voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:42

Ik zou ook zeggen xxl, maar het lijkt of je de pommels misschien iets te ver naar achteren hebt gelegd?

Ben maar weer gaan rondkijken. Als je bijv. de trekker hier -> http://www.greendistance.nl/index.php?id=105 ziet, zou je dan zeggen dat de Luxus die 100 euro extra waard is tov de Pro Endurance Classic? En waar zijn andere modellen verkrijgbaar? Vind die voorboogjes niet echt mooi. Heeft dat laatste zadel trouwens ook verstelbare kussens, weet iemand dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:56

safiera,trekker zit heel erg lekker. ik heb de pro endurance(bij buitenzinnig gekocht).
je mag hem best eens testen op mijn pony,woon alleen gruwelijk ver bij je weg.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:11

Als je opzoek bent naar een zeker gevoel zou ik ook absoluut de Trekker aan willen raden. En juist dat voorboogje kun je zo lekker vastpakken als het even spannend wordt :) In de Trekker zit je echt in een kuipje waardoor je een heel zeker zitgevoel krijgt, terwijl het (naar mijn mening) toch niet opgesloten voelt. Ik heb ook de pro endurance en ik heb hem ook bij buitenzinnig aangeschaft (die heeft/had trouwens opruiming van een aantal Trekker zadels).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:12

Safiera schreef:
Ik zou ook zeggen xxl, maar het lijkt of je de pommels misschien iets te ver naar achteren hebt gelegd?

Ben maar weer gaan rondkijken. Als je bijv. de trekker hier -> http://www.greendistance.nl/index.php?id=105 ziet, zou je dan zeggen dat de Luxus die 100 euro extra waard is tov de Pro Endurance Classic? En waar zijn andere modellen verkrijgbaar? Vind die voorboogjes niet echt mooi. Heeft dat laatste zadel trouwens ook verstelbare kussens, weet iemand dat?

Vraag het anders even aan buitenzinnig hier op bokt. ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:22

@ Darkchrystal: Dat zou ik heel graag doen, maar ik geloof dat de afstand dan inderdaad een probleem wordt. Je woont in het noorden?

Denk je dat het het geld waard is er een te testen? (Kost 50 euro bij Green Distance)

Hoe verstel je dat voorboogje trouwens precies? Krijg je er verschillende tussenstukjes bij of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:24

Nee dat voorboogje kun je draaien.
Ik woon nabij Arnhem.
Buitenzinnig zit in Noord Brabant,wellicht is dat iets?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:33

Buitenzinnig heeft ook testzadels? Zie er niks over op de site, maar er moet dus ook iemand van op bokt zitten toch?

Is inderdaad een beetje ver weg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:33

ze heet op bokt ook buitenzinnig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:40

Volgens mij sturen Don en Ron op verzoek ook testzadels op hoor , maar dat zou je even na moeten vragen :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:40

Thx :) Moet echt eens informeren, maar wordt hier van de pc gejaagd :o Morgen dan maar, goeieavond allemaal!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:01

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:18

Safiera dus jouw zadel is nog te koop? Nu breng je me weer aan het twijfelen! _O-
Heeft hij verstelbare beugelophanging?
Geen idee of bruin staat op mijn paard...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:41

BuitenZinnig meldt zich :D
heb testzadel en we kunnen ook langs komen - Venlo toch??? Is niet zo ver....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:00

Hoi :D

Venlo inderdaad! Lijkt me wel een goed idee, alleen weet ik nooit of onze rijbak bruikbaar is... Als de grond niet bevroren is, is het wel te glad oid.
Ga je even pb'en :j

@ Sheran: Zadel is nog te koop, en bruin is heel erg mooi (vind ik dan ;) ) Woon je in de buurt? Je zou het zadel wel mogen proberen wat mij betreft. Zie je gelijk of de kleur wat is!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:06

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:30

Aan pmarena:

Ik had gister mijn nevada op mijn jonge tuiger gelegd en nou begon de achterkant wat te klapperen met draven tijdens het longeren. Zadel heeft altijd op een quarter gelegen daar gebeurde dit niet. Kan het zijn dat de fork te smal is zadel licht ook wat schuin naar voren of komt dit om dat paardje overbouwd is? Nou heb ik niet het idee dat het schadelijk is wat gebeurt niet als je er op zit.
Oja kan het ook komen omdat het oppervlak achter de singel redelijk groot is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:51

Waarschijnlijk is de fork dan wat aan de brede kant :)

Daardoor zakt de voorkant en komt de achterkant omhoog , net zoals je dat met boomzadels hebt :)

Verschil met de Barefoot is dat het op zich niet uitmaakt als de achterkant wat omhoog komt want zodra je in het zadel gaat zitten buigt het zadel wel in de goede vorm. Maar je moet wel opletten dat de fork niet te dicht bovenop de schoft komt te liggen :)

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:57

Ok zal daar nog even naar kijken.
Heb wel de maatsjabloon erbij gehad en daar zat L en xl allebei wel goed zit nu L in.
En als je je hand eronder schuift is de ruimte tussen fork en schoft/rug niet heel groot.
Maar het zadel moet natuurlijk ook nog vormen naar de rug.
Ik weet in ieder geval waar ik even op moet letten.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:07

Ik heb sinds een aantal maanden de Barefoot Lexington. Sinds een tijdje duiken er een aantal problemen op en ik vroeg mij af of iemand dit kan verklaren en er een oplossing voor weet. Ik rijd overigens met een bijna nieuwe bijbehorende pad met inlages van barefoot
Mijn paard heeft sinds een tijdje hard bultjes op haar rug. zowel op de ruggegraad zelf als erbuiten, maar wel rond de plek van het zadel. Na het rijden komen er een paar bij. En die trekken dan later weer weg. Als ik er hard op duw toont ze een pijnreactie.
Met aansingelen (ja ik singel gaatje voor gaatje zachtjes aan) kijkt ze kwaad en probeerd te happen, voor mij is dit een teken van pijn/ongemak, dit heeft ze nooit gedaan. Zodra de eerste gaatjes zijn aangesingeld, gaan de oren weer naar voren en laat ze het verdere aansingelen gebeuren.
Probleem 2: Met opstappen schuift het zadel ondanks het aansingelen. Als ik zelf rijd schuift het niet, zit er iemand anders op die iets te veel op 1 beugel steunt schuift ie meteen opzij.
Mijn vader zat er laatst voor het eerst op, leunt met opstappen iets te veel in de beugel en het zadel hing onder haar buik.
Dus hellup, ik weet niet goed wat ik hiermee aanmoet en vooral om dat boos kijken maak ik mij wel zorgen.

Ter aanvulling, als ik er eenmaal opzit loopt ze super, over de rug en ontspannen, tijdens het rijden zit er dus niks dwars. Vraag me af of die bultjes een gevolg zijn van het schuiven?

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:09

Ik heb ook nog een vraagje.
Fenne van Becidor is enige tijd geleden bij ons geweest om zadels te testen en pommels. Mijn merrie moest een S pommel, nu heb ik al een tijdje met de M gereden maar nu de S er was die er toch maar in gedaan. Ik vond hem heeel smal voelen. Als het zadel op mijn arm lag knelde hij mijn arm al. Toch maar op paard gelegd, maar dat lag voor geen meter. Hij schoof niet over de schoft heen maar zweefde er een beetje boven.

Ik heb toen de M pommel op haar rug gelegd en deze ligt dan eigenlijk op haar schoft. Maar ik heb het idee dat als ik de S in het zadel heb, doordat het zadel + dekje zo dik is, het teveel knelt.
Met de M heb ik overigens nooit drukplekken gevonden en volledige ruggengraat vrijheid.

Klinkt mijn verhaal logisch?
De S zonder zadel ligt dus veel beter. Maar in het zadel past het eigenlijk allemaal niet meer?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:10

tienus_amigo: Hoi , dat zijn inderdaad genoeg redenen om alert van te worden , vervelend !

Ben je wellicht in de gelegenheid om wat foto's te maken van de rug waarop de schoft goed zichtbaar is , de bultjes , en rug met zadel ? Dan krijgen we een beter beeld van hoe alles ligt en hoe de bultjes er uit zien :)

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:12

Pmarena: Dat moet lukken, ga ik vanavond meteen doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:12

xLaura :

als de M in het zadel de schoft aan de bovenkant goed vrij houdt , dan zou ik die er gewoon in laten zitten hoor. Bij twijfel altijd de grotere maat kiezen :j Als de M in het zadel te weinig ruimte geeft aan de schoft , dan is de S beter. Maar er zijn maar weinig paarden die de S echt nodig hebben.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:18

Nee de M geeft zonder het zadel veel te weinig ruimte en dan past de S perfect. Maar door het zadel zelf zit de pommel niet direct op de schoft en wordt de S dus veels te nauw met zadel erbij.
Nou dan kan de S weer de verkoop in. :+ Lekkere miskoop dus haha.

Het borsttuig en schaap zijn trouwens aangekomen en zijn prachtig!
Zal binnekort eens foto's plaatsen. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:20

Uiteindelijk geeft de pasvom in het zadel de doorslag natuurlijk :j

Fijn dat je pakje er is :)