Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:38

Basis is engelse boom lijkt me?

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:50

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:58

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:58

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:43

Op marktplaats is er iemand die ook dit soort vachten verkoopt(aad uit rotterdam),je moet er wel specifiek naar vragen maar die heeft hele mooie in vele soorten en maten..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:50

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:32

Merci ;-)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:53

De boom van een malibaud kan niet aangepast worden toch?
Dat is een zadel dat gewoon goed moet liggen?En als het niet (meer)past,houdt het op?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:32

Op welke post heb jij gerepliceerd DarkChrystal? Ik zie hier precies nergens iets staan over een Malibaud, of vergis ik me?
Tuurlijk moet een Malibaud passen, heb zwaar geluk met de ecuyer, qua pasvorm past die hier veel beter dan de randonnée modellen, gegoten zelfs, met een ruime marge voor pasvorm van de ietwat diverse vormen van ruggen hier (ze zijn ook ontwikkeld voor de ruggen van Iberische paarden...). Lijkt of de ecuyer nog beter ligt bij de schouder, de boom lijkt me ook anders dan van de randonnée.

De boom van de nieuwere versie's van de randonnée bestaat uit kunststof http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-UTPBDTY8.jpg en deze materie is absoluut niet aanpasbaar, zoals een houten boom dat wel is (die zijn wel aanpasbaar, een kennis van mij heeft ooit zo'n huzarenwerkje op zich genomen om een smalle McClellanboom aan te passen voor een tonnenronde Haflinger, niet voor herhaling vatbaar wist hij me te vertellen want het is een tijdrovend precisiewerkje).
Dit is ook een boom die van bij hem kwam die ik even meegenomen heb om te bekijken en te passen, is een houten McClellanboom http://www.mijnalbum.be/Album=68KXLJOK. Zo iets is wel aan te passen, maar dan moet de rock in de bars ook overeen komen met de rug. Teveel rock op een rechte rug zal ook weer niet lukken, maar meestal valt dat wel mee met de McClellan omdat ze minder lang zijn dan de westernbars.
Ik heb wel interesse om te weten uit welke materie de oudere versie's van de Ecuyer gemaakt zijn, ik gok op hout...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:43

Nee, was gewoon een algemene vraag..

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:08

Mijn deuber barock gaat definitief de verkoop in,heb een massimo dressuur gekocht vandaag.

dus,mocht iemand willen...

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:48

Hoi,

Wat voor Deuber Barock heb je? Verstelbare boom of vaste boom, maat, lengte?

Groetjes!

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:55

Hoi,

Sorry, zag in het topic dat ie een verstelbare boom heeft, zou er graag nog eens eentje met niet verstelbare boom hebben. Ik heb de versie met verstelbare boom gehad en vond het zwaartepunt te ver naar achteren gaan bij de verstelbare versie t.o.v. het oude model.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:09

Iemand schreef hier nog iets over Bentaiga zadels. Heb daar wel op gereden en de Omega Lotus als test op mijn eigen paard gehad. Zat als op een wolkje, niet te evenaren zitcomfort voor een boomzadel. Maar mijn paard reageerde er niet goed op (maar was in die tijd met veel zadels niet blij vanwege moeilijke modelletje op die leeftijd), het heeft ook een hele andere opbouw, draagvlak ook op ribben en er wordt met hele andere materialen in de kussens gewerkt. Modellen zijn fantastisch. Ik heb een kennis die de Mercedes heeft en de lederkwaliteit vind ik mwah mwah voor die prijs, haar zadel liet na korte tijd overduidelijke gebruikssporen zien en afwerking ook niet echt geweldig (kleur leder eraf en dat bij zwart!). Er zijn ook betere ledersoorten, maar daar hangen weer nog hogere prijskaartjes aan vast.
Maar ze zijn wel mooi en zitten echt super! Als ik ooit een leuk tweedehandsje wat past zou tegenkomen.......

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:28

vraagje aan jullie over semi boomloze zadels met leren boom
singelen jullie die net zo strak aan als een boomzadel of juist stuk losser?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:59

Cambiar schreef:
De boom van de nieuwere versie's van de randonnée bestaat uit kunststof
....
Ik heb wel interesse om te weten uit welke materie de oudere versie's van de Ecuyer gemaakt zijn, ik gok op hout...

Malibauds hebben allemaal ´dezelfde´ boom.
Aimee Mohammed is gelijk begonnen de info van Sadko Solinski in/op een polyster boom vorm te geven. Dat is nooit anders geweest.
In de loop der jagen is de vorm, kromming, van de panelen wat aanpast. De vroegere zijn wat vlakker.

De Ecuyer is een aangepaste versie van dezelfde boom.

Deze info heeft op verschillende onderwerpen hierover reeds verschillende keren gestaan.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:36

Hoi Quibje,

Singel mijn Amazonas Isi zadel gewoon net zo strak aan als bij boomzadels, is wel een ander soort singel (breder en met kruisgespen, schuin geplaatst).
De kussens zijn wel anders als bij een Engels boomzadel en de singelriemen lopen dus ook iets schuin en de hoe moet ik het zeggen op Nederlands "boompunten" voorkant zijn langer en van flexibel kunststof en liggen meer schuin naar achteren als bij de Engelse zadels, wat enorme schoudervrijheid voor mijn paard betekent.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:15

Ok dank je, ga ik morgen met andere singel eens uitproberen

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:13

nog een vraagje, ben nieuw in de wereld van niet engelse zadels en heb al geprobeerd het topic wat door te lezen, maar zijn toch wel veel pagina's :D

vraagt het een andere manier van rijden als je bv met een spaans of portugees zadel rijdt?
ivm de andere zit die je hebt, ga je dan bv ook minder lichtrijden of maakt dat geen verschil
bedankt aan degene die gaat antwoorden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:19

Ik kon er erg gemakkelijk mee doorzitten(maar dat kan ik op mijn nieuwe zadel, dressuurzadel, ook...)
Het zat wel 'anders' dan een engels zadel vond ik.
Op de mijne zat ik keurig rechtop,netjes in balans.

heb ook ooit een pre gereden met een vaguero (?)zadel, dat zat ook als een huis maar lichtrijden was daar geen pretje in.
was echt een zadel om in te zitten.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:25

Ik kan veel beter doorzitten met het zadel,maar lichtrijden is ook geen probleem :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:54

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:
De boom van de nieuwere versie's van de randonnée bestaat uit kunststof
....

Malibauds hebben allemaal ´dezelfde´ boom.
Aimee Mohammed is gelijk begonnen de info van Sadko Solinski in/op een polyster boom vorm te geven. Dat is nooit anders geweest.
In de loop der jagen is de vorm, kromming, van de panelen wat aanpast. De vroegere zijn wat vlakker.

De Ecuyer is een aangepaste versie van dezelfde boom.

Deze info heeft op verschillende onderwerpen hierover reeds verschillende keren gestaan.

Bedankt voor deze info!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:13

quibje schreef:
nog een vraagje, ben nieuw in de wereld van niet engelse zadels en heb al geprobeerd het topic wat door te lezen, maar zijn toch wel veel pagina's :D

vraagt het een andere manier van rijden als je bv met een spaans of portugees zadel rijdt?
ivm de andere zit die je hebt, ga je dan bv ook minder lichtrijden of maakt dat geen verschil

Ik heb sinds kort een Spaans zadel op mijn Arabier, lichtrijden is inderdaad niet de bedoeling.
Maar ik vind het doorzitten wel makkelijker op dit zadel.

Wat ik vooral heel speciaal vind is wat het doet met je houding. Je wordt niet gevormd zoals een diepzittend dressuurzadel met dikke wrongen, maar ik vind dat je wel wordt uitgedaagd om zo net mogelijk te zitten. Hoe beter je houding, hoe fijner je kan zitten (dit is mijn ervaring in ieder geval). Dus je wordt daar ontzettend op getraind.
Volgens vriendinnen zit ik veel netter in dit zadel, maar ik merk ook dat ik op mijn Engelse zadel ook beter ga zitten omdat ik er gewend aan raak.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:14

quibje schreef:

Lees toch het topic even door...
Zie het als een boek, ook veel blz maar ook veel inhoud.