voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

skyriding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:57

Ben hier net dit forum eens aan het bijlezen en hier enkele antwoorden op de laatste posts.

Boomloos wil zeker niet altijd zeggen "breed" zitten. Dit hangt af van merk tot merk.

De Flexible bascule kost 1360 euro. Is niet enkel buigbaar, maar flexibel in alle richtingen.

De Trekker kan je helemaal niet vergelijken met een dressuurzadel. Het is een zeer fijn en comfortabel zadel. Je zit fijn in een kuipje maar je wordt niet in een houding gedwongen. Doordat je de zit kan verruimen of verkleinen, kan je zelf kijken hoeveel vrijheid je wil in je zadel. Evenals de meerdere bevestigingen voor de stijgbeugelriemen, zorgen net dat je de volledige vrijheid hebt om te kiezen hoe je graag zit.

Belangrijk is dat je bij boomloos niet gaat veralgemenen. Net zoals je dat met boomzadels ook niet mag doen. Alles hangt af van merk tot merk, paard tot paard en ruiter tot ruiter. Het is belangrijk te kijken welk model(merk) past bij je paard, bij jou, je doelstellingen en je budget. Ook bij boomloos is het belangrijk het totaalplaatje te zien en er niet zomaar vanuit te gaan dat het wel zal passen!
Wij rijden nu al 16 jaar boomloos en hebben al onze modellen zelf getest en bereden (op de nieuwste van barefoot na). Dit zijn een 50tal verschillende zadels en we zijn er nog steeds nieuwe aan het testen. Dan merk je dat er veel verschil zit van merk tot merk en model tot model en dat je moeilijk van boomloos in het algemeen kan spreken. We hebben ze getest op zoveel mogelijk verschillende paarden, van Arabische volbloed tot boerenpaard. Dan zie je ook heel goed dat niet elk zadel geschikt is voor elk paard. We hebben ze laten testen door verschillende mensen en dan zie je dat niet elk zadel geschikt is voor elke ruiter.
Dus voor je een zadel koopt, zorg ervoor dat je zeker bent dat je paard er goed onder loopt. Ook boomloze zadels kunnen aangepast worden naar je paard (vb extra opvulling van de kussens voor drukverdeling en ruggegraatvrijheid die bij sommige merken aanwezig zijn.) En zorg ervoor dat jij je er goed in voelt. Dit zijn de enige garanties om te kunnen genieten van de voordelen van boomloze zadels.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:33

Safiera schreef:
Jammer :) Al heb ik waarschijnlijk/misschien al een koper voor mijn zadel, hoop maar van wel.

Wat die pony betreft: niemand had ooit gedacht dat ze dit kon := Ik heb haar zelfs aan de teugel, een overgang van draf naar stap zien maken. Dat was nog maar een keer, maar toch. Juist de overgangen terug waren altijd een ramp!
We hopen van de zomer de training weer op te pakken, helaas is de bak te nat om goed te trainen en buiten wil het koppie nog niet wat te graag de lucht in... Niet alles tegelijk.

De foto's van het paardje zijn natuurlijk niet helemaal eerlijk.
Op de eerste foto word ie zonder hulpteugels gereden en op de andere foto's met, dat is natuurlijk ook een groot verschil, je moet dan eigenlijk foto's laten zien van dit paardje met barefoot en zonder hulpteugels, dan heb je pas een eerlijk beeld.

Berdien

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:22

Vandaag op m'n eigen zadel Flynn gereden en het verschil met gisteren had niet groter kunnen zijn. Het is mij helemaal duidelijk geworden, de London gaat 'm niet worden. Dan maar geen gelikte dressuurlook, ik ga gewoon voor de oude vertrouwde BF Cheyenne. Wel met VPS dan, wat mijn huidige zadel niet heeft. Maar Flynn had het me niet duidelijker kunnen maken. Gisteren wilde hij niet eens fatsoenlijke stappen, vandaag sjouwde hij in een ruime draf door de bak heen.

Ook vind ik de London maat 2 aan de krappe kant voor mezelf. Heb helemaal geen gekke maat, gewoon maat 42 (en op de site staat dat maat 2 voor vanaf broekmaat 42 is :? ) maar het staat gewoon niet zo charmant := :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:23

Berdien: moet je misschien zelf nog je zit vinden op de London, of ligt het daar niet aan? :)
Vreemd dat dat zo'n verschil kan maken. Qua onderkant is de Cheyenne toch niet anders, of wel?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:25

Klopt, ik moet ook m'n zit nog vinden in de London. Vooral draf.
De London die ik heb meegekregen is ook gewoon te krap voor hem qua pommel. Daardoor zal hij ook wel niet lekker gelopen hebben.

Maar als ik alles bij elkaar op tel (mijn doel/wensen met hem, hoe ik er in zit/pas, hoe hij eronder loopt en budgettechnisch gezien) dan kom ik toch op een hele sterke voorkeur voor weer gewoon een Cheynne in plaats van een London. De huidige Cheynne is niet meer te vergelijken met mijn eigen antiekje, maar zal qua maat toch wel niet gewijzigd zijn (klopt dit pmarena?).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:28

Nou, dan moet je vooral lekker bij de Cheyenne blijven :) Die is inderdaad ook veel goedkoper.
Ik hoop dat ik goed zit in de London, want ik vind een dressuurmodel toch wel erg fijn. Ik heb nog wel wedstrijdambities. Eigenlijk wil ik 2 zadels, eentje voor lange buitenritten en eentje voor training :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:30

Ach.. wedstrijdambities.. wellicht als we verder zijn en hij gaat écht heel leuk lopen. Voorlopig wil vooral een safe en relaxed paard om mee te trainen en vooral lekker de bossen mee in te gaan. London stond hem echt supergaaf, maar ik ga dan uiteindelijk toch voor comfort. Dan maar een wat minder gelikte outfit :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:35

Heb je zeker gelijk in :j
Maar ik ben ook zo'n muts die meteen 'voor altijd' klaar wil zijn :P. Wedstrijden zijn voorlopig voor mij ook een beetje te duur... maar ik wil wel goed oefenen :P

Zou ik dan toch een Cheyenne en een London moeten testen...? of merk je het meteen wel als je paard het niet lekker vindt? Ik heb nu alleen nog maar ervaring met boom...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:42

Ik merkte het direct. Flynn liep gewoon niet meer :=
Denk dat je het zelf ook wel snel genoeg merkt. Als het zadel verder goed ligt en niet klemt dan kan het ook nog een stukje evenwicht en balans zijn wat jullie moeten hervinden natuurlijk, daarom is het meerdere keren testen zo belangrijk :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:43

Ik kan er 3x mee op mijn eigen paard rijden, hopelijk merk ik het dan al een beetje.

(ik vind de Cheyenne zo lelijk, maakt niks uit natuurlijk, maar hij is zo lang en rond. Misschien komt het ook wel doordat de vreselijkste vrouw die ik ken die totaal niet kon rijden altijd op een Cheyenne reed...)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:48

@Berdien;
Gek zeg dat je er niet zo mooi inpast.
Ik heb zelf 40-42 en pas nog net in een maat 1.
|Mijn fjordje liep even lekker met een London als een cheyenne.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:50

Ja ik vind het ook best wel vreemd eerlijk gezegd. Misschien dat het stiekem een maat 1 was? :=

Cheyenne vind ik ook niet het mooiste zadel hoor, maar goed. Comfort gaat voor toffe looks :))

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:53

Ik heb maat 32/34 en pas best lekker in een maat 1. Ik kan me dus voorstellen dat je met maat 42 liever voor een 3 gaat :)

Zijn de zweetbladen van de Cheyenne trouwens niet heel kort? (ik heb lange benen, ik denk dat dat me ook tegenhield).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:01

Er is geen 3 :P Of bedoel je 2? Maat 2 is bedoelt voor een ieder vanaf broek maat 42, aldus de website van BF.

Zweetbladen vind ik niet extreem kort. Even kijken..
Ah! Maat 2 Cheyenne op mijn Tinker van 1.65m (en ik, 1.80m)
Afbeelding
Zadel lijkt zoals je ziet ook niet extreem groot op hem. Puur door zijn eigen massa.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:04

Ik weet zelf ook niet meer wat ik bedoel :'). Ik bedoelde een maatje groter dan jij had, maar die is er dan blijkbaar niet...
Het zadel staat je paardje inderdaad goed :j
je hebt wel kortere beugels dan ik zou hebben, ik denk, aan jouw foto te zien, dat ik aldoor met mijn laarzen achter het zweetblad zou haken (ik heb lange bovenbenen).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:08

Flynn is nou een keer of 15-20 onder het zadel geweest. Vandaar de korte(re) beugels :)
Overigens rijd ik met fenders en niet met gewone beugels+beugelriemen. Dan blijf je automatisch al minder snel achter het zadel hangen.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:19

@berdien:
Ziet er wel mooi uit de cheyenne op Flynn. Maar heb jij zo'n wrong seatsaver of lijkt dat maar zo?
Ik ben namelijk zo benieuwd hoe dat zit vandaar.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:24

Wrong seatsaver? Wat is dat? :o

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:27

Een slechte seatsaver :')

nee ik weet het ook niet, volgens mij had het iets met de wrongen te maken _O-

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:28

:')

Ik denk dat ik het niet heb :P

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:46

Nou als je denk het niet te hebben zal je het vast niet hebben...
Ik heb voorheen altijd op de London en lexington gereden, maar die zadels waren te groot voor me nieuwe paardje. Nu de nevada die vind ik super maar heb ook de cheyenne en daar mis ik soms wel wat steun bij me knieën. Vandaar dat ik me afvroeg hoe die wrong seatsaver zaten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:48

Oh zo. Nee die heb ik inderdaad niet. Heb de extra kniestukken bij de London er ook direct af gehaald, ik kan daar helemaal niet mee overweg :=

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:52

Ja die extra wrongen vond ik ook teveel maar dat kleine beetje wat de london zelf aan het zadel had vond ik wel prettig.
Moet zeggen dat ik het meeste me de nevada rijd dus ik red me wel zonder de wrongen. Haha

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:06

Wij vonden de dikke wrongen bij het testzadel wel erg prettig.
Gaf mij net dat beetje meer steun wat ik nodig heb.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:25

uudje schreef:
De foto's van het paardje zijn natuurlijk niet helemaal eerlijk.
Op de eerste foto word ie zonder hulpteugels gereden en op de andere foto's met, dat is natuurlijk ook een groot verschil, je moet dan eigenlijk foto's laten zien van dit paardje met barefoot en zonder hulpteugels, dan heb je pas een eerlijk beeld.

De eerste foto is er een zonder hulpteugel met barefoot :)

Zelfs met hulpteugel was het in het begin niks. Maar nu is het zonder ook nog altijd lastig. Bodem speelt daar ook nog een rol in, wat het er niet beter op maakt.