Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:16

Maar om toch evcen te helpen:
Huertecilla schreef:
Solis schreef:
Voor de goede orde, HC je noemt ´a-la-brida´ en ´a-la-jinette´, ik begrijp dat je hiermee de stijl die deze iberische zadels mogelijk maken dan bedoelt? Of heb ik de precieze betekenis van deze termen gemist..

Het zijn twee termen waarmee al bijna duizend jaar het onderscheid tussen de twee uiterste, tegengestelde, stijlen van paardrijden worden aangeduid. Over de herkomst van de termen is geen uitsluitsel.
Je kan ze zien als de rijstijl-equivalenten van verzamelen versus uitstrekken; tegengesteld.
Een goed begrip van deze twee uitersten helpt om begrip te ontwikkelen van integraal coherent paardrijden.

´A-la-brida´ (ook wel ´bravante´ en dát komt van ´brava´ = dapper, vechten = strijdstijl) is de term voor het ruiterzaartepunt achter het zwaartepunt van het paard, doozittend met gestrekte benen en indrecte eugelvoering.
Dit is zoals men in west europa reed sinds het boomzadel met pommel en cantle daar in gebruik kwam, zoals de ridders in blik reden en zoals de edelen tot de Franse Revolutie streden.

´A-la-jineta´ is de term voor het zwaartepunt van de ruiter voor dat van het paard, met gebogen benen op de beugels gewicht verdelend aan de teugel aan het bit.
Deze stijl ontwikkelt zich in het nabije oosten en komt met de islam over N-Afrika naar Spanje. De rijstijl van de arabische stammen is regelrecht vergelijkbaar met die van de Napoleontische cavalerie.
(Let op: voor de arabisering van NW Afrika reed men daar ´a-la-brida´ en in andalusië zijn tijdens de islamistische periode beíde stijlen bij verschillende eenheden in zwang).

Het verschil in stijl en het effect op wat wel/niet kan was nergens zo helder als tijdens de reconquista van Spanje.
Er is geen beter, alleen een beter/minder geschikt voor specifieke gebruiksdoelen.
Koning Duarte gaat er in zijn boek; ´Bem Cavalgar em Toda Silla´= ´Goed Paardrijden in Alle Stijlen´ uit 1438 vrij uitgebreid op in.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:18

En
Huertecilla schreef:
abeltje_xx schreef:
op het andere topic, paardrijden in stijl, kwam deze link voorbij. ik viel stijl achterover van die zadels. kwijhijl! vooral die creme jeane d'arc is prachtig!

Er staat bij dat deze zadels geschikt zijn voor elke stijl en dat is incorrect.
Ik ken de geometrie van deze zadels niet.
De basis is een flexible boom en dat sluit al een aantal zaken uit.
Ook de vorm van zit, pommel en cantle leggen al duidelijk een aantal randen om wat wel en niet kan.
Hópelijk sluit de geometrie aan bij de vorm en dan is veel ´a-la-brida´ mogelijk doch niets ´a-la-jinette´. Legt de geometrie het ruiterzwaartepunt naar voren zoals bij ´engels´ dan presenteert het een tegenstrijdigheid.

Het is bij veel moderne zadels problematisch dat de makers niet helder de functionele eisen en consequenties begrijpen. Gaston Mercier is een helaas zeldzame positieve uitzondering. Die weten waaróm ze maken wat ze maken.
Heel helder is het probleem geïllustreerd bij ´stock-zadels´.
Ooit waren dat zadesl gebaseerd op 19de eeuwse cavallerie-zadels met toevoeging van poolies, steunen. Dit zadel werd doorzittend gereden en de steunen maakten steil afdalend behoud van de correct zit dus contact met het paard mogelijk.
Tegenwoordig is het leeuwendeel van de buiten australië gemaakte zadels afkomstig van zadelmakers die werken met een ´engels´ veerboom en bijbehorende geometrie. Zij voegen stijl en dijsteunen toe aan een engels zadel. Je krijgt dan een zeer ongelukkige combinatie waar geen ruiter iets fatsoenlijks mee kan aanvangen.

Het is voor een goed begrip essentieel dat de ruiter op het netvlies heeft dat ´engels´ een zadel is wat gericht is op voorwaards rijden. Op jachtrijden, op military en dat klassiek dressuur een zijtak daarvan is op dezelfde basis, met een voorwaardse zit!
De boom van dit zadel is een verboom welke door de zadelmaker van caprilli is bedacht voor dienst ´verlichte´ zit. Het is een boom het meest gericht op springen, op een plaats vrij ver voor op de rug van het paard.
De geometrie van het zadel, de relatieve positie van het hart van stijgbeugel-ophanging en -zit plaatsen het zwaartepunt van de ruiter vóór dat van het paard.
De uiterlijke vormgeving van het zadel is niet wat een zadel ´engels´ maakt; het is de functionaliteit, de rijstijl waar het de interface tussen ruiter en paard voor is.

Aan het tegenovergestelde einde van het spectrum liggen de ´iberische´ zadels welke door boom, zit en geometrie achter het zwaartepunt doorzitten faciliteren.

Daartussen ligt een wereld van manieren van rijden en dus interfaces daarvoor.
De problemen ontstaan wanneer de maker van de interface de verschillende functies tegenstrijdig door elkaar gooit. Een ruiter die het niet goed op het netvlies heeft wordt dan ongelukkig zonder te weten waarom, dus - wat eraan te doen en dus met een ongelukkig paard.

quibje

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:49

wauw, alvast enorm bedankt dat je dit hebt opgezocht voor me
ik ga idd toch alle pagina's proberen te lezen :D

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:42

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:49

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:48

ok, dus dit filmpje is gemaakt tijdens het testen van een zadel met leren boom
nu kreeg ik op een ander forum te horen dat ik wel erg in stoelzit zit op dit zadel, maar is dat niet een beetje inherent aan dit soort zadels, of zit ik er echt niet goed op?
http://www.youtube.com/watch?v=2cEgfEtB ... e=youtu.be

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:57

Quibje, ik zie vooral een paard dat niet voorwaards is/kan zijn...

Daarnaast zou een niet-engels zadel (ook zo'n boomlooze-lookalike) iemand JUIST NIET in stoelzit moeten laten zitten (al hangt dat voor een groot deel ook van ruiter en breedte paard af...) en zou men daarin juist niet lichtrijden... Maar dat had je inmiddels vast al bijgelezen in het topic...

Niet om l*llig te doen hoor, maar kunnen we het misschien on-topic houden? Beetje inhoud weer?
Dus over niet-engelse zadels? En niet over filmpjes, dekjes ect?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:06

oeps..sorry
zal dit topic niet meer vervuilen

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:23

Was een algemene opmerking om weer on-topic te gaan hoor, niet alleen aan jou gericht ;)

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:52

:) gelukkig
zal mijn volgende post meer topic gerelateerd doen

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:07

Ik heb een grullo Berberhengstje gekocht, als gezelschap voor mijn hele lieve Lusitanomerrie die niet zo aanvaard wordt door de groep en zich beetje eenzaam voelt. Mijn bedoeling was om deze twee binnen enkele jaren te kruisen, met als doel een type veulen terug te fokken zoals het korte, wendbare Middeleeuwse paardje, Le Genet de l'Espagne (petit cheval robuste de l'espagne au moyen âge). Klein, compact en wendbaar paardje met aangename gangen die aan de basis ligt van de Lusitano's, Andalusiers en de friezen.
Nu las ik tot m'n grote verbazing bij het zoeken naar meer info over le Genet, die z'n naam ontleent aan een Berberse volksstam Zeneta die gereputeerd was voor z'n cavalerie, die reed met verkorte stijgbeugels.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Genet_d%27Espagne_%28cheval%29
Vond ik een zeer interessant artikel en wou dit hier even delen.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 02-12-12 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:21

Cambiar wat leuk, je hebt hem dus gekocht? Vermoedde al zoiets gezien je fb foto :D over de Zeneten is ook hier al vaker wat voorbij gekomen geloof ik :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:24

Ah ja :o , Hélène zat in de puree en drong wat aan en ik was wel verliefd op de kleine jongen, denk dat mijn Una in de wolken zal zijn dat ze een vriendje zal hebben... :D
Ik zoek even op van de Zeneten, razend interessant vind ik het!

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:38

Hoi (Quibje),

De Spaanse (niet Engelse modellen dan) en barokke zadels zijn net als bijv. westernzadels in principe niet gemaakt om mee licht te rijden, maar om door te zitten. Lichtrijden is immers echt Engels. De stijgbeugelophanging zit ook vaak (niet altijd) verder naar voren, waardoor je vaak automatisch meer in een stoeltjeszit zit. Ik heb bijv. de Epona van Bent Branderup gehad, heerlijk zadel, maar vond hem niet fijn met lichtrijden vanwege de stijgbeugelophanging helemaal voren. Dat heb ik bij de Amazonas zadels uit Denemarken, ook geheel niet-Engels, dus niet. En Bentaiga heeft bijv. ook een aantal niet-typische-Engelse zadels, waar je goed op kunt lichtrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:01

Ik kon ook goed lichtrijden op mijn deuber, maar ook erg fijn doorzitten...

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 01:06

Ja, Amazonas werd door Deuber gemaakt, zelfde opbouw en ophanging, gaat ook goed daarmee.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:36

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 23:36

Ja heerlijke blog is dat, lees ik ook op mee :-)

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:30

Is er iemand hier bekent met stockzadels? Ik heb via een bokker een stockzadel gekocht met knop richting western, er zit een label op met merk Genuine Stock Saddle. Kent iemand hier dat merk? Via een buitenlands forum kwam ik op de site van Australian Stock Saddle, iemand daar kon zien dat GSS een trade mark daarvan is/was. Zoek zelf nog steeds naar die info maar helaas nog niks..

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:07

Ik ben bang dat dat erg weinig zegt, dat staat ook wel in de Zadelmarkt zadels.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:19

Ik had daar ook al gezocht, maar dat type zadel staat er niet tussen. Of hij is al een tijdje bij hun uit de markt, dat kan wel natuurlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:21

Moragh schreef:
quibje schreef:
nog een vraagje, ben nieuw in de wereld van niet engelse zadels en heb al geprobeerd het topic wat door te lezen, maar zijn toch wel veel pagina's :D

vraagt het een andere manier van rijden als je bv met een spaans of portugees zadel rijdt?
ivm de andere zit die je hebt, ga je dan bv ook minder lichtrijden of maakt dat geen verschil
bedankt aan degene die gaat antwoorden ;)

Lees toch het topic even door...

_/-\o_

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:35

:') erg constructieve bijdrage aan het topic, een loos poppetje plaatsen bij een quote van een maand oud...
Maakt het topic des te interessanter en waardevoller voor de meelezers.

Over dat stockzadel, er loopt ergens een topic over dat type zadels. Misschien kunnen ze je daar gerichter helpen?

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:39

Oh goede tip, zal even zoeken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 13:29