Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:51

Daphara schreef:
Ik durf i.v.m. mijn eigen gewicht geen zadel aan met flexibele boom, vaak wordt bij die zadels gezegd dat een gewicht tot Max 80-90 kg goed verdeeld kan worden en ik zit daar net boven. Er is een reden dat ik paarden van ruim 800+ kg gekozen heb, ik ben zelf geen kleintje.

Voor mijn merrie heb ik een Fairfax en voor mijn ruin een op maat gemaakte Symbion. Maar goed, nu gaan we wel off topic.

Dat geldt voor een boomLOOS zadel, niet voor een zadel met boom.
Ik ben ook geen kleintje ( ik was wel wat kleiner toen ik een paard had O:) )

Als het frame van je zadel ( de boom) alles goed verdeeld èn de vrijheid aan het dier zijn lijf geeft, dat is toch top?

Vanuit een boomloos zadel snap ik het, je hebt geen frame wat de krachten verdeeld, en het schuimrubber houdt ook een keer op qua ondersteuning.

Avalanche

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:58

Is iets flexibiliteit niet beter voor de drukverdeling? Tenminste dat zegt meneer Scherp.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:10

LiannePuthzy schreef:
[ [url=m/nmp11W.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ml41VI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er fijn uit, vertel eens wat meer aub

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:15

Zinzi_jewel schreef:
LiannePuthzy schreef:
[ [url=m/nmp11W.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ml41VI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er fijn uit, vertel eens wat meer aub

Singel heb ik gekocht omdat singel van mijn vorige (niet passende) springzadel te kort was. Op aanraden van zadelpasser de singel (type) en de lengte gekocht. Voor deze singel gekozen omdat deze een stuk leer heeft over de ring waar musketon van borsttuig aan zit. Ter preventie van blijven haken mocht paard ooit op ijzers komen.
Het is deze singel
https://www.agradi.nl/schockemohle-sing ... -120cm.htm

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:21

Ziet er uit als mooie singel!

Mijn nieuwe begint wat in shape te komen _O- ben benieuwd of de 80cm singels wel passen.. en gok dat de cresent ook niet meer nodig is

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:30

De vorm van de singelgroeve verandert niet veel, ook als je paard in shape is :) ik zou de crescent dus gewoon houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:33

Avalanche schreef:
Is iets flexibiliteit niet beter voor de drukverdeling? Tenminste dat zegt meneer Scherp.

Meneer Scherp in Engelse vorm?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:44

Ja :j leukerd is het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:52

Avalanche schreef:
Ja :j leukerd is het.

Zekers. Maar blijf bewust van je eigen kennis...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:56

Tuurlijk :) maar hij was content met mijn Antares qua pasvorm, zei alleen dat ik m iets breder moest laten maken, dus hij is naar Frankrijk geweest en nu weer terug. Het zadel, niet meneer Scherp :')

Kundig mens en heel nuchter. En een goed gevoel voor humor :')

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 23:04

En toch hè? Als ik naar plaatje van Mattes kijk met de verschillende pasvormen/ paarden is crescent nou niet t eerste wat ik denk als ik t paard van Marjan zo zie? :)
Hoe groot was ze ook alweer? En ook qua lengte is t even afwachten met een nieuw zadel.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 01:30

Pallatin schreef:
En toch hè? Als ik naar plaatje van Mattes kijk met de verschillende pasvormen/ paarden is crescent nou niet t eerste wat ik denk als ik t paard van Marjan zo zie? :)
Hoe groot was ze ook alweer? En ook qua lengte is t even afwachten met een nieuw zadel.

Eens hoor, mogelijk zou je dit ook met een goede asymetrische singel kunnen oplossen. Maar een foto is 2D en een paard 3D, mogelijk is het een flink rondgeribt paard en dan is een crescent wel weer fijn. Gewoon blijven kijken naar de ligging van de gespen, zodra je bij een crescent de achterste gesp hoger hebt liggen, of met voelen meer druk in het midden aan de voorkant hebt dan de achterkant, dan is het niet meer het goede model.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 07:37

Ze is vooral ook vet :+ maar wel redelijk breed. Ze is ongeveer 165

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 07:53

_O- ze is wel leuk hoor Marjan! Knap kind <3

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:31

Dank je! Ik besloot ik ga een paard erbij kopen, ga naar 1 paard kijken, denk deze vind ik leuk. Kijk nog ff bij een ander paard voor de vorm en laat paard 1 keuren en heb een paard :') en dat in twee weken tijd _O- ben er erg blij mee in de gekke paarden markt dat ik zo’n leuk en braaf paard voor een net bedrag op de kop heb kunnen tikken.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:46

Ik lees hier al een tijdje mee maar paard staat al sinds april stil, dus de singel was toch even niet relevant.
Maar nu ze langzamerhand weer fit lijkt te worden, heb ik stiekeme hoop dat het zadel en singel binnenkort weer op kunnen :o

Haar huidige singel is een Prolite 55cm, ik denk dat deze qua vorm wel goed is, maar correct me if I'm wrong.
Momenteel is ze 'normaal' in conditie voor haar doende. Voor het feit dat ze al een paar maanden stil staat, valt het me mee hoe dik ze is deze zomer. Als ze in de winter in training staat, is ze een stuk slanker. Pony op stand:

Afbeelding

En vervolgens met zadel en singel:

Afbeelding

Dat de singel te kort is is duidelijk, maar ik vind het moeilijk zien waar de schouder eindigt en hoeveel langer de singel dus zou moeten zijn. Ik gok zelf op de hoogte van deze rode streep, dus dan beide zijde 3 gaatjes hoger.

Afbeelding

De gaatjes zitten ongeveer 3,5cm van elkaar af dus dan in totaal 20cm langere singel? Ben alleen bang dat dat misschien te lang gaat zijn als ze in de winter weer slank is. Voor de beeldvorming, toen ze strak in vorm was lijkt haar buikvorm wel anders te zijn?
Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:04

Ik kan niet tussen de voorbenen kijken, maar ik heb zo'n gevoel dat de flap aan de voorkant afstaat, de prolite vorm kennende icm jouw paard. Dat moet je niet willen. Denk dat een rechte singel voor haar het fijnste is, of de edix crescent. Echt crescent niet gaan doen hoor, dat wordt teveel denk ik.

Verder mag je singel idd 10 cm langer :j

Ik schrik wel van de conditie van je pony, ik vind haar écht écht te dik. Ik hou ervan als paarden wat aan de dikke kant zijn (niet gezond) maar dit is echt teveel. Op de foto dat ze volgens jou strak in vorm is is ze nog steeds goed doorvoed imo. Maar daar zou je naartoe moeten.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:13

Ze is ook te dik, helemaal mee eens.
Helaas is ze niet van mij zelf en kan ik niet meer doen dan de eigenaar adviseren. Maar hij vind ze zielig en de paarden dienen voor hem als grasmaaier. Helemaal met het feit dat we vanwege blessure al maanden niet kunnen trainen, maakt haar conditie inderdaad niet beter.

De flap aan de voorkant staat inderdaad een stukje af (slechte foto zie ik nu).
Afbeelding

Wat is het verschil tussen de edix crescent of een echte crescent zoals je noemt?
En is er ook een betaalbaardere versie dan die edix crescent, in dezelfde vorm? O:)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:17

Morgen komt mijn singel van kerbl eindelijk binnen na 10 dagen wachten. Hb 3 verschillende maten gekocht dus probeer met een plastic zak ofzo er tussen foto's maken om te weten welke maat goed is!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:40

De Edix is net wat anatomischer. Voor écht ronde paarden voldoet hij niet, maar voor een paard waarbij de singelplek wat naar voren is maar je wilt geen afstaande flap en de ellebogen vrijhouden is hij perfect :)

Als je er niets aan kunt doen, is het jouw schuld niet he :) dan mag je het imo ook wat loslaten :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:46

xxxmh schreef:
Morgen komt mijn singel van kerbl eindelijk binnen na 10 dagen wachten. Hb 3 verschillende maten gekocht dus probeer met een plastic zak ofzo er tussen foto's maken om te weten welke maat goed is!

Schone handdoek, zit wat comfortabeler voor je paard denk ik. :j

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:03

Celebi schreef:
xxxmh schreef:

Goeie haha

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:52

Celebi schreef:
xxxmh schreef:

Zolang je niet te strak aansingelt kan plastic prima :) je hoeft je paard niet te wurgen om te weten of het past he :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:24

Laurahh schreef:
Ik lees hier al een tijdje mee maar paard staat al sinds april stil, dus de singel was toch even niet relevant.
Maar nu ze langzamerhand weer fit lijkt te worden, heb ik stiekeme hoop dat het zadel en singel binnenkort weer op kunnen :o

Haar huidige singel is een Prolite 55cm, ik denk dat deze qua vorm wel goed is, maar correct me if I'm wrong.
Momenteel is ze 'normaal' in conditie voor haar doende. Voor het feit dat ze al een paar maanden stil staat, valt het me mee hoe dik ze is deze zomer. Als ze in de winter in training staat, is ze een stuk slanker. Pony op stand:

[ [url=m/AcYskA.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vervolgens met zadel en singel:

[ [url=m/5GzvPx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat de singel te kort is is duidelijk, maar ik vind het moeilijk zien waar de schouder eindigt en hoeveel langer de singel dus zou moeten zijn. Ik gok zelf op de hoogte van deze rode streep, dus dan beide zijde 3 gaatjes hoger.

[ [url=m/1vnF0V.jpg]Afbeelding[/url] ]

De gaatjes zitten ongeveer 3,5cm van elkaar af dus dan in totaal 20cm langere singel? Ben alleen bang dat dat misschien te lang gaat zijn als ze in de winter weer slank is. Voor de beeldvorming, toen ze strak in vorm was lijkt haar buikvorm wel anders te zijn?
[ [url=m/DTsOIK.jpg]Afbeelding[/url] ]

20 cm is voor haar huidige vorm inderdaad dan het beste in een lichte crescent, maar als je verwacht dat ze echt gaat afvallen, dan kun je ook voor 15 cm langer gaan, dan kom je alsnog aan 70 cm.
Kijk ook eens op marktplaats (wel altijd de singel laten nameten van gesp tot gesp op MP, want veel mensen pakken d maat van de gehele singel) of bij Agradi voor een goedkopere singel, het hoeft niet altijd duur te zijn. Zeker als je paard geen gevoelligheden heeft zou ik voor iets goedkoops gaan als:

https://www.agradi.nl/covalliero-singel ... -zwart.htm
https://www.agradi.nl/kerbl-singel-anat ... -zwart.htm

Vind je het niet erg om 2e hands te gaan, dan zijn dit wat opties:

https://link.marktplaats.nl/m2008734767 ... nt=app_ios

https://link.marktplaats.nl/m1997781734 ... nt=app_ios

https://link.marktplaats.nl/m2000974229 ... nt=app_ios

https://link.marktplaats.nl/m2004085733 ... nt=app_ios

In asymmetrisch is dit wel een goede optie qua vorm, deze singel heeft een brede boog en gaat daardoor niet flappen aan de voorkant, terwijl die wel mooi ruimte voor de buik over laat en zo de afstand tudden singelstoten en singelgroeve mooi kan overbruggen. Enige nadeel is dat het een wat stugger leer is, maar mijn ruin heeft jaren met deze singel gelopen zonder problemen.

https://link.marktplaats.nl/m1984406538 ... nt=app_ios

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:21

Afbeelding
Afbeelding

Mijn nieuwe singel. Deze is 70cm, kan nét (65cm was toch beter geweest, maar bedtaat niet van deze). Moet voor de zekerheid wel even een gaatje bij maken in m'n singelstoten.
Vind het model heel netjes zitten. De foto's zijn van na het rijden.