Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:35

HarmanyL schreef:
[ [url=m/JPaEmR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sqXwQ4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn nieuwe singel. Deze is 70cm, kan nét (65cm was toch beter geweest, maar bedtaat niet van deze). Moet voor de zekerheid wel even een gaatje bij maken in m'n singelstoten.
Vind het model heel netjes zitten. De foto's zijn van na het rijden.

Mooie singel, welke is dit? Lijkt wat op de mattes.

Celebi

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:09

Mooie singel! Denk dat 70 wel passend is hoor ipv 65. Scheelt toch weer net teveel met de uitsparingen bij de oksels. Enige wat ik jammer vind bij deze singel is dat deze breed is en er daardoor nog steeds weinig ruimte is bij de oksel.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:47

SandraWierda schreef:
HarmanyL schreef:

Mijn nieuwe singel. Deze is 70cm, kan nét (65cm was toch beter geweest, maar bedtaat niet van deze). Moet voor de zekerheid wel even een gaatje bij maken in m'n singelstoten.

Norton XTR

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:35

HarmanyL schreef:

Celebi schreef:
Mooie singel! Denk dat 70 wel passend is hoor ipv 65. Scheelt toch weer net teveel met de uitsparingen bij de oksels. Enige wat ik jammer vind bij deze singel is dat deze breed is en er daardoor nog steeds weinig ruimte is bij de oksel.

Eens met Celebi. Ik denk dat een 75-80 beter was geweest, maar die ruimte heb je niet onder het zweetblad. 65 cm was echt te kort geweest, dit kan net aan, maar je zit echt onderaan de ribspieren.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:46

Hoi, ik kom ook om advies vragen. Het zal vast in de herhaling vallen zijn maar ik kom er niet helemaal uit zelf. Ik ben er inmiddels achter dat de singel die ik nu heb (FRA supersingel) niet de juiste vorm heeft voor mijn paard en daarnaast ook nog echt te kort is. De vraag is alleen wat nu wel...

Erg flatteuze foto van vorige week. Hij is op het moment echt wat te zwaar en buikig...

Afbeelding

Adh van deze foto zou ik zeggen een flink lange banaansingel. Paard gaat echter over 2 weken verhuizen naar een andere stal met ander voerbeleid en meer faciliteiten om weer fanatieker te gaan trainen waardoor ik hoop en verwacht dat hij toch een wat strakker modelletje zal gaan krijgen. Foto hieronder is paar jaar terug en het beeld waar ik hem weer naartoe wil krijgen.

Afbeelding

Als ik deze foto zie zou ik denken misschien aan asymmetrische singel? Hij is momenteel dus wel echt te dik, maar over het algemeen is het geen rondgeribd paard en hij heeft vrij weinig ruimte tussen de voorbenen.

Probleem is dat hij sinds enkele weken ook last heeft van singelwondjes. Dus dan een leren singel of met bont? Voorheen nooit wondjes gehad en de singel/zadel is niet verandert. Ik zal zelf alleen te denken dat het misschien kan komen omdat hij dit jaar toch echt wel flink rond is geworden en de korte rechte singel misschien teveel naar voren trekt? Ik dacht eerst maar eventjes een paar weken doorrijden kijken wat zijn gewicht doet voordat ik een nieuwe singel koop, maar inmiddels zijn de wondjes zo erg geworden dat hij regelmatig paar dagen geen singel om kan dus dat is ook geen doen en niet fijn voor hem.

Oftwel allemaal hersenspinsels waar ik niet uit kom. Daarnaast wil eigenlijk als het hoeft ook niet meer dan 100 euro uitgeven. (Als het niet anders is dan is het niet anders uiteraard...)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:54

Wat leuk dat het voorpaginatopic zoveel interesse in het singelvraagstuk oplevert. Terecht hoor, dit is een van de meest nuttige en informatieve topics van Bok. Dat het nog maar lang moge leven!

Rainer, ik heb ook een te dik en buikig paard. In aanvulling op mijn koordsingel heb ik toevallig net een banaansingel van Christ gekocht, van stevige stof met heerlijk dikke lamswol. Hij is zachter dan verwacht, echt hele goede kwaliteit. Lijkt ook goed te zitten op mijn paard (misschien nog wel beter dan de koordsingel, en daar was ik al heel tevreden over). Alles blijft op zijn plek. Zou ook wel iets kunnen zijn voor jouw gevoelige paard.

Deze is het, uiteraard ook bij andere winkels te koop:
https://www.agradi.nl/werner-christ-ban ... n-75cm.htm

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:41

SandraWierda schreef:
HarmanyL schreef:

Ik vind m ook wel mooi zitten, jammer idd dat de okseluitsparingen niet zo uit de verf komen. Zo te zien teddy en geen schapenvacht zoals bij Mattes. Voor die van mij is nepwol een no go…. Als de voering niet meer fluffy is krijgt ie last.
Ik heb mijn 2e kortere Mattes singel die ik op marktplaats heb gekocht binnen…Vooralsnog ben ik niet enthousiast; verkoper heeft niet even de moeite genomen om m schoon en gewassen op te sturen en de hoes zit op de uiteinden vast met klittenband terwijl mijn andere singel over de gespen heen schuift. Hopelijk geen miskoop :') Ding zit nu in de wasmachine, hopelijk krijg ik m mooi schoon en fluffy

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:45

Dat is het oudere model van Mattes.
Ik heb een wat oudere asymmetrische Mattes singel die ook met klittenband vast zit en onlangs een splinternieuwe Crescent Mattes singel gekocht en die heeft idd die hoes die om het uiteinde heen gaat.

Heb met die met klittenband nooit problemen ervaren overigens.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:05

Rainer schreef:
Hoi, ik kom ook om advies vragen. Het zal vast in de herhaling vallen zijn maar ik kom er niet helemaal uit zelf. Ik ben er inmiddels achter dat de singel die ik nu heb (FRA supersingel) niet de juiste vorm heeft voor mijn paard en daarnaast ook nog echt te kort is. De vraag is alleen wat nu wel...

Erg flatteuze foto van vorige week. Hij is op het moment echt wat te zwaar en buikig...

[ [url=m/fLFaM1.gif]Afbeelding[/url] ]

Adh van deze foto zou ik zeggen een flink lange banaansingel. Paard gaat echter over 2 weken verhuizen naar een andere stal met ander voerbeleid en meer faciliteiten om weer fanatieker te gaan trainen waardoor ik hoop en verwacht dat hij toch een wat strakker modelletje zal gaan krijgen. Foto hieronder is paar jaar terug en het beeld waar ik hem weer naartoe wil krijgen.

[ [url=m/5hhqC7.gif]Afbeelding[/url] ]

Als ik deze foto zie zou ik denken misschien aan asymmetrische singel? Hij is momenteel dus wel echt te dik, maar over het algemeen is het geen rondgeribd paard en hij heeft vrij weinig ruimte tussen de voorbenen.

Probleem is dat hij sinds enkele weken ook last heeft van singelwondjes. Dus dan een leren singel of met bont? Voorheen nooit wondjes gehad en de singel/zadel is niet verandert. Ik zal zelf alleen te denken dat het misschien kan komen omdat hij dit jaar toch echt wel flink rond is geworden en de korte rechte singel misschien teveel naar voren trekt? Ik dacht eerst maar eventjes een paar weken doorrijden kijken wat zijn gewicht doet voordat ik een nieuwe singel koop, maar inmiddels zijn de wondjes zo erg geworden dat hij regelmatig paar dagen geen singel om kan dus dat is ook geen doen en niet fijn voor hem.

Oftwel allemaal hersenspinsels waar ik niet uit kom. Daarnaast wil eigenlijk als het hoeft ook niet meer dan 100 euro uitgeven. (Als het niet anders is dan is het niet anders uiteraard...)

Je zult de gespen eigenlijk moeten hebben liggen op de hoogte waar nu het oranje dekje stopt. Ik weet niet hoe lang je huidige singel is, maar ik zou die opmeten, er aan doen en dan de afstand meten tot het gaatje net onder het dekje, dat 2x en bij de lengte van je huidige singel optellen.

Dan zou ik vooralsnog wel voor een crescent met (nep) bont gaan, tweede hands of een goedkope van Agradi of zo. Je moet geen singel kopen op het figuur van de toekomst, maar wat je paard nu nodig heeft.

Net als dat je geen spijkerbroek moet kopen die veel te krap is (zo’n eentje waarbij je op bed moet liggen om de rits en knoop dicht te krijgen), in de hoop dat je nog wel af zult vallen en het uiteindelijk wel lekkerder gaat zitten en tot die tijd voel jij je ongemakkelijk als een ingesnoerde worst.

Mocht je paard inderdaad afvallen en een andere singel nodig hebben, dan koop je voor dat moment weer een passende singel.

Marktplaats en stalgenoten zijn heel nuttig om niet meer passende singels te verkopen.

Toen mijn paarden nog een beetje in de “standaard” maten zaten, heb ik heel wat singels via MP gekocht en weer verkocht. Nu zitten ze op 100-105 en op 90-95 cm en helaas heeft bijna geen merk dat in het assortiment zitten. Edix is één van de weinige merken die wel die lengte dressuursingel verkoopt en op dit moment laat ik een eigen ontworpen singel maken voor mijn ruin.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:47

Bedankt! Duidelijk, je hebt helemaal gelijk. Ik ga morgen meten en kijken voor een passende banaansingel en dan zien we daarna wel weer verder.

Welke ervaringen hebben jullie met bont bij een paard dat veel zweet. Blijft dat een beetje mooi? En hoe vaak moet je die wassen? Is dit hetzelfde voor netbont, zoals bijvoorbeeld die Norton die ik voorbij zie komen?

Voor de toekomst, hoe merk je het als een banaansingel niet meer passend is voor je paard?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:51

Mijne zweet al als die het tuig ziet, zo ongeveer en bont (zowel op de rug onder het zadel, als om de buik bij de singel) is het enige wat ik langdurig kan gebruiken zonder wondjes te krijgen.
Je moet het wel goed onderhouden.
Ik heb een tweede hoes voor m'n singel. Laat m altijd aan de lucht drogen en borstel m met een redelijk zachte borstel uit voor gebruik.
Ondanks dat Mattes dat zelf niet aanraadt, mijn tweedehands Mattes blijft op deze manier alleen bij mij al een aantal jaren goed.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:54

Ik vond de mattes het hele jaar rond fijn in gebruik, makkelijk te wassen en snel droog.
Ik hou de zelf samengestelde mattes als reserve, de andere heb ik verkocht.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:09

Ik heb dekjes van Mattes en een singel, de singel was ik in de zomer vaker dan in de winter want logischerwijs zweet hij dan sneller. Ik leg m’n singel met de bontkant naar boven op m’n zadel na het rijden en haal de dag erna even m’n vingers door de wol zodat ie weer fluffy is. Als de wol daarmee niet los komt gaat ie in de was; dat is nu 1x in de 2 a 3 weken. Na t wassen in de droger en dan is ie echt als nieuw zo zacht :D Ik heb m nu ruim een jaar en hij is echt nog als nieuw. Het enige is dat de wol een klein beetje verkleurd (denk door t zweet) maar daar zie je bij het rijden uiteraard niks van. Zoals Marije al zegt adviseert Mattes om liever te vaak dan te weinig te wassen en niet te borstelen (ik houd me dus nogal strikt aan de wasvoorschriften :D :+ :D )

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 23:20

Rainer schreef:
Bedankt! Duidelijk, je hebt helemaal gelijk. Ik ga morgen meten en kijken voor een passende banaansingel en dan zien we daarna wel weer verder.

Welke ervaringen hebben jullie met bont bij een paard dat veel zweet. Blijft dat een beetje mooi? En hoe vaak moet je die wassen? Is dit hetzelfde voor netbont, zoals bijvoorbeeld die Norton die ik voorbij zie komen?

Voor de toekomst, hoe merk je het als een banaansingel niet meer passend is voor je paard?

Gewoon blijven kijken naar de ligging van de gespen, zodra je bij een crescent de achterste gesp hoger hebt liggen of met voelen in het midden meer druk aan de voorkant hebt dan de achterkant, dan is het niet meer het goede model.

Bij ruinen neemt buikvet bij goede training sneller af dan bij merries is mijn ervaring.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:22

Bedankt Daphara, echt super lief van je dat zoveel advies geeft over dit onderwerp.

Afbeelding
Afbeelding

Is dit nou 50 of 60 cm?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:45

Rainer schreef:
Bedankt Daphara, echt super lief van je dat zoveel advies geeft over dit onderwerp.

[ [url=m/rHxcmM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZONRoN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dit nou 50 of 60 cm?

Ik denk dat het een iets opgerekte 55 cm is

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:47

Daphara schreef:
Rainer schreef:

[ [url=m/rHxcmM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZONRoN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dit nou 50 of 60 cm?

Ik denk dat het een iets opgerekte 55 cm is

Ik denk dat de vraag meer is; meet je vanaf de bovenkant van de gesp of de onderkant.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:56

Je meet vanuit het uiteinde van de gesp.
60 hier dus :)

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:16

Ja precies, maar dan zou je hier dus op 58 ongeveer komen. Deze singel is denk ik al zo'n 6 jaar oud en een iets elastisch model. Dus een uitgerekte 55 lijkt me logisch.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:23

Ja dat wel. Bijna alle singels rekken wat uit.
Maar zelfs nieuwe kloppen niet altijd precies.
En zelfs eens gehad dat deze bijna 10 cm afweek met wat er in stond.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:32

Singels worden vaak gemaakt per inch, dat is ongeveer 2,54 cm per inch en dat wordt dus weer vertaald naar Europese maten per 5 cm. Daarom kan er zo 5-6 cm verschil zitten in de ene en de andere singel van dezelfde maat, maar van verschillende merken. Het ligt vaak maar net aan hoe ze de maat omrekenen en afronden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:36

Waar. Maar dan moeten ze er geen 125 cm instansen
Maar gewoon inch inzetten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:41

Eens. We meten de lengte van een zadel ook in inches. Of alles in cm, maar dan echt in cm.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:44

Dat inch-gedoe zou wel verklaren waarom de singel van Passier, die ik tweedehands kocht en die 70 cm moest zijn, niet paste. Te kort. De (vele :o ) andere merken die ik heb geprobeerd, passen wel met 70 cm.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:58

Dit is de 85 cm die jullie hadden aangeraden. Kan miss nog gaatje strakker maar dat gaat meestal pas als ik erop zit en paard had vrij. Heb ook nog de 80 en 75 cm maar nog niet open gemaakt de verpakking want wilde eerst jullie mening weten over de 85 cm.
Afbeelding

Afbeelding

Dit had ik eerst 65 cm

Afbeelding