[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:06

Denk dat ik dunnere inlages moet halen voor mijn ghost pad. Heb hem vanmorgen samen met het zadel op de haflinger gelegd en even rondgestapt. Kreeg mijn hele hand en arm onder het zadel (in d kamer) maar de pad drukte op de ruggengraat.

Met wat dunnere inlages kan ik hem misschien wat in de kamer trekken?

De kussens van het zadel heb ik aangepast qua ligging. Vooraan iets breder uit elkaar voor meer schoftvrijheid en de ruggengraat ook wat breder gemaakt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:17

MaricoGraphy schreef:
Denk dat ik dunnere inlages moet halen voor mijn ghost pad. Heb hem vanmorgen samen met het zadel op de haflinger gelegd en even rondgestapt. Kreeg mijn hele hand en arm onder het zadel (in d kamer) maar de pad drukte op de ruggengraat.

Met wat dunnere inlages kan ik hem misschien wat in de kamer trekken?

De kussens van het zadel heb ik aangepast qua ligging. Vooraan iets breder uit elkaar voor meer schoftvrijheid en de ruggengraat ook wat breder gemaakt.

Dat lijkt me een goed plan - ze zijn de laatste tijd wel erg dik genaakt (op verzoek van iemand die ze juist weer te dun vond :roll: ) Let je op dat je de kussens niet te wijd uit elkaar doet, zodat het zadel geen steun meer krijgt en alsnog op de rug drukt?

Art_Ificious

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:30

Het zadel drukt niet want kreeg mijn volledige arm eronder toen ik erop zat. Waardoor ik dus ook naar voren leunde. Ik maak dadelijk ook even een foto

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 16:28

Fototime
Foto's zijn gemaakt na het rijden. Heb een uur gereden. Maar Astra heeft nog heel wat wintervacht. De pad drukt toch op de rug wat te zien is op de foto's van het zweet (zweet op de ruggengraat). Volgens mijn vriendin is dat nog niet zo erg en zat het zadel wel goed.

Afbeelding

Afbeelding

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 16:40

Ik heb vandaag een buitenrit gemaakt met een andere zitting. Ik heb van Nienke nog 3 andere zittingen gekregen om te proberen. Echt super.

Vandaag met de Fanzolo gereden, de wrongen van deze zitting heb ik weinig aan. Maar alsnog zat ik erg stevig in het zadel.
Morgen en overmorgen de Quilty en de Quevis proberen, maar dan weer op Ruperta.

Dit keer gereden met een barefoot pad eronder. Vond het zadel er goed op liggen. Geen foto's van de afdruk helaas, maar die was mooi. Wel wat warrige haartjes. Weer rechts meer, maar ik ben ondertussen er ook wel overtuigd dat het niet perse verkeerde druk betekend.
Ik ben ook heel benieuwd naar de kifrapad.

Paar plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding

Donar is nog veel te zwaar, maar we komen van ver. Moddervet is hij niet meer, zijn hals is mooi, geen vet op de billen meer, je voelt zijn ribben... alleen die enorme hooi-hang-buik duurt erg lang.

Heb net mijn E rijbewijs gehaald en een bus gekocht dus ik hoop veel ritjes in het bos te kunnen maken, die zijn veel leuker dan de rondjes in de bak. Donderdag gaan we weer.
Alleen dan is de testghost alweer terug en moeten we met de Hidalgo op stap.
(zit toch te denken om die in te ruilen voor een Ghost voor donar, de Ghost voegt mij toch even wat beter)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:07

Staat mooi +:)+

Maar de wrong van deze zitting heeft toch wel duidelijk een andere hoek dan de ligging van jouw been dat gewoon in een keurige positie ligt zo :j

Marico: Staat ook netjes toch dat zadel! Die ribbels zijn gewoon typisch voor sympanova pads.
De lichte plek is even de vraag waar die van komt :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:24

Zadel staat Astra idd mooi. Vind bruin sowieso mooier op bruine paarden.
Die lichte plek is volgens mij doordat ik mijn balans nog niet goed vind. Ik moet mijn bekken kantelen wat ik erg lastig vind en mijn balans ook zien te houden terwijl ik zonder beugels rijd. Het gevolg is dat ik niet meer mooi vooraan blijf zitten maar naar de avhterkant van het zadel schuif en me dus telkens weer moet herzetten.
Als ik mijn bekken niet kantel vind ik mijn balans veel beter maar heb ik wel een holle rug.
Dit heb ik van nature wel. Als ik gewoon ontspannen recht sta heb ik een kont dat naar achter steekt en dus een holle rug.

Edit IK zie een knelpunt waar de singel het pad hard tegen de huid drukt. Daar zie je duidelijk een huidplooi op de zweetfoto. Ga volgende keer een andere singel proberen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:30

MaricoGraphy volgens mij heb je de pad verkeerd om. Dus de onderkant naar boven. Tenminste bij mij zitten de grove ribbels (overigens geen echte sympanova) onderop. Zwart gaas bovenop. Dus tenzij ze de pads veranderd hebben, buitenzinnig?
Laatst bijgewerkt door Raamzicht op 10-05-15 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:30

Ik kruip weer even uit onder mijn steen vandaan. Na veel paardendrama heb ik helaas het besluit moeten nemen om afscheid te nemen van mijn paard. Nu heb ik sinds kort een nieuw paard en ik vroeg me af hoe jullie het zadel vinden liggen. Ik vond het zadel heel stabiel liggen. Opstappen zonder krukje ging zonder schuiven. Dat was op mijn andere rondgeribte paard wel anders.
Alleen heb ik zelf het gevoel dat hij aan de achterkant iets omhoog komt. Zou dit een probleem zijn?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Let alsjeblieft niet op het feit dat hij ontzettend dun is. Hij kon de koersstress niet aan en is daardoor flink afgevallen. Hij staat hier nu 24/7 op het land.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:34

Hmm ik kijk net online en het lijkt alsof de korte pads wel die grove ribbels boven hebben. Dan heb ik niks gezegd! Ik heb een lange pad.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:36

Klittenband van de inlages lagen naar boven. Klopt het dan of niet?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:39

Ja sorry, het ziet er anders uit bij de korte dan bij de lange pads zie ik net op de website. Klittenband moet boven!
Ziet de onderkant er net zo uit als bovenkant met van die grove ribbels?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:53

Ja heb beide zeiden bekeken gehad. Kreeg de pad ook niet onderste boven op de rug gelegd dus kon niet fout zijn.
Iemand tips voor mijn bekken? Mijn natuurlijke houding is al fout maar vin dan wel beter mijn balans.
Sta niet graag op foto maar hier dus een ontspannen foto.

Afbeelding

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:20

xsjoukjex schreef:
Ik kruip weer even uit onder mijn steen vandaan. Na veel paardendrama heb ik helaas het besluit moeten nemen om afscheid te nemen van mijn paard. Nu heb ik sinds kort een nieuw paard en ik vroeg me af hoe jullie het zadel vinden liggen. Ik vond het zadel heel stabiel liggen. Opstappen zonder krukje ging zonder schuiven. Dat was op mijn andere rondgeribte paard wel anders.
Alleen heb ik zelf het gevoel dat hij aan de achterkant iets omhoog komt. Zou dit een probleem zijn?
[ [url=m/THxYB9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ffxiBe.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wgynL6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Z6uBki.jpg]Afbeelding[/url] ]

Let alsjeblieft niet op het feit dat hij ontzettend dun is. Hij kon de koersstress niet aan en is daardoor flink afgevallen. Hij staat hier nu 24/7 op het land.

Wat leuk om nog een Notting Hill te zien, staat je paardje goed! Is je zadel ook nog vrij nieuw? De Notting Hill heeft een extra laag vps waardoor het zadel iets stugger is. Bij mij is hij inmiddels mooi gevormd. Ik zou het zadel iets naar achteren leggen.

mijn Notting Hill :

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:47

Een veel langere singel zou handig zijn - (bij MaricoGraphy) - die droge plek...ik kan hem niet 1-2-3 plaatsen, zit het onder die 3hoek van de V???

Inder daad is de korte pad altijd helemaal van Sympanova - de dressuurpad heeft stof bovenop

Jam het klittenband naar boven, niet naar de rug van je paard toe - daar kan je de pad openmaken en eventueel met iets anders vullen.

Zweet tot op de wervelkolom is niet zo gek met dit weer en de paarden nog helemaal of half in de wintervacht.

En wederom, let op hoe je paard loopt - hoe zit je zelf en als het allemaal prettig is, zou ik me over sommige bijverschijnselen niet al te druk maken.

Lovelance, ziet er keurig uit en inderdaad is de Fanzolo een beetje eenkennig wbt de ruiter, hij past leuk bij sommige mensen, maar de Firenze of Roma zijn beter (Firenze is eigenlijk altijd goed)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:56

Zo ik heb mijn zadel opgehaald uit jawel, Friesland. Was even rijden maar hebben hem!
Even erop gelegd en was nog bang dat het niet wilde met haar hoge schoft. Ze heeft ruimte zat daar dus dat zit wel goed. Ruggengraat lag mooi vrij ook.

Ook nog even gereden na een hele inspectie. En merkte gelijk verschil in haar lopen. Ze deed ook niet zo nukkig met het los doen van de singel, wat ze normaal wel doet. Of dit laatste ermee te maken heeft weet ik niet maar het viel me wel op.

Zadel is wel beschadigd maar de bokker waar ik hem vandaan heb vroeg absoluut niet teveel wat maakte dat ik dat beetje lelijkheid erbij nam.

Foto's!
Afbeelding

Ruimte bij de schoft. Pad iets naar onder gedrukt, anders zag je het niet op de foto :)
Afbeelding

Enigszins te zien de ruggengraat die vrij ligt. Pad was iets verschoven door mijn gedoe bij het pakken van de schaag.
Afbeelding

Ik ben er blij mee! Zit heerlijk, staat mooi :)

Toch even voordat ik er echt intensief mee ga rijden. Ligt hij zo goed of?
Helaas geen duidelijk foto vanaf de zijkant gemaakt..

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:21

Kitty_ schreef:
xsjoukjex schreef:
[ [url=m/THxYB9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ffxiBe.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wgynL6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Z6uBki.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk om nog een Notting Hill te zien, staat je paardje goed! Is je zadel ook nog vrij nieuw? De Notting Hill heeft een extra laag vps waardoor het zadel iets stugger is. Bij mij is hij inmiddels mooi gevormd. Ik zou het zadel iets naar achteren leggen.

mijn Notting Hill :

[img ]m/CAkajR.jpg[/img]

Dankjewel! Wat staat die kleur pad er mooi onder zeg! Daar wil ik ook voor sparen. Ja hij is vrij nieuw. Ik had hem voor mijn vorige paardje gekocht maar die heb ik helaas moeten wegbrengen. Heb er dus maar een keer of 10 mee gereden. Dankje voor de tip. Leg ik hem de volgende keer een stuk naar achteren.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:38

Vandaag een ritje gemaakt met mijn ghost en ik ben echt fan..Hij bleef keurig liggen en de afdruk was ook heel mooi..Mijn oude dame waar ik even mee gereden heb kan nogal vreemde sprongen maken en ik werd nu niet half gelanceerd,dus dat is niet verkeerd haha..Het was dus niet moeilijk om goed in balans te blijven zitten en hij zit echt heerlijk zacht..Het is zo fijn dat dit zadel helemaal geen harde onderdelen heeft en nergens in de weg zit..Het prototype had dat ook en de paarden vonden die ook prima,maar ik ben nu toch wel blij dat het voor mij ook lekker zit..

Vind jij je ghost ook fijn zitten marciography?
Misschien kun je elke dag wat bekken kantel oefeningen doen zonder dat je op het paard zit?Je rug lijkt vrij hol en je bekken kantelt daardoor denk ik de verkeerde kant op,maar met oefenen en op je houding letten als je niet op je paard zit kan denk ik best helpen..

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:47

MaricoGraphy schreef:
Ja heb beide zeiden bekeken gehad. Kreeg de pad ook niet onderste boven op de rug gelegd dus kon niet fout zijn.
Iemand tips voor mijn bekken? Mijn natuurlijke houding is al fout maar vin dan wel beter mijn balans.
Sta niet graag op foto maar hier dus een ontspannen foto.

[ [url=m/uiH2Ui.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een te korte / stijve Psoas spier en bekkeninstabiliteit.
Door de verkorte spier kan ik niet mijn been lang maken plus mijn bekken kantelen. Dus of ik trek mijn rug hol en maak mijn been lang, of ik kantel netjes mijn heupen en trek mijn bovenbeen op.
Ik zou eens gaan googlen voor oefeningen die je psoas spier helpen. Sowieso als ruiter zijn deze oefeningen erg goed om te doen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:38

pleiada schreef:
Gisteren heb ik een ghost quevis gekocht met wollen zitting en fenders..Ik heb eerder een prototype gehad maar deze is echt vele maken steviger en mooier!Ik mocht het zadel even uitproberen op Goya van Buitenzinnig en hij is goedgekeurd..Geweldig paard trouwens Goya ik was echt op slag verliefd!Omdat hij met pensioen is had hij weing zin in iemand op zijn rug,haha..Maar toch even kunnen voelen hoe het zat!

Staat goed op je paard! Haha, dankje! Ja, Goya zorgt er wel voor dat mensen verliefd worden op hem, de charmeur.

Fijn dat je een goed ritje op je oude dame hebt gemaakt!

Maricography en Raamzicht, de pad ligt gewoon goed, zoals Kwetal al zegt. Nu zijn er wel een paar pads voor de korte modellen met het stof op de bovenzijde, maar daar kunnen de inlagen niet van vervangen worden en volgens mij is er niemand in het topic die die heeft.
En Marico, ik heb hetzelfde probleem van een holle rug. Ik probeer tijdens het rijden altijd mijn buikspieren wat aan te spannen zodat mijn rug rechter wordt. Ook probeer ik goed op 2 zitbeenknobbels te zitten ipv. alleen op mijn doos (om het even zo te zeggen). Op internet zijn talloze filmpjes en oefeningen te vinden, even kijken wat bij jou past.
Lovelance, Staat jullie goed! De Fanzolo is qua wrongen niet helemaal iets voor jou zo te zien. Hij past maar een paar mensen goed heb ik gemerkt. Gefeliciteerd met het behalen van je E rijbewijs!
Sjoukje, gefeliciteerd met je nieuwe paard! Fijn dat hij niet meer hoeft te koersen en nu lekker bij jou is.
Ilaan, Friesland is niet zo ver hoor ;)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:34

Wel als je uit de Achterhoek komt om alleen wat op te halen haha.
Eerst een beetje werken en dan lekker rijden. Ben benieuwd naar de zweetafdruk :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:34

Peerdie wilde niet rechtstaan dus lijkt schuin te lopen maar was dus gewoon een lui paard :')
Streepje was mijn vinger geweest :)

Afbeelding

Afbeelding

Best netjes dus. Wel ietsjes scheef maar vond het niet zorgwekkend. Denk een beetje scheefheid van mij waar ik aan moet werken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:00

Weet iemand of je met mt 42 in een nevada past?
Ik dacht dat die enorm lang waren maar dat lijkt enigzins mee te vallen.>?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:18

nx voor de tips. Als ik mijn bekken kantel gaan mijn bovenbenen idd ook omhoog. En dan kan ik echt niet ontspannen ademen, ik zet mezelf vast en adem dan niet meer door mijn buik maar door de borstkas.

Vandaag heel kort weer gereden. Ik zat stabieler en de zweetplek zag er ook mooier uit. Wel moet ik de kussens toch wat meer uiteen leggen. Nu zag ik dat ze nog te dicht langs de ruggengraat liggen. Of het ligt aan de pad?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:01

Anoniem schreef:
Weet iemand of je met mt 42 in een nevada past?
Ik dacht dat die enorm lang waren maar dat lijkt enigzins mee te vallen.>?

Ik heb heb een kleine maat 40 en vond de nevada niet genoeg bewegingsruimte hebben..Het zadel is misschien niet zo lang maar niet geschikt voor korte ruggen omdat hij zo massaal is,vind ik persoonlijk..