Buitenzinnig schreef:Een paard gaat niet vooropgezet in verzet. Die staat in in zijn stal te wachten met het idee "ik zal mijn baas eens lekker pesten" dat zeg ik ook nergensmaar dat een paard een brok pure welwillendheid is en altijd maar mee wil werken is een ander uiterste
Wanneer een paard niet meewerkt, snapt hij het niet, heeft hij pijn, is bang, of ligt de lat te hoog.een paard kan ook gewoon lui zijn, flegmatiek, of geen zin, komt ook voor
Dat is wat ik er mee wilde zeggen - ook een paard dat zgn. dominant is, heeft dat geleerdhoeft niet aangeleerd te zijn, er zijn nu eenmaal verschillende karakters, het ene paard is erg introvert en onderdanig(wat ik trouwens veel lastiger vind voor de meeste mensen, dat zijn de paarden die niet of moeilijk aangeven dat ze aan hun tax zitten en laten dus gruwelijk over zich heen lopen.) en zo zijn er ook gewoon de karaktertjes die de kaas niet van hun brood laten eten, hoeft helemaal niks mis mee te zijn,....dus ergens in het verleden is er iets fout gegaan en dat moet je er vooral niet "uit slaan" een dominant paard hoeft niks fout mee te zijn gelopen
je hebt gewoon karaktertjes er tussen zitten waar je heel duidelijk moet zijn dat wat jij wil ook echt hetgeen is wat er gaat gebeuren, laat twijfel zien en paard regelt het zelf wel.
is niks mis mee, maar is geen paard voor onzekere mensen of hele zachte mensen want dan kan dominant idd wel uit de hand lopen. en dan heb ik het over karakter, lichaamstaal en communicatie van de persoon , dan word er geen tik uitgedeeldDaarmee laat je alleen je eigen onvermogen zien.
BZ, ik zeg niks over slaan of wat dan ook...alleen dat het niet zo simpel is om te zeggen dat een paard altijd mee wil werken, en als ie een keer niet meewerkt er dan gelijk iets aan de hand is , zo simpel is het gewoon niet .
ja, bij mijn ene merrie was dat wel zo, als die echt staakt oid en met licht aandringen staakt ze nog steeds...
dan is er iets

haar dochter die ik nog heb, dat is een ander verhaal , die wil nog wel eens wat proberen, of als ze iets niet ziet zitten, dan zal ze dat duidelijk aangeven.
maar ja, die besluit ook zelf van weiland te verhuizen,. de heiningen te onderwerpen aan steekproeven of een rondje om te gaan zonder begeleiding, ondernemend tiepje

die stond met een maand oud al drie weilanden verderop te grazen terwijl moeders langs de heining stond te miepen dat kind terug moest komen .