[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:18

paramuse schreef:
Hier een leek wat betreft boomloze zadels en de pasvorm van zadels in het algemeen.... ik rij sinds kort een hele leuke eigenwijze tinker voor iemand anders. Nu heb ik de keuze voor een boomzadel en boomloos.
zelf heb ik altijd alleen op boomzadels gereden maar ben erg benieuwd naar boomloos.
nu is er enkel het probleem dat we nog erg zoekende zijn qua balans en dergelijke
is een boomloos zadel dan wel of niet aan te raden?
Uiteraard zal er iemand bij zijn als begeleiding maar ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik zit namelijk niet op een schuivend zadel te wachten of valt dit mee met een boomloos zadel? Volgens mij is het een barefoot cherokee wat op stal ligt maar dat weet ik niet zeker

Boomloos rijden is eindeloos uitproberen. Niemand kan je zomaar de gouden tip geven, want elk paard is anders en elke ruiter is anders. Ik kan wel zeggen dat Barefoot op mijn paard bagger ligt en schuift, maar dat kan op jouw paard wel helemaal anders zijn. Er is een boomloos zadelpasservice, probeer dat eens.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:49

SecretLIN schreef:
Niemand nog ergens een bruine barefoot london gezien?

Ja, in mijn zadelkamer :P

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:45

Sure_lee schreef:
SecretLIN schreef:

_O- _O-

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:46

Vandaag weer heerlijk op m'n Ghost gereden, nu met zitverkleiner, heb de singelstoten iets anders gedaan en de kussens ook. Moet nog even iets aanpassen qua kussens en dan is het goed denk ik.

Paardlief begint echt heerlijk voorwaarts te lopen, goed teken denk ik zo maar. Met de wintec liep ze altijd met de handrem erop.

En voor het eerst galop buiten, die is nog lastig dus wennen voor beide.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:03

Het Marit, mag ik een foto gebruiken voor mijn FB pagina?
Ik ben sinds kort Ghost verdeler in België geworden :D
Alvast bedankt :')

MaritB

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:30

Uhm, ik heb eerder foto's geplaatst? Kun je die gebruiken? (Daar is al toestemming voor gegeven door de fotograaf ;-) en mooiere kwaliteit foto's)

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:55

Hallo allemaal, ik rij sinds 5 juli 2015 met een (nieuwe) Cheyenne Drytex. Ik rij zo'n 3 x in de week. Ben er erg tevreden over! Misschien vinden jullie het leuk om te kijken hoe het zadel zich houdt na dit jaar.

Voor het rijden (2015):
[ Afbeelding ]

Na drie kwartier hobbelen(2015):
[ Afbeelding ]

Dit was vanavond:
Afbeelding

Afbeelding

Het hoofdstel heb ik afgelopen zaterdag op Horse Event gekocht, ben er erg blij mee!

Edit: helaas krijg ik de foto's niet groter -O-

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 23:07

Sure_lee schreef:
SecretLIN schreef:

Verkopen *\o/* haha pb me dan maar :j *\o/* _/-\o_

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 23:27

Ik vind dit ook hele mooie foto's hoor Marit +:)+

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 23:30

Dank je!

Ik ben er erg blij mee, maar vooral omdat de rit zo goed ging en ponylief zo lekker heeft gelopen, ooit wordt ze stoer :D en hoeft ze niet meer alle kanten op te springen als ze denkt iets engs te zien, maar ach met Ghost zijn die sprongen nog prima uit te zitten :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 23:32

Grappig is dat toch - geldt voor vrijwel alle boomloze zadels, dat je de bokkensprongen beter kunt uitzitten :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:04

Ik denk ook dat het met de minder gedwongenheid van het zadel te maken heeft. Ik merk bv. als ik op een boom zadel rij, die mij dwingt in een houding, dat ik ook niet zo handig ben met sprongen uitzitten. Zit ik echter in een vlakker, geen gedwongen zit zadel, kan ik alles makkelijker uitzitten.
Heb zelfs met de Ghost Florac een jonge PRE hengst door gereden :)

Staan weer wat leuke Ghost aanbiedingen, en de Libra zadels zijn ook nog wat in prijs gezakt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:41

Inderdaad, het maakt een groot verschil
ik heb de ss nog eens op mijn jongste gelegd, draf kon ik nu redelijk uitzitten, maar de aansprong in galop werd ik zo goed als gekatapulteerd (vlakke zit, geen wrong, wél hoge cantle en weinig ruimte in de zit).
Met mijn ghost mag ze al veel doen voor ik er dreig af te vallen. Echter blijf ik de stabiliteit van het zadel op zich een probleem vinden, ik moet behoorlijk hard aansingelen (fra singel) anders draai ik rond, ondanks burioni antislipding)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:37

Het zal wel niet, maar heeft iemand hier ervaring met of wel eens wat gehoord over het boomloze Tölthester zadel? :-) Hij lijkt een beetje op de Karslund.

Afbeelding

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:42

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:52

oh. zonder ruiter ligt het als een huis hoor. eenmaal aangesingeld ook wel en ze loopt super. Maar owee als de singel een gaatje losser is...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:11

Daar heb ik juist weer helemaal geen last van met mijn Ghost, heel stabiel terwijl mijn oude boomzadel altijd naar rechts zakte.

Zo zie jaar maar geen paard en ruiter zijn het zelfde. Gelukkig zijn er veel verschillende mogelijkheden.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:21

Bij mij is het met het ghostje ook een kwestie van flink aansingelen. Dan kan ik zonder krukje opstappen (ja, ik weet het, met krukje is beter, maar paardlief wordt écht boos van krukjes en we zijn nét door een periode van flink hengstengedrag heen aan het komen, dus ik hou hem liever even te vriend dan dat ik wéér iets erdoor moet pushen. soms een positieve periode is voor beiden wel fijn om het leuk te houden). Bij mij lag het erg aan de pad ook: de ghost pad schoof, een hkm pad die ik ervoor had schoof nog veel meer. Toen burioni/ torsion fleece en een grandeur geprobeerd. Beiden lagen stabiel, ben uiteindelijk voor de fleece gegaan. Zadel moest natuurlijk in het begin ook nog vormen - inmiddels moet ik twee gaatjes strakker aansingelen en mijn paard is toch echt niet zichtbaar afgevallen, dus zoveel is het zadel al soepeler geworden - voor zover dat kan met een toch al heel erg soepel zadel...

*edit: ik heb wel alleen pads met wol of fleece onderzijde. Heel gevoelig huidje. Over de sympa onderkanten kan ik niet oordelen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:18

hier ook de fleeces liggen, en dat lukt in stap en draf maar niet in galop. Nu is mijn paard ook wel heel breed en rond :D
gelukkig geen gevoelige huid, anders had ik écht een probleem ...

de fleeces liggen wel super op mijn oudere merrie die weinig bespiering meer heeft...

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:32

Wie o wie kan mij tips geven...
Ik heb een probleempje met mijn Cheyenne op mijn tinkermerrie.
Het zadel ligt heel mooi, maar schuift tijdens het rijden naar voren waardoor die echt op de schouder komt te liggen zoals hier:
Afbeelding

Ik heb er een barefootpad onder liggen gewoon voor de cheyenne, hier heb ik al extra de heavy duty's ij in gedaan. De rug moet namelijk nog wat bijkomen sinds haar veulen bij haar weg is.
Ik had een anatomische singel en gebruik nu de FRA singel omdat ik het idee heb dat dit toch beter is?
Ik heb een pommel maat L erin (rode pommel) omdat M net te krap zat.
Ik heb ook nog een burioni pad, is dat nog een idee om die eens te proberen, zou dat misschien minder kunnen schuiven?

Of zou misschien een heel ander type zadel beter zijn in dit geval?

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:35

Hoi!

Graag zou ik hier ook wat willen vragen. Ik heb mijn eerste boomloze zadel besteld, een Libra trec adjustable. Nu wil ik er graag een goede pad onder. Mijn budget ligt alleen wel tot de 80/90€ ongeveer. Nu heb ik de Burioni textech + sympa op het oog van Kifra horse. Nu kan ik alleen niets vinden over de inlages die erin zitten. Zijn deze goed? En is de pad aan te raden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:51

@ArmaWhis: je zou een staartriem kunnen gebruiken om het zadel op zijn plek te houden. Maar ik denk dat de aansingelplaats het probleem veroorzaakt.

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:11

DubbelDun schreef:
@ArmaWhis: je zou een staartriem kunnen gebruiken om het zadel op zijn plek te houden. Maar ik denk dat de aansingelplaats het probleem veroorzaakt.

Ik ben geen fan van een staartriem eigenlijk. Ik hoop op andere oplossingen haha.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:17

@ArmaWhis: Een andere pad zou kunnen helpen, maar dan zou je moeten kijken naar iets met anti slip maar niet alle paarden huidjes reageren daar goed op. Soms wil een andere/anatmische singel
helpen. En anders is een ander zadel dat beter ligt de beste optie. Schuivende zadels wil vaak toch betekenen dat het nie bij het paard past is mijn mening.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:21

Je hebt desnoods van die onderleggers antislip rubber achtig spul .
Zijn blauw en in gewone ruitersport zaak te koop
Zelf zie ik er nooit irritaties van en op t werk gebruiken we ze echt vaak .
Je legt ze recht op de rug / schoft . En daarover heen je zadel