Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LisaaSophie schreef:Dan ben ik heel benieuwd, wie raden jullie wel aan die omgeving Rotterdam komt? Ik vint het oprecht heel k*t dat ik keer op keer in de zeik word genomen door zadelmakers…. Ik heb zelfs een niet zo leuke discussie gehad met de zadelmaker omdat ik luisterde naar bokt ipv hem….
Wie mij kent weet dat ik altijd het beste wil voor mn paardjes… alleen wanneer meerdere “professionals” zeggen dat het goed ligt, dan ga ik dat eigenlijk wel geloven… ik vind het op dit type paard ook lastig. Ik heb altijd smallere kwpn’ers gehad en gereden. Volgens de zadelmaker was dat heel anders wua zadels dus ik heb het gevoel dat ik dit niet kan beoordelen.
Nielojram schreef:LisaaSophie schreef:Dan ben ik heel benieuwd, wie raden jullie wel aan die omgeving Rotterdam komt? Ik vint het oprecht heel k*t dat ik keer op keer in de zeik word genomen door zadelmakers…. Ik heb zelfs een niet zo leuke discussie gehad met de zadelmaker omdat ik luisterde naar bokt ipv hem….
Wie mij kent weet dat ik altijd het beste wil voor mn paardjes… alleen wanneer meerdere “professionals” zeggen dat het goed ligt, dan ga ik dat eigenlijk wel geloven… ik vind het op dit type paard ook lastig. Ik heb altijd smallere kwpn’ers gehad en gereden. Volgens de zadelmaker was dat heel anders wua zadels dus ik heb het gevoel dat ik dit niet kan beoordelen.
Wat is je budget?
Avalanche schreef:![]()
Ik snap je. KWPN-ers of Friezen maakt wel wat uit qua rugvorm, maar in de basis mag je zadel niet voor- of achterover liggen, dus idd de test met de beugelriem en de beugel..... die moet loodrecht naar beneden hangen. En verder mag hij niet bruggen (dus veel gewicht aan de voor en achterkant maar niets in het midden) of schommelen, waarbij al het gewicht in het midden komt en niets aan de voor of achterkant.
Maar je beoordeelt het een soort van op dezelfde manier. En dit is super basis he, ik ben geen zadelmaker, ik ken genoeg basics om te weten of een zadel ongeveer past.
Celebi schreef:Er zijn wat dingen waar je zelf naar kunt kijken:
- Ligt het diepste punt van je zadel mooi in het midden? Of verder naar voor of naar achteren? Zowel naar voor als achteren geeft ongelijke druk bij je paard waar je dat niet wilt hebben.
- Sluit de boom mooi aan op de rug? Leg je zadel op de blote rug bij voorkeur in daglicht of gebruik een zaklamp. Kijk dan van achter en van voor de kamer in om te kijken of je ergens licht onder vandaan ziet komen. Licht betekend automatisch dat je zadel ergens niet aansluit.
- Valt het zadel mooi om de schoft? Het zadel moet ruimte geven boven de schoft, maar niet torenhoog er bovenuit steken. Als je vanuit daar naar beneden gaat langs het zadel moet het zadel netjes over het lichaam je paard lopen en niet afsteken of juist prikken. Sommige zadels hebben een verwisselbare boom waarmee je extra goed kunt kijken of de maat in de buurt komt.
Uiteraard weet je nog steeds niet zeker of je hiermee een passend zadel hebt met deze tips, maar je kunt in ieder geval wel heel snel een niet passend zadel herkennen.
In dit geval zien de meesten hier die reageren vooral dat het zadel enorm hoog boven de schoft uitkomt en wat achterover ligt. Tuurlijk kan dat wat vertekenen op foto's, maar juist doordat het zo extreem is slaat iedereen erop aan. Zou zonde zijn als je je geld aan singels uitgeeft die niet werken omdat je zadel je tegenwerkt daarin.
En ja.. ik heb eerst 2 prutsers van zadelpassers gehad die me ook echt een vreselijk zadel hadden gegeven. Daarna ben ik gaan leren, onderzoeken en adviezen inwinnen bij diverse zadelpassers (tevens ook eentje in opleiding) en nu weet ik waar ik ongeveer op moet letten. Onder andere de bovenstaande punten. Hopelijk heb je er wat aan.
Spenk schreef:Zadel maakt inderdaad veel verschil
Ik heb nu een nieuw zadel en eigenlijk blijft die als het moet zonder singel nog als een huis liggen.
Paard heeft een hele lastige bouw. Overbouwd, wat weke rug ,schoft en heel rondgebribt. Dan kun je singels passen tot je een ons weegt als het zadel niet meer goed te krijgen is.
Mijn paard heeft snel last van een openstaande flap bij singels als de edix crescent of anatomisch singels. Deze blijft wel netjes aansluiten. Dit is overigens na het rijden
[ [url=m/WIptlF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dw9RCy.jpg]Afbeelding[/url] ]
prugelpiet schreef:Ik heb een ander dilemma, maar het gaat wel over singels![]()
Hoe goed droogt de Mattes? Ik heb voor komend weekend een weekend strand op de agenda staan, alleen wacht ik al 3 weken op mijn nieuwe singel, en er is geen garantie dat ik die voor vrijdag heb. Dus rij ik nu met de Mattes Crescent, maar met zee en water lijkt me dat een drama. Mijn Edix heb ik helaas al verkocht, anders had ik die even meegenomen.
Wat is wijsheid? Gaat de Mattes irriteren? Koop ik vlug een simpele singel puur voor dit weekend? Ik ben de enige op stal of in mijn buurt met een dressuursingel, dus een singel lenen zit er niet in.
LisaaSophie schreef:Celebi schreef:Er zijn wat dingen waar je zelf naar kunt kijken:
- Ligt het diepste punt van je zadel mooi in het midden? Of verder naar voor of naar achteren? Zowel naar voor als achteren geeft ongelijke druk bij je paard waar je dat niet wilt hebben.
- Sluit de boom mooi aan op de rug? Leg je zadel op de blote rug bij voorkeur in daglicht of gebruik een zaklamp. Kijk dan van achter en van voor de kamer in om te kijken of je ergens licht onder vandaan ziet komen. Licht betekend automatisch dat je zadel ergens niet aansluit.
- Valt het zadel mooi om de schoft? Het zadel moet ruimte geven boven de schoft, maar niet torenhoog er bovenuit steken. Als je vanuit daar naar beneden gaat langs het zadel moet het zadel netjes over het lichaam je paard lopen en niet afsteken of juist prikken. Sommige zadels hebben een verwisselbare boom waarmee je extra goed kunt kijken of de maat in de buurt komt.
Uiteraard weet je nog steeds niet zeker of je hiermee een passend zadel hebt met deze tips, maar je kunt in ieder geval wel heel snel een niet passend zadel herkennen.
In dit geval zien de meesten hier die reageren vooral dat het zadel enorm hoog boven de schoft uitkomt en wat achterover ligt. Tuurlijk kan dat wat vertekenen op foto's, maar juist doordat het zo extreem is slaat iedereen erop aan. Zou zonde zijn als je je geld aan singels uitgeeft die niet werken omdat je zadel je tegenwerkt daarin.
En ja.. ik heb eerst 2 prutsers van zadelpassers gehad die me ook echt een vreselijk zadel hadden gegeven. Daarna ben ik gaan leren, onderzoeken en adviezen inwinnen bij diverse zadelpassers (tevens ook eentje in opleiding) en nu weet ik waar ik ongeveer op moet letten. Onder andere de bovenstaande punten. Hopelijk heb je er wat aan.
Wauw, bedankt voor je uitgebreide reactie!
Voor nu laat ik gewoon weer een zadelmaker komen. Ik ben zo verward door alle wisselde adviezen bokt vs zadelmaker, dat ik gewoon echt wil dat iemand er goed naar kijkt!
Zinzi_jewel schreef:Jeetje Josien wat naar...
Hopelijk herstel je vlot , persoonlijk vindt ik springzadels steviger zitten als dressuur zadels zeker bij onstabiele wiebel paarden .
Daphara schreef:Mij viel al op dat het dekje naar achteren schoof tijdens het rijden en dat is vaak een hele goede idicatie dat iets niet past aan je zadel.
Spenk schreef:Op de bovenste foto is je dekje toch ook al.helemaal verschoven? Tenminste dat lijkt zo dat de singelstoten strak tegen de lus staan.
Nielojram schreef:Daphara schreef:Mij viel al op dat het dekje naar achteren schoof tijdens het rijden en dat is vaak een hele goede idicatie dat iets niet past aan je zadel.
Hoeft niet altijd![]()
In mijn tijd als wow-fitter waren schuivende dekjes ook vaak een indicator voor de klant.
Maar als je een zadel hebt met een boom die zo goed meebeweegt, en je paard waarschijnlijk weer lekker durft te showen/lopen/sjouwen, hengelt het schabrak vanzelf naar achter.
Schuivende dekjes hoeven, zeker bij een wow ( en zover ik nu nog steeds weet is dat het meest flexibele boomzadel) iets te betekenen.
Overigens een geweldig mooi paard daar zo tussen je dijen![]()