voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:31

Vanaf hier ook weer even een vraagje. Ben begonnen met rechtrichten sinds een paar maanden, en nu schuift mijn boomloosje (cheyenne drytex) opeens naar rechts door verandering in bespiering... zou het zinvol zijn om mijn inlages te vervangen?

Ik ben er nog niet over uit of ik nu zelf ook teveel op rechts "hang", ook daar ga ik de komende weken druk mee aan de slag in de lessen.

MaritB

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:39

Mijn bf deed dat ook, maar kwam echt doordat mijn paard scheef was. Ik werd ook op links gegooid. Door rechtrichten wordt het beter, misschien zit je zelf nog op dezelfde manier waardoor er nu veel druk op andere kant komt.

Snap je?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:15

@safiera. nou het was niet echt zo makkelijk als je denkt haha. Voor die tijd heb ik haar een hele tijd zonder zadel gereden, en toen kreeg ik 2 weken een ander zadel tot mijn beschikking. Ik ben echt al 2,5 jaar nu bezig. Heb ook al een aantal keren huilend op mijn pony gezeten, er zelfs eens aan gedacht of mij wel een pony gegund was. En of ik haar maar moest verkopen.
Die gedachten snel uit mijn hoofd gezet, en doorknokken.

Ik heb nu een passend zadel van de zadelmaker gekregen, we hebben onze zadels geruild. En als ik weer op haar kan rijden, ga ik dat zadel even uittesten. Wanneer het niet werkt, ga ik toch een keer boomloos proberen.
Ik hoop dat ik het rijden snel weer kan oppakken, zit nu iedere week in spanning te wachten wat de dierenarts dit keer zegt. Maar telkens krijg ik weer te horen dat ik haar maar weer een week moet rust geven (dus geen zadel op, niet rijden en geen dekens op). Mag gelukkig wel longeren enzo. Vandaag even een buitenritje aan de hand gemaakt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:27

Dat is vervelend SnuitjeLove! Had ze al geen deken? Je kunt die toch niet zomaar af laten lijkt me?

Wat had je pony nou precies? Ook een drukking op de rug? Hopelijk gaat het met je nieuwe zadel beter. En anders: Ik kan je boomloos nogsteeds aanbevelen!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:46

Maritje1991 schreef:
Mijn bf deed dat ook, maar kwam echt doordat mijn paard scheef was. Ik werd ook op links gegooid. Door rechtrichten wordt het beter, misschien zit je zelf nog op dezelfde manier waardoor er nu veel druk op andere kant komt.

Snap je?

Ik snap wat je bedoelt, ik denk ook dat dat bij mij het geval is. Wordt zonder zadel ook op rechts gegooid als ik niet oplet. Maar ik dacht misschien scheelt het ook door mijn inlages te veranderen, maarja an sich doen die inlages natuurlijk erg weinig op de bespiering...

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:56

@Safiera, gelukkig vriest het nog niet dus kan ze gewoon zonder deken blijven. Ze maakt nu wel een extra wintervachtje aan :).
Ja 'snachts is de gesp van de deken kapot gegaan (zondag nacht) en toen kwam ik woensdag weer, had een paar drukke dagen gehad. En toen was de deken gaan knellen op de schoft.
Nu heb ik al 6weken niet meer kunnen rijden. In de eerste 2 weken zag je duidelijk dat de kneuzing minder werd, maar nu hangt het al 4 weken op hetzelfde 'niveau'. Het wordt niet minder :(

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:28

Berdien, kijk eens naar het nummer dat op je zadel staat, als je deze nog hebt. dan kan ik je zo zeggen of het een maat 1 of 2 is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:57

Zadel heb ik nog ja. Waar kan ik dat nummer vinden?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:20

SnuitjeLove schreef:
@Safiera, gelukkig vriest het nog niet dus kan ze gewoon zonder deken blijven. Ze maakt nu wel een extra wintervachtje aan :).
Ja 'snachts is de gesp van de deken kapot gegaan (zondag nacht) en toen kwam ik woensdag weer, had een paar drukke dagen gehad. En toen was de deken gaan knellen op de schoft.
Nu heb ik al 6weken niet meer kunnen rijden. In de eerste 2 weken zag je duidelijk dat de kneuzing minder werd, maar nu hangt het al 4 weken op hetzelfde 'niveau'. Het wordt niet minder :(

Hmm, niet echt fijn dus. Onze pony had ook een drukking (bijna zelfde verhaal). Was achter haar schoft, dik, warm, haren weg ed.
Mijn zusje gelijk blauwspray er op (die gebruikt dat overal voor :') ). Toen konden we wel mooi op de onderhant van onze pad zien dat die ook drukte. Maargoed, ik heb haar koelgel laten gebruiken, (is geen open wond) en dat werkte.

Misschien zou een of ander voedingssupplement kunnen helpen bij het genezingsproces? Kruiden voor een goede doorbloeding misschien? Of je zou een kleipakking kunnen proberen, al is de kneuzing wel al wat ouder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:48

Berdien : serienummers staan altijd op een "verborgen" stukje leer. Dus bvb. aan de achterkant van het flapje leer dat boven je singelstoten zit , of op de binnenkant van het zweetblad , achter het kniestuk :)

Het kan best zijn dat het zadel wat krap aanvoelt door je lange benen. Op de Cheyenne zit je ook erg kort waardoor je vanzelf je billen wat verder naar achteren duwt in het zadel. Je zit dan niet netjes in het midden van de zitting van het zadel maar meer op de achterkant. Je Cheyenne is zo oud dat die nog een lage cantle heeft , je zit er eigenlijk ook een beetje op door die korte beugels.

Bij een nieuwere Barefoot met hogere cantle voel je die verhoging dan wel duidelijk. Zou je gewoon met een wat langer , rechter been zitten dan heb je veel meer ruimte in de zitting omdat je je billen niet zo naar achteren duwt :)

Tel daarbij op dat de maten van de zittingen nogal wisselvallig zijn geweest door de jaren heen , en wie weet valt een London maat 2 dan wel net zo groot (of zelfs kleiner) uit als een Cheyenne maat 1 die ooit het pand verlaten heeft.

Je kan het beste even de zitting meten dan om zekerheid te hebben van de maat :)

Maargoed , de hoge cantle zal ook wat doen.

Wel superfijn dat het beestje zo goed aangeeft dat het niet lekker zit.

Dikke kans natuurlijk dat het van de Medium pommel komt , kan me voorstellen dat dat niet lekker voelt voor een Tinker :P

En dikke kans dat je ook het gevoel van een te kleine zitting hebt op een moderne Cheyenne , vanwege die hogere cantle in combinatie met je lange benen die je ze voor je opvouwt , dat neemt best wel wat ruimte in en dat merk je in je zitting doordat je dan met je billen naar achteren geduwd wordt dus :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:04

Nou, mijn eerste testervaring is ook geweest :):). Ik testte de Barefoot London, maat 1, met VPS.

Ik heb hem getest op W., een bijrijdpaardje van mij. Een lief maar iebelig paardje, dat net een elastiekje is en afwisselend links en rechts vastpakt.

Qua zitten merkte ik vrij weinig verschil met haar boomzadel. Misschien zat ik met mijn benen heel iets breder, maar absoluut niet storend. Vooral als ik de beugels uit had voelde ik dat ik iets minder in een A-vorm zat dan ik gewend ben. Ik had geen evenwichts- of wiebelbenenproblemen.

Aan W. merkte ik een enorm verschil vandaag: ze pakte geen enkele kant meer vast en ik kon haar zo alle kanten op buigen. Ze was wel iets minder voorwaarts dan normaal. Ik denk zelf dat dat ook aan het evenwicht kan liggen dat we terug moeten vinden. Ze was heel gevoelig op alle zithulpen die ik gaf en vooral bij hij in galop aanspringen deed ze het niet voor we allebei goed in evenwicht waren. Ze leek een beetje voorzichtig, ook bij het draf verruimen. Ik ga even kijken of dat morgen beter is.

Zweetbladen zijn perfect op lengte, ik heb lange benen en ze eindigen net iets onder de bovenkant van mijn laarzen. Ik denk dus dat een Cheyenne me te kort is.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:43

Wat fijn zeg, die eerste ervaring :j Knap van het paardje dat ze niet vastpakte. Vaak zit dat er erg 'in' zeg maar, bij mijn pony is het bijv. echt niet weg onder een Barefoot.

Afgelopen zaterdag de BF van mijn zusje geprobeerd op hem. In het begin ging Waldi (mijn pony dus) echt heel argwanend, hij vond het raar voelen denk ik. Werd snel beter, in draf in het begin weer maar toen hetzelfde. Hij was alleen totaal niet ontspannen, gewoon zijn maniertje van doen.

Tegen de teugel, wegdrukken, scheef naar links gaan op de rechterhand... Precies wat hij helaas bijna altijd doet. Ik heb er zelf nog heel even op gezeten, 5 minuutjes of zo. Vond het eng (zoals helaas ook bijna altijd). Hij voelde mij beter spannen dan met boomzadel, wat het niet beter maakte. Zit ook nogsteeds niet echt fijn op een cheyenne. Maar op de London ook niet.

Mijn eigen zadel (Thorowgood) is nu terug van de zadelmaker, ga daar maar weer even mee oefenen := Wil hem veel aan de dubbele longe zetten (dat was wel een succes zondag). Als ik het weer durf misschien maar die Trekker testen.

Zó vervelend om zo bang te zijn op de rug van je pony... Ik wil wel anders maar het lukt ons niet! Zo heb ik wel een eigen pony, maar al weken, maanden niet 'echt' meer gereden :n

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:32

Sommige paarden zijn misschien gewoon blijer met boom :j

Ik kwam dit zadel nog tegen. Toen ik aan het liften was met mijn barefoot London vroeg onze lift of het een Sensation was, die had ze zelf gehad. Ik ben de sensation gaan opzoeken en vind deze wel geweldig hoor:
http://www.foresthorse.com/Sensation_Ga ... essage.jpg
Helaas vrijwel niet aan te komen hier, denk ik, en redelijk duur.
Deze is omgerekend 970 euro, valt ook wel mee. Maar ja, dan is hij in canada...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:40

De Sensation is ook een heel gaaf zadel , ik heb hem jaren geleden gehad , erg mooi ding :j
Vond hem wel erg stug , en om de schoft ècht goed vrij te krijgen moest er ook nog een goede pad onder en dan werd het toch wel een aardig torentje....net zoiets als met de Freeform. Voor mij is dat altijd een afknapper , ik wil echt het boomloze gevoel hebben :)

Hij zat op zich erg fijn maar daardoor pakte ik na verloop van tijd dan toch steeds maar weer de Barefoot uit de kast :)

Toen waren ze nog niet zo gek duur volgens mij.

Verkoopt Elma Middel deze niet in Nederland ? :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:45

Oh ja, inderdaad, die verkoopt ze hier! :j. Ze worden een stuk duurder met de invoerrechten etc. er overheen. Ze zijn te koop vanaf E 1156, staat op de site. Ik vind ze er wel erg mooi uitzien, ze lijken een stuk meer op traditionele zadels. Dus misschien wel een fijne optie voor mensen die dat belangrijk vinden, die missen het boomloze gevoel waarschijnlijk ook niet zo.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:46

Bedankt voor je uitgebreide antwoord pmarena!
Op de London zat ik veel langer qua beugels dan op deze foto op de Cheyenne. Rechte, hangende benen dus. Maar nog vond ik het krap voelen (en zo zag het er ook uit, aldus het toekijkend publiek :P )
Wil ter vergelijk ook nog wel een nieuwe Cheyenne testen, zeker omdat die in niets meer te vergelijken zijn met mijn eigen Cheyenne.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:49

Je eigen Cheyenne had geen VPS, toch? Ik lees dat dat best wel verschil kan maken.
Wil je niet liever je eigen Cheyenne houden, of vind je VPS dan toch wel heel belangrijk?

Heb je ook foto's van jezelf op de London? *-:)

De londen verbaasde me ook qua krapheid. Ik testte een maat 1 en heb broekmaat 32/34. Ik had geloof ik niet veel dikker moeten zijn!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:39

Wel foto's ja, maar ik moet even kijken of die Boktproof zijn (lees: of ik er enigszins acceptabel op sta :P )

Nou, ik heb twee paarden. En 1 zadel :+ Dat was nooit een probleem omdat Flynn toen nog niet onder het zadel was. Maar aangezien de bedoeling uiteindelijk wel is dat ze tegelijk mee kunnen op een buitenrit... Dan is een tweede zadel wel handig :))
En vanwege zijn leeftijd en het feit dat ik net iets meer weg van 60 kg :P wil ik gewoon een goed ondersteunend zadel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:59

*-:) Natuurlijk sta je acceptabel op de foto's! *-:)

En het is inderdaad wel handig om dan samen op buitenrit te kunnen enzo. Er staan weer een paar Cheyennes op Marktplaats (London is helaas niet zo dik bezaaid...)
Of neem een lekker westernzadeltje :+: (of is dit nu meer mijn eigen droom?)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:09

Ik heb een jaar op de sensation gereden. Ik vond het echt heerlijk! Het is dat ik er het geld niet voor heb, anders was ik er zeker voor gegaan..even doorsparen.
Ben zo stom geweest het zadel met mijn pony mee te geven bij verkoop..ze hebben het zadel dus zo goed als gratis gehad. Pony hebben ze inmiddels doorverkocht maar zadel gehouden dus die hebben dikke winst..stom van mij, baal er nu best van!

Ik ga binnenkort de London testen, heb de maat 2 als een getest maar die is voor mij en mijn pony echt te groot. Vind zelf de lexington heel gaaf, maar aangezien ik een haflinger heb waarbij het grootste gewicht al op de voorhand komt zie ik het niet zitten ook nog eens een zadel te hebben waarbij je ietwat voorover kiept.
Ik ga overigens mijn pony dus in/door rijden boomloos, lijkt mij juist ideaal vanwege de rugspieren die nog erg zullen veranderen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:18

Dat is echt een mooi zadel zeg Sheran! Die zou ik best eens willen proberen, ziet er uit alsof het erg lekker zit, een beetje als een boom-dressuurzadel inderdaad.

Helaas heb ik mijn London net niet verkocht. Baal er nogsteeds enorm van dat ik 'm heb gekocht zonder te testen, dacht dat die kniestukken wel als 'gewoon' dressuurzadel zouden zitten maar was dus niet zo.

Potverdorie, ik wil ook een zadel waar ik zo fijn in kan zitten (vooral een veilig gevoel moet het geven) zodat ik misschien weer wat beter op mijn pony durf. En dat hij natuurlijk fijn er onder kan lopen, uiteindelijk is dat het belangrijkste.

Iemand nog een goede tip voor me? Of een testzadel te leen? :o Ik moet echt een oplossing vinden, wil eigenlijk zo graag rijden!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:32

Oh ja, een Bob Marshall zadel :~ :+: Heb er een paar keer eentje op Jes gehad en dát zijn nog eens zadels. Helaas momenteel even niet handig, budgettair gezien :+

Afbeelding
<3 <3 <3

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:35

Ik had nog even een vraagje aan jullie,mochten jullie dit kunnen beoordelen vanaf de foto's...
welke pommel vinden jullie mooier liggen...

xl
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xxl
Afbeelding
Afbeelding

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:37

Ik zou zeggen xxl, maar misschien vertekend zn vacht ook een beetje! :j

nientje78