[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:20

Mijn aanpak is gewoon niet rijden als het regent :P

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:22

wat een luxe :D
hier komt het regenpak uit de kast (naja auto) en de raincover over de cap (handig joh, zo'n ding met gaten) en hoppa naar buiten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:54

Nouja, luxe...ik zou op zich liever rijden in de regen dan stront scheppen in de regen :P

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:06

Asl het niet te hard regent (en eigenlijk koud weer in het algemeen) komen hier de wax chaps uit de kast. Lekker warm en droog :)

Nou Marcella, fijn dat het rijden goed is gegaan voor je knieën maar wel lekker avontuurlijk :P Ik herken het wel een beetje, heb een tijd op een groot paard (+/- 1.80) gereden die wel eens halvewege kon bedenken dat hij terug wou naar stal. Hij ging gelukkig niet rennen, was gewoon stil staan en niet meer vooruit willen, wel acheruit en zijwaarts. Niet leuk als je links een sloot hebt en rechts prikkeldraad...

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:08

pmarena schreef:
Daar word je niet vrolijk van nee als ze dan zo achterlijk gaan doen _-:(

Stomme beesten zien dan niks meer en zouden zo in een ravijn storten :roll:

Dan denk je dat je met een Fjord zulke ongein niet zo snel hebt....zucht :P

Hahaha, pmarena, jij hebt hebt zeker nooit met een fjord gereden, als je het hebt over ongein en grappen uithalen, dan ben je bij een fjord op de beste plek, Heb met Udo ook al een paar keer in de sloot gelegen. Gaaf die pad die je nu onder je zadel hebt liggen Marcella. Past er mooi onder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:38

Oh, maar stom kunnen ze uiteraard doen, daar zeg ik niks over :P

Maar over het algemeen is het toch wel spul dat je niet snel echt gek krijgt zeg maar :)

Zo snel zijn die koudbloederige dieren niet echt heel erg bang, als bij die overdreven hittepitten die al aan de dunne raken van een grassprietje dat scheef hangt :P

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:03

Hmz ... gisteren weer een lange rit gemaakt met het mooie weer.
Heel stuk van het ruiterpad gedaan, we oefenen tegen de zomer ;-)
Maar bij het thuiskomen (en onderweg ook al het laatste stuk) had ik toch weer last van mijn knieën.
Vraag me af of het komt omdat er geen kniewrongen aan het zadel zitten.
Misschien toch eens een testzadel aanvragen met wrongen en kijken of het dan beter is.
Voor de rest nog steeds supertevreden, lichtrijden gaat ook super.
Galop nog niet kunnen testen want hij kent de hulpen voor galop nog niet en gaat ook niet vanzelf over in galop. Daar werken we de komende maanden nog aan, we hebben de tijd.
In het weekend ga ik het zadel eens op Pride gebruiken en dan kan ik wel voelen hoe het zit in galop.
Maar zal vast super zijn :-)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:51

pmarena schreef:
Daar word je niet vrolijk van nee als ze dan zo achterlijk gaan doen _-:(

Stomme beesten zien dan niks meer en zouden zo in een ravijn storten :roll:

Dan denk je dat je met een Fjord zulke ongein niet zo snel hebt....zucht :P

Heb een vermoeden dat er misschien ergens Arabier verstopt zit zijn vader is een duitser en de duitsers lopen met fokken jaren vooruit op de nl-fokkerij. :+

Wil eigenlijk morgen weer kijken voor een buitenritje mits het weer wil meewerken. Weer een nieuwe route verkennen, maar dan kom ik ook weer langs die 2 enge boerderijen en iets zeg me dat dat geen goed idee gaat zijn zo snel na zijn eerst ervaring en aan het begin van de route. :+

Maar eigenlijk wil ik morgen in de bak rijden, maar ben bang dat deze nog volledig verzopen is met al die regen van de afgelopen tijd. -O-

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 09:46

Alle pagina's zo'n beetje doorgelezen. Ik ga waarschijnlijk na 6 jaar trouwe dienst afscheid nemen van mijn lieve BF Arizona zonder VPS. Ik mis de steun van kniewrongen en hij past eigenlijk maar net op mijn merrie. Over een paar week komt per mi cavallo hier om de trekker classic te passen.
Mijn verzorgmeisje heeft met m'n ruin een Startrekk comfort, ook een super zadel, maar ook daarbij mis ik de wrongen. Ik ben benieuwd!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:53

O de arizona! Ik twijfel zo sterk om die in de plaats van mijn london te nemen :D

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:01

heb nu de london en had de arizona
de arizona is echt geweldig, alleen mijn paard was niet geschikt om western mee te rijden en ik rijd te weinig buiten, daarom nu de london en ben er heel blij mee

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:03

Ik ga zometeen een barefoot Arizona ophalen! Ben heel benieuwd. *\o/*

@pmarena: degene waar ik via jou terecht ben gekomen! :)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:19

Ik vind hem ook heel erg fijn, mis alleen m'n steun en hij licht niet optimaal. Heb er geen fork in maar een XXL pommel. Als de trekker goed licht gaat m'n geliefde Arizona weg. Hoop dat er tegen die tijd een tweedehands trekker is, anders moet het een nieuwe worden en dat vinden ik en m'n spaarrekening niet zo leuk..

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:38

Jeuj! Ik wordt de eigenaar van een cheyenne! Nu alleen nog een singel vinden. Hier toevallig nog iemand met een L en/of XXL pommel over? Die heb ik ook nog nodig.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:54

Ik heb een probleem met mijn Cheyenne, namelijk dat de gespjes die aan dat bandje dat om de fenders zit in je been prikken. Ik heb de omgedraaid, dat helpt, maar dan prikken ze weer in mijn paard. Er staat me zoiets bij dat daar iets van was, maar kan het niet vinden.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:54

Helenalena schreef:
Jeuj! Ik wordt de eigenaar van een cheyenne! Nu alleen nog een singel vinden. Hier toevallig nog iemand met een L en/of XXL pommel over? Die heb ik ook nog nodig.

Ik zoek ook nog een pommel in XXL, maar L kan misschien ook wel, het is een twijfelgeval.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:02

Er staat een advertentie op bokt markt met losse pommels, de XXL en de S zijn nog te koop. Ik heb de XL en de XXL gekocht voor een mooie prijs. Ik zou dus even contact met haar opnemen ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:26

Letten jullie wel goed op of het de oude of nieuwe pommels zijn? Zit volgens mij verschil tussen, ze passen niet allemaal even goed. Zou zo sneu zijn anders :D Leuk weer, al die nieuwe aankopen! Ik hoop volgende week eindelijk mijn London op te gaan halen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:33

Morgen laatste dag testzadel en vandaag in de zwembak met barefoot Cheyenne gereden en wat had ik ineens een ruimte om te zitten was wel weer even wennen. Morgen als het goed is buitenritje.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:43

Kirsha schreef:
Letten jullie wel goed op of het de oude of nieuwe pommels zijn? Zit volgens mij verschil tussen, ze passen niet allemaal even goed.

Ja hier dacht ik ook aan. Ik moet de nieuwe hebben denk ik, zadel van eind 2012.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:45

Stomme vraag wellicht.. hoe kun je zien of je een oud of nieuw model nodig hebt? Ik heb volgens mij een cheyenne met vps maar geen idee of ik een oud of nieuw model nodig heb. hoe zie je het verschil?
Laatst bijgewerkt door muppetmayo op 28-12-13 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:45

Ik heb even gespiekt, maar de pommels die op de BM staan zijn van fiberglas. Dat zijn als ik het goed heb de oude? Ze zijn ook niet gekleurd...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:29

Ik heb een nieuwe pommel in een oud zadel. Geen problemen ervaren....

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:59

Ik heb nu een oudere witte XXL in mijn vrij nieuwe cherokee (zat een grijze m pommel in) en dat gaat prima :) dus ik denk dat die in andere zadels ook geen probleem moet geven...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:22

Dribbel: spannend met je zadel +:)+

Cynthiaaapje: dat is nogal een verschil zeg, een Barefoot Arizona zonder VPS versus een Trekker met kniewrongen :P

Waarom ligt de Arizona niet optimaal? Zou een wrong-seatsaver geen goede (tijdelijke) oplossing zijn totdat je een ander zadel vindt dat beter bij je huidige wensen past? :)

Tinka: op zich hoort het fenderriempje als de fenders plat tegen je paard aan liggen na het opzadelen zeg maar, met het gespje tegen je paard te liggen.

Stijg je dan op, dan zet je je voet in de beugel, en draai je de beugel met de voet naar je toe als je wegrijdt. Het gespje wijst dan naar voren richting het hoofd van het paard dus niemand heeft er last van, dat is het idee bij fenderriempjes altijd :)

Afbeelding

Wat betreft pommels: van begin af aan heeft Barefoot witte fiberglas pommels gehad.
Daarvan zijn de maten wel een paar keer gewijzigd waardoor de ene veel meer volume heeft dan de andere.

Je kan dus hebben dat een pommel in het ene zadel te groot is voor het "pommelzakje" en dat een andere pommel voor een ander zadel veels te klein is en heen en weer stuitert in het pommelzakje.

Op zich zit je met VPS-zadel veel veiliger: daar zouden de PU (kunststof) pommels sowieso goed in moeten passen.

De gekleurde PU pommels zijn als het goed is niks anders dan de witte PU pommels, alleen hebben ze dan een kleurtje gekregen zodat ze makkelijker uit elkaar gehouden kunnen worden.