Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:59

Roelke_ schreef:
bertine37 schreef:
Ik vind je sperriempje wat strak lijken en de keelriem ook. Misschien kun je die wat laten verlengen?
Daarentegen vind ik je teugels superhandig. Dat lijkt me wel wat, teugels met clips. Waar heb je die vandaan als ik vragen mag?

Ik heb nog wel één gaatje over op de keelriem, voor mijn gevoel zat deze niet strak. Wellicht vertekend dat iets door haar baard.
In principe kun je het op deze foto niet goed zien, het riempje van het bit zit er onder.
Ik ga het even in de gaten houden..

De teugels komen bij ooteman vandaan en waren 19,50,-

Ik denk dat de baard dan inderdaad wat vertekend.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:01

Myca schreef:
@bertine37 Die clipteugels zie je veel bij IJslander-hoofdstellen. Als je daar op Googled dan vindt je er zo een aantal.

@Roelke Volgens mij kan je op deze manier beter de kinriem van je leren bitje afhalen. Zo in combinatie met de Micklem en bitclipt zal dat wel goed gaan. Alleen kan je het leren bitje dan niet meer anders gebruiken.

Thanx, het lijkt me dat je het clipje ook los moet kunnen kopen, of zou het gewicht van het clipje van negatieve invloed zijn?

Marije_jiplover

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:06

Bij mijn haflinger zit het hoofdstel ongeveer hetzelfde, roelke, alleen heb ik de frontriem er ook nog afgehaald omdat die echt te smal was voor Jip.

Het kinriempje van een leren bit is toch om het verder hoofdstelloos te gebruiken?
Wanneer je je leren bit in een hoofdstel hangt, zoals nu, heeft het kinriempje toch een overbodige functie? Voor dit hoofdstel is het iig dubbelop, door de bitclips hangt het al superstabiel in zijn mond, volgens mij.

MycaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:25

@Bertine37 Ik geloof niet dat het gewicht van de bitclips van negatieve invloed zijn. Het is meer het hele concept van zo'n leren bitje. Er zijn paarden die bijv. kopschuw zijn, waarbij het een crime is om er een hoofdstel om te doen. Dan kan een leren bitje uitstekend helpen, zelfs zonder hoofdstel.
Kijk, hier zie je As Taro 2 op die manier, en dat zou natuurlijk niet meer kunnen als je de kinriem er vanaf haalt:
Afbeelding

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:28

Oh, o.k
Het gaat mij er gewoon om dat ik mijn hoofdstel snel kan ombouwen. Mijn kinderen rijden bitloos ( vanwege soms wapperende handen) en ik bouw het hoofdstel regelmatig om naar de kaptoomversie. Ik sta dan soms wat te klungelen, vooral met koude vingers :brr:

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:41

Ik heb ook losse clips aan al mijn teugels. Omdat ik met twee hoofdstellen werk (Micklem bridle en een hackemore) en omdat ik de Micklem ook gebruik voor aan de handwerken en longeren en omdat ik afhankelijk van welk weer het is mijn gevlochten touwteugels, mijn springteugels of mijn glad leren teugels gebruik.
Zo kan ik simpel wisselen, zonder steeds al die gespjes los te hoeven maken en weer vast. Ik vind het ideaal.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:47

Marije_jiplover schreef:
Ik heb ook losse clips aan al mijn teugels. Omdat ik met twee hoofdstellen werk (Micklem bridle en een hackemore) en omdat ik de Micklem ook gebruik voor aan de handwerken en longeren en omdat ik afhankelijk van welk weer het is mijn gevlochten touwteugels, mijn springteugels of mijn glad leren teugels gebruik.
Zo kan ik simpel wisselen, zonder steeds al die gespjes los te hoeven maken en weer vast. Ik vind het ideaal.

Welke clips gebruik jij ?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:50

Ik heb verschillende.
Heb een keer een setje besteld bij Ooteman, ik heb de rest gehaald bij een ijzerwarenwinkel, geloof ik.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:37

Klopt inderdaad, het kinriempje is voor ons overbodig. Even ge-edit, ik denk dat het afknippen/snijden wel moet lukken.. :j
Ga het eerst nog even in de gaten houden of het echt onprettig is voor mijn pony.

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:50

Hoofdstel binnen en zit mooi maar de riempjes voor het bit zijn zo kort. Daardoor zit het bit strak in zijn mond wat er niet zo lekker uit ziet. Iemand tips?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:51

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:09

Helaas nog geen foto's. Hoofdstel zit niet te hoog. Precies net boven de neusgaten. heb ook stalgenoten met hetzelfde Hoofdstel er naar laten kijken.... Alles prima alleen dus korte bevestigingsriempjes voor het bit..gaat nog wel wat rekken natuurlijk...

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:22

Roelke_ schreef:
Klopt inderdaad, het kinriempje is voor ons overbodig. Even ge-edit, ik denk dat het afknippen/snijden wel moet lukken.. :j
Ga het eerst nog even in de gaten houden of het echt onprettig is voor mijn pony.

Probeer dan de stiksels los te halen zodat je, mocht je hem ooit toch anders willen gaan gebruiken, je dat weer gewoon vast kan laten naaien bij de schoenmaker of zadelmaker.
Anders is je hoofdstel gewoon verkl......en dat zou zonde zijn

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:01

Ik ga niet in het hoofdstel knippen hoor! Pff, zonde!
Ik bedoel het kinriempje van het bit... ;)

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:21

Hoe krijg ik een foto erop?

MycaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:45

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:53

Even blond hoor, maar als je het kinriempje eraf haalt, ligt het toch los op de neus te klapperen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:54

Als je het kinriempje van het leren bit erafhaalt niet.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:55

Aha op die manier.

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:12

Afbeelding
GELUKT!!!!!!!!!
en hoe zit het???

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:57

Zoals ik het kan zien ziet het er prima uit hoor :j

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:58

Vandaag heb ik er voor het eerst mee gereden en het ging waardeloos. Hoofd veel omhoog terwijl hij normaal makkelijk nagevelijk te rijden is. Wilde in de hoeken niet naar binnen kijken of heel erg overdreven waardoor de binnen teugel slap hing. Was moeilijk contact te houden tussen het bit en de teugels. Veel hoofdschudden..... Tot nu toe de miskoop van het jaar...... :(. Ik heb het keelriempje niet te strak. Kan nog een vinger tussen zodat hij zijn mond iets open kan doen. Ik krijg het gevoel dat het achter zijn oren niet lekker zit. Heeft iemand hier ervaring mee?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:32

Hmmm...er zit duidelijk iets niet lekker.
Heb je het nagevoeld met je hand of er niks klem zat, of bijvoorbeeld je bit niet strakker/ hoger / lager zat dan normaal??

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:48

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:58

Het hoofdstel was al in elkaar gezet toen het aankwam. Het brede gedeelte is naar de ruiter gericht zoals beschreven op you tube door micklem. Bit ligt mijne inziens hoger dan normaal zoals ik ook hierboven schreef. De neusriem zou misschien nog iets omhoog moeten? Maar dan kom ik met zijn jukbeen en bit in de knel ( zie foto hierboven)? Er lijkt verder niets te knellen....