[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:05

Dan koop je toch bredere fenders ?
Of je omwikkelt een deel van de ring met leer o.i.d. zodat deze niet kunnen schuiven ?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:22

Ik wilde eerst inderdaad brede fenders erbij, maar toen zei pmarena dat dat niet goed op het zadel past. Ben ook blij dat ik dat niet heb gedaan.
Van dat leer oid is een goed idee!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:11

Ik heb hier v/d week de Madrid weer terug gestuurd.
Helaas word het niks met dit zadel ondanks dat ik hem heel mooi vond en lekker zitten.
Mijn paard dook echt weg voor het zadel (dealer zag ook op de foto`s dat hij niet happy was met dit zadel) Het zadel was te lang voor hem. Misschien dat ik de Cherokee nog eens testen wil. Eerst maar eens deze drukke dagen door. :+

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:40

pmarena schreef:
Nou ik heb dan meer angst voor met veel gebrul vertellen dat een Barefoot een rotzadel is omdat hij "zus en zo" problemen geeft.... waarvan men dan niet beseft dat het komt doordat ze zelf verkeerd aan het rommelen zijn geweest -O-

Leuk, een London!

Gewoon een zwarte? :)

Dat zou ik nooit roepen :D
Integendeel zelfs !
Ze hebben me met man en macht van een boomloos zadel af willen houden.
Want iedereen kent wel iemand die het geprobeerd heeft en het zijn slechte zadels enz...
Maar ze zeggen er niet bij dat ze goedkope rommel geprobeerd hebben, of gewoon niet van hun boomzadel af willen stappen en niet eens de moeite doen om aan het boomloze te wennen.

Blijft ook gelijk, ieder zijn gedacht erover.
Maar omdat ik toch al zo vaak zonder zadel erop zat, ook op buitenritten, vond ik het voor mij en het paard een ideale oplossing.
Ben nl niet meer zo lenig dat ik na het afstappen onderweg ook weer vlot erop kon geraken zonder een stijgbeugel.
En wat steun bij het rijden was ook wel handig als je langere ritten maakt, ook beter voor de rug van het paardje.
Dus ik ben echt super tevreden dat ik het toch gedaan heb, ondanks dat veel mensen uit de buurt het echt afgeraden hebben.
Kan niet beter hebben, past perfect op het paardje, kan je aanpassen en zit gewoon super.
En ik hou gewoon ervan dat ik het paard goed voel, iets wat ik erg mis bij een boomzadel.
Ik denk er over om voor Pride ook een boomloze aan te schaffen en het boomzadel te verkopen.
En als deze tweedehands cheyenne ooit versleten is, komt er zéker een nieuwe :D

Wij zijn helemaal om !
Mag ook wel eens gezegd worden vind ik :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:46

Ja zo gaat het nog best vaak :=

Mensen kletsen elkaar graag na, zonder ijzers is slecht want dan slijten de voeten te hard, zonder bit is slecht want dan heb je niks te vertellen, zonder boom is slecht want dan heb je geen goede drukverdeling... en dat soort uitspraken komt dan vaak van mensen die zelf rijden met een matig passend boomzadel dat vervelend drukt op het paard, rijden met allerlei hulpteugels strak er aan, enz. :P

Je moet best nog van goede huize komen om dan durven buiten de lijntjes te denken +:)+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:51

Oja en het eeuwige 'boomloos is slecht' omdat ze één keer een zadel hebben geprobeerd wat anders/niet fijn aanvoelde. Hoe bedoel je generaliseren... Nu ik erover nadenk ben ik zelf trouwens geen haar beter, want ik roep altijd 'boomloos is goed' en ik heb alleen maar ervaring met Barefoot :=

Ik ben er min of meer per ongeluk ingerold, we hadden voor ons verzorgpaard een nieuw zadel nodig en toen kwam één van de andere verzorgsters met een Cheyenne aanzetten. Had er nog nooit van gehoord maar ik vond het wel best, het zat als een luie stoel dus wij blij. Daarna bij m'n volgende verzorgpaard, die bleek gereden te worden met een London. Het heeft een jaar geduurd voordat ik erachter kwam dat ook dat een boomloos zadel was :P Pas daarna ben ik me er een beetje in gaan verdiepen. En mijn eigen merrie is ook altijd met de London gereden. Ik ben zelf een lui mormel en heb helemaal geen zin in dat gedoe met zadelmakers iedere keer. Boomloos ligt fijn op haar en ze verandert nog weleens wat qua vetvoorraad en bespiering. Ik sta op een particuliere stal waar boomloze zadels ook niet echt een bekend fenomeen zijn, maar ik krijg er alleen maar positieve reacties op omdat mijn stalgenoten (het zijn er maar 3, maar goed) het zulke gave zadels vinden :j

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:54

Ik rij sinds vandaag met een bredere pommel. Wat kan een pony groeien in 4 weken tijd :=
Ik ben ook nog steeds blij met mijn London. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:55

Kijk, zo denk je inderdaad alle kanten kritisch op, dat kan ik wel waarderen +:)+

Ik vind het sowieso een lastig verhaal met dat praten over boomloos / semi-boomloos / niet boomloos enzo.... het zegt zo weinig over het preciese zadel (merk & type) dat je bedoelt :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:02

Mooi is dat he, die van ons kan eindelijk ook de bredere pommel (met 2 inlages). Eerder kreeg ik dan nog echt de schoft niet vrij, nu net wel. Dus hij mag zo verder weer verder groeien tot maart/april (dan komt er een op maat gemaakt WOW-zadel). Het ligt niet ideaal nu, maar het ligt absoluut beter dan de wintec aan het einde. En het ligt met 2 inlages nog stabiel. Eerder moesten er te veel inlages in waardoor alles ging schuiven. Hij is namelijk op de weggevallen rugspieren na, nogal rond.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:05

Maar het is toch al snel ''Wat de boer niet kent...''. Op mijn vorige stal was ik ook de enige die boomloos reed, maar waren mijn stalgenoten wel allemaal nieuwsgierig naar hoe dat nou zat.
Ik heb daar meer respect voor dan iedereen die roept dat boomloos nooit gaat passen, dat je daar geen steun aan hebt, dat het ''kleedjes'' zijn etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:11

Vind ik ook :j

Ik vind het ook wel helemaal prima als mensen wat nuffig reageren over "boomloos" en er zo hun twijfels over hebben en kritisch tegenover staan. Daar is niks mis mee wat mij betreft, ik vind kritisch zijn op zich iets positiefs :)

Wat ik dan wel heel erg fout en vooral heel erg jammer vind, is dat ze diezelfde kritische houding niet tegenover "normale" dingen hebben, maar alleen tegen iets dat ze niet kennen :roll:

Dan krijg je bvb.: "op een boomloos zadel mag je niet lichtrijden want dan krijg je puntdruk!" Terwijl ze zelf op een boomzadel rijden waarbij de beugelophanging op de schoft zit en daar hele kuilen veroorzaakt -O-

Maargoed dat zeg ik zo vaak dat het vervelend wordt :o

Ik vind het altijd wel leuk dat je vaak ziet dat er op een stal 1 iemand zijn nek uitsteekt en eens een testzadel aanvraagt.

Vaak krijgt diegene dan een beetje nuffige reacties over wat ze nu voor raar zadel op hun paard hebben liggen :P

Testzadel bevalt eigenlijk wel heel goed aan het eind van de week, en er wordt een eigen zadel gekocht.

Gaandeweg zijn er wat niet al te vastgeroeste stalgenoten die wel nieuwsgierig zijn en het zadel wel eens willen proberen....en dan zie je dat er meerdere bestellingen volgen daar in de buurt.

Superleuk :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-12-13 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:16

Hahaha ja, ik vraag me bij zulke topics hier op Bokt ook vaak af, 'hoe lang zou het duren voor pmarena zich meldt'. En ja hoor, in 9 van de 10 gevallen duurt het niet lang :D Maar dat maakt niks uit, ik kan er ook slecht tegen en moet me vaak inhouden om dan geen heel betoog te gaan houden om al hun argumenten onderuit te halen. Het enige wat ik echt naar vind is als er weer zo'n gekleurd zadeltje voorbij komt en dat zo'n meisje dan het juiste probeert te doen, maar geen flauw benul heeft dat er onder zo'n zadeltje bijvoorbeeld wél een speciale pad hoort. En dat allemaal omdat de verkoper dan praat over 'hoogwaardige zadels' met een 'speciale samenstelling waardoor er geen pad nodig is' en meer van die blabla. -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:20

Hihi ja inderdaad :P

Kun je nagaan, heel vaak reageer ik expres niet in alle topics die ik zie omdat het lijntje natuurlijk dun is tussen mensen willen voorzien van de juiste informatie, en je mening opdringen :=

Heel vaak zijn er gelukkig ook andere bokkers die al reageren op onzin / onvolledige info, en dan doe ik alleen een duit in het zakje als ik denk dat het nuttig kan zijn om ook (nog wat meer) juiste informatie tegenover allerlei gezwets te zetten :o

Maar ook daar is het lijntje weer dun, wil ook niet al te irritant aanwezig zijn :=

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:24

Ik moet zeggen dat ik dat bij jou (en ook bij Soeske) heel erg vind meevallen hoor. Meestal zie ik jou gewoon informatie posten en dan niet in de trant van 'probeer nou maar, doe het nou'. Ik vind jouw posts vaak meer overkomen van 'hier heb je informatie, wat je ermee doet is aan jou' en dat vind ik wel een goeie zaak +:)+ Sowieso merk je toch steeds vaker dat mensen wat opener staan tegenover boomloos. Zeker als de vooroordelen die ze hebben niet waar blijken te zijn. Ik zie de laatste tijd toch wel topics voorbij komen waarin mensen er eerst niet aan willen, maar later toch zoiets hebben van 'nou, misschien moet ik het toch maar even proberen'. :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:41

Ik vind het juist ook heel positief dat jullie niet in elk topic jullie ''eigen' 'producten aanprijzen en zo neutraal blijven!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:38

Hallo,

Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen, maar ik heb een topic geplaatst over een boomloos zadel en iemand verwees me door naar dit topic.

Ik zag namelijk een boomloos westernzadel op marktplaats (nieuw bij een winkel) en vond hem er best wel heel goed uitzien.

[WN-TR] Boomloos westernzadel, iemand ervaring met dit zadel?

Heeft iemand van jullie ervaring met dit zadel?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:00

Met het zadel zelf heb ik geen ervaring, maar ik ken wel mensen die de verkoopster van dit zadel kennen en ze verkoopt wel fijne spullen. Volgens mij gebruikt ze ze zelf ook, op een Tinker... Ik heb hem ook weleens opgezocht, hij schijnt wel vrij stijf te zijn en wat lang. Maar dat is allemaal 'hear-say', of het ook zo is durf ik je echt niet te zeggen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:03

Heb zwaar getwijfeld voor dat western zadel omdat het een zeer mooie prijs had; Maar die van barefoot was mijn droom, had ik al eens in het echt gezien, ... had ik kunnen testen van een super lieve bokker, ... en deze was een pure gok ook van kwaliteit en dergelijke.

Daarom dus Pmarena hoe komt het dat mijn bij mijn western barefoot het pad niet mooi onder de ringen ligt met de leren delen ? Heb al verschillende keren proberen goed te leggen maar lukt niet aan de ene kant zit die dan op het leer en aan de andere kant niet. Met die ringen bedoel ik waar je je western singel aan hangt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:27

Waar zitten de ringen dan...?

Meestal zitten de D-ringen van de rigging nog iets boven de verstevigde stukken van de pad :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:35

Dat 2de bedoel ik dat hij iets boven het verstevigde stuk zit, dit is normaal dus ? Leek me dat het gewoon netjes op de versteviging zou moeten liggen. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:47

Nee dat is normaal :j

Het verstevigde stuk is vooral verstevigd om slijtage / wrijving door de nylon singelriemen te voorkomen, die willen namelijk nog wel eens randjes van dekjes afslijten anders :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:21

Mijn dochter is inmiddels heel blij met haar net gekochte zwart bruine Cherokee (van Shirley) zij vindt het paardje juist zo mooi. Tja, 14 jarige penny.

We hebben hem nog niet gepast omdat het al donker was toen we weer thuiskwamen. Dat gaan we woensdag doen, ik wil er wel bij zijn met passen zodat ik zeker weet dat hij goed ligt voor ze erop stapt.
Het is een maat 1 met nu de standaard pommel erin.
Met passen zal ik foto's maken en hier posten.

Ik ben niet pro of anti boomloos omdat ik vind dat het heel erg aan het paard ligt. Ik heb jaren met veel plezier met een Torsion op mijn kruising Haf x Groninger gereden. Terwijl ik het op mijn volle Groninger merrie helemaal niet fijn vond. Die had dan ook een maatwerk, voor haar en voor mij, dressuurzadel met boom van Barsby. Die wordt binnenkort aangepast aan haar dochter als dat kan.

Op Blacky lijkt boomloos mij juist weer heel fijn, kan het niet proberen want ik ben te zwaar voor hem. Waar wij blacky gekocht hebben werd hij boomloos gereden, type Cheyenne maar of dat een echte was of een namaak weet ik niet.

Wordt vervolgd....

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:43

Terug wat bijgeleerd bedankt! :).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:01

Deze overjarige Penny vindt het paardenhoofdje anders ook heel leuk, hoor ;)
't Is gewoon een prachtig zadel en ik kijk uit naar de foto's op Blacky !

Zit je dochter eigenlijk zelf ook op Bokt ?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:20

Ja, ze zit in de penny huiskamertopics.... Saab99