Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:53

Ik vind de neusriem inderdaad ook wat laag, maar bij het jukbeen vind ik hem goed liggen.
Heb je eerder met kaptoom gewerkt? Oftewel, is je paard druk achter oren en op de neus gewend?
Zo niet, dan vind ik deze reactie niet heel raar en denk ik dat het gewenning is..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:02

@maggie37. Misschien kan je een keer proberen met een andere frontriem te rijden.
Deze zou het kopstuk te dicht achter de oren kunnen trekken.
Had je geen dubbele riempjes voor je bit bij het hoofdstel gekregen? Als je ze aan elkaar gespt heb je meer ruimte.
Als het bit nu hoger zit dan voorheen zou je daar ook nog mee kunnen experimenteren zodat hij weer op de hoogte komt te hangen waar hij normaal zit. Dit is natuurlijk geen blijvende oplossing, maar zo zou je op zoek kunnen gaan waar het steentje in de schoen zit.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:59

Citaat:
@maggie37. Misschien kan je een keer proberen met een andere frontriem te rijden.
Deze zou het kopstuk te dicht achter de oren kunnen trekken

Of eerst voorpluk eronder weg, scheelt ook weer achter de oren ;)

Paard krijgt natuurlijk op andere plekken druk dus ja dat is even wennen voor sommige.
Denk even een paar keer aan kijken en kijken of je bit weer op dezelfde hoogte krijgt zoals ie altijd lag.

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:54

nee nog nooit eerder met een kaptoom gewerkt. altijd een gewoon hoofdstel in gehad. ik ga alle tips uitproberen en hou jullie op de hoogte!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:23

Ik heb inmiddels de bitclips van mijn hoofdstel afgehaald en zo 2 keer gereden. Het riempje van het hoofdstel en riempje van het bit liggen nu naast elkaar en dit gaat prima! Bedankt nog voor het meedenken! :)

DocHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:46

@Maggie37, Het Micklem Hoofdstel is een wereld van verschil vergeleken met andere hoofdstellen. Je paard zal hier zeker aan moeten wennen.
Probeer een aantal keer rustig te rijden met bitclips. Gaat dit wat beter bouw dan de bitclips wat af door steeds vaker zonder de bitclips te rijden. Je paard kan op deze manier rustig wennen aan het nieuwe hoofdstel.
Al heb je de multi bridle kun je hem ook gebruiken tijdens het longeren, die dit vooral want ook longeren is een goede manier om het paard aan het hoofdstel te laten wennen!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:46

Ik zou gelijk de bitclips eraf laten, mijn paard reageerde hier heel erg op. Hoor dat bij meerdere mensen..

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:16

Ik heb alleen maar positieve ervaringen met de bitclips. Maar dat verschilt echt per paard.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:08

Ik heb ze nog nooit gebruikt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:10

Ik heb 1 keer met de bitclips gereden, maar voor ons was het niks.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:22

Ik heb ook zonder bitclips gereden, maar met bitclips gaat stukken beter. Ieder paard reageert weer anders. En misschien is het bit ook nog wel van belang, ik rij met een myler.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:09

iemand die ze voor een klein prijsje de bitlips wilt verkopen?
ik heb de namaak besteld en daar zitten ze niet bij

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:21

Bij Horsewaredekens.nl kun je ze los kopen.
Ze staan niet op de site, maar die heeft een paar pagina's terug gereageerd dat ze die bitclips wel in het assortiment hebben.

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:43

Vandaag zijn eigen frontriem eraan gedaan, neusriem een gaatje hoger, de andere riempjes voor het bit die erbij geleverd waren zijn iets langer dus die erop gedaan en nu lijkt het allemaal wat beter te voegen.voorpluk gaat erover heen. Morgen ermee rijden, vingers crossed.. Anders de birclipjes er nog bij. Ik ben benieuwd....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 08:56

Bij horseware staan ze in inmiddels wel op de site :j Ik zag het laatst toevallig!
Het zal inderdaad per paard verschillen, de een vind het prettig als het wat stiller ligt, de ander juist niet. Net als het verschill tussen water -en bustrens eigenlijk :)
Ik heb zelf een Myler bustrens.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:07

@maggie37, als ik naar je foto kijk denk ik niet dat je neusriem een gaatje hoger moet.
Met zijn voorpluk er uit, andere frontriem, langere bitriempjes zou het beter moeten gaan.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:28

bertine37 schreef:
Ik vind je sperriempje wat strak lijken en de keelriem ook. Misschien kun je die wat laten verlengen?
Daarentegen vind ik je teugels superhandig. Dat lijkt me wel wat, teugels met clips. Waar heb je die vandaan als ik vragen mag?

ga naar de bouwmarkt zoek daar clips naar wens en klaar, heel simpel en lekker goedkoop :j

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:03

Ging weer niet lekker met rijden. Oude hoofstel erin maar daarmee loopt hij ook niet lekker. Dus op onderzoek uit waar het hem in ligt. Hou het even bij het oude hoofstel en als alles weer normaal is gaat de nieuwe weer om...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:32

@maggie: heb je met kaptoomring? Zo ja, wat gebeurd er tijdens het longeren? Wat jammer dat je nog niet gelijk de gewenste reactie krijgt.. :(:)

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:21

Maggie, misschien ligt het aan het bit of evt een tandarts laten komen?
Ik rijd inmiddels een maand met dit hoofdstel zonder de bitclips ben helemaal blij.
En mijn paard ook!

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:48

Nee geen kaptoomring. Ik heb de competition. Tandarts was er van de week en daar ook geen last van. W.s last van zijn maag. Heeft alle symptomen daarvan, dus ga eerst zijn maag tot rust laten komen en dan verder met het hoofstel. Toevallige samenloop van omstandigheden.....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 08:47

Goh jeetje, nou ik ben benieuwd hoe het over een tijdje gaat! Succes!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:41

Ik ben van plan om de Rambo Micklem competitie te gaan proberen bij mijn merrie Wamora. Ik rij haar nu met een lage neusriem, omdat ze een gecombineerde neusriem niet accepteert. Bij een gecombineerde komt ze meteen in het verzet zodra ik de teugels aanneem. En bij een hoge neusriem is ze heel onrustig in haar hoofd en met haar tong.

Daarnaast heeft Wamora een korte mondspleet (weet even niet hoe ik het anders moet uitleggen :o ) en daarom zit de lage neusriem aan de lage kant. Maar hij kan niet hoger want dan zit het bit in de weg. Ze loopt er wel gewoon goed mee, maar echt lekker kan dit niet zitten.

Ik wil de competitie want ik rij dressuurwedstrijden, we starten nu M2.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:46

Moratoetje, dan zou dit hoofdstel goed geschikt kunnen zijn.
Ik hoor graag je eerste ervaringen!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:36

Morgen heb ik mijn Rambo Micklem competitie hoofdstel, ben benieuwd naar de reactie van mijn paard.