Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:22

Ik ga met Schaap naar mijn mama zodat landgenote dat ding eens live kan zien. :D Is net iets dichter voor haar, dan haar helemaal naar mij te laten rijden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:58

jokari schreef:
Ik ga met Schaap naar mijn mama zodat landgenote dat ding eens live kan zien. :D Is net iets dichter voor haar, dan haar helemaal naar mij te laten rijden.

Wat een expeditie om er 1 in levende lijve te kunnen zien!!! :oo Veel plezier :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:46

klik

Beugelophanging zit te ver naar voor denk ik, voor een mooie dressuurhouding. :D Lijkt wel minder pijnlijk voor mijn heupen, deze houding.

En op FB gelijk een opmerking over stijgbeugelriemen aan een bbp natuurlijk. :) Eigenlijk ben ik nog steeds die mening toegedaan hoor, dat dat niet de bedoeling kan zijn. Dus zo snel mogelijk die dingen er weer aflaten. Maar eerst een deftig stuur installeren.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:21

Ik kan hier een ellenlange verhandeling gaan houden, maar ten eerste vind ik niet dat je in een mega stoelzit zit???

De ellenlange verhandeling in een notendop - zonder zadel met (flexibele) boom zit je plat op je paard en kan je nooit je benen recht naar beneden laten hangen. Je mist een scharnier of je moet een absurd breed kruis hebben om dat voor elkaar te krijgen (of een heel erg smal paard)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 07:36

Haha die ellenlange verhandeling had ik mij ook al bedacht. _O- Ik ben gewoon gedressuurwashed en heb moeite om van dat beeld af te stappen. :)
Maar idd, een overdreven stoelzit vind ik het ook niet. Zonder beugels hangen mijn benen voor het dressuur-oog wel mooier, maar eigenlijk was dit wel aangenamer voor mijn heupen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:53

jokari schreef:
Haha die ellenlange verhandeling had ik mij ook al bedacht. _O- Ik ben gewoon gedressuurwashed en heb moeite om van dat beeld af te stappen. :)
Maar idd, een overdreven stoelzit vind ik het ook niet. Zonder beugels hangen mijn benen voor het dressuur-oog wel mooier, maar eigenlijk was dit wel aangenamer voor mijn heupen.

Op een gangenpaard is helemaal kaarsrecht zitten ook niet bevordelijk voor het eruit rijden van de tolt en hierin comfortabel zitten.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:02

nee ? Dan heb ik het voordeel een paardje te hebben die niet makkelijk draaft want met mijn wintec zit ik wel in dressuurhouding en ze tölt voorbeeldig volgens Temba. :D
Beeld je in wat ze dan gaat doen als ik wél correct zit. :D
Gisteren trouwens voor het eerst in de piste ook een stukje tölt kunnen doen (vind ze erg moeilijk, piste ligt veel te zwaar) met Iberica, heerlijk. Had niet verwacht dat het haar ging lukken (was eigenlijk ook niet de bedoeling haha, ze was aan het slapen in stap dus ik wou haar even wakker maken en hup daar ging ze er vanonder in tölt := ).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:34

Gedressuurwashed :')

Er zijn ook mensen die westernzadels gebruiken op hun gangenpaard, of Barok. Als het de gangen heeft, kan het volgens mij met elk zadel en het lijkt me hoe dan ook niet handig om helemaal achterover te gaan hangen met je tenen in de neus van het paard - slecht voor het ruggetje. Ik heb 1x in mijn leven getölt op een IJslandertje van Sandra Jonkman. Ik zat toen op een Ghost en dat dier deed het keurig, met een neus naar beneden en niet met zo'n raar weggedrukte rug. (maar dat zegt misschien meer over de kwaliteit van die IJslander....)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:05

Ik heb een Massimo trail maar dat vindt ik dus niet echt fijn voor de Tölt. kan hierin weinig met mijn zit doen. ( deze heb ik dus ook weer te koop! iemand interesse?? :P )
Vindt een platter zadel veel fijner voor de extra gangen.
En nee, een tölt hoort niet met weg gedrukte rug en neus in de lucht te zijn. ( bij het intölten zou je eventueel deze houden tijdelijk licht kunnen hebben,maar dat moet je snel ombuigen naar soepele rug en correcte houding.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:13

Helaas hoor je maar al te vaak dat het zo moet - van die recht omhoog gestoken hals, neus in de lucht en een rug waar ik eng van word - :(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:15

Zo doet Rena het ook altijd, die heeft er ook een eendenloopje in zitten als ze wat geks ziet in de verte ofzo, en niet mag draven van mij en stap haar te langzaam gaat....dan gaat die kop in de lucht en is het ineens *klippeklippeklipklip* met kop in de lucht in de verte kijkend, starre rug en schudden maar met die billen :')

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:54

Maar Rena is geen gangenpaard.... :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:03

Buitenzinnig schreef:
Maar Rena is geen gangenpaard.... :)

Maar weet Rena dat zelf ook?

ps ik lees al vanaf het begin mee (heeeel stil ;) ), maar hier móest ik toch even op reageren :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:07

pmarena schreef:
Zo doet Rena het ook altijd, die heeft er ook een eendenloopje in zitten als ze wat geks ziet in de verte ofzo, en niet mag draven van mij en stap haar te langzaam gaat....dan gaat die kop in de lucht en is het ineens *klippeklippeklipklip* met kop in de lucht in de verte kijkend, starre rug en schudden maar met die billen :')

Zie je wel, ik dacht al toen ik laatst een foto van Rena zag, he daar zit iets van ijslander in :D :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:19

Goed gangen kan echt niet met elk zadel. Je moet de ruimte hebben om je bekken achterover te kantelen. In de moderne hippe diepe zit zadels is dat onmogelijk en wordt je op je doos gezet. Een 'zadel' met een beetje stoelzit maakt het makkelijker om je bekken te kantelen en goed de gang te rijden. Met stoelzit bedoel ik dan schouders, heupen en enkels op 1 lijn maar je enkels wat naar voren en je schouders iets naar achteren. Recht maar een beetje uit het lood.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:27

Zo zit ik sowieso graag vanwege een holle rug, maar het moet niet al te stoelzitterig worden :)

Hihi, ik denk dat Rena gewoon spontaan vergeet in welke volgorde de voetjes horen te gaan, als ze wat spannends ziet. Het is echt een rare eendenloopje dat ze dan doet, maar het schijnen wel echt 2 voetjes tegelijk per kant te zijn die ze dan verzet :P *klippeklippeklippeklip*

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:37

Ik bedoelde wat je op veel foto's ziet van mensen met gangenpaarden..... dat ze zo ver mogelijk achter in het zadel gaan zitten, de benen ver naar voor steken, het hoofd van het paard omhoog sjorren (verademing vergeleken bij dressuur haha - NOT) zodat het paard de rug wegdrukt... daarmee maak je je paard kapot. Niet met wat jij zegt. Het gangenpaard heeft genoeg ruimte nodig bij de schouders en een ruiter die mee kan zitten, maar niet één die in de lendenpartij gaat zitten.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:45

Gelukkig beseffen steeds meer ruiters en trainers dat dat écht niet de manier is, Don. Het is soms een beetje vermoeiend om keer op keer aan niet-gangenruiters te moeten uitleggen dat die manier van rijden niet meer gewenst is. :D :D Helaas zal het nog laaaaaaang duren voor die slechte foto's verdwijnen. Dus blijven we uitleggen. :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:33

jokari schreef:
Gelukkig beseffen steeds meer ruiters en trainers dat dat écht niet de manier is, Don. Het is soms een beetje vermoeiend om keer op keer aan niet-gangenruiters te moeten uitleggen dat die manier van rijden niet meer gewenst is. :D :D Helaas zal het nog laaaaaaang duren voor die slechte foto's verdwijnen. Dus blijven we uitleggen. :P

Kennelijk ook aan wel gangenruiters ;)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:45

Hoe, rij jij ook met een tölter ? Nee toch ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:48

Nee Jokari - mijn paarden hebben geen andere gangen dan de standaard 3. Maar ik heb wel met klanten te maken die er zadels voor zoeken (en krijg ik de bijbehorende foto's te zien)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:26

Mijn singel is aangekomen!!!! Het is een banaansingel, maar moet de bolle kant naar de voren of juist na achteren?

De iberica heeft ook de kussentest doorstaan! Omdat we nog geen kussen hadden, slaap ik nu op mijn zadel: goddelijk! In het begin voelt het echter wat hard aan, maar na 1 nachtje val je er zo op in slaap. En ik rol nu ook minder, de wrongen houden mijn hoofd tegen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:01

haha zo kan je 'm ook gebruiken ja.

ik zou denken met de volle kant naar voren ? Zodanig dat singel naar achter wijst, zeg maar ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:16

Inderdaad met de bolle kant naar voren :j .

Mijn schaapje gaat er waarschijnlijk uit. Hij blijft naar achter schuiven op mijn merrie, net zoals vele andere zadels. Voortuig heb ik geprobeerd maar die trekt gewoon strak.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:43

ik ben al een tijd aan het twijfelen over een christ plus (premium of iberica), maar het paard waar die voor is heeft een enorm hoge schoft, en ik kan niet inschatten of die daar op lekker zou liggen of dat het toch gaat 'knellen' want 'gewone' barebackpads wel doen...

Jullie enig idee?