[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:26

_Dribbel geen ervaring met dat soort zadels maar lijken me behoorlijk aan de lange kant.

Afbeelding

Sadira

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 01:45

Ik heb het idee dat hier wel veel mensen met verstand van Barefoot zadels zitten, dus zou ik hier een vraagje mogen stellen?

Voor mijn bijrijdpaardje, zie profiel, rij ik met een Barefoot Nevada, bij mijn weten met standaard fork. Als het zadel op de rug ligt zonder ruiter steekt de achterkant wat omhoog, sluit niet mooi aan op de rug maar laat ruimte over tussen rug en zadel. Bovendien heeft hij korte haartjes op de plek waar het zadel eindigt, soort schuurplekken. Is dit normaal, of is dit een teken dat dit zadel niet goed past? Zou een andere fork mogelijkerwijs dit probleem kunnen verhelpen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:25

Kirsha schreef:
Ik moet zeggen dat ik dat bij jou (en ook bij Soeske) heel erg vind meevallen hoor. Meestal zie ik jou gewoon informatie posten en dan niet in de trant van 'probeer nou maar, doe het nou'. Ik vind jouw posts vaak meer overkomen van 'hier heb je informatie, wat je ermee doet is aan jou' en dat vind ik wel een goeie zaak +:)+ Sowieso merk je toch steeds vaker dat mensen wat opener staan tegenover boomloos. Zeker als de vooroordelen die ze hebben niet waar blijken te zijn. Ik zie de laatste tijd toch wel topics voorbij komen waarin mensen er eerst niet aan willen, maar later toch zoiets hebben van 'nou, misschien moet ik het toch maar even proberen'. :)

Dankje. Ik probeer inderdaad gewoon informatie te geven zonder iets te proberen te verkopen. Uiteraard is het mooi meegenomen als dat gebeurd. Liever mensen vrijblijvend goed informeren. Blijft beter hangen dan opdringerig zijn :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:37

Zo is dat :j

Je kan sowieso beter mensen goed informeren over (voor hen) eventuele voor- en nadelen zodat ze zelf gaan nadenken en zelf hun besluit nemen, dan krijg je later ook geen gezeur dat je iemand iets opgedrongen zou hebben ofzo :P

Wat mij betreft is iemand liever geen klant bij me, dan een ontevreden klant. Want daar heeft niemand iets aan, het paard in kwestie nog het minste :(:)

Aleeneh: ik vind hem sowieso wel voorover liggen eigenlijk, en ook wel dicht op de schoft.
Dikke kans dat de fork gewoon te breed is voor dit paardje op dit moment :j

Je kan natuurlijk altijd even meten:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Schoftbreedte/

Zo, ik heb gisteravond de slide-show op mijn homepage eindelijk gewijzigd...wat een gedoe zeg!
Maar staan nu wel leuke foto's op :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:45

Precies!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:07

Mijn paard heeft kale ronde plekken op haar rug gekregen bij de plaats waar de pad ophoudt en nu wil ik een bontje kopen waar de wol helemaal van doorloopt maar waar ik wel inlages in kan doen.

Ik heb gisteren gereden met een gewoon bontje (met ruggengraat vrijheid), mijn losse memory foam pad en een dekje en dat ging op zich goed maar was nogal een stapel :) Daarnaast was dat bontje voor het ideale nét wat te kort dus dat moet ook een xl gaan worden.

Ik overweeg een Mattes te kopen omdat die in XL te verkrijgen zijn en dat ik dan aan de bovenkant een opening maak om inlages in te doen.

Heeft iemand nog andere ideeën of goede ervaringen?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:01

o my...love at first sight..
Afbeelding

ez fit treeless saddle, waarom voel ik mij een stalker als ik er alles over wil weten :')

hoewel, de derrière bevalt mij ook. ik hou van mooie achterwerkjes :D
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:03

Lekker praktisch als het regent, die suède :P

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:21

Nou.....dat nubuck wordt ook lekker nat hoor....dat maakt niet veel uit, denk ik. Mij zadel moest in september mee naar huis om te drogen, was doornat na een buitenrit met regen. Ik vind het zadel wel héél gaaf, Minikatje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:01

Ik vind zowel de beugels als de singel wel heel ver naar voren liggen. Vraag me af of dat stabiel ligt, en niet gaat klapperen aan de achterkant.
Maar als het goed ligt, wel een mooi minimalistisch ding, zitje beugels en geen gedoe, daar houd ik wel van :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:33

Oude foto van in het begin.
Afbeelding
Vandaag met de fenders in de tussentijd 2 gaten langer.
Afbeelding
Vind dit toch al veel beter eruit zien. Okee zadel is nog steeds aan de krappe kant, maar ja is toch een testzadel. ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:38

Die ez fit zadels lijken mij ook hele leuke zadels!Ik heb er wel eens naar geïnformeerd,maar jammer genoeg heeft niemand hier ervaring met deze zadels en is het een duur grapje deze uit de US te laten komen..Je kan ze wel helemaal naar eigen smaak laten maken en dus ook in gewoon leer en ook hele leuke kleurtjes :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:40

Ziet er wel wat beter uit marcella :j Hoe loopt je fjord ermee?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:43

Heerlijk loop hij ermee alleen vind bollie dat hij de laatste dagen veels te hard heeft moeten werken. ~~}>

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:50

O haha arm beest :j Fijn dat hij er goed mee loopt maar net zoals je zelf al aangeeft zou een maatje groter niet verkeerd zijn,ook wbt de druk op het het achterste randje..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:55

Staat hij nou te tukken op die tweede foto? := Staat jullie wel goed, vormt zo te zien ook al een stuk beter. Ik krijg alleen niet het beeld van een 'afgehakt' zadel uit mijn hoofd, ik heb constant het idee dat er nog iets achter hoort te zitten. Maar dat ligt aan mij en niet aan het zadel :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:00

Ik krijg vooral de neiging om het hele spul inclusief ruiter een stuk naar achteren te leggen :P

Ik blijf vinden dat er veel voorkant op de schouder ligt, en de achterkant te veel in de rug drukt.
Het hele spul ligt ook gewoon te veel omhoog aan de voorkant, te veel op de schoft en schouders.

Althans zo toont het :)

Lekker zo met die snippers +:)+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:16

Kirsha hij staat wel met knijpoogjes, maar kan ook dat ik hem iets teveel afgebeuld heb. }>

Pmarena: ik blijf een engels singel systeem voor geen meter vinden op een westernzadel. Ja die snippers zijn een hele verbetering in plaats van bagger. Bollie zijn stukje word uiteindelijk ook met snippers. Dit was wel na het rijden en had blijkbaar niet goed aan gesingeld, want met afstijgen schoof het zadel.

Heb nu nog een andere westernpad die ik uit ga proberen en die zal wel weer aan de grote kant zijn. Had er nu een oranje haf pad eronder liggen die was te kort onder mijn equiflex.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:24

_O-

Pmarena, ik snap wat je bedoelt. Maar als ik zo naar de foto's kijk vind ik Marcella wel op de juiste plek zitten, zowel qua paard als qua zadel (en dan vooral op de tweede foto). Ik denk daarom ook dat de foto wat vertekent, normaal heb je natuurlijk een langer zadel. Omdat het geheel nu korter is en ook nog eens rond naar achteren afloopt lijkt het denk ik sneller alsof het niet 'hoort'. Maar misschien kijk ik verkeerd :)

Ik zou juist een moord doen voor een Engels singelsysteem op mijn Arizona := Vind het western singelsysteem er heel stoer uitzien, maar ik kan er absoluut niet mee overweg. Het blijft constant overal hangen dus aansingelen gaat voor geen meter, en mijn merrie staat me dan ook met een hoofd aan te kijken van 'wat doe jij nou' :P Ik ga binnenkort maar even de boel verbouwen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:39

Okee western systeem kan ik ook nog doen als ik erop zit en engels systeem moet ik afstijgen of iemand anders vragen.

Aan de ene kant vind ik het ook wel weer jammer dat ik binnenkort het zadel weer terug moet sturen, want die gelzitting is echt goddelijk. En moet even alles financieel afwachten voor ik wat kan bestellen. Maar ben er ook nog niet over uit of ik nu 1 of 2 maten groter zou doen en ben bang dat 2 maten groter weer te groot gaat worden. Weet wel een of twee tinten lichter dan deze, zonder franjes en zonder engels systeem.

Pluspunten tot nu toe kan opzadelen zonder krukje te hoeven gebruiken (zadel kan ik gewoon boven mijn hoofd tillen). Heerlijke gelzitting en fenders die kort genoeg kunnen mocht het nodig zijn. En heb eindelijk een zadel waar ik ook links mee op kan stijgen zonder dat het zadel verschuift. *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Eigenlijk nog niet echt nadelen kunnen vinden dan dat huidig zadel aan de krappe kant is en engels singel systeem.

Heb alleen nog niet geprobeerd om zonder krukje op te stijgen, maar daar begin ik gewoon maar niet aan als houten hark. :=

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:48

Het zadel ligt al een stuk beter zo te zien en Marcella zit er beter in. Ik moet inderdaad ook wel wennen aan het achteraanzicht door die korte achterkant van het zadel.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:19

Ik denk dat het eenbheel ander beeld geeft, als er een passend zadel wordt gebruikt. Het is gewoon te klein voor de amazone. Het ligt mijns inziens ook behoorlijk naar voren, maar ik vind het moeilijk, vanaf een foto. Het is slechts een indruk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:04

Kirsha: zo op die laatste foto vind ik ok dat Marcella netjes de juiste plaats boven de rug opzoekt met haar zitbeenknobbels.

Maar dat is dan voor mijn smaak te ver achterin het zadel.

Er ligt naar mijn smaak te veel zadel voor de ruiter en te weinig er achter zeg maar :)

Westernrigging ben ik ook niet zo'n fan van.

Aan de ene kant is het wel handig om gewoon met 1 brede riem aan te singelen i.p.v. die 2 smalle riempjes.
Mijn Neomatic westernsingel is echt i-de-aal om mee aan te singelen, zo ontzettend simpel, licht en comfortabel voor zowel mij als paardlief +:)+

Maar ik vind de Tixerant singel fijner doordat die zo mooi gevormd en elastisch is, dus ik heb nu aan beide kanten van mijn Arizona een beugelriem met extra gaatjes rond de D-ring hangen zodat ik die dressuursingel kan gebruiken :P

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:08

Ja precies, zo zie ik het ook :j Net alsof er dan een stuk 'mist' zeg maar, de meeste zadels lopen natuurlijk nog iets verder door. Maar goed, als ze dat met dit zadel ook hadden gedaan had het ook niet meer op korte ruggen gepast denk ik, en dat was toch juist de bedoeling :P Ben wel heeeel benieuwd hoe een grotere maat er dan uitziet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:13

Op korte rug passen en dan ook nog comfortabel liggen lijkt me de bedoeling :P
Maar dat zal jij vast niet anders denken :)

Ik zie altijd liever een voor het mooie wat te lang zadel waarbij het ruitergewicht comfortabel op de goede plek komt, dan een zadel dat vooral maar kort is om het kort zijn en waarbij dan het achterste stukje zo in de rug geduwd wordt... wat meestal het resultaat is lijkt het wel, super zonde :(:)

Hihi, Fjord staat inderdaad knap in slaap te storten op die foto, was me nog niet eens opgevallen :D