Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Evelien

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 16:04

Hi allemaal! Voor de geïnteresseerden, ik heb een bruine Chester Fairfield maat COB te koop. Is weinig mee gereden, dus ziet er nog erg goed uit! Heb er destijds toen ook perfect bijpassende teugels voor bij gevonden. Als je interesse hebt, stuur me even een berichtje! Afbeelding

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:53

Ik meld mij hier weer even!

Voor mijn nieuwe paard wil ik misschien toch ook weer overstappen op een anatomisch hoofdstel omdat hij momenteel veel met het bit aan het klooien is en ik wel benieuwd ben of het ook aan het hoofdstel kan liggen.

Er is alleen zoveel keus.. Ik ben er wel over uit dat ik weer iets met vaste bakstukken wil, maar wil eigenlijk ook kijken of ik eerst iets kan testen voordat ik het koop omdat ik geen idee heb of dit helpt.

Ook zag ik de Horsegear Styx voorbij komen. Zijn er hier mensen die daar ervaringen mee hebben?

Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:28

Ja die is hier al een paar keer langsgekomen, weet niet meer door wie maar je vindt hem vast via de zoekfunctie

Saar41

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:36

Afbeelding

Hoi allemaal,

Ik heb voor mijn paard de fenton Fairfield sinds 2017 en sinds april de Kieffer Amy. Nu loopt mijn paard niet echt lekker/ontspannen op de Amy in vergelijking met mijn andere hoofdstel (Fairfield). Kunnen jullie meekijken of de Amy goed zit of misschien versteld moet worden?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:07

Ik heb hem even opgezocht maar lees ook dat je er niet mee mag starten.

Ik kwam de Profi Rider Revolution ook tegen en lees daar veel goede ervaringen mee. Deze kost ook zeer weinig dus ik denk dat ik deze bestel om uit te proberen. Ben erg benieuwd of het helpt want momenteel is het vervelend dat hij zoveel tegen het bit aanhikt. Wie weet is het voor ons dé oplossing!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:22

Je mag er inderdaad niet mee starten. En een paard dat een bit dat veel beweegt niet kan hebben gaat dit niet waarderen. Door het ontbreken van het neusriem bandje hebben ze veel vrijheid, maar heeft het bit ook geen steun van de neusriem. Kan me zo voorstellen dat niet elk paard dat kan waarderen. Zeker niet als je een ruiter heb die wat onrustig is in z’n hand

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:27

Ik was vooral de overweging aan het maken of hij het juist fijn zou vinden om meer vrijheid te hebben of meer stabiliteit. Ik denk dat zoals jij zegt het misschien juist te onrustig wordt. Ik heb nu de Profi Rider Revolution besteld omdat ik daar alleen maar positieve dingen over hoor.

Momenteel heb ik dit hoofdstel, maar ik denk dat hij hier te weinig stabiliteit aan heeft omdat het rondgenaaid is en daardoor eigenlijk altijd wat onrustig is.
Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:31

Ketly schreef:
Ik was vooral de overweging aan het maken of hij het juist fijn zou vinden om meer vrijheid te hebben of meer stabiliteit. Ik denk dat zoals jij zegt het misschien juist te onrustig wordt. Ik heb nu de Profi Rider Revolution besteld omdat ik daar alleen maar positieve dingen over hoor.

Momenteel heb ik dit hoofdstel, maar ik denk dat hij hier te weinig stabiliteit aan heeft omdat het rondgenaaid is en daardoor eigenlijk altijd wat onrustig is.
[ [url=m/Lr2tId.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb nog nooit gehoord dat een rond genaaid hoofdstel minder stabiel is. Ik zie dat je een watertrens gebruikt. Als je meer stabiliteit wilt kun je beter naar een bustrens,d-trens of zelfs kneveltrens kijken denk ik.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:32

Heb ik helaas allemaal al uitgeprobeerd.. :o

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:48

Ik heb de Styx sinds vorige week maar nog maar 3x gebruikt dus nog wat vroeg om er echt wat van te zeggen.
Lijkt wel iets rustiger in de verbinding. Ik heb een paard met angst/moeite met verbinding/druk op het bit door een zadel met een gebroken boom bij vorige eigenaar.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:57

Je hebt een heel jong paard toch Ketly? Kan het niet zijn dat zijn gebrek aan stabiliteit gewoon jongigheid is?

Ik heb het gevoel dat mijn Hooks Chester scheef is, maar dat het verschil net geen gaatje is :\ Zijn er hier meer mensen met dit probleem?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:59

Wat zouden jullie doen. Ik heb een drie jarige gekocht, nog onbeleerd.
Ik heb hem aan de longe aan het halster en wil nu de overgang gaan maken naar hoofdstel zodat ik hem straks ook bijgezet kan longeren, naar dubbele ivm leren sturen enz.
Beginnen jullie met een jong paard ook gelijk met een anatomisch hoofdstel? Of eerst met een simpel gewoon hoofdstel en kijk je eenmaal onder het zadel hoe hij het doet?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:01

Ja klopt hoor Vanillia! Maar ik wil wel graag proberen om het zo aangenaam mogelijk te maken voor hem en wil zeker weten dat hem niks dwars zit. Hij loopt namelijk toch wel flink met zijn mond open helaas.

Afbeelding

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:08

Heel herkenbaar! Doet mijn jonge paard (nu 1 jaar onder het zadel) ook wel eens als hij het lastig vindt en er net niet helemaal lekker door is. Zodra ik hem er dan net iets meer doorheen rij zodat hij echt nageeflijk is is het over.
Als het die van mij zou zijn zou ik er een bus- of kneveltrensje in hangen voor net iets minder gerommel in zijn mond en dan gewoon lekker blijven rijden. Als het dan over een tijd niet beter is kun je alsnog overwegen om voor een anatomisch hoofdstel te gaan, maar ik zou het nu nog niet perse in die hoek zoeken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:09

Ik denk dat het vooral een kwestie is van een goede aanleuning en vertrouwen in de hand. Denk dat je met een hoofdstel waar het bit vast zit aan de neusriem wel meer stabiliteit krijgt. Je zou dat in elk geval kunnen proberen.

Verder denk ik dat je bit misschien te laag zit en je neusriem zou ook een gaatje hoger kunnen. Lijkt wel wat krap langs het jukbeen te liggen.

Ik heb nu nog niks anatomisch gekocht want deze van br ligt eigenlijk gewoon heel mooi
Afbeelding

Hier wat beter op te zien denk ik https://www.flickr.com/photos/155411328 ... 360605932/

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:19

Ik denk dat het wel stabieler voor hem is om een anatomisch hoofdstel te gebruiken (in ieder geval te proberen) omdat je op de foto wel kan zien dat het bit de ruimte heeft om helemaal naar achteren te 'schuiven' met een bakstuk dat helemaal los is (beetje vaag uitgelegd.. :+). Ik denk dan juist dat een kort bakstuk wel fijner is omdat er dan iets meer druk op de neus komt in plaats van op het bit, zodat hij hierdoor dan ook het bit wat fijner kan accepteren. Ik heb nog wel een bustrens liggen, dus die kan ik dan ook gaan proberen. Denken jullie ook dat het zo het beste werkt of denk ik helemaal verkeerd?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:19

Heeft PS of Sweden op de website of de FB pagina niet van die lijstjes staan bij elk hoofdstel voor welk soort paard ze geschikt zijn? Daar zou je eens kunnen kijken, en dan eventueel zien welke goedkopere versie er door een ander merk is uitgebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:26

@Ketly, wat al heeel veel kan schelen is een onderlegger achter de oren. Ik zie dat jouw gespen direct op het hoofd liggen. Meeste paarden vinden dit heeel oncomfortabel en zou je er een padje tussen kunnen doen.
De meer 'high end' rondgenaaide hoofdstellen hebben dit zelf al, maar misschien zou jij er eentje kunnen toevoegen :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:27

opisop_shop schreef:
Ik heb hem aan de longe aan het halster en wil nu de overgang gaan maken naar hoofdstel zodat ik hem straks ook bijgezet kan longeren, naar dubbele ivm leren sturen enz.
Beginnen jullie met een jong paard ook gelijk met een anatomisch hoofdstel? Of eerst met een simpel gewoon hoofdstel en kijk je eenmaal onder het zadel hoe hij het doet?

Een anatomisch hoofdstel betekend grotendeels ook niets anders dan dat hij goed past.
Al je een "gewoon" hoofdstel hebt wat goed past is het eigenlijk een anatomisch hoofdstel.
De "aparte" functies zoals bijv. van de micklem (bit direct aan de neusriem/bakstuk, daardoor andere inwerking etc.) zou ik niet direct mee beginnen.

Zoek een hoofdstel wat past, dat zou ik gewoon doen.

Overigens heb ik met belerenen een vergelijkbare "route" verschil is dat ik altijd werk aan kaptoom, daar vanuit de basis doe met een sidepull(zit bij mij bij de kaptoom in)en dan het bit er pas een stuk later bij pak, In eerste instantie ook gewoon in de mond en dan gewoon op kaptoom/sidepull verder trainen. (ik heb een hoofdstel/kaptoom met meerder functies, dus kan gewoon een bit aan en ik kan hem dan alsnog als sidepull/kaptoom gebruiken zonder dat ik met 2 hoofdstellen over elkaar hoef te werken)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:27

Ik heb sowieso al de Profi Rider Revolution besteld, ik heb nog zo'n onderlegger liggen dus dat is wel een goed idee, dankjewel :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:28

opisop_shop schreef:

Ik doe dubbele lijnen longeren aan een Monty roberts halster of met de sidepull. Mocht er iets misgaan krijgen ze geen knal in de mond. Verliezen ze daardoor ook niet het vertrouwen. En de kans dat zoiets gebeurt met een jonge is best aanwezig aangezien hij alles nog moet leren. Als ik nu een paard zadelmak moest gaan maken zou ik dat ook eerst bitloos doen en het bit er op een later moment pas bijpakken. Maar dat is een persoonlijke keuze uiteraard.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:32

Ketly schreef:
Ja klopt hoor Vanillia! Maar ik wil wel graag proberen om het zo aangenaam mogelijk te maken voor hem en wil zeker weten dat hem niks dwars zit. Hij loopt namelijk toch wel flink met zijn mond open helaas.

[ [url=m/FLiLqi.png]Afbeelding[/url] ]

Is dat een trust? Mijn ervaring is fatsoenlijk zeer onaangenaam zijn voor paarden met een droge of gevoelige mond. Die bitten branden. Daarnaast zijn ze te dik voor de meeste paarden en geven erg veel ruis en onduidelijkheid qua hulpen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:47

Ik longeer nu nog aan halster, heb ook al even kaptoom en touwhalster geprobeerd. Voorlopig werk ik nog op een afgezet stuk van de bak dus naar buiten wegschieten enz kan nu niet.
Kan best zijn dat hij eerst bitloos wordt beleerd inderdaad, heb ook al even naar bitlooshoofdstel zitten te kijken. Voor mijn vorige paard had ik een heel simpel model met alleen brede neusriem die gekruist liep maar voor beleren wil ik dan toch wat anders.
Wil het graag goed aanpakken en vandaar dat ik mij afvroeg of anatomisch aan te raden is of eerst gewoon simpel model proberen.

Welk hoofdstel heb jij siskeh?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:50

pluisje88 schreef:
Ketly schreef:

Is dat een trust? Mijn ervaring is fatsoenlijk zeer onaangenaam zijn voor paarden met een droge of gevoelige mond. Die bitten branden. Daarnaast zijn ze te dik voor de meeste paarden en geven erg veel ruis en onduidelijkheid qua hulpen.

Trust bitten te dik? Die van mij doet ook haar mond open (ook zonder rijden of longeren) en doet dit met ieder bit. Heb zelf ook een trust maar die is echt niet dikker dan de meeste andere bitten.

Bedoel je die kunststoffen dan soms?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:50

pluisje88 schreef:
Ketly schreef:

Klopt! Hij gaf ook heel duidelijk aan dat dit niet het bit voor hem was dus die heb verkocht. Ik rijd nu met het bit die op de eerste foto staat en heb nu nog een bustrens liggen met een vierkant tussenstukje die volledig kan draaien. Ik weet niet welke optie het beste is, ik vind het huidige bit wel een héle fijne. Is de dubbelgebroken van Stubben.

Afbeelding