[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:49

De oude freeforms hebben helemaal geen kussens/panelen.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:12

Kwetal schreef:
Inderdaad liever niet de gesp bovenaan -

Ik ga dit ook eens proberen! Heb eigenlijk altijd gewoon de gesp bovenaan. Had totaal geen idee dat het boomloos beter is om dit onder aan te doen. Toch eens er mee aan de slag gaan!

Ik rijd nog steeds vrolijk rond op mijn ghost firenze :). Ik hoop dat er een special-editie knal groene Kifra-pad wordt gemaakt :) Ben namelijk met een schuin oog aan het kijken naar een tweede pad en vind kleurjtes (vooral knal) toch wel erg leuk.

Vandaag voor de 3x met zadel op mijn jonge merrie gereden, waarvan meteen de eerste keer buiten en de eerste drafjes. Ze maakt de meest idiote sprongen als ze een zadel op heeft en je staat er naast, maar ze is echt geweldig zodra je erop zit. Precies hetzelfde als we aan de hand lopen, lekker eigenwijs maar wel heel eerlijk :). Ik vind het heel fijn dat ik haar goed kan aanvoelen met de ghost, dat samen met de wrongen geeft me veel zekerheid - al heb ik het nog niet nodig gehad :)

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:32

Probleem wat gesp onderaan betreft. Heb korte benen en de steigbeugels staan vrijwel op het kortste gaatje. Als ik de gesp beneden doe heb ik enorm last van de, hoe noem je dat?, overschot van de riem. Die komt dan onder de steigbeugels en klappert bij het rijden.
Of doen jullie de gesp dan onderste boven?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:42

Ik rijd nog steeds vrolijk rond op mijn ghost firenze :). Ik hoop dat er een special-editie knal groene Kifra-pad wordt gemaakt :) Ben namelijk met een schuin oog aan het kijken naar een tweede pad en vind kleurjtes (vooral knal) toch wel erg leuk.

Op dit moment kan ik nog geen groene pads leveren, maar wie weet wat er aan komt in de toekomst :o

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:53

MaricoGraphy schreef:
Probleem wat gesp onderaan betreft. Heb korte benen en de steigbeugels staan vrijwel op het kortste gaatje. Als ik de gesp beneden doe heb ik enorm last van de, hoe noem je dat?, overschot van de riem. Die komt dan onder de steigbeugels en klappert bij het rijden.

Ik doe de gesp inderdaad onderste boven en haal de riem nog een keer door de onderkant van de gesp heen. Zoals hier:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LSYGSUKA.jpg
Bij mij zit de gesp alleen aan de andere kant van de beugel. :P

darkadia

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:26

@MaricoGraphy Welke lengte beugelriemen heb je? Als je niet zo lange benen hebt, misschien dat een kortere beugelriem kan helpen :) Dan heb je namelijk ook minder overschot.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:45

MaricoGraphy schreef:

Afknippen en/of een hoesje kopen
http://www.harryshorse.com/cloud/xlenz/ ... width=1000

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:45

Jullie kletsen wat af hier zeg! Ik ben momenteel druk aan het klussen in ons nieuwe huis dus even een beetje in de meelees-modus..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 23:03

Kitty_ schreef:
Op dit moment kan ik nog geen groene pads leveren, maar wie weet wat er aan komt in de toekomst :o

Ha, ik hou me ook aanbevolen voor een licht/fel/appeltjes groene! Of mint, of turqoise... :D

Heb vandaag thuis even de pad (cadeau voor zusje) kunnen bekijken en ben heel blij met de kwaliteit!
Memoryfoam er in is vrij dun maar voelt wel erg prettig aan. Kan me voorstellen dat het onder VPS of zelfs een wat ruim boomzadel prima is, maar ik stop er straks toch echt de HD in.
(voor onder oud Randolls'je)

Helaas kan ik nog niet naar de paardjes en is mijn zusje nu ook ziek -O- Testritje en foto's moeten nog wachten dus.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:13

ik lees al een tijdje dit interessante topic door.
ik heb een ijslander met een rechte korte rug(zadel van 42 cm of korter zou ideaal zijn)en eigenlijk zijn we met bomen wel uitgepast.Dus denk ik nu aan flexibel (trekker ,hidalgo,ghost ??)

nu zie ik hier soms foto "s voorbij komen waarvan ik zelfs denk oei die is kritisch lang .
Of is dat bij boomloos heel anders?

Is er een drukmeting bekend van bv de ghost zadels ?

ik hoor graag jullie ervaringen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:46

lukka63 schreef:
ik lees al een tijdje dit interessante topic door.
ik heb een ijslander met een rechte korte rug(zadel van 42 cm of korter zou ideaal zijn)en eigenlijk zijn we met bomen wel uitgepast.Dus denk ik nu aan flexibel (trekker ,hidalgo,ghost ??)

nu zie ik hier soms foto "s voorbij komen waarvan ik zelfs denk oei die is kritisch lang .
Of is dat bij boomloos heel anders?

Is er een drukmeting bekend van bv de ghost zadels ?

ik hoor graag jullie ervaringen

Heel verstandig +:)+ IJslanders zijn een vak apart, met hun korte ruggen en bijzondere gangen, waardoor ze veel schoudervrijheid nodig hebben.

Inderdaad is het bij boomloos anders, boomloze zadels drukken niet/minder op de plek waar de ruiter niet zit en het beweegt mee. Dus iets te lang is bij een deel van de boomloze zadels niet problematisch.

Een paar klanten hebben op eigen gelegenheid de Ghost getest met een Carola of Port Lewis Impression Pad. Het is uiteraard altijd mede afhankelijk van de ruiter, het paard, de manier van rijden en welke pad er gebruikt wordt, maar er zijn geen vreselijke drukplekken gevonden. Maat ja - die mensen hebben dat niet online gezet, dus ik ben ook niet vrij om dat te delen Y;(

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:47

Lukka61, Leuk een IJsje :) Maar lastig he die ruggetjes van ze.... -O-

Zelf heb ik een Ghost Quilty Piccolo. Deze gebruik ik voornamelijk voor mijn paso kruizing merrie maar we gebruiken hem ook wel op onze IJslander. Qua lengte kan het nog precies. Het is een heel fijn zadel die de druk ook super verdeeld. Zowel voor paard als ruiter is het een fijn zadel. Hij zit ontzettend vrij. Mocht je meer van een zadel houden met een kuipje dan zou je ook een Startrekk Comfort shorty kunnen overwegen. Deze gebruiken wij op dit moment het meeste op onze IJslander. Foto's heb ik zo niet 1, 2, 3 paraat. Dit is ook een erg fijn zadel welke met de kussens helemaal goed af te stellen is. Wel heb je hier kleine billetjes voor nodig. Ik pas er met mijn broekmaat 38 nog precies in maar zit er zelf niet heel lekker in bij langere ritten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:58

hinkewal schreef:
Lukka61, Leuk een IJsje :) Maar lastig he die ruggetjes van ze.... -O-

Zelf heb ik een Ghost Quilty Piccolo. Deze gebruik ik voornamelijk voor mijn paso kruizing merrie maar we gebruiken hem ook wel op onze IJslander. Qua lengte kan het nog precies. Het is een heel fijn zadel die de druk ook super verdeeld. Zowel voor paard als ruiter is het een fijn zadel. Hij zit ontzettend vrij.

_/-\o_ :o :D

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:23

ik heb een hollandse maat 40 dus niks piccolo aan vrees ik :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:30

zit die maat 40 in je achterwerk en dijen of elders? :+

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:39

redelijk verdeeld maar wel echt mt 40 kont ;) ,bij 167 lang.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:49

Hoelang de steigbeugels riemen zijn weet ik niet. Maar nu staan ze het kortst en is licht rijden in draf zelfs wat lastig. Dat wad zonder de ghost pad maar met een pad die ik van pmarena heb gekocht geloof ik. Met heavy dutty inlages.
Met de ghost pas kan licht rijden dan weer wel iets beter. Wat vreemd is maar misschien omdat het pad zo dik is?

Ik heb broekmaat 38 en soms 36 of 40 ligt echt aan de fabrikant vermoed ik. Zelf heb ik wel mooi verdeeld over kont en dijen.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:06

Lukka63: Ik heb ook maat 38/40 (beetje merk-afhankelijk) en pas prima in een piccolo, zit dan wel gesloten maar dat vind ik juist lekker. In de standaard maat Ghost heb ik nog aardig wat ruimte over achter mijn billen en heb ik dus geen steun aan de cantle, wat sommige mensen juist weer prettiger vinden maar ik dus niet. Ik ben ook maar 1.60 dus korte pootjes, dat scheelt/zegt ook een hoop :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:10

Ik schuif in mijn ghost ook naar achter als ik mijn houding even vergeet en dus mijn evenwicht verlies. Nu let ik meer op mijn houding en blijf ik mooi vooraan zitten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:15

lukka63 schreef:
redelijk verdeeld maar wel echt mt 40 kont ;) ,bij 167 lang.

Anders een testzadel lenen in die maat bij BuitenZinnig, of Teteltee langs laten komen?
Ik heb geen flauw idee waarom een pad iets uitmaakt qua licht-rijden MaricoG ? Maar iets kortere beugelriemen lijkt me wel handig?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:27

Ik kan me voorstellen dat met een dikkere/stuggere pad je iets minder de bewegingen van je paard voelt, en daardoor misschien iets stabieler zit/kunt lichtrijden. IK merk ook verschil met mijn Barefoot eerst op een Lakota pad en nu op een Kifra pad, die gewoon flexibeler is.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:45

darkadia schreef:
Ik kan me voorstellen dat met een dikkere/stuggere pad je iets minder de bewegingen van je paard voelt, en daardoor misschien iets stabieler zit/kunt lichtrijden. IK merk ook verschil met mijn Barefoot eerst op een Lakota pad en nu op een Kifra pad, die gewoon flexibeler is.

:):) +:)+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:46

Zou dat echt kunnen door de dikke pad? Leek namelijk met de dunnere pad wel mijn balans beter te vinden bij het doorzitten.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:45

Het verschil met een andere pad kan echt wel heel groot zijn! Hier zit mijn ghost met een grandeurpad ook anders dan met de Ghost pad.

Lukka, ik heb een fjord en een hafje met allebei behoorlijk korte ruggetjes en rijd nu met een ghost en een BF arizona.
Beide pony's hebben schouders die écht de ruimte nodig hebben, en dat krijgen ze echt prachtig met een ghost. Superpluspunt, want in een boomzadel is eenzelfde hoeveelheid schoudervrij haast niet te vinden.
Ik zit met mijn maat 38 en vrij korte benen heel fijn in de piccolo. De standaard versie was echt véél te ruim voor me. De piccolo is precies goed.

Wente en onze Ghost Roma Piccolo in actie op de heide vandaag :)

Afbeelding

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:50

Gedver Raya, wat een lelijke foto :+ Het is dat ik er al 6 van je op de site heb staan, maar anders??? Misschien op Facebook???