Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:04

@opisop_shop, ik heb 1 laten maken, dure onderneming, maar omdat ik ze énorm veel gebruik er van maak het zeker waard. Dit is het kopstuk met de sidepull-neusriem Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:20

Hommage schreef:
pluisje88 schreef:

Is dat een trust? Mijn ervaring is fatsoenlijk zeer onaangenaam zijn voor paarden met een droge of gevoelige mond. Die bitten branden. Daarnaast zijn ze te dik voor de meeste paarden en geven erg veel ruis en onduidelijkheid qua hulpen.

Trust bitten te dik? Die van mij doet ook haar mond open (ook zonder rijden of longeren) en doet dit met ieder bit. Heb zelf ook een trust maar die is echt niet dikker dan de meeste andere bitten.

Bedoel je die kunststoffen dan soms?

Op de foto zie je inderdaad dat het Zon dikke kunststof flexibele stang is. En ja die zij voor de meeste paarden veel te dik, oncomfortabel en geven veel ruis..

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:53

pluisje88 schreef:
Op de foto zie je inderdaad dat het Zon dikke kunststof flexibele stang is. En ja die zij voor de meeste paarden veel te dik, oncomfortabel en geven veel ruis..

Die vond ik zelf ook niks idd. Schrok even van je berichtje, dacht dat je het merk in het algemeen bedoelde. Heb namelijk net een nieuwe trust en had nog nooit gehoord van het branden.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:05

Trust begint dacht ik bij 16mm voor een gewone trens en de innosense is zelfs 20mm. Dat is voor mijn paard echt te dik.

Ik gebruik zelf de Dynamic bustrens van Sprenger deze is 14mm. Reageren de jonge paarden vaak goed op.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:07

Wauw wat een mooi hoofdstel!

Onze pony heeft ook een Trust, gewoon een trensje en loopt daar prima op.

pluisje88

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:55

Mijn merrie kan ook Max 14 mm hebben. Deed ik zowiezo altijd al omdat ik gemerkt dat ze dikkere bitten niet prettig vond en daarna bevestigde de bitfitter dit ook. Altijd prettig om dat te weten

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:18

Mijn bit is 16 mm dik, is dit dan ook echt een dik bit of valt dat mee?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:20

Ketly schreef:
Mijn bit is 16 mm dik, is dit dan ook echt een dik bit of valt dat mee?

Het ligt er net aan hoeveel ruimte ze hebben in de mond. Ik dacht dat kaatje weinig ruimte had maar de tandarts liet zien dat ze juist bovengemiddeld ruimte in haar mond heeft :')

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:23

Ketly: als je denkt dat hij vooral meer behoefte heeft aan stabiliteit kun je ook nog naar een hoofdstel met lage neusriem kijken :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:37

Heel erg bedankt voor het meedenken <3 Ik houd jullie op de hoogte!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:08

En of je dubbel gebroken hebt of niet maakt ook nog uit. Ik weet dat die veel gebruikt worden voor jonkies maar inmiddels al meerdere gehad die dat echt veel te beweeglijk vonden. Los van wat voor hoofdstel eraan hing.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:53

@darkadia; ik heb mijn hoofdstel van jou overgekocht, heb jij ooit gemerkt of ie scheef is? :P

Wat is het voordeel van dubbel gebroken vs enkel? Enkel heeft meer druk op de lagen, dubbel meer op de tong, maar is dus echt afhankelijk per paard wat beter werkt?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:01

Ik heb altijd geleerd dat dubbel gebroken zachter is? ( Even los van ruiterhand)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:01

Mijn ruin reageerde heftig op een enkelgebroken, dubbelgebroken ging duidelijk beter.

Heb nu een trust inno sense bustrens flexi soft (ongebroken) om te testen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:16

Vanillia schreef:
@darkadia; ik heb mijn hoofdstel van jou overgekocht, heb jij ooit gemerkt of ie scheef is? :P

Wat is het voordeel van dubbel gebroken vs enkel? Enkel heeft meer druk op de lagen, dubbel meer op de tong, maar is dus echt afhankelijk per paard wat beter werkt?

Niet specifiek gemerkt, maar nooit nagemeten eigenlijk. Misschien wat gerekt door gebruik? Kan me voorstellen dat net als bij mensen, een paardenhoofd ook niet 100% symmetrisch is en er daardoor miss wat verschil is ontstaan?

Qua bitten: dubbelgebroken is symmetrisch, enkel gebroken niet vanwege 1 scharnierend, ongebroken natuurlijk weer wel. Enkelgebroken werkt inderdaad meer op de lagen en minder op de tong en wordt daardoor als scherper genoemd (lagen immers gevoeliger dan de tong, en bij teveel trekken kn de punt in gehemelte prikken en knelt de boel meer af). Hier prefereert draverlief dus bitloos, enkelgebroken of een myler. Draverlief vond alles van trust trouwens vreselijk, enkel, dubbel, innosense allemaal geprobeerd. Andere paard loopt alleen fijn op bitloos of iets met een tongboog. Dus die loopt nu op een myler level 3. Beiden worden zowel met als zonder bit getraind.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:27

Hier was het ook een zoektocht naar iets passend qua hoofd en mond. Maar denk wel dat we geslaagd zijn :D paard is nog maar 3 maar toont wel meer en langere fijne stukken qua aanleuning.

Ik had eens een studie gelezen dat enkelgebroken beter is voor de tanden ed. Maar mijn eigen paard loopt het beste op een dubbel gebroken bustrens van trust.
Mijn andere paard loopt op alles hetzelfde :+

Afbeelding

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:48

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:08

Mijn paard loopt fantastisch op het anatomische bit van Harry’s horse met het einde tussenstukje. Helaas een watertrens en valt te smal voor haar. Groter zijn ze er helaas niet momenteel.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:15

Darkadia ik zal hem eens nameten inderdaad! Heb gewoon een rolmaat in mijn kast liggen, zo stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb :=

Heel mooi hoofdstel Farjen! Welke is dat?

Die had ik nog niet gezien Ketly, maar het kopstuk lijkt me niet zo fijn. Moet precies passen anders dan duwt het kopstuk achter tegen het oor. Dat zie je ook op de foto die erbij staat:
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:15

pluisje88 schreef:
Mijn paard loopt fantastisch op het anatomische bit van Harry’s horse met het einde tussenstukje. Helaas een watertrens en valt te smal voor haar. Groter zijn ze er helaas niet momenteel.

De Roll-R bedoel je denk ik?
Inderdaad een fijn bit en valt erg klein.

Ik heb nu 12,5cm. Twijfel om een 13,5cm te kopen.
De bitringen zijn wel groot. Een aardig geknutsel om mijn anatomische hoofdstel weer fijn pas te krijgen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:16

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:44

Bedankt iedereen! Het hoofdstel is van PS of Sweden, paladin neusriem :)

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:50

Ik weet niet wat je budget is Ketly maar je kan ook kijken naar de Waldhausen Sensation S Line.
Die heb ik nu en vind m erg mooi. Neusriem moet wel nog wat vormen maar paard vind hem wel prettig :)
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:27

paljaslaura schreef:
Ik weet niet wat je budget is Ketly maar je kan ook kijken naar de Waldhausen Sensation S Line.
Die heb ik nu en vind m erg mooi. Neusriem moet wel nog wat vormen maar paard vind hem wel prettig :)
[ [url=m/EHtGuo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afbeelding

Eens! Erg mooie pasvorm en mooi hoofdstel.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:32

Oh die vind ik heel mooi! Heb alleen liever een los bakstuk dan zo'n vaste denk ik.