[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:51

Nette zweetafdruk +:)+

Wel even gevoeligheid van de huid in de gaten houden vanwege het Sympanova onder de pad :j

Nevada zou in principe moeten kunnen met maat 42 hoor, als je niet al te lange benen hebt?
Of je moet er net 1 tegenkomen die klein valt...

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:03

Hey Kitty tof dat we op je site staan :D

Mijn Ghost is geen Firenze
maar een Roma Piccolo :D

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:09

ArmaWhis schreef:

Thanx ik heb het gelijk aangepast :o Ik blijf die 2 op een of andere manier steeds door elkaar halen :=
Misschien helpt het dat ik straks 2 stalgenoten heb met een Roma Piccolo :D

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:42

Kitty_ schreef:
ArmaWhis schreef:

Thanx ik heb het gelijk aangepast :o Ik blijf die 2 op een of andere manier steeds door elkaar halen :=
Misschien helpt het dat ik straks 2 stalgenoten heb met een Roma Piccolo :D

*\o/* Nog even geduld....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 23:26

MaricoGraphy schreef:
nx voor de tips. Als ik mijn bekken kantel gaan mijn bovenbenen idd ook omhoog. En dan kan ik echt niet ontspannen ademen, ik zet mezelf vast en adem dan niet meer door mijn buik maar door de borstkas.

Vandaag heel kort weer gereden. Ik zat stabieler en de zweetplek zag er ook mooier uit. Wel moet ik de kussens toch wat meer uiteen leggen. Nu zag ik dat ze nog te dicht langs de ruggengraat liggen. Of het ligt aan de pad?

Kan best dat het aan de pad ligt - ik weet niet hoe ver je ze inmiddels uit elkaar hebt liggen???

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:46

Dank voor de leuke reacties op de foto's. Zal met goed weer overdag nog wel x knappe foto's in buitenbak maken :)

Ander vraagje, iemand hier al ervaring met de barebackpad van ghost en is deze ook te testen? Ik ben nog op zoek naar een fijne voor mijn paardje. Opties op dit moment zijn Christ Iberica, fra maçon met wrong, eclips akademico.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:59

Darkadia - er is iemand die hem heeft en er zeer blij mee is, maar ik weet niet of ze op Bokt zit.
Je zou ook de Agnello van Ghost kunnen kiezen, dan heb je de wrongen etc. (indien je voor Agnello Quilty of Quevis kiest - de Agnello in alle andere modellen kan ook) De simpele versie is bij BuitenZinnig te testen, maar die is nu een weekje weg. Mogelijk heeft Teteltee hem?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:06

Omdat ik volgende week een paar daagjes op vakantie ga met ponylief heb ik de ligging van mijn Notting Hill nog even gecontroleerd. Aan de afdruk van de onderzijde van mijn pad kon ik zien dat mijn zadel brugt :\ Ik heb nog pommels gewisseld, wat zitten spelen met inlages maar ben toch nog niet helemaal tevreden. Ponylief heeft vanwege zijn leeftijd (29) een hoge schoft met iets wat holle rug. Het lijkt alsof de Notting Hill niet helemaal mee "buigt" met zijn rug. Twijfel twijfel.....Misschien toch ook maar aan de Ghost? O:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:09

Joh dat kan toch niet, zo soepel is hij toch nog wel dat je er met je gewicht in het zadel niet boven blijft zweven?

Het is op zich erg normaaal dat je vooral voor- en achter een afdruk ziet, daar begint het en naarmate het zweten toeneemt wordt het ook in het midden nat (maar vaak nog niet vies) en als je dan nog verder in het zweet rijdt wordt het ook nat boven de ruggengraat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:33

Hoe zit de notting hill eigenlijk?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:58

pmarena schreef:
Joh dat kan toch niet, zo soepel is hij toch nog wel dat je er met je gewicht in het zadel niet boven blijft zweven?

Het is op zich erg normaaal dat je vooral voor- en achter een afdruk ziet, daar begint het en naarmate het zweten toeneemt wordt het ook in het midden nat (maar vaak nog niet vies) en als je dan nog verder in het zweet rijdt wordt het ook nat boven de ruggengraat.

Ik twijfelde of de Notting Hill genoeg zou "door buigen" als ik erop zou zitten vanwege de dubbele laag VPS. Denk jij van wel?

De Notting Hill zit, naast dat hij er prachtig uit ziet, ook nog eens heerlijk! Het liefst neem ik geen afscheid van dit zadel....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:59

pmarena schreef:

Helemaal mee eens - onder de uiteindjes beweegt het vaak ook wat meer, dus meer zweet en soms "dep" je door je gewicht in het midden wat zweet op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:00

Ik zou zeggen, leg hem eens als een bruggetje tussen 2 steunpunten.

Met de voorkant ergens op, met de achterkant ook, in het midden nergens door laten ondersteunen en ga er eens op zitten, ik geloof nooit dat dat gaat lukken :P

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:07

pmarena schreef:

Met de voorkant ergens op, met de achterkant ook, in het midden nergens door laten ondersteunen en ga er eens op zitten, ik geloof nooit dat dat gaat lukken :P

Kwetal schreef:
pmarena schreef:

Helemaal mee eens - onder de uiteindjes beweegt het vaak ook wat meer, dus meer zweet en soms "dep" je door je gewicht in het midden wat zweet op.

Haha ik hoor het al, ik vertrouw op jullie advies :D _/-\o_ . Pony heeft ook nooit aangegeven dat ie er last van heeft hoor, maar het is soms zo'n harde.
Pony zweet overigens bijna nooit, en als ie zweet is het lui zweet :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:24

pmarena schreef:

Lukt wel - op de grond, tussen je 2 steunpunten LOL :+ :(:)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:32

Normaal altijd aan het meelezen, nu zelf ook weer eens een vraag. Het betreft mijn Hidalgo Venice 2.

Gister kwam ik tot de ontdekking dat er witte haren zitten aan beide kanten meteen naast de ruggengraat. Eerder zag ik al wat witte haren bij de schoft voorbij komen.. :\ Verder niet het gevoel dat het zadel niet fijn ligt, Marena loopt er nog steeds fijn onder. Gister stalgenootje en eigenaresse van stal ook even laten meekijken en het blijkt dat het zadel helemaal niet mooi (meer) aansluit.

Schoft en ruggengraat liggen mooi vrij. Echter steunt de achterkant van het zadel alleen maar op de twee punten naast haar ruggengraat en wordt de druk dus niet verdeeld over de rest van haar rug. Het zadel ligt op de rest van haar rug gewoon helemaal los, ik kan mijn hand er zelfs onder schuiven :oo Tijdens het rijden wipt het zadel omhoog in draf..

Iemand enig idee wat ik hier nu mee kan doen? Andere kussens is denk ik geen optie aangezien het aan de voorkant in principe wel goed lijkt te liggen maar aan de achterkant raken de kussens de rug gewoon niet :\ Ik weet dat ik de kussens er af kan halen en dan een pad met inlages er onder kan doen. Maar dat vind ik niet mooi..

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:18

Rianne: De kussens kunnen ook in vershillende diktes gekocht worden, dat bijvroobeeld achter dikker is dan het midden en voor of bijvoorbeeld juist alleen het midden dikker dan voor en achter. Dus andere kussens zou een optie zijn. Heb zelf ook een hidalgo gehad, vond het een super zadel, maar het was toch echt een stug ding die niet makkelijk vormt. op makkelijke ruggetjes lag het geweldig, maar moeilijkere rug van mijn paard ging echt gewoon niet.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:37

Rianne - hoe wijd liggen die kussens uit elkaar? Wat voor pad/sjabrak gebruik je er onder? Heb je dat "niet aansluiten" bekeken met een ruiter er op, of zonder? Is je paard van bouw veranderd? Je hebt ook pads met inlagen die er uit zien als een gewoon dekje - kijk maar bij Grandeur (om er maar even 1 te noemen) Het kan zijn dat jij iets esthetisch niet verantwoord vindt, maar ik denk dat het welzijn van je paard voorop staat?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:16

Ik las hier ergens nog dat een veel langere singel bij mijn ghost ook beter zou zijn.
Nu heb ik gisteren gekeken en heb alleen veelzeidigheidssingels. Beide zijn dubbel zo lang als de singel die ik nu gebruik en die singels kon ik bij de Norton al niet gebruiken omdat die te lang zijn.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:23

Kwetal schreef:
Darkadia - er is iemand die hem heeft en er zeer blij mee is, maar ik weet niet of ze op Bokt zit.
Je zou ook de Agnello van Ghost kunnen kiezen, dan heb je de wrongen etc. (indien je voor Agnello Quilty of Quevis kiest - de Agnello in alle andere modellen kan ook) De simpele versie is bij BuitenZinnig te testen, maar die is nu een weekje weg. Mogelijk heeft Teteltee hem?

Agnello heeft de normale kussens toch? K wil juist wel t zonder zadel gevoel beetje houden. Heb al n dressuur (met boom, fairfax), en barefoot Arizona. Had n ooteman barebackpad maar paardlief vond die niet fijn. En ghost die basis, daarom overweeg ik die maar zou graag testen...

Overigens is er ook al contact met teteltee geweest voor potentieelnpasconsult

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:43

Klopt Daphneeeej, maar de kussens liggen echt helemaal vrij. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er kussens zijn in zulke aparte verhoudingen.

Lastig Kwetal om aan te geven hoe ver ze uit elkaar liggen. Kan het misschien beter verduidelijken met foto's. Mijn hand past er qua breedte niet tussen. Ze liggen mooi naast de ruggengraat. Maar dat is dus ook het enige punt waar ze steun hebben. De rest raakt de rug dus helemaal niet. We hebben het in eerste instantie zonder ruiter bekeken. Maar met ruiter wipt het zadel dus wel. Paard is inderdaad wel wat veranderd, meer qua bespiering overigens. Verwacht dit eerder bij haar schouder/schoft terug te zien eigenlijk..

Klopt hoor, haar welzijn staat voorop. Dan ziet het er maar minder uit. Maar aangezien ik ook wedstrijden rijd vind ik het zonder kussens nogal een vreemd gezicht. Vraag me dus af of ik dan verder moet met de Hidalgo of rond moet kijken naar iets anders. Ben alleen wel echt aan m'n Hidalgo :o Zo'n fijn zadel!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:44

darkadia schreef:
Agnello heeft de normale kussens toch? K wil juist wel t zonder zadel gevoel beetje houden. Heb al n dressuur (met boom, fairfax), en barefoot Arizona. Had n ooteman barebackpad maar paardlief vond die niet fijn. En ghost die basis, daarom overweeg ik die maar zou graag testen...

Overigens is er ook al contact met teteltee geweest voor potentieelnpasconsult

Je kunt ook vragen om minder gevulde kussens - niet echt een probleem...
Top voor Teteltee! +:)+

Citaat:
Lastig Kwetal om aan te geven hoe ver ze uit elkaar liggen. Kan het misschien beter verduidelijken met foto's. Mijn hand past er qua breedte niet tussen. Ze liggen mooi naast de ruggengraat. Maar dat is dus ook het enige punt waar ze steun hebben. De rest raakt de rug dus helemaal niet. We hebben het in eerste instantie zonder ruiter bekeken. Maar met ruiter wipt het zadel dus wel. Paard is inderdaad wel wat veranderd, meer qua bespiering overigens. Verwacht dit eerder bij haar schouder/schoft terug te zien eigenlijk..

Foto's helpen - eventueel PB je ze als je ze liever niet hier wil tonen. Wanneer je hele hand er tussen zou passen, zou ik je vragen om ze heel snel weer dichter bij elkaar te zetten :D Heb ik ergens gezegd dat je de kussens weg moet laten? Nee toch? Maar een andere vorm kussens zou wellicht kunnen helpen. Of kussens van een ander merk - ik wacht even de foto's af voor ik de kussens af kraak :o ;) Je moet je afvragen waarom je paard wat spieren verliest over de ruglijn. Dat is vreemd? Overigens even iets wat ik heel duidelijk wil maken - want het is een ding waar iedere boomloos zadel verkoper tegenaan loopt: mensen die de ligging van het zadel beoordelen zonder ruiter...dat kan bij boomloos niet. Dat zadel vormt zich pas naar het paard MET ruiter en je kunt de ligging daarom niet beoordelen wanneer het zadel los op de rug ligt. Hooguit de lengte en of de singelstoten om de juiste plek hangen, maar niet qua aansluiten. Dus zet er iemand op en voel dan hoe het aansluit. Ook hier kan je de zgn. touwtjes test doen, kan je een touwtje (of zeepje) onder het zadel door schuiven door de kamer. Als het ergens blijft steken, zakken je kussens te ver door en ligt de basis van het zadel op de rug.

Ik ben hoe dan ook benieuwd waar de witte haren langs de wervelkolom zitten, en hoe je zadel ligt met ruiter.

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:02

Vandaag hebben Anita en ik ruil gedaan met pads. Zij de Kifra dit keer en ik de Christ.
Beide pads bevallen me beter dan de ghost pads. Nu beide goed uitproberen om de juiste keus te kunnen maken

Afbeelding

Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:09

zoals suzan al zei hierboven, we hebben gewissled en nu heb ik wel foto`s gemaakt

het kifra pad zit ook zeker goed en is goed de kamer in te trekken , en verschuift niet onder het rijden.

hierbij de foto`s van mijn ghost firenze met kifra pad
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:13

Ik vind de Kifra beter van model onder Ghost dan de Christ...