Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:57

Zijn er hier ook mensen met de multi bridle?
Ik wil er voor mijn pony 1 aanschaffen, maar twijfel heel erg in de maat (pony/cob). Is er iemand met 1 van deze maten en voor mij de bakstukken en de neusriem kan opmeten op het langst en kortst? Zodat ik een beter beeld bij heb, welke maat ik moet hebben.

Bedankt!!

koetjeboe

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:05

Wat heb je voor paard. Welke maat heeft hij normaal

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:10

Ik heb een kruising welsh van 1.40. Momenteel werk ik met een academische kaptoom die heel ruim verstelbaar is van een hele kleine cob, naar een vrij ruime full.
En daaroverheen een stel bakstukken met een bit eraan, dat is van een ijslanderhoofdstel. Om eerlijk te zijn weet ik niet precies wat voor maat dit is.

Omdat deze pony vreselijk gevoelig is wil ik een kaptoom zonder ijzer in de neusriem en dit hoofdstel lijkt me ideaal omdat het ook direct te combineren is met een bit, zonde extra dingen om te moeten.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:16

Even een vraagje, Hoe valt de extra FUll. We hadden de full geprobeerd en daar kregen we de keelriem en de neusriem niet van dicht, terwijl het paard geen groot hoofd heeft. Past een normale full met gemak.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:28

Ik heb een normale full op een haflinger die normaal precies tussen cob en full in zit. De keelriem was te klein en hiervoor heb ik door de zadelmaker een langere keelriem erop laten zetten.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:41

Ijssnuiver ik denk dat jr maat pony moet hebben. Ik hen maat cob. En ik wil hem best nametem.
Maar bij mijn draver van 1.56 zit hij al vrij klein.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:00

koetjeboe schreef:
Ijssnuiver ik denk dat jr maat pony moet hebben. Ik hen maat cob. En ik wil hem best nametem.
Maar bij mijn draver van 1.56 zit hij al vrij klein.

Dankjewel!
Als je 'm wil nameten heel graag!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:31

Gisteren het hoofdstel gepast bij mijn dame. Op zich past het goed, ik vind alleen de keelriem wat strak, ik hoop dat het leer wat oprekt naarmate het gebruikt wordt.

Ik heb er ook meteen meegereden, ze moest even wennen maar later liet ze zich goed bewerken. Dus mijn eerste ervaring is goed, naarmate ik er vaker mee gereden heb, hoop ik nog net zo positief te zijn als nu.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:26

Dat is goed om te horen! Het leer rekt nog wel uit, ik had hem eerst op gaatje 2 nu op 4.
Die van mij loopt er ook nog steeds fijn op.
Goed te controleren en bewerken.
Ik had haar gisteren met longeren een normaal hoofdstel omgedaan. Ze deed haar hoofd mega hoog met vast maken van de neusriem. En tegen stribbelen, ze heeft liever de micklem!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:00

Ik ben blij ,dat ik niet de enigste ben ,die de Micklem full klein vind uitvallen. Ik heb de full combi voor een draver van 1.68m. En het kan maar net. Eerst kon de neusriem bijna niet dicht. Het leer rekt gelukkig wel,maar het kan allemaal maar net.
Voor mijn grote KWPNner hoef ik er niet aan te beginnen. Zelfs de Full extra zal te klein zijn. Balen. Want de draver loopt er goed op. Op een gewoon hoofdstel was er altijd spanning.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:18

Weer een update: ik rij weer gewoon met mijn oude vertrouwde hoofdstel met lage neusriem, hier loopt mijn paard toch fijner mee. Dus helaas voor mijn merrie is het toch geen succes. Ik vond ze er erg stug op worden en dat is ze normaal helemaal niet. Dus weer het oude hoofdstel aan en meteen weer heerlijk los. Dus ik denk dat ik het hoofdstel maar weer probeer te verkopen. Misschien dat ik het eerst nog even probeer bij mijn andere paard, maar ik vrees dat zij het niet gaat passen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:53

Jammer dat ze het niet prettig vind. Mijn paard houdt ook van alles losjes.. dat houdt in dat het bit wat lager hangt, maar sperriem zo los mogelijk.. Hij heeft liever geen sperriem, maar dat is met dit hoofdstel onmogelijk.
Denk overigens dat je hem wel makkelijk kwijt raakt!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:16

Goedemiddag,

Ik heb sinds gisteren ook een multi bridle, ben er bitloos een rondje mee naar buiten geweest, dat beviel erg goed, dus hopen dat de rest net zo positief gaat zijn! Ik betwijfel alleen of hij zo goed zit, of dat ik de bakstukken beter een gaatje langer kan doen?

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 2580_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 8534_n.jpg

Zoals jullie zien heb ik niet de originele frontriem, deze is wat ruimer. De keel- en neusriem zitten op het laatste en een na laatste gaat, maar ik heb het idee dat dat perfect is :)

Cambiar schreef:

Dat ziet er interessant uit, ga ik zeker eens doorlezen!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:24

Ik zou even voelen hoeveel ruimte je nog hebt bij het 'neusbotje'. Voel je die inhammen al (grenst de neusriem daar) of heb je nog wat ruimte. Als je nog ruimte hebt, kan die 1 lager, maar dan ook weer kijken hoe het zit t.o.v. de jukbeenderen, want het lijkt alsof je eigenlijk maar een half gaatje langer moet..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:29

Kan het kwaad als hij bij de junkbeenderen iets te laag zit? Uiteraard mits ik genoeg ruimte heb bij het neusbot. Volgens mij kan hij daar namelijk nog wel een gaatje lager, ik had hem gisteren iets hoog ingesteld daar mij is geleerd dat hoe hoger de neuriem, hoe minder hard hij inwerkt, mijn merrie is erg braaf en lief, dus ben ik ook graag lief voor haar.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:43

Ik heb gisteren voor het eerst de micklem bitloos getest! Had de teugels aan de zijkant vast gemaakt van het hoofdstel. Beviel goed, sturen ging gelijk echt al pérfect, maar we hobbelden wel vaker aan een halstertje & zonder zadel dus dat kende ze al wel. Verder nog even wennen, maar tot nu toe erg tevreden. Dus nu wil ik de andere optomingen ook nog eens testen natuurlijk..

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:39

Ik denk dat je zonder bit ,het hoofdstel beter passend krijgt. Ik heb er wel een bit in, en dan zit het krap hoor.En dat is op het hoofd van een draver.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 08:35

Wat gek dat ik zoveel hoor over die krappe hoofdstellen. Ik heb mijne nu 1,5 jaar en ik zit op het tweede gaatje (maar kan op 3) van de neusriem en makkelijk 3 gaten op de kaakriem.. Ik las hier ook wel dat de kopstukken verkeerd om werden geleverd (pijltje verkeerde kant op). Wel slordige dingen voor zo'n duur hoofdstel.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:31

HijadelaLuna, een gaatje lager kan denk nog wel.

Hier overigens niet echt een krap hoofdstel in de ponymaat. Die past goed bij mijn Welsh Cobs. Voor mijn ruin zou een cobmaat ook kunnen denk ik. Maar zolang dit past houd ik het maar hierop. Zowel met bit als zonder bit past die goed. Alleen nu met het vele haar is de kaakriem lastiger.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:14

Ik heb inmiddels ervaring met 4 Micklems (Multi & Competition) op 2 verschillende KWPN paarden.
De kaakriem vind ik wel aan de krappe kant, maar verder vallen ze m.i. niet smaller dan andere hoofdstellen.
Er zit wel een klein verschil tussen de Multi en de Competion qua maten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:22

Ik heb een Tinker met normaal bakstukken maat cob en neusriem maat full, dus ik ben blij dat deze past, al is het op het loste gaatje.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:25

Myca schreef:
Ik heb inmiddels ervaring met 4 Micklems (Multi & Competition) op 2 verschillende KWPN paarden.
De kaakriem vind ik wel aan de krappe kant, maar verder vallen ze m.i. niet smaller dan andere hoofdstellen.
Er zit wel een klein verschil tussen de Multi en de Competion qua maten.

Ik moest weer even checken waar het verschil zit:
De keelriem van de Multi is langer dan die van de Competion (bij mijn hoofdstellen, beide maat Full Horse).

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:29

Als mijn paard het hoofdstel fijn had gevonden, dan had ik het keelriempje laten vervangen door de zadelmaker door een iets langer riempje. Op zich is dat niet zo heel veel werk. Het ging nu maar net, nu heeft mijn paard ook wel een grove kaak. Bij een fijner paardje is het waarschijnlijk lang genoeg.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:31

Vandaar, ik heb idd de Multi :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:14

De competition nog korter? *grmmm* Ik heb op de multi al een langere laten zetten en ik wilde in de toekomst ook een competition aanschaffen.