Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 20:56

Pallatin schreef:
Bedankt voor je reactie Nielojram! M’n paard heeft idd een heel lastig model :D Daar zeg je niks geks mee. Het is een Gelderse, dus idd rug en kruis als een strijkplank, lange en hoge schoft en breeeeed paard. Het zoeken naar een passend zadel was een ramp. Andere foto zelfde zadel, denk dat de foto uit m’n eerdere post iets vertekend want hier ligt ie niet achterover
[ [url=m/EaNaHY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Met dit zadel is juist zijn bovenlijn/ schoft veel beter geworden want eerst trok alles naar rechts en dat is nu veel minder. [ [url=m/9pn8eu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op de foto met nieuwe singel staat ie idd ook wat raar ja, maar het is goed om kritisch te blijven kijken naar je paard en tuig. Ik zal morgen na het rijden weer even een foto maken als hij vierkant staat. Maar goed, ik dwaal helemaal af, ik ben iig blij met de kortere singel

Op deze foto ligt 'ie keurig :)
Schutte zadel, toch? Dan ben je in goede handen, mits jezelf op tijd aangeeft hoe&wat, dat vooropgesteld :o

xxxmh

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:01

Ik denk dat ik die kerbl singels allemaal maar ga terug sturen nav jullie adviezen en meningen. Dan meer eens kijken wat voor singel dan geschikt is. Lastig allemaal

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:24

Nielojram schreef:
Pallatin schreef:
Bedankt voor je reactie Nielojram! M’n paard heeft idd een heel lastig model :D Daar zeg je niks geks mee. Het is een Gelderse, dus idd rug en kruis als een strijkplank, lange en hoge schoft en breeeeed paard. Het zoeken naar een passend zadel was een ramp. Andere foto zelfde zadel, denk dat de foto uit m’n eerdere post iets vertekend want hier ligt ie niet achterover
[ [url=m/EaNaHY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Met dit zadel is juist zijn bovenlijn/ schoft veel beter geworden want eerst trok alles naar rechts en dat is nu veel minder. [ [url=m/9pn8eu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op de foto met nieuwe singel staat ie idd ook wat raar ja, maar het is goed om kritisch te blijven kijken naar je paard en tuig. Ik zal morgen na het rijden weer even een foto maken als hij vierkant staat. Maar goed, ik dwaal helemaal af, ik ben iig blij met de kortere singel

Op deze foto ligt 'ie keurig :)
Schutte zadel, toch? Dan ben je in goede handen, mits jezelf op tijd aangeeft hoe&wat, dat vooropgesteld :o

Is idd een Schutte zadel, wat grappig dat je dat zo ziet. Door het gedoe met het zadel wat ik hiervoor had (dat lag perfect op m’n paard maar daar reed ik me telkens stuk mee) ben ik een pietlut geworden qua tuig. Ik heb een hele fijne zadelmevrouw die nu elk half jaar komt maar die ik moet bellen bij vermoedens van scheef, schuif en andere toestanden, dan komt ze direct. En ik heb een heel kritische lesjuf :') die het direct zegt als iets aan tuig, hoefstand, voer dekens en weet ik niet wat haar niet bevalt :+ Soms vervelend maar altijd met oog voor het paard

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:25

Zo'n type paard heb ik ook, palatin. Is idd niet makkelijk, de mijne heeft ook nog flinke schouders waar ze gevoelig op reageert (logisch natuurlijk maar als ik de gemiddelde paarden zie lopen die makkelijker met druk ertegen en zij echt niet) en de singelplek zit niet onder de stoten van zichzelf.

Hier wordt het langzaam beter, maar het is nogal een zoektocht geweest. Ook omdat ik een enorme zeikerd ben qua zadel ivm kapot lijf :') heupen die luxeren en ik er letterlijk afgetild moet worden in rolstoel haha. Ik heb zadelmaker echt gek gemaakt en nu alsnog komt hij 3 tot 4 keer per jaar langs, dan voel ik weer wat. Als ik te lang wacht kom ik weer met extra pijn eraf :')

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:06

Even snel op Bokt spieken en ik zie dat het topic lekker doorgelopen is tijdens mijn afwezigheid! Als ik zo alles bij lees dan ben ik zo onwijs trots op hoe ver we in dit topic al gekomen zijn met het adviseren van maten en modellen singels aan elkaar. Zoveel eigenaren en paarden zullen hier al goed mee geholpen zijn.

Ik ben knetter druk in huis met de verbouwing, moeder kreeg een spannend medisch incident en zakelijk ook een lekkere stress periode, maar mijn PM staat altijd open, al kan het soms een dag of zo duren voordat ik reageer.

@Nielojram misschien is het leuk als jij ook eens een VN artikel schrijft over "past mijn zadel wel"?
Je tips en adviezen zijn heel erg nuttig in dit topic en ik denk dat het best eens handig kan zijn om mensen te leren hoe ze naar de ligging van hun zadel kunnen kijken om in ieder geval een inschatting te kunnen maken of het nog past of niet.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:40

Heb nu 2 keer gereden met de singel van kerbl. Merk wel dat ik het lastig vind met hoe strak die moet omdat er elastiek in zit. Denk dat ik toch die van Kramer ook bestel en kijken of ik dat toch fijner vindt zonder elastiek. Gelukkig zijn beide singels niet zo duur om uit te proberen.

Dit is ook een maan singel toch?

https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... zetstukken

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:45

xxxmh schreef:
Heb nu 2 keer gereden met de singel van kerbl. Merk wel dat ik het lastig vind met hoe strak die moet omdat er elastiek in zit. Denk dat ik toch die van Kramer ook bestel en kijken of ik dat toch fijner vindt zonder elastiek. Gelukkig zijn beide singels niet zo duur om uit te proberen.

Toevallig heb ik beide singels die je noemt, de kramer is maar heel minimaal crescent helaas(of eigenlijk gewoon niet, wel anatomisch).
M'n kerbl is versleten maar paardlief wil dus alleen elastiek, de kramer gaat eruit (60cm)
En nog een covalliero (65cm) met nepbont, wel met elastiek maar heel stevig, deze is te breed en komt daardoor alsnog in de oksels helaas.

Afbeelding
Bovenste de kramer

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:51

different1 schreef:
xxxmh schreef:

Toevallig heb ik beide singels die je noemt, de kramer is maar heel minimaal crescent helaas(of eigenlijk gewoon niet, wel anatomisch).
M'n kerbl is versleten maar paardlief wil dus alleen elastiek, de kramer gaat eruit (60cm)
En nog een covalliero (65cm) met nepbont, wel met elastiek maar heel stevig, deze is te breed en komt daardoor alsnog in de oksels helaas.

[ [url=m/KAQZRZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bovenste de kramer

Oh balen dat die minimaal is. Ik wil geen (nep) bont omdat paard het al snel warm heeft dus dat lijkt mij niet fijn voor haar.

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:56

Ik lees af en toe mee in dit topic, waardoor ik nu ga twijfelen of mijn singel wel goed is. Mijn eigen hoofd zegt nee, dus heb ik laatst een maansingel geleend van een stalgenootje die ik (naast dat die tekort is) wel aardig vond liggen, maar toch ook nog niet helemaal super. Daarnaast is die singel leer en ik merk toch iedereen keer met leren singels dat hij het niet fijn vindt.

Wat zouden jullie aanraden?
Hij is op geen enkele foto hier aangesingeld. Zijn neoprene singel komt meestal tot het een na laatste gaatje boven. Wel zitten beide singels aan beide kanten gelijk qua gaatjes.

Fern met zijn eigen rechte neopreen singel:

Afbeelding

Afbeelding

Fern met de leren maansingel die sowieso 20 cm te kort is:

Afbeelding

Afbeelding

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:25

xxxmh schreef:

Ik heb net vandaag 3 singels van Kramer binnen gekregen, hier naast elkaar op de foto;

Afbeelding

De linker is:
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... ..70..S%3e

De middelste is:

De rechter is:

Ik heb ze nog niet gepast, ga ik morgen doen. Ik laat je weten hoe ze zitten, volgens mij zoeken wij hetzelfde dus hopelijk helpt het jou ook.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:40

Laurahh schreef:
xxxmh schreef:

Ik heb net vandaag 3 singels van Kramer binnen gekregen, hier naast elkaar op de foto;

[ [url=m/vhOCjB.jpg]Afbeelding[/url] ]

De linker is:

De middelste is:

De rechter is:

Ik heb ze nog niet gepast, ga ik morgen doen. Ik laat je weten hoe ze zitten, volgens mij zoeken wij hetzelfde dus hopelijk helpt het jou ook.

Heel graag, ben zeker benieuwd naar die rechter!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:47

FernandoO schreef:
Ik lees af en toe mee in dit topic, waardoor ik nu ga twijfelen of mijn singel wel goed is. Mijn eigen hoofd zegt nee, dus heb ik laatst een maansingel geleend van een stalgenootje die ik (naast dat die tekort is) wel aardig vond liggen, maar toch ook nog niet helemaal super. Daarnaast is die singel leer en ik merk toch iedereen keer met leren singels dat hij het niet fijn vindt.

Hij is op geen enkele foto hier aangesingeld. Zijn neoprene singel komt meestal tot het een na laatste gaatje boven. Wel zitten beide singels aan beide kanten gelijk qua gaatjes.

[ [url=m/BT3cOB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Zyon94.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/muWmTt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6Kmy4g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat maakt dat je je huidige niet meer ok vindt? Heb je ook een foto met heel je zadel/ paard er op? Het enige wat me wel opvalt is dat er nu weinig stof/ singel onder de gespen van je singel zitten; drukken die gespen niet in de huid van je paard?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:51

@Daphara, wat een stress!! Sterkte!!!

En wat betreft t topic en het VN artikel; kun je imo alleen maar trots op zijn :))

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:10

Pallatin schreef:
FernandoO schreef:

Wat maakt dat je je huidige niet meer ok vindt? Heb je ook een foto met heel je zadel/ paard er op? Het enige wat me wel opvalt is dat er nu weinig stof/ singel onder de gespen van je singel zitten; drukken die gespen niet in de huid van je paard?

De rechtergesp kan soms wel een gaatje strakker dan de rechter en dat brengt het zadel heel erg in onbelans.

Moest even zoeken naar een gehele foto, maar hier is ie. Heb tot nu toe niet het idee dat de gespen drukken, er zit naar mijn idee genoeg stof onder. Meer ruimte voor stof is er ook niet, omdat het dan onder het dekje terecht komt (wat denk ik wel voor irritatie gaat zorgen).

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:12

FernandoO schreef:

Ik vind de “crescent” (is het niet gewoon een asymmetrische singel?) wat beter liggen dan de rechte neopreen, omdat je paard daar wat meer ruimte achter de ellebogen lijkt te krijgen, maar het lijkt ook iets te gapen vooraan in het midden, hoe was de drukverdeling tussen de voor en achterkant?
Ik zou de gespen van een toekomstige singel sowieso willen zien op het huidige hoogste gaatje van je singelstoten, dat is dus een ruime 10 cm langer dan de neopreen singel.

Je paard staat niet met het hele lijf op de foto, dus wat betreft model vind ik het lastig inschatten, dan is op een foto van iets meer afstand toch echt beter te beoordelen dan van zo dichtbij.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:26

FernandoO schreef:
Pallatin schreef:

De rechtergesp kan soms wel een gaatje strakker dan de rechter en dat brengt het zadel heel erg in onbelans.

Moest even zoeken naar een gehele foto, maar hier is ie. Heb tot nu toe niet het idee dat de gespen drukken, er zit naar mijn idee genoeg stof onder. Meer ruimte voor stof is er ook niet, omdat het dan onder het dekje terecht komt (wat denk ik wel voor irritatie gaat zorgen).

[ [url=m/yMYkuu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zit nog eens naar die “crescent” te kijken, maar dat is volgens mij zo’n Rossner of HKM met V gespen systeem.
Echt als ik een singel moet afraden (voor elk paard) dan is het dat soort wel!

Afbeelding

Afbeelding

Men moet voor de grap eens voelen onder de gesp waar de V doorheen loopt. Echt mega hoge druk en al zijn de gespen op de goede hoogte, die lagere gesp zorgt voor piekdruk zo’n 10-15 cm onder waar de gespen liggen, precies waar je het niet wilt hebben. Bij elk paard die ik ermee zie lopen vraag ik of ik even mag voelen en elke keer is het raak.

Afbeelding

Dus even algemeen, please geen V gespen systeem op je singel!

Dan de sta foto, je ziet de achterste gesp lager dan de voorste. Hoewel je paard een redelijk rechte buiklijn lijkt te hebben, is het voor mij een indicatie dat er toch meer druk aan de achterkant van de singel hebt. Mogelijk is je paard wel rond geribt, die meer een brede ribbenkast dan een hangbuik.

Ik zou dan toch kijken naar een asymmetrische singel of een lichte crescent en dan 10 cm langer dan je huidige neopreen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:17

@Daphara, goed om te weten over die V gesp. Maar is dat dan ook niet door te trekken naar singles met elastiek? Die zitten natuurlijk ook iets lager aan de singel vast om ruimte voor het elastiek te creëren.

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:44

Daphara schreef:
FernandoO schreef:

[ [url=m/yMYkuu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zit nog eens naar die “crescent” te kijken, maar dat is volgens mij zo’n Rossner of HKM met V gespen systeem.
Echt als ik een singel moet afraden (voor elk paard) dan is het dat soort wel!

[ [url=m/WO1T2w.webp]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rDOQGQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Men moet voor de grap eens voelen onder de gesp waar de V doorheen loopt. Echt mega hoge druk en al zijn de gespen op de goede hoogte, die lagere gesp zorgt voor piekdruk zo’n 10-15 cm onder waar de gespen liggen, precies waar je het niet wilt hebben. Bij elk paard die ik ermee zie lopen vraag ik of ik even mag voelen en elke keer is het raak.

[ [url=m/C1JjXT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus even algemeen, please geen V gespen systeem op je singel!

Dan de sta foto, je ziet de achterste gesp lager dan de voorste. Hoewel je paard een redelijk rechte buiklijn lijkt te hebben, is het voor mij een indicatie dat er toch meer druk aan de achterkant van de singel hebt. Mogelijk is je paard wel rond geribt, die meer een brede ribbenkast dan een hangbuik.

Ik zou dan toch kijken naar een asymmetrische singel of een lichte crescent en dan 10 cm langer dan je huidige neopreen.

Wat een interessante uitleg, dank je wel! Het is inderdaad exact de singel van je foto, vond het systeem zelf ook al niks. Wist alleen niet dat het zoveel druk toevoegt!

Bedankt voor je advies! Hij is inderdaad vrij rond geribt, al was me dat voordat jij dat zei nog nooit opgevallen. Ik ga eens op zoek naar een lichte crescent of een asymmetrische in 80 cm. Dank je wel!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:51

Nou mijn nieuwe merrie, horka 80cm en alles op laatste gaatje.. dus moet eigenlijk iets kortere hebben… want ik zit niet heel vast. Tips? Hij lijkt wel mooi te liggen :D

Moet nog ff zadelmaker vragen wat ik moet met de voorste singel want het kussen piept er nu onder uit
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Na het rijden
Afbeelding
Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:54

xSCWx schreef:
@Daphara, goed om te weten over die V gesp. Maar is dat dan ook niet door te trekken naar singles met elastiek? Die zitten natuurlijk ook iets lager aan de singel vast om ruimte voor het elastiek te creëren.

Singels* een single is iemand die geen partner heeft :)

Elastiek is er vaak ingestikt, en stiksels geven niet dezelfde druk als gespen.

Marjan! Hij ligt zeker mooi :) Je singel is wel niet bedoeld om je zadel vast te houden he, alleen voor stabiliteit. Je zadel moet zelf vast liggen :) Je kan er misschien gaatjes in de stoten bij maken?
Ik vind hem echt super, de hoogte ook.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:43

Avalanche schreef:
xSCWx schreef:

Singels* een single is iemand die geen partner heeft :)

Elastiek is er vaak ingestikt, en stiksels geven niet dezelfde druk als gespen.

Marjan! Hij ligt zeker mooi :) Je singel is wel niet bedoeld om je zadel vast te houden he, alleen voor stabiliteit. Je zadel moet zelf vast liggen :) Je kan er misschien gaatjes in de stoten bij maken?
Ik vind hem echt super, de hoogte ook.

Haha nou ze zal nog wat afvallen en moet niet zo zijn dat ik er een keer naast hang als ze schrikt ofzo :') zadel blijft verder prima liggen zo :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:47

Dan zo houden zou ik zeggen :) Ik vind het echt heel mooi liggen :j mooi zadel ook trouwens :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:33

Dank je! Is de edix Tariq voordeel is dat de blokken verstelbaar zijn en dus op je bovenbeen kan afstellen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:41

Super mooi. Let wel op dat ie niet strak voor je bovenbeen zit he, dan kan je nog wel bewegen in je zadel.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:08

Ik moest er even engelen geduld voor over hebben, maar ik heb eindelijk mijn Passier Blu Wave binnen.

Maar helaas voor mij is mijn paard bij de Fysio geweest en moet ik even een paar dagen longeren, dus kan ik hem niet testen :+