[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Otti1977

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:21

Klopt maar met boomloos wordt het afgeraden om hem bovenaan te hebben omdat er dan kans op drukplekken ontstaat. De gesp drukt dan op de rug!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:31

Als ik hem dan een beetje lager hang maar nog net onder die flap zodat ik er zelf geen last van heb?
Met die enorm dikke ghost pad lijkt het me ook sterk dat het op de rug kan drukken hoor.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:54

Passessie achter de rug! Alleen nog geen foto's van mezelf te paard...

Afbeelding
Aislinn was muesli aan het eten, in mijn ogen een ideaal moment om het zadel te passen op haar rug. Ik heb eerst het pad op de rug gelegd, dan het zadel erop. De kussens zo gezet dat de ruggengraat maximaal vrij blijft, en de kussens aansluiten net boven de schouder. En dan het pad vooraan en achteraan in de kamer trekken.

Op de onderste foto's heb ik gepoogd dit te fotograferen

Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je het licht duidelijk onder het zadel doorschijnen.

Ik heb wel de indruk dat het achter op de rug niet zo goed aansluit, het wipt wat omhoog. Maar ze was natuurlijk aan het eten en er zat geen ruiter op. Misschien de kussens ietsje schuiner bevestigen, wat openen naar de rug toe?

Afbeelding

En dan nog wat foto's nadat ze gestapt had (met een verstekeling op haar rug, ze had waarschijnlijk niet eens door dat hij erop zat :P .)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(De achtergrond: die stal wordt momenteel verbouwd voor de paarden, er komt ook een heel nieuw dak op in juni. Vandaar de rommel!)

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:04

Rianne_ schreef:
Marein schreef:
Voor de rest ben ik veel te onervaren om insteek te geven bij de foto's, alleen lijkt me dat het zadel bij het paard van Rianne_ te klein is, vandaar de witte haren op symmetrische plaatsen?

Te klein als in te krap?

Ja, te smal op de rug...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:36

Mooi!Paard is ook heel leuk!

Het zadel wipt zonder ruiter misschien wat op maar met niet..Kwetal zal je er vast meer over kunnen vertellen!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:43

Kwetal schreef:
Foto's helpen - eventueel PB je ze als je ze liever niet hier wil tonen. Wanneer je hele hand er tussen zou passen, zou ik je vragen om ze heel snel weer dichter bij elkaar te zetten :D Heb ik ergens gezegd dat je de kussens weg moet laten? Nee toch? Maar een andere vorm kussens zou wellicht kunnen helpen. Of kussens van een ander merk - ik wacht even de foto's af voor ik de kussens af kraak :o ;) Je moet je afvragen waarom je paard wat spieren verliest over de ruglijn. Dat is vreemd? Overigens even iets wat ik heel duidelijk wil maken - want het is een ding waar iedere boomloos zadel verkoper tegenaan loopt: mensen die de ligging van het zadel beoordelen zonder ruiter...dat kan bij boomloos niet. Dat zadel vormt zich pas naar het paard MET ruiter en je kunt de ligging daarom niet beoordelen wanneer het zadel los op de rug ligt. Hooguit de lengte en of de singelstoten om de juiste plek hangen, maar niet qua aansluiten. Dus zet er iemand op en voel dan hoe het aansluit. Ook hier kan je de zgn. touwtjes test doen, kan je een touwtje (of zeepje) onder het zadel door schuiven door de kamer. Als het ergens blijft steken, zakken je kussens te ver door en ligt de basis van het zadel op de rug.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:04

Ben je er even een middagje niet...... :wow:

Maricography - die kussens moeten niet verder uit elkaar - ik vind dat hij nog verbazend goed ligt op een paard met zo'n holle rug. Het lijkt wel of hij scheef heeft gelegen?

Inderdaad liever niet de gesp bovenaan - als je hem goed doet bij je voet, heb je er ook geen last van? Eventueel zo'n hoesje er omheen? Dut is voor het eerst dat ik zo'n snee zie in het zweetblad van de Quilty/Quevis - dat zit normaal alleen in de Firenze/Roma. Je kunt daar gewoon de beugelriem doorheen doen, wie weet helpt het.

@Marein - nou, ik ben al vast gequote :+ Inderdaad kan je zoiets niet beoordelen zonder ruiter en zeker wanneer je paard het hoofd baar beneden doet, komt de achterkant omhoog (en niet zo'n beetje ook!!) Gaat ook zo bij een boomzadel, maar als het om boomzadels gaat, stopt iedereen met kritisch kijken en nadenken -O-

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:28

Nou, de Hidalgo even samen met m'n stalgenootje bekeken..
De witte plekken zitten gelukkig niet op de plaats van de beugelophanging maar verder naar achteren. Dat is voor mij al een hele opluchting! We hebben echt niets kunnen vinden wat zou kunnen drukken o.i.d. :\ Zou het ook kunnen liggen aan het dekje? Dat ze gewoon een gevoelig huidje heeft?

Of zijn jullie van mening dat de witte plekken echt drukplekken zijn en dus geen schuurplekken?
Ze reageert nergens gevoelig op..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:36

Ik durf geen definitief antwoord te geven - ik heb heel wat rare plekken gezien tgv een dekje, dus het kan best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:38

Kwetal schreef:
@Marein - nou, ik ben al vast gequote :+ Inderdaad kan je zoiets niet beoordelen zonder ruiter en zeker wanneer je paard het hoofd baar beneden doet, komt de achterkant omhoog (en niet zo'n beetje ook!!) Gaat ook zo bij een boomzadel, maar als het om boomzadels gaat, stopt iedereen met kritisch kijken en nadenken -O-

Ik heb mij dit al vaker afgevraagd, vooral bij boomzadels trouwens :+ Keur alles wat omhoog komt bij hoofd naar beneden (al dan niet in beweging) standaard af, maar dit is misschien niet nodig dan? Voor nu enorm tevreden over mijn Stella, maar wil wel altijd graag zoveel mogelijk info voor in de toekomst want je weet nooit natuurlijk :)

Heb nogal gehoord dat ik mij daar niet op moest vastpinnen (dit ging dan over boomzadels) en dat dit normaal was als je er niet op zat. Met rijden zou dat vanzelf wegvalken owv het gewicht. Kan jij daar wat meer info over geven? Dus niet zo hard aantrekken in de toekomst? ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:38

Kwetal schreef:
Ik durf geen definitief antwoord te geven - ik heb heel wat rare plekken gezien tgv een dekje, dus het kan best.

Snap ik! Bedankt voor het meedenken in ieder geval +:)+
26 mei komt de fysio dus die laat ik sowieso ook even meekijken naar het zadel..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:10

@kwetal denk dat hij scheef gekomen is toen ik mijn evenwicht verloor tijdens de galop.
Ja die snee viel me ook op dat die bij andere zadels niet is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:19

MaricoGraphy schreef:
@kwetal denk dat hij scheef gekomen is toen ik mijn evenwicht verloor tijdens de galop.
Ja die snee viel me ook op dat die bij andere zadels niet is.

Wel een puntje om op te letten... B-)

Op zich een goed optie, dat je de mogelijkheid hebt om de riem boven het blad te gebruiken...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:07

Je kan je beugelriemen natuurlijk ook gewoon zo bevestigen dat de gesp onderaan niet tegen je been aan komt maar aan de andere kant zit :P

Eigenlijk alle zadels komen los aan de achterkant inderdaad, als je paard echt met de neus naar beneden staat. Simpelweg omdat de rug dan van vorm verandert, kun je ook duidelijk zien als je je paard aan de hand laat grazen ofzo :j Zelfs alleen een doorsnee dekje komt dan aan de achterkant omhoog :P

Bij springende paarden zie je ook dat de springzadels erg los komen aan de achterkant, en dat is dan nog met een ruiter erop :o

Het voordeel van een soepel boomloos zoals een Barefoot of Ghost bvb. is dan dat het onder het ruitergewicht gewoon mee beweegt en gewoon het paard overal belast waar de ruiter ook zit.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:23

Als de gesp aan de andere kant zit kan ik het toch tegen de buik aan duwen?
Ik vind de rug van de merrie nog best meevallen. Denk dat het zadel daarom ook nog goed ligt op haar.
Heb al ergere holle ruggen gezien op google. Als het veel holler was ging ik er niet op rijden denk ik.
zal vandaag eens zien wat het fijnste is wat de gesp betreft.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:24

vandaag weer met de christ gereden
ik vind de dikkere inlages van christ echt wel een stuk beter als die van de kifra, die zijn mij echt te dun, verder vind ik het wel heel fijn dat de kifra een "open"ruggengraat heeft. dat heeft de christ ook, maar dan zit er lamsvel zeg maar.
en je kunt natuurlijk de inlages wisselen, ook vind ik de christ lekkerder zitten , maar dat zou uiteraard komen door de inlages (daar zit echt een heel verschil in)
foto ghost firenze op christ

Afbeelding

en ghost op kifra

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:30

Ik vind de Kifra mooier van vorm bij de Ghost :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:33

MaricoGraphy schreef:
Als de gesp aan de andere kant zit kan ik het toch tegen de buik aan duwen?
Ik vind de rug van de merrie nog best meevallen. Denk dat het zadel daarom ook nog goed ligt op haar.
Heb al ergere holle ruggen gezien op google. Als het veel holler was ging ik er niet op rijden denk ik.
zal vandaag eens zien wat het fijnste is wat de gesp betreft.

Nee joh - dan zit hij wel voor je been (dus van het paard af) maar niet tegen je been aan - geen idee of er iemand een foto heeft waar je dat ziet? Je riem gaat nar beneden door de beugel en dan aan de andere kant weer omhoog - aan die kant moet je de gesp doen. (jee wat lastig uitleggen) Alleen wanneer je niet rijdt hangt de gesp tegen de buik aan, maar je riemen draaien een kwart slag en dan wijzen ze naar voren (of jij hebt een heel vreemd scharniertje in je been? :+ ) Net als met western fenders, daar zit de gesp ook tegen de buik aan als de fender los hangt, maar zodra je je been er in doet, wijst die gesp een beetje naar voor en komt niet meer tegen de buik aan, dat is fysiek onmogelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:43

Ohja nu snap ik het. De riem draait idd een kwartslag aan de onderkant van je scheenbeen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:50

Naar aanleiding van mijn vorige bericht: Vandaag ben ik gaan dauwtrappen op de hoge veluwe :D Ik heb laatst de memory foam inlages in de pad gedaan en een stukje om het midden wat op te vullen ivm de iets wat holle rug van Amigo. Na 18 km's en 2,5 uur rijden trof ik een mooie zweetafdruk onder het zadel aan, ruggengraat keurig netjes droog en vrij +:)+ Pony had er ook enorm veel zin in!
Volgens mij kwam ik nog 2 bokkers tegen onderweg, 1 met een Barefoot westernzadel en volgens mij had de andere ruiter een blauwe Cheyenne.... :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:52

Kitty_ schreef:
Naar aanleiding van mijn vorige bericht: Vandaag ben ik gaan dauwtrappen op de hoge veluwe :D Ik heb laatst de memory foam inlages in de pad gedaan en een stukje om het midden wat op te vullen ivm de iets wat holle rug van Amigo. Na 18 km's en 2,5 uur rijden trof ik een mooie zweetafdruk onder het zadel aan, ruggengraat keurig netjes droog en vrij +:)+ Pony had er ook enorm veel zin in!

+:)+

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:06

Kwetal schreef:
Ik vind de Kifra mooier van vorm bij de Ghost :j

ja dat vind ik ook , hij is wat mooier gevormd voor bij dit zadel, ofzo, hij is ook iets langer als de christ

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:47

Super Kitty!

Ik vind de Christ zeker niet misstaan maar de Kifra ook hier weer mooier omdat die wat minder rond afsteekt aan de voorkant vooral :)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:47

Welke zadels werken nog meer zonder losse kussens/panelen? Behalve barefoot. Daarmee ben ik al bekend

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:31

_ENGEL_ schreef:
Welke zadels werken nog meer zonder losse kussens/panelen? Behalve barefoot. Daarmee ben ik al bekend

Je bedoelt dat ze bijvoorbeeld Vaste kusssens oid hebben? mijn trekker inspration heeft in ieder geval vaste kussens onder het zadel.