoe ze zitten, volgens mij zoeken wij hetzelfde dus hopelijk helpt het jou ook.

Bijgaand foto's van op de Haflinger. De eerste foto is deze singel:
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... ..70..S%3e

Afbeelding

Dan de goedkopere maansingel, https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... ..70..S%3e:

Afbeelding

Dan de Edix look-a-like, https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... ..70..S%3e:

Afbeelding

Afbeelding

De drukverdeling onder de buik was bij beide maansingels gelijkmatig (geen afstaande flap zoals de huidige Prolite heeft). Maar ik kijk zo scheef aan tegen de niet-horizontale gespen, wat mijn Prolite juist wel netjes horizontaal had:

Afbeelding

Ik ben het dus even kwijt.. wat denken jullie? Bij de Prolite gaan de singelstoten netjes recht naar beneden en daardoor liggen de gespen ook horizontaal. Bij de andere singels worden de singelstoten iets naar voren getrokken en liggen daarom de gespen scheef?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 20:41

Laurahh schreef:
Laurahh schreef:
Ik heb net vandaag 3 singels van Kramer binnen gekregen, hier naast elkaar op de foto;

*knip*

Ik heb ze nog niet gepast, ga ik morgen doen. Ik laat je weten hoe ze zitten, volgens mij zoeken wij hetzelfde dus hopelijk helpt het jou ook.

[ [url=m/MMGZUJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan de goedkopere maansingel, https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... ..70..S%3e:

[ [url=m/UKnVR8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan de Edix look-a-like, https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... ..70..S%3e:

[ [url=m/dVYLp0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IdM8kQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

De drukverdeling onder de buik was bij beide maansingels gelijkmatig (geen afstaande flap zoals de huidige Prolite heeft). Maar ik kijk zo scheef aan tegen de niet-horizontale gespen, wat mijn Prolite juist wel netjes horizontaal had:

[ [url=m/QZ2k4x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben het dus even kwijt.. wat denken jullie? Bij de Prolite gaan de singelstoten netjes recht naar beneden en daardoor liggen de gespen ook horizontaal. Bij de andere singels worden de singelstoten iets naar voren getrokken en liggen daarom de gespen scheef?

Dat had ik ook met mijn buikige haflinger. Ik snap het ook niet. Hoe vond je de kwaliteit van die duurste aanvoelen? Zit eraan te denken om die te kopen maar soms denk ik dat ik gewoon weer een simpele rechte neopreen singel weer koop maar dan is de juiste maat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:10

Maar prolite zegt zelf wel altijd dat de singel voor niet aan moet sluiten.
Hier word daar anders over gedacht.
Maar neem aan dat ze bij Fairfax ook niet zomaar wat zeggen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:18

Ik kijk nooit naar rechte gespen eigenlijk. Ik kijk naar ruimte bij de elleboog en ruimte achter het voorbeen en of hij op de buik mooi aansluit :)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:56

MarjanB schreef:
Nou mijn nieuwe merrie, horka 80cm en alles op laatste gaatje.. dus moet eigenlijk iets kortere hebben… want ik zit niet heel vast. Tips? Hij lijkt wel mooi te liggen :D

Moet nog ff zadelmaker vragen wat ik moet met de voorste singel want het kussen piept er nu onder uit
[ [url=m/xkG0H1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CHARuI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fqpz0s.jpg]Afbeelding[/url] ]
Na het rijden
[ [url=m/QhzzKz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/agTqfr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Marjan, is dit je uiteindelijke zadel? Of een demo? Het kan vertekenen op de foto’s maar het lijkt er op het zadel na het rijden een stuk naar voren is geschoven en op de schouder ligt. De schouder lijkt ook voor het rijden niet helemaal vrij te liggen?

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 23:00

Ik moet ook weer op zoek naar een maansingel (of banaansingel) voor mijn pony. Alleen zoek ik er 1 zonder bont haha. Ik heb er 1 met bont maar daar zweet hij enorm mee, dus ik gebruik nu mijn anatomische msfc singel weer op de warme dagen. Maar daar zit een lusje bij los dus ga toch maar wat anders zoeken. Die is ook niet geschikt voor zijn buikje :')

Ik vind het zo lastig want de ruimte tussen zadel en goed aangesingeld is zo kort bij hem. En ik heb niet eens extra lange zweetbladen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 23:08

Pallatin schreef:
Marjan, is dit je uiteindelijke zadel? Of een demo? Het kan vertekenen op de foto’s maar het lijkt er op het zadel na het rijden een stuk naar voren is geschoven en op de schouder ligt. De schouder lijkt ook voor het rijden niet helemaal vrij te liggen?

Ik vind de Edix ook niet zo mooi liggen, lijkt idd op de schouder te liggen. Nu heb ik zelf een hoop ellende gehad met mijn Edix zadel en kijk dan misschien wat kritischer, maar dat die kussens zo onder het zadel uitlopen zou ik ook niet mee akkoord gaan, eigenlijk.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 01:11

Avalanche schreef:
xSCWx schreef:
@Daphara, goed om te weten over die V gesp. Maar is dat dan ook niet door te trekken naar singles met elastiek? Die zitten natuurlijk ook iets lager aan de singel vast om ruimte voor het elastiek te creëren.

Singels* een single is iemand die geen partner heeft :)

Elastiek is er vaak ingestikt, en stiksels geven niet dezelfde druk als gespen.

Marjan! Hij ligt zeker mooi :) Je singel is wel niet bedoeld om je zadel vast te houden he, alleen voor stabiliteit. Je zadel moet zelf vast liggen :) Je kan er misschien gaatjes in de stoten bij maken?
Ik vind hem echt super, de hoogte ook.

Ik weet ook wel hoe je singel schrijft maar blijkbaar voelt mijn telefoon zich alleen of weet ‘ie niet veel van paarden waardoor hij het corrigeert ;)

Ik vind het Edix zadel ook niet zo netjes liggen, erg naar voren en ook een inchmaat (of 2) te klein voor de ruiter (vanwege de lengte van je been). Onwijs leuk paard trouwens.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:36

Ze gaf aan dat dit zo mag met de edix.. ik heb de voorste singelstoot ook niet vast zitten want daar was ze geen fan van. Zal edix zelf eens vragen. Dit is een 18 inch en is voor de lengte van m’n been echt niet te klein _O- ben zelf 168 maar heb dikke benen door lymfoedeem. Ben aan het afvallen en moet nodig weer naar de therapeut want ben al 3 jaar niet geweest en heb de boel een beetje verwaarloosd. Die worden echt weer dunner. Maar dat kussen vond ik ook gek en ook gelijk bericht over gestuurd naar de verkoper. Ze loopt er wel ruim onder

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:23

Ik probeerde er een vriendelijke draai aan te geven :D het heeft namelijk (ook) te maken met de lengte van je bovenbeen. En er moet een hand achter je kont passen en dat gaat zeker niet, het lijkt erop dat je daarom wat voorover wordt gedrukt.
Maar goed dat je je er zelf bewust van bent. Het is zeker het allerbelangrijkste dat het voor je paard goed zit. Een foto kan natuurlijk ook vertekenen.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 20-08-23 09:42, in het totaal 2 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:40

xSCWx schreef:
Ik probeerde er een vriendelijke draai aan te geven :D het heeft namelijk (ook) te maken met de lengte van je bovenbeen. Maar er moet een hand achter je kont passen en dat gaat zeker niet, het lijkt erop dat je daarom wat voorover wordt gedrukt.
Maar goed dat je je er zelf bewust van bent. Het is zeker het allerbelangrijkste dat het voor je paard goed zit.

Haha beter gewoon zeggen waar het op staat. Ik weet dat ik te vet ben en moet ergens beginnen. Door m’n afwijkingen aan m’n benen is paardrijden eigenlijk de enige sport die ik zonder pijn en verzuren kan doen. Ik ben niet te zwaar voor paard maar m’n lijf is onhandig in proportie… maar goed daar heb ik vertrouwen in dat dat zal verbeteren.

Maar goed die stomme singelstoot… morgen even proberen de boel anders te bevestigen. Zadel ligt verder als een huis. Maar ik ga geen 1.800 euro betalen voor een zadel waar ik twijfel over heb. Het is echt ellende die stomme zadels

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:45

MarjanB schreef:
xSCWx schreef:
Ik probeerde er een vriendelijke draai aan te geven :D het heeft namelijk (ook) te maken met de lengte van je bovenbeen. Maar er moet een hand achter je kont passen en dat gaat zeker niet, het lijkt erop dat je daarom wat voorover wordt gedrukt.
Maar goed dat je je er zelf bewust van bent. Het is zeker het allerbelangrijkste dat het voor je paard goed zit.

Haha beter gewoon zeggen waar het op staat. Ik weet dat ik te vet ben en moet ergens beginnen. Door m’n afwijkingen aan m’n benen is paardrijden eigenlijk de enige sport die ik zonder pijn en verzuren kan doen. Ik ben niet te zwaar voor paard maar m’n lijf is onhandig in proportie… maar goed daar heb ik vertrouwen in dat dat zal verbeteren.

Maar goed die stomme singelstoot… morgen even proberen de boel anders te bevestigen. Zadel ligt verder als een huis. Maar ik ga geen 1.800 euro betalen voor een zadel waar ik twijfel over heb. Het is echt ellende die stomme zadels

Eerlijk? Ik vind dat een zadel meteen goed moet liggen, zowel voor jou als je paard ook met je lijf nu (waar overigens niks mis mee is) Zadel is nu te klein voor je, waarom geen zadel waar je nu ook goed in zit? Zoals je zelf al zegt het is een hoop geld en dat moet het imo gewoon perfect zijn. En had deze zadelmaker geen andere modellen/merken? Want de voorste singelstoot niet (kunnen) gebruiken omdat dat de schouder zou blokkeren? Dan ligt het zadel niet goed op je paard en schuift de boel blijkbaar naar voren nu…dan ligt het dus niet als een huis… ;)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:43

Ik had met mijn Edix (tudor) juist het probleem dat 1 van die kussens (rechts) naar achter liep tijdens het rijden en ook het dekje aan die kant mee nam. Paard liep er top onder, maar heb ‘m uiteindelijk toch terug gedaan omdat ik ook veel twijfels had vanwege dat probleem.

Ik heb je aankoopfoto’s ook bekeken en vond je in dat zadel beter zitten, lag goed op het paard (op het oog in ieder geval) en dat je dat erbij kon kopen. Maar ligt me iets van bij dat dat klapperde? Zou mss eenvoudig op te lossen kunnen zijn door een kundige zadelmaker.
Of is dat zadel niet meer te koop?

Vind het wel een mega leuk paard trouwens! En vind dat vet zijn ook wel meevallen trouwens ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:19

Ohhh de dierenarts zei gelijk die is dik _O- heeft gewoon vet hobbels op dr kont en ribben niet te voelen. Heb eenzelfde zadel gepast maar die lag absoluut niet goed deze ligt verder gewoon goed. Heb edix zelf even bericht gestuurd om te vragen hoe en wat. Anders toch maar naar het gareel toe

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:36

MarjanB schreef:
Ohhh de dierenarts zei gelijk die is dik _O- heeft gewoon vet hobbels op dr kont en ribben niet te voelen. Heb eenzelfde zadel gepast maar die lag absoluut niet goed deze ligt verder gewoon goed. Heb edix zelf even bericht gestuurd om te vragen hoe en wat. Anders toch maar naar het gareel toe

Ik bedoelde jouw vet! :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:57

:') mijn ribben zijn nog wel te voelen maar heb ook vetbulten op m’n kont _O-

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:43

xSCWx schreef:
Ik probeerde er een vriendelijke draai aan te geven :D het heeft namelijk (ook) te maken met de lengte van je bovenbeen. En er moet een hand achter je kont passen en dat gaat zeker niet, het lijkt erop dat je daarom wat voorover wordt gedrukt.
Maar goed dat je je er zelf bewust van bent. Het is zeker het allerbelangrijkste dat het voor je paard goed zit. Een foto kan natuurlijk ook vertekenen.

Dat van die “hand achter je kont” is echt een Bokt dingetje en nergens op gebaseerd, het is een achterhaalde “feitje”, die al door meerdere wetenschappelijke studies is ontkracht.
Het klopt dat je niet op de lepel moet zitten, maar het is onzin dat je kont de lepel niet mag raken. Je moet in met je zwaartepunt het midden van je zadel zitten, jouw COG dus in het midden van het zadel en daardoor recht boven de COG van je paard is. Bij vrouwen ligt doorgaans hun COG net iets verder naar voren dan bij mannen, omdat wij doorgaans iets meer voorgevel en vet percentage hebben, optisch zal een vrouw dus eerder de lepel raken dan een man van hetzelfde gewicht en lengte.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:00

Laurahh schreef:
Laurahh schreef:

*knip*

Dat is toch de Blue Wave look alike, niet de Edix?

Ik vind de “Blue wave” nog het beste liggen, ik zou hem alleen 10 cm langer willen zien (waarschijnlijk dan wat extra gaatjes nodig in de singelstoten). Je zit met de bij geen van de singels met gespen waar je zelf de streep al had gezet in je eerste post en dat is imo toch wel de minimale hoogte waar je de gespen wilt hebben liggen. Omdat alle singels te kort nog zijn, vertekend het beeld.

Maar de Blue Wave look alike geeft de meeste potentie tot elleboogvrijheid (mits op goede lengte).

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:19

Daphara schreef:
Laurahh schreef:

Ik vind de “Blue wave” nog het beste liggen, ik zou hem alleen 10 cm langer willen zien (waarschijnlijk dan wat extra gaatjes nodig in de singelstoten). Je zit met de bij geen van de singels met gespen waar je zelf de streep al had gezet in je eerste post en dat is imo toch wel de minimale hoogte waar je de gespen wilt hebben liggen. Omdat alle singels te kort nog zijn, vertekend het beeld.

Maar de Blue Wave look alike geeft de meeste potentie tot elleboogvrijheid (mits op goede lengte).

Hmm omdat de blue wave recht lijkt en deze wel maanvorm, dacht ik dat hij meer op de Edix leek :')

Lengte vind ik een lastig stukje.. Ze is nu op haar dikste en gaat ieder moment weer in training na 4 maanden stilstaan. Ben bang dat ik met een langere dan straks niet meer wegkom met het zweetblad. Of ik zou 2 maten moeten kopen maar :$ :$

En wat betreft de scheve gespen, dat kan dus geen kwaad?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:59

Laurahh schreef:
Daphara schreef:

Hmm omdat de blue wave recht lijkt en deze wel maanvorm, dacht ik dat hij meer op de Edix leek :')

Lengte vind ik een lastig stukje.. Ze is nu op haar dikste en gaat ieder moment weer in training na 4 maanden stilstaan. Ben bang dat ik met een langere dan straks niet meer wegkom met het zweetblad. Of ik zou 2 maten moeten kopen maar :$ :$

En wat betreft de scheve gespen, dat kan dus geen kwaad?

Zo scheef lijken de gespen niet, maar wat vooral belangrijk is, is wat je voelt. Ga met een vlakke hand tussen de singel en het paard door, hoe is de druk langs de voorzijde en de achterzijde ten opzichte van elkaar? Dat moet gelijk zijn.
Til het voetje op en beweeg met gebogen knie het been naar achteren, bij welke singel hou je de meeste ruimte over?
Ik ben bang dat je bij alle singels de gesp nog zult raken in de oksel op deze lengte.

Wat je ook nog kunt proberen is de Rossner comfort, een asymmetrische singel met gespen op het uiteinde, die ook bij paarden met een buikje goed de afstand tussen singelgroeve en buik overbrugt. De prijs is ongeveer gelijk aan de “blue wave” look alike.
Als deze singels 70 cm zijn, dan zou ik die in een 75 adviseren. Je hebt best kans dat je dan wel en elleboogvrijheid en gelijke druk voor-achter krijgt.
De singel is wel een wat stugger leer, maar als de pasvorm goed is, dan maakt dat op zich niet uit.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:59

Zijn hier mensen die kunnen aangeven hoe goed het elastiek van de Rambo Micklem Ergonomische dressuursingel is. Ik vind het een mooie Singel om eens te proberen, maar zag er eentje op mp waarvan het net leek op de foto of het elastiek lubbert.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 16:07

Ik heb de look a like van de edix crescent singel van Kramer net via marktplaats gekocht voor een leuke prijs om te proberen. En als het niks is wordt die gewoon weer verkocht. Ben heel benieuwd. En als dit het niet is koop ik gewoon weer een rechte singel in de juiste maat.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 16:15

Vergis je er niet in dat die van Kramer een totaal andere singel met een totaal andere werking is dan de Edix. Die zijn echt niet met elkaar te vergelijken.