[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:17

De kifra staat inderdaad erg mooi!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:39

Kwetal schreef:
Ik vind de Kifra beter van model onder Ghost dan de Christ...

Was ook mijn gedachte! Al vind ik de bruine kleur misschien weer mooier :P

Hoop echt snel met verlof te mogen zodat ik ons eigen paardje met pad kan zien!
(ik heb al een bruine HAF pad, dus koos de Kifra in zilver, heel benieuwd hoe dat irl uitziet!)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:59

Kwetal, ze is geen spieren verloren bij haar rug hoor! Zo bedoelde ik het niet. Bedoelde meer dat ze gespierder is geworden maar dat ik eigenlijk alleen maar toename van spieren zou verwachten aan de voorkant en niet aan de achterkant zeg maar.

Heb vanavond even foto's gemaakt, hopelijk geven die een beter beeld. Heb de kussens anders neergelegd en in de spiegel te zien wipte het zadel tijdens draf (bijna) niet. Kon mijn hand er ook niet meer onder krijgen toen ik er op zat dus dat lijkt me wel een goed teken.

Onderstaande witte haren zijn allemaal recente plekken.
Afbeelding

Afbeelding
Dit is de ruggengraat, weet niet of het heel duidelijk te zien is. Aan beide kanten zie je witte haren..

Afbeelding

Afbeelding
Kussens zoals ze er onder zaten

Afbeelding
Waar de ruimte zat

Afbeelding
Nieuwe ligging kussens..

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:31

Wow wat een mooie foto's komen hier voorbij!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 23:35

Rianne F*** |( Ik ben bang dat dat toch die beugel is die op de breder wordende rug (sorry dat ik je niet begreep) een afdruk geeft - zit daar je beugelophanging? Aan de voorkant kunnen er geen spieren bij vanwege die beugel....

Ik ben morgen tot de middag afwezig, dus meer hulp/antwoorden daarna...

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:27

Kitty_ schreef:
Wow wat een mooie foto's komen hier voorbij!

Je mag ZE jatten hoor. :D

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:35

Kwetal schreef:
Rianne F*** |( Ik ben bang dat dat toch die beugel is die op de breder wordende rug (sorry dat ik je niet begreep) een afdruk geeft - zit daar je beugelophanging? Aan de voorkant kunnen er geen spieren bij vanwege die beugel....

:( Toch op zoek naar iets anders dus..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 08:09

Rianne_ schreef:
Kwetal schreef:

:( Toch op zoek naar iets anders dus..

Huh maar die plekken zitten toch niet op de plaats van de beugelophanging? Ze lijken verder naar achteren te zitten... Of kijk ik scheef?

Ben ik mooi klaar mee als mij ooit ook zoiets gebeurt, mijn paard is op die plaats al wit dus eventuele witte haren merk ik niet op :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:21

Afbeelding

Controleer het nou eerst - je kunt die beugel voelen, de beugelriemhaken zitten er aan vast en er zitten ook witte haren verder vooraan.. Dus gewoon je zadel er op leggen zoals je hem altijd legt en even kijken of dat overeenkomt met de plek waar je beugelophanging zit. Misschien is het wat anders, maar de kussens zien er niet zo fout uit - het lijkt alleen of je zadel een te scherpe hoek heeft waardoor het (flexibele!) kop"ijzer" en de beugelriem strip een te kleine hoek hebben en dus met de punten drukken, maar zeker weten doe ik het niet, ik sta er niet naast! Y;(

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:52

Volgens mij zit het inderdaad wel op de plek van de beugelophanging. Ga er vanavond naar kijken..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:26

Rianne_ schreef:
Volgens mij zit het inderdaad wel op de plek van de beugelophanging. Ga er vanavond naar kijken..

Ik zie in elk geval een kleine plek aan weerszijde, waarvan ik vermoed dat het onder je beugels is en hetzelfde onder de plek van het "kopijzer". Mogelijk helpt een pad met inlagen om die plekken te beschermen . Maar het kan ook gewoon een te smal zadel zijn. Hidalgo heeft ook zadels voor bredere paarden. Ik hoop dat het meevalt.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:34

Ja precies! Ga inderdaad een pad met inlagen proberen. Zou een prolite pad oid daar ook geschikt voor zijn? Marena is op zich niet breed..
Ik hoop het ook! Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:37

Prolite kan ook.... als Marena niet breed is, snap ik het niet??? Want zo hoekig is die beugel niet - staat een heel eind terug in dit topic, dacht ik? (foto's, van die beugel en een röntgenfoto van die beugel nog in het zadel

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:46

Nee inderdaad.. Ik snap het ook niet. Misschien is ze breder dan ik denk/gemiddeld paard hoor. Voor een haflinger is ze iig niet breed.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:52

Ik wacht jouw onderzoek af - niet dat ik er verder veel aan kan doen, maar jij kan wel met een onderbouwd verhaal aan de slag

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:59

Vandaag ook op de merrie met holle rug gereden met mijn ghost.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto van bovenaf beetje scheef getrokken omdat ze groot is haha

Afbeelding

Foto Met mij

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:06

Heb de kussens nu zo

Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:14

Ziet er goed uit..Leuk paardje ook..

Wat heb je trouwens voor ding aan het hoofd van je paardje hangen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:37

Dat is een halstertouw van het halster naar de singel. Dit omdat zij soms haar hoofd hoog in de lucht gooit. Nu kon ze niet zo hoog meer komen maar er staat ook geen spanning op zoals je kan zien.

Mijn gezicht is erg serieus ook. Ik leer de merrie stoppen en vertragen op mijn zit. Dit omdat ze in het begin alleen maar wou draven en galopperen waardoor ze zelfs niet in stap te krijgen was. Hier is intussen wel verbetering in aan het komen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:03

Er staat juist wel spanning op, dat viel me op. En geen cap op verbaast me, zeker na je avonturen van de haflinger. Maar de afdruk ziet er goed uit.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:19

Snel nog even tussendoor: gisteren zijn de westip singel en de stijgbeugels toegekomen en vandaag een groot pakket met mijn Ghost Firenze! Ik heb er al even opgezeten, gewoon op de bok (niet op mijn paard :P ), om te voelen hoe het zat en ik ben alvast aangenaam verrast!

Deze avond passessie met mijn tinkermeissie om het zadel goed te krijgen! En op zoek naar nog een tweede pad, ik lees hier dat de Kifra wel een goed idee is voor onder de Ghost (hopelijk ook in verschillende kleuren te verkrijgen?)

Foto's volgen!

Voor de rest ben ik veel te onervaren om insteek te geven bij de foto's, alleen lijkt me dat het zadel bij het paard van Rianne_ te klein is, vandaar de witte haren op symmetrische plaatsen?

(Ow ja, ik ben ook nog in blijde verwachting van een Rambo Micklem Multi, om bitloos mee te rijden... Heel benieuwd, want mijn tinker heeft enkel nog maar met bit gereden. Maar: nieuwe thuis = nieuwe start! We beginnen toch met voorbereidend grondwerk voor ik echt met haar aan de slag ga onder het zadel!)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:54

Mizora schreef:
Er staat juist wel spanning op, dat viel me op. En geen cap op verbaast me, zeker na je avonturen van de haflinger. Maar de afdruk ziet er goed uit.

Nu ik de afdruk op mijn tablet ipv smartphone bekijk zie ik dat op foto van de bovenkant het zadel meer naar links hing bij het rijden. Misschien dat het verschoven is door mijn balansverlies in de galop rechtsom?

Zonder cap was omdat ik maar 10 minuten ging rondstappen met haar. Maar zij dacht er in het begin even anders over en ging weer aandraven en galopperen toen ik er maar net 2 seconden op zat. Denk persoonlijk dat dit fout aangeleerd gedrag is van bij de vorige eigenaar. Bij het opstappen staat ze niet stil en als je bijna in het zadel zit gaat ze al aandraven.
Achteraf gezien was ik dus wel blij dat ik dit keer niet van haar afgevallen ben. Als ik les krijg op de haflinger draag ik wel altijd mijn cap.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:56

MaricoGraphy. Het lijkt me fijner om de gesp van de beugels onderaan bij de beugel te bevestigen ipv bovenaan bij zadel.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:57

Marein schreef:
Voor de rest ben ik veel te onervaren om insteek te geven bij de foto's, alleen lijkt me dat het zadel bij het paard van Rianne_ te klein is, vandaar de witte haren op symmetrische plaatsen?

Te klein als in te krap?

Wat leuk dat je allemaal nieuwe aanwinsten hebt en er nog een bij komt! Hopelijk bevalt het vanavond net zo goed als op de bok :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:04

Atent schreef:
MaricoGraphy. Het lijkt me fijner om de gesp van de beugels onderaan bij de beugel te bevestigen ipv bovenaan bij zadel.

Nou ik vi d het prettiger als die bovenaan zit. Zoals je kan zien rijd ik met korte rijschoenen en zonder chaps. Bij de norton had ik ze onderaan maar dat merkte ik ook aan de blauwe plekken op mijn voet achteraf.

Heb nog een vraagje. Die ghost zadel heeft een sleuf in de flap waar nu de steigbeugels achter zitten. Kan de steigbeugel riem daardoorheen en ligt de steigbeugel dan stabieler? Want ik heb enorm de neiging mijn onderbenen te veel naar voor en achter te bewegen. Vooral in de draf en galop.