voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:24

Ook ik wil wellicht een barefoot aanschaffen. Heb de Cherokee geprobeerd op het paard van een vriendin en vond het heerlijk zitten. Ik neig zelf naar de Cheyenne drytex. Lekker weinig poetswerk en licht van gewicht. Ik heb alleen het idee dat je hier minder vast in zit dan de Cherokee. Klopt dat? Bij de cherokee had ik het idee dat als het paard 1 keer zou bokken of wegspringen ik ernaast zou liggen. Nou zal mijn paard nooit wegspringen of bokken, maar het idee dat ik er dan zo aflig vind ik niet zo fijn.

Er is echter 1 probleem: mijn paard heeft een hoge en smalle schoft. Ga deze week dus eens de maatsjablonen van de pommels uitprinten en kijken hoe ze passen op mijn paard.

hier even een foto. misschien kan iemand me bij voorbaat al vertellen dat het geen zin heeft om te passen (hier heeft hij echter wel het achterste stuk manen over z'n schoft heen):
Afbeelding

Safiera

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:32

Is dat zand of witte vlekken op de rug? Ziet er wel leuk uit :) Vind het een mooi paard trouwens.

Paard heeft inderdaad best wel schoft, maar ik vind mijn London (nieuwer model) best wat plaats hebben bij de schoft. (foto -> http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7235.jpg )
(dat is met een M pommel er in)

Vind zelf de sjablonen best lastig meten, met een paar echte pommels is het veel makkelijker. Van de foto is het echter niet te bepalen welke pommel je nodig hebt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:55

Cletjee, wat voor zadel heb je nu? (of heeft er op gelegen voordat je die foto maakte)

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:59

Ik heb ook een boomloos zadel, een freemax.
Het zit echt heerlijk!
Ik had er in het begin geen voorboompje in, hij schoof toen heel erg! maar nu ik er een voorboompje in heb blijft hij super liggen!
Echt heerlijk boomloos!

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:10

Die witte plekken zijn zand. Hij had net gerold.

Er lag een knightrider neptunes op. Dat is het enige zadel dat niet op z'n schoft ligt. Gewone knightriders en kiefer liggen bij hem op de schoft. Mag ik vragen waarom je dat vraagt? Is aan de zweetplekken iets af te lezen?

hier nog een foto waarop het probleem te zien is
Afbeelding

Het liefste zou ik een zadelmaker laten komen met zowel boom- als boomloze zadels. Het probleem is echter dat de 2 zadelmakers waar ik ervaring mee heb, alleen boomzadels verkopen. Daarbij komt dat ik hooguit 2 keer per week wat stap en draaf onder het zadel (wegens actief pensioen van het paard) en dus liever geen al te duur zadel koop. Neemt niet weg dat als er geen goedkope oplossing te vinden is, er toch een goed zadel moet komen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:16

Het lijkt me eerlijk gezegd moeilijker om goedkoop aan een goed passend boomzadel te komen... Je kunt even een testzadel aanvragen en kijken hoe dat ligt. Ligt dat niet lekker, dan laat je een zadelmaker komen :)

Ik heb vandaag voor de derde keer op de barefoot London gereden en ik ben enorm enthousiast over het zadel. Het iebelige bijrijdpaardje wilde zelfs lang en laag komen, en nog steeds mooi rond. Ze bolde haar rug en trad goed onder, echt geweldig. Zelf merk ik geen verschil met een gewoon zadel qua beenligging of houding. Top dus!

MAAR. Ik heb een blauwe plek aan de binnenkant van mijn bovenbeen! Ik kom niet tegen de pommel aan, maar volgens mij is het het afwerkrandje van het zadel. Hierzo:
Afbeelding

Is dat normaal? Ik merk het vooral bij het lichtrijden maar ook in stap voel ik hem wel zitten.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:18

Ik had het vooral bij die onderste rand.. had daar veel last van.
EN bij de stella, van het uitgestanste merkje.. Heel mijn been kapot.
Ik deed er een bontje op.. dat hielp heel goed..

Heb trouwens nog een werkloos crist bontje voor boomloos liggen.. als iemand interesse heeft.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:56

Wordt het met een bontje niet juist erger? Omdat je het hoogteverschil groter maakt?

Hoe goed is het trouwens te doen om met (VPS)-inlages zelf een pad te maken? De pads zijn nogal prijzig en ik ben best handig met de naaimachine. Ik zag dat hiervoor ook al een pad was gemaakt.
De pad die nu onder mijn testzadel ligt bestaat volgens mij uit een schabrakachtig iets, inlages en nog wat bontspul eronder. Is dat alledrie nodig? Of kun je bijvoorbeeld ook inlages in een (dik) normaal schabrak zetten?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:25

Ja hoor dat kan Sheran!

Het gaat imo om de inlages, niet om het bont ):

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:25

tienus_amigo schreef:
Pmarena: Dat moet lukken, ga ik vanavond meteen doen.

Ik ben benieuwd, klinkt als geïrriteerde haarzakjes wat dus zou kunnen komen door wrijving.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:31

Ik denk alleen wel dat je het beste toch van die vakken onder je sjabrak kan maken. Dan heb je net wat meer een opening voor een vrije ruggengraat maar dat kan volgens mij ook gewoon met fleece of een ander dun sjabrak in vorm knippen.
Ik heb wel een keer een 2e hands grandeur pad gekocht daar een soort halfpad van gemaakt. Die kon ik via klittenband dan onder me eigen sjabrakken bevestigen. Vond dat stabieler liggen dan het de gemaakte halfpad er los onder te leggen.
Maar das wat je zelf wil.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:35

O ja ik had dan ook me eigen gewone sjabrak door de helft gedaan en alle 2 de helde via klittenband bevestigt zodat de sjabrak niet kon strak trekken onder het zadel. Dus het was eigenlijk een half pad met daar aan beide kanten de de halve sjabrakken bevestigt
Hoop dat het duidelijk is

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:44

Diva, ik snap het niet. Heb je een foto?

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:52

Foto van de afgemaakte set niet, maar kan wel even met foto's laten zien wat ik bedoel. Moet ik dat even in elkaar zetten doe ik vanavond even. Maak er dan een soort van bouwtekening van

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:42

Sheran schreef:
MAAR. Ik heb een blauwe plek aan de binnenkant van mijn bovenbeen! Ik kom niet tegen de pommel aan, maar volgens mij is het het afwerkrandje van het zadel. Hierzo

Ik had dat ook bij het Barrydale testzadel. Ik heb toen de 'zitting' opnieuw bevestigd (even de velcro losgetrokken en opnieuw goed opgelegd) en de randen goed vlak getrokken. Daarna geen last meer gehad.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:39

Hier dan de foto's van zowel de bultjes en het zadel. .
Vond der vandaag met rijden erg onrustig, vooral rechtsom (kan het zijn dat het zadel dan te veel op rechts leunt) terwijl rechtsom juist altijd de makkelijke kant is. Later ging ze meer ontspannen.

Zijaanzicht:
http://imageshack.us/photo/my-images/192/1500j.jpg/

Van bovenaf gezien:
http://imageshack.us/photo/my-images/851/1502ey.jpg/

Met zadel:
http://imageshack.us/photo/my-images/841/1504w.jpg/

Moet wel melden dat ik vandaag een andere singel heb gebruikt en ze geen booskijk reactie vertoonde, wel wat gezwiep met de staart.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:57

@cletjee

Ja, aan de afdruk op zijn rug is heel veel te zien. Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar het zadel komt veel te ver naar voren en het ziet er ook uit of het te nauw is. Het lijkt op de foto of de wervelkolom er uit steekt en dat er een paar lange rug spieren verdwenen zijn. Dat kan grotendeels terug komen zodra hij zich weer normaal kan buigen en bewegen.

Ik zou in zijn geval zeker voor boomloos gaan, maar dan wel 1 die de wervelkolom en de schoft goed de ruimte kan geven..... Het kan ook best met een boomzadel, maar dan heb je er het eerste jaar om de maand een zadelmaker bij om het breder te laten maken....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:40

Dank je Trijn, dat ga ik morgen eens proberen. Hopelijk helpt het!

Vinden jullie de verplaatsbare beugelophanging trouwens handig? Als in: krijg ik er spijt van als ik eentje koop zonder verstelbare beugelophanging die iets goedkoper is?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:04

Je kunt je zit zo aanpassen dat je de optimale houding krijgt.... het is afhankelijk van jou of je dat verstandig vindt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:09

kent iemand boomlooszadels van bronco?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:30

Link?

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:40

@Sheran, ik heb de Barrydale gekocht (dus met verplaatsbare beugelophanging) en ik ben er wel blij mee. Heb een maat 1, maar ik kwam door de duidelijk aanwezige wrongen niet uit met mijn benen ( ben 1.80 m met lange benen). Nadat ik de beugels iets verplaatst had, lagen mijn benen beter.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:49

Ah, toch wel handig dan (ik ben 1.78 met lange benen :j). Thanks!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:52

Olikea schreef:
Ik had het vooral bij die onderste rand.. had daar veel last van.
EN bij de stella, van het uitgestanste merkje.. Heel mijn been kapot.
Ik deed er een bontje op.. dat hielp heel goed..

Heb trouwens nog een werkloos crist bontje voor boomloos liggen.. als iemand interesse heeft.

ik heb intresse heb je al een pb gestuurd :D

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:57

Sheran, ik heb het idee alleen dat bij de London de wrongen iets minder duidelijk aanwezig zijn dan bij de Barrydale
Afbeelding
en dat je die bij de London) toch ook nog kan verplaatsen (onder het zweetblad zit toch zo'n 'kussentje' vast met velcro, dat je kan verzetten?)