[Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benfan

Berichten: 4009
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:39

Hoe krijg je weer een mooie glans op je leer?

Syberdepiep

Berichten: 1601
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:47

Als het om indringverf gaat het leer gewoon eens goed invetten. Dan is de kans op afgeven ook minimaal

Anoniem

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:52

Standaard krijg je dat door poetsen en invetten ;)

Syberdepiep

Berichten: 1601
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:22

Eerste laag verf
Afbeelding

Anoniem

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 16:01

Gaaf!

_Lorette_

Berichten: 12122
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:45

Ik probeer suede te verven. Het is nogal 'dorstig' spul en ik bleek lang niet genoeg te hebben aan één potje verf. Zie ik nu dat mijn kleur overal is uitverkocht. -O- Zelfs in het buitenland.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:37

Dat is balen zeg! Welke kleur zoek je?

_Lorette_

Berichten: 12122
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:39

Angelus tobacco bruin, niet de donkerbruin.

Syberdepiep

Berichten: 1601
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:48

Het eindresultaat na 3 lagen verf in totaal. Ben erg tevreden, leer is nog soepel en gladder gelukkig niet.
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:59

Mooi!

996981
Berichten: 9917
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:00

Wat een leuk topic! Ik heb nog een onwijs mooi Dobert hoofdstel liggen welke ik nooit gebruik omdat hij bruin is en de rest van mijn tuig zwart. Ik ga me toch eens verdiepen in het verven. Hoofdstel ligt denk ik al 8 jaar werkloos te zijn :o

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:50

996981 schreef:
Wat een leuk topic! Ik heb nog een onwijs mooi Dobert hoofdstel liggen welke ik nooit gebruik omdat hij bruin is en de rest van mijn tuig zwart. Ik ga me toch eens verdiepen in het verven. Hoofdstel ligt denk ik al 8 jaar werkloos te zijn :o

Dan zeker voor indringverf gaan. Dit staat altijd op het potje vermeld. Indringverf trekt echt in het leder waardoor het hooguit een paar keer wat kan afgeven (in geval van hoofdstel gaat dit minder zijn) maar dit kan nooit afbladeren.
Als je dit niet online wil kopen kan je dat in een lederhandel kopen of bij een schoenmaker.

Indringverf kan enkel naar donkerder dus bijvoorbeeld donkerbruin of zwart. Leerverf op basis van acryl kan ook naar andere kleuren maar dus wel met risico op afbladeren. Kan prima voor onderlegde stukjes of bijvoorbeeld een neusriem een andere kleur geven. Maar laarzen of zadels is een groot risico.

Syberdepiep

Berichten: 1601
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:07

Ik heb een flesje marla zwarte indringverf, daar werk ik al jaren mn zwarte leer mee bij. Zeker zadels die verkleuren of randjes van lederen riemen werk je daar onzichtbaar mee bij, na behandeling even met ledervet erover en je ziet er niets van
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 24-01-19 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9917
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:21

Leen schreef:
996981 schreef:
Wat een leuk topic! Ik heb nog een onwijs mooi Dobert hoofdstel liggen welke ik nooit gebruik omdat hij bruin is en de rest van mijn tuig zwart. Ik ga me toch eens verdiepen in het verven. Hoofdstel ligt denk ik al 8 jaar werkloos te zijn :o

Dan zeker voor indringverf gaan. Dit staat altijd op het potje vermeld. Indringverf trekt echt in het leder waardoor het hooguit een paar keer wat kan afgeven (in geval van hoofdstel gaat dit minder zijn) maar dit kan nooit afbladeren.
Als je dit niet online wil kopen kan je dat in een lederhandel kopen of bij een schoenmaker.

Indringverf kan enkel naar donkerder dus bijvoorbeeld donkerbruin of zwart. Leerverf op basis van acryl kan ook naar andere kleuren maar dus wel met risico op afbladeren. Kan prima voor onderlegde stukjes of bijvoorbeeld een neusriem een andere kleur geven. Maar laarzen of zadels is een groot risico.

Dankjewel het hoofdstel moet gewoon zwart worden dus dan ga ik idd voor de indringverf! en wat is/blijft het mooist qua afwerking? Glans of juist niet?

Syberdepiep

Berichten: 1601
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:27

Volgens mij is indring verf er niet in glans, lijkt het meeste op zwarte inkt. Trekt helemaal in, niet te vergelijken met lederverf, dat blijft er echt als een laagje op liggen. Mijn neusriem had echt een padding van wit leer met verflaag erop, deze verflaag was helemaal gebarsten en kaal geworden. Met lederverf een nieuwe bordeauxrode laag erover aangebracht en leer lijkt weer als nieuw. Daar was lederverf wel heel geschikt voor, indring verf was niet gelukt omdat het dan niet in het leer zelf kan trekken vanwege de verflaag

_Lorette_

Berichten: 12122
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:05

Nou, hèhè, gelukt.

Het zadel was prima, maar had een onbestemde beige kleur (iets grauw) en kleurde het niet mooi bij het toebehoren.
Afbeelding

Suede is moeilijk perfect egaal te verven, maar ik ben toch blij met het resultaat.

Afbeelding

Anoniem

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:24

Prachtzadel zo! Daar mag je terecht blij mee zijn :D
Heb je de peesjes ook geverfd?

_Lorette_

Berichten: 12122
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:19

Nee, die hebben nog hun originele kleur.

zigranta
Berichten: 3256
Geregistreerd: 22-02-05

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:56

Mooi geworden hoor!

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:22

Wow, dat is echt een hele verbetering zeg! Gaaf!

Syberdepiep

Berichten: 1601
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:14

Wow prachtig!

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:01

Wat fijn dat ik topic heb gevonden, ik heb namelijk een vraag.

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden Petries op maat laten maken, donkerbruin met cognac. Ik twijfelde toen al of ik de details donkerblauw wilde ipv cognac, omdat ik dat erg tof vond. De verkoopster was echter bang dat ik daar spijt van zou krijgen en dacht dat cognac langer leuk bleef. Maar nu.... Ik heb een blauwe cap en blauw/bruin hoofdstel aangeschaft, met een blauwe zweep. En nu mis ik dus m'n blauwe details!

Afbeelding

Afbeelding
Dit zijn de laarzen in kwestie. Zal het lukken om die details donkerblauw te maken? Of kan ik me er beter bij neerleggen omdat het best wel priegelwerk is en bijpassende cognackleurige beugelriemen kopen?
Hoop dat iemand me hier wat advies kan geven :D (heb niet het hele topic doorgelezen, was een beetje veel :o ) Ik heb dus ook nog contrasterende stiksels, wat het wellicht ook nog wat lastiger maakt.

_Lorette_

Berichten: 12122
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:10

Ik denk dat ik het bij deze laarzen niet zou doen. Had je niets te verliezen, dan zou het een leuk project zijn, maar ik neem aan dat het nog heel nette laarzen zijn? Dan zou de gok mij te groot zijn. Ik heb geen idee hoe blauw indringverf pakt op cognac. Misschien wordt het net iets vlekkerig of niet mooi van kleur. Acrylverf gaat prima pakken, maar bladdert snel af.

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:15

_Lorette_ schreef:
Ik denk dat ik het bij deze laarzen niet zou doen. Had je niets te verliezen, dan zou het een leuk project zijn, maar ik neem aan dat het nog heel nette laarzen zijn? Dan zou de gok mij te groot zijn. Ik heb geen idee hoe blauw indringverf pakt op cognac. Misschien wordt het net iets vlekkerig of niet mooi van kleur. Acrylverf gaat prima pakken, maar bladdert snel af.


Ze zijn idd nog erg netjes, heb er weinig mee gereden.
Ik dacht al dat het wellicht niet zo'n goed idee was :D
Dan ga ik toch opzoek naar cognac kleurige beugelriemen :j
Bedankt!

Anoniem

Re: [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:34

Ik zou het ook niet aandurven ;)