voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:13

Ja klopt, de London heeft verplaatsbare kniewrongen. Ik heb 2 exact dezelfde, heel onhandig, want dan kloppen de vormen niet... maar het deel waar ik last van heb is bij de Barrydale wel hetzelfde, zo te zien.
Is dat jouw zadel? Chique! :j

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:25

@ Maritje1991

Stap 1: je hebt nodig: zadeldek , grandeur pad(of ander merk 2de hands) en Klittenband dar zijn de rode lijnen.
Afbeelding

Stap 2 en 3:
Afbeelding

Stap4: Dik stuk klittenband bevestig je wat meer naar onder, een smal stuk klittenband bevestig je bovenaan. Je houd het deel van de ruggegraatvrijheid van de grandeur pad vrij de opening moet net zo groot zijn als de opening tussen het bond. dan bevestig je de delen van het zadeldel aan de pad en heb goede stevige inlage vakken.
Afbeelding

Je kan het zadeldek ook heel laten. Gebruik dan maar 1 laag klittenband, het wordt dan een soort physio-pad
ik heb dit niet gedaan omdat sommige zadeldekken strak trekken en dat verkleind de ruggegraatvrijdheid.

Afbeelding

Kosten : Je kan het zo duur maken als je wil. ik was 45 euro kwijt. grandeur was 30 en 15 voor het zadeldek. Grandeur pad is wel voor meerder zadeldekken te gebruiken omdat het met klittenband bevestigt wordt, je kan blijven wisselen.

Oja als je aan 1 pad genoeg hebt kan je de pad ook vast laten stikken aan het zadeldekje, stiksel kan je een beetje weglaten vallen onder het bont.

Ik heb nog een zwarte maat 1 cheyenne pad van grandeur liggen. 40euro incl verzendkosten.

voor vragen is pbtje makkelijker denk ik

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:28

@tienus_amigo Helaas vindt ik de foto's wat onduidelijk maar het lijken toch drukkingen.
Komen ze na het rijden op en gaan ze een tijd na het rijden weer weg?

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:37

Ja Sheran, is mijn zadel :o (schaam me wel een beetje met zo'n luxe 'ding', maar ik heb mijn tuinkas verkocht ivm tijdgebrek en mijn oude zadel en bovendien had Tinka het dubbel en dwars verdiend vond ik). En hij zit lekker!!
Ik heb ook de Cherokee getest en deze vond ik ook heel lekker zitten. Ik heb daar de beugelophanging niet van verplaatst (kon geloof ik ook niet) maar wel de kniewrongen onder het zweetblad. Ik had toen wel genoeg ruimte voor mijn benen.
Omdat bij de barrydale de kniewrongen niet te verstellen zijn, vond ik het wel handig om de beugelophanging iets te verplaatsen.
Moeilijk hè die keuze...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:39

Ik vind hem heel mooi! :j Iets te 'kleurig' voor mij, maar ik ben dan ook een dressuurmiep.

Ik zit inderdaad ook met de prijs, het zijn toch dure dingen! := Mijn paard heeft het ook absoluut verdiend maar ik ben zelf niet zo rijk. En nu weet ik niet of ik eeuwen moet gaan wachten op een tweedehands of een nieuwe moet kopen _O-

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:00

trijn schreef:
Ik heb daar de beugelophanging niet van verplaatst (kon geloof ik ook niet) maar wel de kniewrongen onder het zweetblad. Ik had toen wel genoeg ruimte voor mijn benen.
Omdat bij de barrydale de kniewrongen niet te verstellen zijn, vond ik het wel handig om de beugelophanging iets te verplaatsen.
Moeilijk hè die keuze...

Bij alle nieuwe Barefoot zadels kan de beugelophanging verplaatst worden ;)

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:16

De bultjes zitten er voor het rijden al, na het rijden zijn het er iets meer, de volgende dag zitten ze er nog steeds.
toen bij ons een week de bak niet te doen was trokken ze weer weeg, eentje is permanent volgens mij, die blijft maar zitten (vlak naast de ruggegraad)
Heb zelf oook t idee dat het drukkingen zijn, omdat ze met opzadelen nu toch wat hints begint te geven.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:56

tienus_amigo schreef:
De bultjes zitten er voor het rijden al, na het rijden zijn het er iets meer, de volgende dag zitten ze er nog steeds.
toen bij ons een week de bak niet te doen was trokken ze weer weeg, eentje is permanent volgens mij, die blijft maar zitten (vlak naast de ruggegraad)
Heb zelf oook t idee dat het drukkingen zijn, omdat ze met opzadelen nu toch wat hints begint te geven.

Ik zou er toch even de DA naar laten kijken, vooral zo net naast de ruggengraat.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:57

Dat zowieso, maar kan het barefoot zadel daar de oorzaak van zijn? zo ja, dan zal ik toch weer een boomzadel moeten gaan zoeken,

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:01

Hallo Allemaal,

Ik kom even binnen vallen :)
Heb eventjes snel alles gelezen, want aanstaande woensdag komt Buitenzinnig bij mij een aantal boomloze zadels testen. Mijn Andalusier loopt namelijk niet lekker met een boomzadel. Als ik zonder zadel rijd is er al een heel stuk meer ontspanning. Sommige foto's die ik voorbij zag komen met boom en boomloos zadel zijn heel herkenbaar. Ik hoop echt dat het voor mijn paardje ook een wereld van verschil zal zijn.

Ik kan niet wachten !!! Duimen jullie voor me mee :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:22

Ik duim wel voor droog weer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:46

leuk Carmy, welke ga je passen?

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:28

@ Don: Hey hallo :) !!! Weer of geen weer, we hebben een grote binnenbak, dus ;)
Maar liever test ik buiten hoor, Am is dan een stuk rustiger namelijk.

Ik ga de Ghost / Trekker en Libra zadels passen. Voorkeur gaat stiekem uit naar Trekker True Talent.
Ben zoooo blij dat Ron woensdag komt, ben echt reuze benieuwd namelijk !!

@ Darkchrystal: Wat voor zadeltje heb jij ?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:45

tienus_amigo schreef:
Dat zowieso, maar kan het barefoot zadel daar de oorzaak van zijn? zo ja, dan zal ik toch weer een boomzadel moeten gaan zoeken,

Het kan van alles zijn, een reactie op het materiaal van het pad / stiksel van het pad of zadel / ontstoken haarzakjes / geirriteerde klieren door wrijving.
Gewoon ff de DA en niet meteen het zadel de schuld geven ;)
Er is natuurlijk altijd een kans dat het aan het zadel ligt maar dat moet je ff goed laten uitzoeken en misschien is er wel een oplossing voor.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:50

Hier meld ik mij ook als gebruiker van een boomloos zadel.
Ik heb voor mijn haflinger een Barefoot Arizona Budget aangeschaft een paar maanden geleden.

Ik moest even wennen aan het brede zitten en omdat ik van een dressuurzadel naar een westernzadel ben gegaan maar nu ik eenmaal gewend ben hoef ik niet meer anders!
Ik rijd er heerlijke bosritten mee en nog geen 1 keer zadelpijn gehad. Wel had ik in het begin wat moeite met het blijven zitten in het zadel tijdens het galoperen.

Ook vind ik het een groot voordeel dat je je paard duidelijker onder je voelt spannen of ontspannen. Je voelt echt heel goed wat de rug en de spieren doen.
Dus ik ben zeer tevreden! :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:49

:wave: Carmy - dat is mooi, een binnenbakk _/-\o_ Ik had vandaag ergens een klaterende waterval |(

Shyla, ik ben het met je eens - soms is het zelfs een allergie op het wasmiddel waar de pad mee gewassen is - en die bultjes doen pijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:08

Ik duim voor je hoor Carmy!

En fijn dat je zadel zo goed bevalt, Story. Een westernzadel lijkt me inderdaad wel heel anders dan een dressuurzadel! Ik wilde eigenlijk ook supergraag een westernzadel maar heb er toch vanaf gezien omdat ik wel liever buitenrijd, maar dat het grootste deel van de tijd toch niet doe en als ik dressuur rijd is een westernzadel niet zo handig. Eigenlijk moet je er gewoon twee! :Y)

Wat iedereen zegt over 'paard beter voelen' en dat soort dingen... dat merk ik echt totaal niet op mijn London! Kan dat komen door de VPS? Ik vind het absoluut niet voelen als zonder zadel rijden of wat dan ook. Het voelt gewoon als een Engels zadel.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:27

heb een vraagje:
is een barefoot maat 1 te lang voor een pony die maximaal 16 inch kan hebben?
( als iemand een barefoot chenneye drytex maat 1 heeft liggen die niet te duur is bp me maar )

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:50

een barefoot cheyenne maat 1 is geloof ik 54 cm.

heb vandaag een hoofdstel voor izzy besteld en een extra lange leadrope voor mijn moeder :D
mijn moeder heeft het zelfde hoofdstel, de cedar.
super handig op buitenrit! bit kan er zo uit, kan ook bitloos gebruikt worden en gebruikt worden als halster. super voor onze picknick ritten :Y)
Afbeelding
Indy met het hoofdstel (oude model) in het bruin)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:51

Mooooooi! _/-\o_
Dat staat goed, lekker functioneel en stoer.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:19

Merkte vandaag nog meer bultjes op, denk dat ze toch niet tegen de wol kan o.i.d.
Vond de plekken waar de beugelophanging zit ook wat hard aanvoelen op haar rug, vandaag ben ik er dan ook niet op gaan zitten, baal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:42

@Carmy:
Ik heb nu de Trekker,pro endurance(toch?buitenzinnig).
Bevalt erg goed..zit fijn,ligt goed.

heb ook barefoots gehad,namelijk 2x een cheyenne en 1x de arizona.
vond ze heel fijn zitten maar ze bleven wat schuiverig,helaas.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:24

Mooi paard, hoofdstel en zadel vind ik :)) Staat inderdaad goed!

Mijn pony is helaas kreupel, dus van het zadels proberen komt bij mij even niks. Vind het wel apart dat jij de London niet als 'boomloos' ervaart Sheran. Ikzelf merkte het toch duidelijk (inderdaad rugspieren voelen spanen ed zelfs met een dikke pad).
Ben nu wel blij, hoop dat jij dat ook gaat zijn met de London :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:27

Vast wel! :D :D :D
Ik vind het zelf prima dat ik het niet zo erg als boomloos ervaar, trouwens. Ik merk wel dat mijn paard het als boomloos ervaart. Hij is veel gevoeliger op gewichtverplaatsing, wat heel voordelig voor mij is. Wat heb jij nu eigenlijk voor zadel, Safiera? (ik ga je nog even terugpb-en, trouwens)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:41

Ik heb nu een bruine Thorowgood Griffin, (met zojuist nieuwe singelstoten, hihi :o )

Wil dolgraag boomloos, maar ja, zo'n pony als ik heb... Het is altijd maar de vraag wanneer hij zijn medewerking verleent :') Paarden he, ze houden je wel van de straat!