Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:34

elbony schreef:
De reden waarom de spaanse zadels (zoals potrera, alta escuela e.d.) langer zijn dan de rug van de gemiddelde PRE, is waarschijnlijjk gelegen in het feit dat de boom in deze zadels niet de totale lengte van het zadel heeft. En de spanjaarden ook wel weten dat het gewicht van de ruiter toch over een liefst zo groot mogelijk oppervlak verdeeld moet worden. Wil je goed kunnen beoordelen of een zadel je paard hindert, zal je het op je paard uit moeten proberen. Dit geschreven hebbende, moet ik toch ook weer denken aan de vele you tube filmpjes die ik van spanjaarden in de campo, of in de arena heb gezien of working equitation/doma vaquera, waarbij me dan meteen weer opvalt hoe extreem kort het op hun lijf (dus niet paards lijf) opmaatgemaakte vaquerazadeltje is. Niet vergelijkbaar met de lomp grote industrie vaquerazadels die hier aangeboden worden.

Ja inderdaad, die zijn er ook, die extreem korte vaquera zadeltjes, ik had er zo eentje van Bentaiga voor mijn kort gebouwde Haflinger. Het zijn niet allemaal van die mastodonten zoals de vaak goedkopere versie's.
Inderdaad, daar heb je blijkbaar gelijk in, de boom stopt aan de cantle, de rest is blijkbaar kussen:
http://www.hipica.nl/silla-alta-escuela.php
Met deze mooie dame erop
http://elsuenoespanol.com/store/img/p/48-188-thickbox.jpg
Dan gaat het verhaal op van Rod Nikkel als ik dat zo zie, zowel voor western als voor Spaanse zadels. De ruiter zit op het ribbengedeelte (als het zadel goed ligt natuurlijk).
http://www.rodnikkel.com/content/files/1413/3265/3064/2012_March_24_9_4_pad_weight_side_right_DSC_1207.jpg
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 21-10-12 19:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:42

Cambiar schreef:
Wat bedoel je met 38 cm rug?

Was als voorbeeld: casus van een paardje waar maar max 38 cm ruimte is voor het zadel...
Beetje moeilijk dus als er toch een volwassene op moet/wil rijden...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:53

tamary

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:00

Het is ook leuk, al is het handig om wat ervaring te hebben als mengroom in de marathon, want je bent groom en menner in 1 als je beetje offroad/hobbels in de weg gaat/hebt.
Moet bandjes weer oppompen :o

Pony helemaal lol, bijna niks qua gewicht en lekker crossen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:09

Super! Helaas geen ervaring met mennen...ik wil ook heel graag dat ding, voor een paardje die niet bereden kan worden. Lijkt me ideaal. Kost wel veel geld heb ik gezien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:21

Mijn pony heeft ook een giga korte rug,ik fiks aan de lijn(nog 9 kilo te gaan, 8 eraf).
Heb nu een deuber barock,die is ook erg kort net als de espaniola.

Cambiar,jij nog meer rendiervel tips?
De mijne haart wel als de ziekte trouwens,echt verschrikkelijk.
En hij is veel langer dan hij breed is(logisch natuurlijk).
weet niet goed hoe hem het best onder een zadel te leggen..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:41

Ook aan de lijn? Hier hetzelfde :D , wat goed dat jij al zo ver zit (mijn paard moet 75 kg vermageren....heb al stapmolen ingeschakeld voor de dagen dat ik moet werken)
Rendiertips? Gaan jullie nu allemaal zo'n beest onder het zadel leggen :D , straks lopen er geen meer levend rond!
Eerste tip, vooral een goed vel zoeken, blijkbaar heb ik enorm geluk, de mijne verhaart niet...die van m'n trainster verhaarde ook meer. Iemand zei in andere topic dat je een winterhuid moet zoeken, die verharen veel minder en hebben mooie lange haren. Ik vermoed dat de mijne zo eentje is.
Tweede tip: vooral wat prutsen en ervaring opdoen. Ik heb het nu gevonden, aanvankelijk lag het ook verkeerd. Ik heb de achterste helft gebruikt waar het vel het dikst is (de voorste helft eraf gesneden, heb het grandeurpad erop afgetekend en uitgeknipt), in de breedte leg ik het dus. Nu ligt het met het staartje naar voren (dus tegen de haarrichting), wegens een immens domme fout van mij :oo , maar ik merk er geen hinder van nu het zo ligt, integendeel, ligt beter nu de dikste kant aan de schoft ligt. De haren blijven plat liggen, dus ik veronderstel dat dat goed is. Ook ligt het langste deel nu vooraan, ligt ook beter onder het zadel zo.
Ga je een rendiervel onder de Deuber leggen? Die heeft op zich al enorm dik gevulde kussens (vandaar dat ik er niet zo fan van ben...., daar zou ik zeker geen rendiervel onder leggen.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 21-10-12 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:55

Ja,ik ga een vel onder de Deuber leggen.
Vooral omdat de mijne een nog geen goed bespierde rug heeft én omdat hij zijn winterhaartjes achter het zadel kapot schuurt met een gewoon dek.
Enorm dik??De mijne niet hoor,misschien waren de jouwe zo opgevuld?? :o?
Die van mij zijn gewoon normaal,net als een ander zadel.
Daarbij is de boom stelbaar..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:00

Echt? Misschien omdat die van jou ingereden is...
Rendier is wel heel zacht voor een gevoelig paarde-huidje ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:05

Ja,dat kan....ik vind het in elk geval niet extreem dik??
Nou het is wel erg zacht inderdaad,daarom leek het me ook ideaal tegen schuren.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:51

Moragh schreef:
Hoeft niet automatisch ze te zijn, kan ook een verschil in energie zijn waar ze op reageert...

Ah en jij bent met zadel van Peet bezig ;)

Ik lees dit nu pas. We zijn inderdaad denk ik heel verschillend van energie. Mijn energie matched formidabel met m'n Lusitano's, daar voel ik me zelf 100% bij, maar ik wordt nerveus (en soms wordt ik er ook wel vrolijk van) van het overdreven hyper aanstelligere, vrolijke, uitdagerige gedrag van de PRE die vol deugenieterij zit. Ik denk dat de PRE misschien problemen heeft met mij omdat ik anders ben van energie, inderdaad.
Ik zou haar graag houden, maar vraag me gewoon af of ze niet gelukkiger zou zijn op iemand anders.
Kan ik daar meer te weten over komen, dat verschil in energie?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:56

Nee, is meer een gevoel he... ook meer zoals jij het omschrijft...
Soms kunnen mensen helemaal niet zo goed rijden, maar er "klikt" wel iets waardoor paard en ruiter elkaar toch begrijpen of accepteren....

Ik merk dat dat met wat gevoeligere paarden belangrijker is dan met koele paarden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 09:59

Cambiar schreef:
Ik zou haar graag houden, maar vraag me gewoon af of ze niet gelukkiger zou zijn op iemand anders.

Je kan het ook zien als een uitdaging, het zal vast je moeilijkste paard worden om rust in te krijgen (voor jou en voor haar), maar ongetwijfeld op die manier ook je beste leermeester. Zelf vind ik het wel belangrijk dat zowel ruiter als paard hun energie en emoties kunnen controleren als ze als team optreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:00

Dat klopt denk ik wel,alsof ze meer 'voelen'wat je wilt dan dat je dit echt 'rijdt'.

(lekker zweverig weer zo...)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 10:06

Anoniem schreef:
Dat klopt denk ik wel,alsof ze meer 'voelen'wat je wilt dan dat je dit echt 'rijdt'.

(lekker zweverig weer zo...)

Sommige paarden zijn nu eenmaal ZO goed in kijken, luisteren en doen wat het baasje vraagt, dat ze de minste verandering in onze lichaamstaal oppikken en er dan ook naar handelen. Ik heb er zo twee (en eentje die het wél ziet, maar bewust niet al te veel naar handelt haha).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:08

Ik heb er ook zo 1 staan,trouwens...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:27

Ruga schreef:
Cambiar schreef:

Je kan het ook zien als een uitdaging, het zal vast je moeilijkste paard worden om rust in te krijgen (voor jou en voor haar), maar ongetwijfeld op die manier ook je beste leermeester. Zelf vind ik het wel belangrijk dat zowel ruiter als paard hun energie en emoties kunnen controleren als ze als team optreden.

Dat is een hele goeie :j Ik heb ook een merrie die nogal overdreven kan reageren,waar ik me dus aan irriteer omdat ik zelf wat meer no nonsens ben..Toch is het wel zo dat ik echt veel leer van haar,alleen is het niet altijd even makkelijk en als ik wat minder in mijn vel zit kan ik makkelijker iets met een van de andere paardjes doen dan met haar want dat word geheid een gevecht met haar..Haha een andere baas voor haar vinden gaat niet zo makkelijk,want ik ben de enige die wat met haar kan beginnen door haar enorme eenkennigheid..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:24

Thx voor het delen van jullie ervaringen!
Zoals je zegt, Ruga, kan ze m'n beste leermeester worden.
Ikzelf (zeg dat niet graag maar het is zo) zit altijd wat laag van energie, altijd heel erg moe. Ik ben normaal ook wel een rustig iemand.
Bij de merrie waar het mee klikt, die is enorm gevoelig voor druk. Ze is ooit eens uit een paddock gesprongen met haar toch wel dikke pens over een draad van 1m20, omdat de persoon teveel energie gebruikte tijdens in vrijheid longeren (eigenlijk viel dat erg mee, maar zij kon er blijkbaar niet mee om).
Ik blijf altijd rustig en kalm. Ze is alfa, dus je moet het subtiel aanpakken of ze valt aan (eerst dreigt ze met haar hoofd naar beneden en dan staat ze plots kaarsrecht voor je, denk niet dat ze effectief zou aanvallen, maar ze dreigt wel enorm bij teveel druk.
Laatst wou iemand met haar rijden, hij steeg op en ze begon te dribbelen, toen hij haar tegenhield ging ze recht omhoog en ik heb haar dan over genomen, met losse teugel liep ze gewoon overal door. Ik weet dat ik alles los moet laten en energie diep in m'n buik laten zakken op zo'n momenten (iemand zie me, contact maken met je baarmoeder, lol, maar het helpt :D ).
Ik voel me met dit paard heel goed.
Zattara echter (de bruine PRE), die lijkt geen voldoening te hebben met mij aan haar zijde. Zij lijkt eerder iemand nodig te hebben die volledig in z'n kracht staat, waar ze volledig kan op vertrouwen. Ze is stoer, maar bij momenten kan ze bang zijn tijdens de wandeltochtjes aan de hand (bereden is ze nog niet echt, wel af en toe eens achter lopen), dan zie je hoe ze opfleurt als mijn vriend of dat meisje die me helpt haar begeleidt. Nochtans is het zij die altijd nieuwsgierig nieuwe dingen wil ontdekken en de boel openbreekt (een keertje gebeurd) zodra ze kan om te zien of er buiten de weide wat lekkers te rapen valt.
Ik twijfel sterk of zij gelukkig is met mij, ik ben het tenslotte die verder doet met haar.
Ga nu eens proberen om heel consequent te zijn, geen streeltjes meer, haar negeren als ze ettert en erop toezien dat ze m'n ruimte respecteert (maar dan echt heel consequent). Eens zien of het zal lukken op die manier tussen ons...

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:13

Cambiar schreef:
haar negeren als ze ettert en erop toezien dat ze m'n ruimte respecteert (maar dan echt heel consequent). Eens zien of het zal lukken op die manier tussen ons...

Moet je haar gedrag ook niet meer als etteren zien he ;)

Als je wil leren hoe je met verschillende energieën om moet gaan kan zo'n paard zeker een leermeester zijn. Aan de andere kant ben je wie je bent. Je kan immers ook niet met alle mensen opschieten (lijkt me... ik in ieder geval niet, maar dat ligt vooral aan mij ;) ), dus soms is het beter om sommige paarden te laten gaan. Als je elkaar in de weg zit dan wordt niemand daar gelukkig van.

Overigens heb ik besloten om een paard waar ik snel mee bots (paard kickt op negatieve energie en ik kan vrij snel wat geirriteerd zijn, dus dat lokt hij bij mij uit ;) ) wel te houden maar door anderen te laten rijden. Zo kan ik toch van hem genieten (en hem voor problemen behouden, want hij gaat nogal snel over zijn grenzen heen)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:54

Moragh schreef:
Moet je haar gedrag ook niet meer als etteren zien he ;)

Zal proberen, maar is moeilijk.... deze morgen heeft ze laagje verf van m'n electrisch brommertje geknaagd, allemaal krassen }:) , was juist bezig met hun eten voor te bereiden in de stal. Ze was wellicht op onderzoek of dat vreemde, geluidloze monstertje dat me elke dag tot bij hen brengt, misschien ook lekker smaakt. Misschien zit er wel een suikerlaagje onder.... want van daaruit komen ook al die zakjes met lekkere kruiden die ik altijd meebreng...resultaat: een gehavende brommer, maar: het rijdt tenminste nog :D
Citaat:
Als je wil leren hoe je met verschillende energieën om moet gaan kan zo'n paard zeker een leermeester zijn. Aan de andere kant ben je wie je bent. Je kan immers ook niet met alle mensen opschieten (lijkt me... ik in ieder geval niet, maar dat ligt vooral aan mij ;) ), dus soms is het beter om sommige paarden te laten gaan. Als je elkaar in de weg zit dan wordt niemand daar gelukkig van.

Daar twijfelde ik ook aan, aan de andere kant vraagt ze me om consequent te zijn, ik heb al veel aan haar geleerd.
Citaat:
Overigens heb ik besloten om een paard waar ik snel mee bots (paard kickt op negatieve energie en ik kan vrij snel wat geirriteerd zijn, dus dat lokt hij bij mij uit ;) ) wel te houden maar door anderen te laten rijden. Zo kan ik toch van hem genieten (en hem voor problemen behouden, want hij gaat nogal snel over zijn grenzen heen)

Leuk dat je dit deelt, ik doe het nu ook zo. Ik doe het grondwerk (ook voor mij leerrijk) en dat meisje rijdt met haar 2 à 3 keren kort in de maand, terwijl ik het andere paard mee neem om te trainen. Vorige week wou ze niet van het andere paard weg rijden in de piste, was schrikken want ze ging omhoog en bokken, echt gevaarlijk. Ik vond het voor dat meisje ook te gevaarlijk.
Ik heb dan een weekje grondwerk gedaan met haar, te voet naar de piste en alleen met haar in die piste werken.....de week daarna had dat meisje niets van problemen meer.
Eerste keer was ze wel echt hysterisch toen ze helemaal alleen in de piste was, maar heb dat rustige opgelost, ik heb het haar zelf even laten uitzoeken en toen de hysterische bui / paniek over was (want aan de longe deed ze niet anders dan naar me trappen en weglopen uit paniek omdat ze geen andere paarden meer zag). Heb haar gewoon losgeklikt en even heen en weer laten rennen, daarna lukte contact weer als ze uitgeraasd was). Ik merk hieraan hoe snel ze leert en dat ze een heel mooi en eerlijk karakter heeft. Ze is ook nog een jonge gekke puber...als ik aan mezelf denk hoe ik geweest ben, tja, dan moet ik haar wel een kans geven :D

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:49

Ik kom even binnenvallen :o
Is er een overzichtje van sites waar je Argentijnse zadels kan kopen?
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar er komen allerlei verschillende berichten tevoorschijn dat ik er geen goede link meer tussen kan vinden. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:08

Hier nog iemand interesse in rendiervel,niet verknipt en heel erg mooi?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:16

WiskyBokjes schreef:
Ik kom even binnenvallen :o
Is er een overzichtje van sites waar je Argentijnse zadels kan kopen?
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar er komen allerlei verschillende berichten tevoorschijn dat ik er geen goede link meer tussen kan vinden. :=

Criollohorsetack.eu in nederland
Aleleder.com.ar in argentinie kan engels en duits
Camaquense.com.br
Laquerencia.com.ar
Hue-hott.de
In Nederland zit ook art-et-cuir die deze zadels op maat maakt,niet goedkoop maar wel erg mooi en aangepast op je paard en jezelf

Dit is wat ik weet :)

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:20

Heel erg bedankt! Dan ga ik daar even rondsnuffelen :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:09

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zaldi New Trades